Makers Mark

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Makers Mark

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Mar 2013, 13:43

Willem vd K schreef:[...] Tenzij meerdere mensen weten te onderschrijven wat ik ruik en proef in deze whisky, dan is het blijkbaar gewoon niet mijn ding ;)

Je hebt wel eerder Bourbon gedronken? De smaken die jij beschrijft heb ik wel eerder gelezen in notities van mensen die voor het eerst bourbon drinken namelijk. Ikzelf vind de Maker's Mark een van de zachtste bourbons overigens :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 21 Mar 2013, 14:53

Willem vd K schreef:Wat je zegt geldt natuurlijk voor zo'n beetje elke destilleerderij.

OK, dat is waar, een beetje kortzichtig van mij.

Wat Matti schrijft zal de verklaring zijn, hoewel ik nog geen bourbon gedronken heb met de eigenschappen die jij beschrijft.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 21 Mar 2013, 19:52

Matti schreef:
Willem vd K schreef:[...] Tenzij meerdere mensen weten te onderschrijven wat ik ruik en proef in deze whisky, dan is het blijkbaar gewoon niet mijn ding

Je hebt wel eerder Bourbon gedronken? De smaken die jij beschrijft heb ik wel eerder gelezen in notities van mensen die voor het eerst bourbon drinken namelijk. Ikzelf vind de Maker's Mark een van de zachtste bourbons overigens

Dat klinkt interessant wat je zegt. Het klopt wel dat ik eigenlijk nooit eerder bourbon (Amerikaanse whisky in dit geval) heb gedronken, alleen wel eens een jack met cola ;) Ik ben alleen in de tussentijd wel een heel erg "open minded" en bewuste whisky drinker geworden. Elke nieuwe whisky die ik proef probeer ik neutraal te beoordelen, en op me in te laten werken. De eerste peated whisky was ook ff wennen, maar ik kon wel direct begrijpen wat men er lekker aan vond. Maar in dit geval was de oplosmiddel-geur zo overheersend dat het alle andere geuren weg drukte. Daarom kon ik me niet voorstellen dat het zo hoort, eigenlijk. Maar een interessant idee, dat het wellicht mijn onervaren neus is wat betreft bourbon. Toch nóg maar eens een kans geven, dan? ;)

Ignace schreef:
Willem vd K schreef:Wat je zegt geldt natuurlijk voor zo'n beetje elke destilleerderij.

OK, dat is waar, een beetje kortzichtig van mij.

Wat Matti schrijft zal de verklaring zijn, hoewel ik nog geen bourbon gedronken heb met de eigenschappen die jij beschrijft.

Oh sorry Ignace! Mijn reactie was niet bedoeld om je op je plek te zetten ofzo hoor. Ik zou jouw opmerking niet direct als kortzichtig bestempelen. Eerder als een beetje naief. Maar even goede vrienden, hoop ik?! ;)

Ik denk (of: hoop) dat Matti idd gelijk heeft. Ik ga de Maker's Mark toch nog een 4e kans geven. Maar als mijn bevindingen blijven ga ik eens om een second opinion bij een bourbon-kenner vragen denk ik :D
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Mar 2013, 20:54

Willem vd K schreef:Ik denk er sterk over deze in de gootsteen te laten verdwijnen... :o

Maar vóórdat je dat doet, kijk even in Wat te doen met je 'slechte' whisky?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Mar 2013, 21:24

Piet schreef:
Willem vd K schreef:Ik denk er sterk over deze in de gootsteen te laten verdwijnen... :o

Maar vóórdat je dat doet, kijk even in Wat te doen met je 'slechte' whisky?

En aan de opties in dat topic mag je als laatste redmiddel ook wel 'Ik verstuur hem naar Matti, die weet er wel raad mee' toevoegen ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 21 Mar 2013, 23:18

Oh sorry Ignace! Mijn reactie was niet bedoeld om je op je plek te zetten ofzo hoor. Ik zou jouw opmerking niet direct als kortzichtig bestempelen. Eerder als een beetje naief. Maar even goede vrienden, hoop ik?!

Ik denk (of: hoop) dat Matti idd gelijk heeft. Ik ga de Maker's Mark toch nog een 4e kans geven. Maar als mijn bevindingen blijven ga ik eens om een second opinion bij een bourbon-kenner vragen denk ik

Je hoeft je niet te verontschuldigen, ik kan wel tegen een stootje, het was inderdaad een naïeve opmerking om te denken dat vooral Makers Mark op de kwaliteit van haar product zou letten. Soit.

Ik heb zonet een Jim Beam Rye uitgeschonken en aandacht gegeven aan jou waarnemingen, met andere woorden op zoek gegaan naar de eigenschappen die jij tot nog toe bij de Makers Mark vaststelde. Als ik er naar zoek kom ik die eigenschappen ook wel tegen bij deze Rye. Om de test volledig te maken heb ik iets gedaan waarvoor er hier heel wat mensen mij zullen vervloeken, namelijk ik heb er ijs bij gedaan en geprobeerd om dezelfde eigenschappen terug te vinden. In de geur zitten ze nog een beetje, maar qua smaak kreeg ik zowaar een snoepje van een whiskey. Misschien (als je dat zelf niet als een doodzonde beschouwd) moet je eens proberen een ijsblokje toe te voegen of een beetje water. Kwestie van een goede fles bourbon niet in de pompbak te kappen, dus eerst maar eens alle testen doen ondergaan. En als het je dan nog niet bevalt stuur hem dan maar naar Matti, hij was de eerste om het te vragen... 8-)
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Mar 2013, 10:21

Gisteravond was het zo ver, ik heb voor de vierde maal een dram Maker's Mark ingeschonken. Wederom direct die penetrante lijmlucht dus het zag er niet goed uit. Maaaaar ik heb 2 dingen gedaan: een beste hoeveelheid water toegevoegd (echt een theelepel of 5) én 'm zeker 20 minuten laten rusten. En waarempel kwam daar een heel zachte, zoete en toch wel heel vriendelijke whisky tevoorschijn. Zo'n groot verschil heb ik met een whisky nog nooit meegemaakt. Ik blijf erbij dat ik denk dat ik een slechte batch te pakken heb - want zo overheersend (haast agressief) hoort de lijmlucht niet te zijn bij een whisky, maar er is dus wat aan te doen. Door de gootsteen spoelen is hier niet aan de orde. Met een beetje water en wellicht zelfs een ijsklontje (goeie tip Ignace ;)) is hij nog best leeg te drinken, die fles :goedgedaan

Toch ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat een bourbon kenner er van zou vinden. Ik bewaar denk ik een beetje in een sampleflesje voor een moment waarop ik een kenner tegen kom. Of om eventueel te vergelijken met een nieuwe/andere fles Maker's Mark.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Apr 2013, 09:04

Gisteren na lange tijd nog eens één van mijn favoriete bourbons uitgeschonken: Buffalo Trace (40°). Nu heb ik wel wat aan de hand met die "lijmlucht". Ik rook aan mijn bourbon en dacht aan die lijmlucht en ja hoor: daar was hij in vol ornaat! :HitHead

Voordien, toen ik het niet wist, rook ik geen enkele bourbon zo... Nu ben ik mooi geconditioneerd. :shock:

Maar soit, de Buffalo Trace smaakte lekker vanaf de eerste slok en zo verdween ook de "lijmlucht". :)

Het is nu wel een feit dat ik bij elke bourbon die ik proef (ook bij Scotch, Irish en andere whisk(e)ys) de "chemische" lucht - test zal doen. :oops:
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 11 Apr 2013, 09:19

Ik vind die lijm lucht juist lekker.
Doet me aan velpon denken van vroeger op school.

Drink de laatste tijd regelmatig een bourbon/kentucky whiskey en waardeer het ook steeds meer.

Mvg, Edwin
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Apr 2013, 10:34

Doet me aan velpon denken van vroeger op school.

Dat is exact het merk waar ik gisteren ook aan dacht.

Persoonlijk vind ik die lijmlucht niet echt lekker, maar het is geen Velpon dat ik aan het drinken ben maar wel een lekkere Bourbon denk ik dan en dan vergeet ik de lijmlucht ook. Maar ik moet dat ook eens bij een Jim Beam uittesten, want ik heb dat voordien nooit waargenomen, omdat ik er ook niet op lette. Het zal iets tussen de oren zijn.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Apr 2013, 11:06

Ignace schreef:Het zal iets tussen de oren zijn.

Jouw associatie met velpon zit inderdaad tussen jouw oren maar is daarom niet minder reëel of valide.
Ook het feit of je het wel of niet lekker, of zelfs vies, vindt is uiteraard volledig persoonlijk.

De oorzaak van dit aroma in whisk(e)y en bourbon is aceton (propanon). Dit kan tijdens de gisting ontstaan en komt inderdaad ook voor in velpon en verf.... en als het er maar heel licht in aanwezig is associeer je het met b.v. fruit of kruiden !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Apr 2013, 11:22

Ik heb de indruk dat de "aceton" meer uitgesproken is bij een aangebroken fles die een tijdje in de kast heeft gestaan en daarna pas opnieuw geopend wordt.
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 05 Nov 2013, 12:53

Gisteren een flesje Makers Mark bij de post! Daar word ik blij van. :hoera

(Uiteraard zelf betaald en wetend dat die onderweg was, maar toch...) ;)
0 x

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”