Bunnahabhain expressies
- Jeronimoss
- Senior

Bunnahabhain expressies
Bunnahabhain 1997 14yrs Signatory Cask Strength.
Ik heb deze, mede naar aanleiding van HWF-VBT 3 Sample 1, besteld. Zijn er mensen ie deze al eens genuttigd hebben? Morgen moet ie bij mij afgeleverd worden en ik ben er zeer benieuwd naar.
Ik heb deze, mede naar aanleiding van HWF-VBT 3 Sample 1, besteld. Zijn er mensen ie deze al eens genuttigd hebben? Morgen moet ie bij mij afgeleverd worden en ik ben er zeer benieuwd naar.
0 x
Re: Bunnahabhain expressies
Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? Ziet er goed uit en zal best lekker zijn, afgaande op de ervaringen met VBT-3 sample 1.
Frank
Frank
0 x
OpiumX schreef:Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? Ziet er goed uit en zal best lekker zijn, afgaande op de ervaringen met VBT-3 sample 1.
Frank
... Ziet er goed uit en zal best lekker zijn...
Ik zou toch heel voorzichtig zijn, althans met een vergelijking, met de VBT-3 #1 !
Dat was een 4 jaar oude (uh, jonge) 2005 geturfde versie op Sherry van een andere bottelaar.
Ik ken deze niet maar behalve dat het een Bunnahabhain zou alles zo maar anders kunnen zijn.... Niet dat ik ooit een slechte Bunnahabhain op heb hoor!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ja, kan tegen zitten als het vat slecht is etc. Maar toch zal er wel enig vergelijk mogelijk zijn? Beide Bunna's, beide peated, beide Islay whisky
Frank
Frank
0 x
- Jeronimoss
- Senior

Piet schreef:OpiumX schreef:Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? Ziet er goed uit en zal best lekker zijn, afgaande op de ervaringen met VBT-3 sample 1.
Frank
... Ziet er goed uit en zal best lekker zijn...
Ik zou toch heel voorzichtig zijn, althans met een vergelijking, met de VBT-3 #1 !
Dat was een 4 jaar oude (uh, jonge) 2005 geturfde versie op Sherry van een andere bottelaar.
Ik ken deze niet maar behalve dat het een Bunnahabhain zou alles zo maar anders kunnen zijn.... Niet dat ik ooit een slechte Bunnahabhain op heb hoor!
Ik ben een liefhebber van de geturfde rokerige malts en het sample heeft mijn interesse gewekt. Ook het verhaal erachter. De niet geturfde Islay malt waar vervolgens toch geturfde versies gemaakt worden. En dan deze 14 jarige daarvan... Verder heb ik ook een Signatory Vintage Caol Ila. De Signatory bottelarij bevalt me wel.
0 x
Jeronimoss schreef:Ik ben een liefhebber van de geturfde rokerige malts en het sample heeft mijn interesse gewekt. Ook het verhaal erachter. De niet geturfde Islay malt waar vervolgens toch geturfde versies gemaakt worden. En dan deze 14 jarige daarvan... Verder heb ik ook een Signatory Vintage Caol Ila. De Signatory bottelarij bevalt me wel.
Mijn opmerking was dan ook gericht aan Frank (OpiumX) en niet zozeer aan jou Jeroen. Jij hebt perslot sample #1 geproefd !
0 x
- Jeronimoss
- Senior

0 x
- Jeronimoss
- Senior

Gedestillerd: 11/12/1997
Gebotteld: 28/03/2012
Hogshead, Casknumber 5526
Flesnummer: 97 uit 292
Gebotteld: 28/03/2012
Hogshead, Casknumber 5526
Flesnummer: 97 uit 292
- Bijlagen
-
- bunna.jpg (746.92 KiB) 6970 keer bekeken
0 x
Ha ook een Heavily (heavenly!) Peated (en in Hogshead = Sherry)...... dan kun je vergelijken met HWF VBT-3 #1.
0 x
- Jeronimoss
- Senior

Inderdaad Piet. Waar ik sample 1 wat scherp vond overkomen bij de eerste slok, is dat bij deze een stuk zachter. De afdronk is langer dan bij het sample. De extra jaren rijping hebben de whisky veel goeds gedaan. Een mooie volle rokerige smaak waar ik graag de andere smaaktinten van ga ontdekken.
0 x
Ik zou eigenlijk wel eens een Bunnahabhain willen proberen maar wat zijn jullie ervaringen.
Ik zelf ben steeds minder een liefhebber van zwaar geturfde Islays, dus Bunnahabhain zou wat dat betreft interessant moeten zijn.
Wie kan wat ervaringen/proefnotities delen over de 12 jarige, de 18 jarige en/of de Darach Ùr Bunnahabhain
Alvast bij voorbaat dank!
Ik zelf ben steeds minder een liefhebber van zwaar geturfde Islays, dus Bunnahabhain zou wat dat betreft interessant moeten zijn.
Wie kan wat ervaringen/proefnotities delen over de 12 jarige, de 18 jarige en/of de Darach Ùr Bunnahabhain
0 x
Wolf2112 schreef:Wie kan wat ervaringen/proefnotities delen over de 12 jarige, de 18 jarige en/of de Darach Ùr Bunnahabhain
Hier wat proefnotities via de startpagina, dat zoekt sneller. Helaas niet de expressies die je zoekt maar het geeft in elk geval een indruk.
0 x
Wolf2112 schreef:Wie kan wat ervaringen/proefnotities delen over de 12 jarige, de 18 jarige en/of de Darach Ùr Bunnahabhain. Alvast bij voorbaat dank!
De 18-jarige is echt een topper! Heb even geen proefnotities voor je paraat, maar voor mij is het een whisky die helemaal af is. De sherry is precies goed aanwezig, niet te dominant. Zoet, maar niet te zoet. Ook lekker fruitig en een heel klein beetje rook. Mooie gebalanceerde whisky.
De 12 ben ik niet bekend mee, wel met een aantal jongere IB's, die bij mij stuk voor stuk goed in de smaak vielen. De 18 heeft niet bepaald een instapprijs. Deze bottling van Van Wees zou ik omschrijven als een light-versie van de 18-jarige. Erg goed, maar net iets minder vol van smaak en een iets kortere finish. Daarom ook een stuk betaalbaarder.
0 x
Wolf2112 schreef:Ik zou eigenlijk wel eens een Bunnahabhain willen proberen maar wat zijn jullie ervaringen.
Ik heb onlangs de 12 YO bij Drankdozijn gekocht. Mijn notities:
N: Caramel, lime, honey, raspberry, almond, malt, vanilla and smoke. Initially quite some spirit for its ABV.
T: Caramel, mocha, malt, lime, apple, hazelnut and oaky spice.
F: Toffee, smoke, lime, malt sugar and vanilla.
Ik lees in veel notities dat er veel zwavel in zou zitten, maar dat kom ik in de versie die ik heb (bottle code L5) helemaal niet tegen. Ik heb hem 84 gescoord, wat ik hoog vind voor een whisky van 25 euro.
En mijn notitie van de Darach Ur batch 8:
N: Citrus, marzipan, vanilla, pear, tangerine, marshmallows, nuts, ginger and a sea breeze.
T: More bitter than the nose, but still that candy sweetness plus a spicy touch. Vanilla, white pepper, almonds, tangerines, citrus, malt, nuts and cloves. A salty touch as well.
F: Vanilla, almonds, pepper and white chocolate.
Deze heb ik 83 gescoord, iets minder dan de 12 YO dus.
En twee ongeturfde IB's die ik heel warm kan aanbevelen:
http://www.whiskybase.com/whisky/42393/ ... n-1991-cwc
http://www.whiskybase.com/whisky/41051/ ... n-1989-kiw
Wel in een iets duurder segment dan de twee hiervoor genoemde officiële bottelingen, maar allebei hun prijs dubbel en dik waard.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”