Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur
Re: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatu
OmeAnne schreef:Mijn schoonmoeder had voor een feestje, speciaal voor mij een fles Jameson gehaald, goed bezig de schat!
Toen ik op zoek ging naar de fles om me een borrel in te schenken, kon ik hem niet vinden, m'n schoonmoeder zag dat:
Zoek je de whisky? Die heb ik vanochtend al lekker voor je in de koelkast gelegd........de heks...
Lol
0 x
Staat natuurlijk in de kamer, glas goed omspoelen of nieuwe pakken en ijs is echt not done. Kan je er net zo goed cola inflikkeren 
0 x
Barman schreef:Staat natuurlijk in de kamer, glas goed omspoelen of nieuwe pakken en ijs is echt not done. Kan je er net zo goed cola inflikkeren
Een ieder mag zelf bepalen wat 'ie erin 'flikkert'. Niet in mijn (lees uit mijn fles) whisky, wel in z'n eigen (lees zijn fles) whisky.
Drink it as you like it.

0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

QPO-80-03 schreef:Ach,
Ik had een schoonvader,
Die dronk de duurste cognac
MET COCA COLA![]()
Hoe herkenbaar
Toen ik op dat feestje aan kwam zag ik dat de cognac van €100 door de cola aan het gooien waren
Prima hoor, iedereen moet het lekker drinken zoals je zelf lekker vindt, maar als je er toch cola bij gooit waarom dan goedkope cognac of zelfs vieux? Met die zoete troep erdoor proef je het verschil toch niet

0 x
Zelf gebruik ik nooit ijs en mix ik single malts niet (behalve in mijn Living Bottle). Met Bourbon maak ik soms een whisky sour, maar niet zo vaak. Bij single malts drink ik een glas water en doe ook een beetje water bij mijn whisky.
Frank
Frank
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

OpiumX schreef:Zelf gebruik ik nooit ijs en mix ik single malts niet (behalve in mijn Living Bottle). Met Bourbon maak ik soms een whisky sour, maar niet zo vaak. Bij single malts drink ik een glas water en doe ook een beetje water bij mijn whisky.
Frank
Ik precies hetzelfde, op de whisky sour na. Ik mix m'n bourbon graag met cola
, maar meestal drink ik die ook puur met eventueel een lepeltje water.
0 x
JayDie schreef:Barman schreef:Staat natuurlijk in de kamer, glas goed omspoelen of nieuwe pakken en ijs is echt not done. Kan je er net zo goed cola inflikkeren
Een ieder mag zelf bepalen wat 'ie erin 'flikkert'. Niet in mijn (lees uit mijn fles) whisky, wel in z'n eigen (lees zijn fles) whisky.
Drink it as you like it.
Het topic is; hoe drink je whisky eigenlijk? Nou, ik dus zo. En ik zou nimmer nooit mijn whisky verkrachten met cola, dan neem ik wel bacardi of beerenburg. Dat iedereen dat voor zijn eigen moet beslissen spreekt voor zich

0 x
Mijn single malts drink ik nooit met ijs. Een paar druppeltjes water voeg ik meestal wel toe en dat verricht vaak wonderen.
Maar ik vraag me af - wellicht is mijn mening wel erg bepaald door Hollywood films - hoe het nou zit met bourbons.
Over het algemeen zie ik altijd bourbon in een tumbler en 'on the rocks'.
Hoe doen jullie dat, drinken jullie je bourbon anders dan een SM? Paar druppeltjes water erbij, of gooien jullie bij je bourbon een blokje ijs? En het glas, gewoon een NaT glas, Glencairn of een tumbler?
Binnenkort toch maar eens de wondere wereld van bourbons gaan ontdekken.
Maar ik vraag me af - wellicht is mijn mening wel erg bepaald door Hollywood films - hoe het nou zit met bourbons.
Hoe doen jullie dat, drinken jullie je bourbon anders dan een SM? Paar druppeltjes water erbij, of gooien jullie bij je bourbon een blokje ijs? En het glas, gewoon een NaT glas, Glencairn of een tumbler?

0 x
Kefas schreef:Mijn single malts drink ik nooit met ijs. Een paar druppeltjes water voeg ik meestal wel toe en dat verricht vaak wonderen.
Bourbon drink ik eigenlijk net als single malts, glencairn glas en wat water erbij. Werkt perfect.
0 x
Kefas schreef:Mijn single malts drink ik nooit met ijs. Een paar druppeltjes water voeg ik meestal wel toe en dat verricht vaak wonderen.
Ik drink vrij regelmatig bourbon. De betere gewoon in een NaT of Glencairn.. de meer basic bourbons soms wel eens in een tumbler, maar vind eerder genoemde glazen toch fijner.
In de zomer pak ik ook wel eens een (simpele) bourbon of blend met ijs of ginger ale. Een instap bourbon (standaard four roses bijv) kan over het algemeen ijs goed hebben.
Binnen de bourbon wereld is heel te ontdekken, ik ben eigenlijk verkeerd begonnen, mijn eerste Amerikanen waren direct die uit de Buffalo Trace Antique Collection. Favorieten nu zijn eigenlijk Blanton (fluweel), Dickel no 12 (frisse appel), Stetson (sinaasappel) etc...
0 x
GJR schreef:Ik drink vrij regelmatig bourbon. De betere gewoon in een NaT of Glencairn.. de meer basic bourbons soms wel eens in een tumbler, maar vind eerder genoemde glazen toch fijner.
In de zomer pak ik ook wel eens een (simpele) bourbon of blend met ijs of ginger ale. Een instap bourbon (standaard four roses bijv) kan over het algemeen ijs goed hebben.
Binnen de bourbon wereld is heel te ontdekken, ik ben eigenlijk verkeerd begonnen, mijn eerste Amerikanen waren direct die uit de Buffalo Trace Antique Collection. Favorieten nu zijn eigenlijk Blanton (fluweel), Dickel no 12 (frisse appel), Stetson (sinaasappel) etc...
Hmm, die smaken klinken goed, dat fruitige past ideaal bij zomerse temperaturen.
Ik heb een miniatuurtje van Buffalo Trace en Knob Creek in de kast staan, de standaard botteling. Daar moet ik binnenkort ook maar eens wat van nippen. En dan waarschijnlijk dus zonder ijs.
0 x
- WhiskyWorf
- Actief lid

Ik gebruik geen ijs, wel heb ik altijd een flesje water (leidingwater) met een pipetje bij de hand. De cask-strength whisky's kunnen vaak wel wat water gebruiken. Ik merk zelf dat de meer zwaar gesherriede cask-strength whisky's minder water nodig hebben. Iets teveel water gaat dan zelfs ten koste van de smaak. Vaak is het experimenteren om te bepalen met hoeveel water de whisky echt "loskomst". Wees wel voorzichtig, teveel water ineens kan je dram totaal ruïneren.
Bij de Bruichladdich Infinity Second Edition kon (fles is helaas leeg:-() ik continu water toevoegen en ieder pipetje gaf weer nieuwe fruitige smaken vrij. Bij de Octomore /4_167 (Bruichladdich) 62,5%, daarentegen, kwam de smaak pas na een aantal pipetjes plotseling vrij, terwijl verdere toevoeging geen meerwaarde had en de smaak juist afvlakte. Misschien heeft dit met de relatief jonge leeftijd (5 jaar) te maken. Het water wat ik gebruik en ook de whisky zelf is gewoon op kamer temperatuur. Ik heb ook een paar flesjes Schots mineraalwater, maar over het algemeen is het leidingwater in mijn woonplaats prima.
Bij de Bruichladdich Infinity Second Edition kon (fles is helaas leeg:-() ik continu water toevoegen en ieder pipetje gaf weer nieuwe fruitige smaken vrij. Bij de Octomore /4_167 (Bruichladdich) 62,5%, daarentegen, kwam de smaak pas na een aantal pipetjes plotseling vrij, terwijl verdere toevoeging geen meerwaarde had en de smaak juist afvlakte. Misschien heeft dit met de relatief jonge leeftijd (5 jaar) te maken. Het water wat ik gebruik en ook de whisky zelf is gewoon op kamer temperatuur. Ik heb ook een paar flesjes Schots mineraalwater, maar over het algemeen is het leidingwater in mijn woonplaats prima.
0 x
Zeker géén ijs.
Sommige mogen wat water hebben en daar gebruik ik dan gewoon kraanwater voor.
Met een theelepeltje uit een glas.
Sommige mogen wat water hebben en daar gebruik ik dan gewoon kraanwater voor.
Met een theelepeltje uit een glas.
0 x
En zo nip je een whisky (van meer dan €400 per fles)
(terwijl je al dan niet aandachtig luistert naar b.v. Gordon Dundas de Global Brand Ambassador van Morrison Bowmore).
Dit was de Bowmore 1989, 23yo Port in de Bowmore vijf-OB line-up.
Bron: foto's van Gwen op Facebook International Whiskyfestival Den Haag t.b.v. Nederland Whiskyland documentaire. Dank Gwen!
(terwijl je al dan niet aandachtig luistert naar b.v. Gordon Dundas de Global Brand Ambassador van Morrison Bowmore).Dit was de Bowmore 1989, 23yo Port in de Bowmore vijf-OB line-up.
Bron: foto's van Gwen op Facebook International Whiskyfestival Den Haag t.b.v. Nederland Whiskyland documentaire. Dank Gwen!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”