Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Brokkelend kurk

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2012, 22:06

Scotch1979 schreef:Best,

Ik heb net een fles Glenfarclas 21 Y geopend, wat ik opmerkte was dat het kurk wat afbrokkeld, ik veronderstel dat dit niets aan de kwaliteit zal doen van men drank, maar dit is toch niet normaal of komt dit nog voor?

Komt helaas vaker voor, zeker wanneer je vergeet flessen die al lang staan vóór openen even een paar dagen neer te leggen :boos

Zo veel mogelijk rommel er uit halen, desnoods door een theezeefje of koffiefilter inschenken en een hele kurk zoeken die er op past. Meestal heeft de whisky er niet onder te lijden.
Proost :Slainte
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Scotch1979
Actief lid
Actief lid

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Scotch1979 » 24 Mei 2012, 22:08

Thx voor de tip
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 31 Mei 2012, 01:56

:Cry :Cry :Cry Net de kurk afgebroken van mijn prachtige Glen Elgin 20yo W&M. Even een vraagje. Hoe halen jullie de kurk eruit als je hem eenmaal hebt doorgedrukt? (zag dat voorbij komen). Lukt dat niet dan is het dus einde fles. Daarnaast ook nog maar een vervangende dop zien te vinden anders pas hij ook niet meer in de houten kist. Aarghhh wat baal ik hiervan zeg!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Mei 2012, 08:43

Ik ken het gevoel. Ik heb hier helaas al veel ervaring mee :Cry Maar kop op nog niet alles is verloren :o
Soundwave schreef:...Hoe halen jullie de kurk eruit als je hem eenmaal hebt doorgedrukt? (zag dat voorbij komen)..

Leeg gieten door een filter (indien nodig) in een andere fles (of iets anders), alle kurkresten er uit peuteren. Afhankelijk van de grootte van de stukken met een haakje of pincet. Als er klein spul achterblijft eventueel schoonspoelen en laten drogen.
En dan weer terug gieten en de vervangende kurk er op. Klaar ;)
Je kunt hem natuurlijk ook in een andere fles laten zitten.

Soundwave schreef:... Lukt dat niet dan is het dus einde fles....

Nooit weggooien maar lekker opdrinken. Als er maar één groot stuk kurk in drijft kun je dat ook gerust laten zitten en de kurk vervangen.
Soms lastig met uitschenken maar de whisky wordt daar niet minder van (of de kurk moet echt "rot" zijn o.i.d.).
Sterkte :Tongue

EDIT: PS: Soms zit er op de originele kurk nog net genoeg kurk om hem toch nog te kunnen gebruiken. Eventueel met een stukje plastic er onder.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 31 Mei 2012, 09:03

Of zo:

0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Mei 2012, 09:13

p_froes schreef:Of zo

Haha, dat ga ik een keer proberen! Vraag me wel af waarom er geknipt is in die video... de fles met kurk omgewisseld? ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 31 Mei 2012, 20:33

@Piet nee tuurlijk zou ik het niet weggooien! Bedoelde met einde fles alleen de fles zelf als ik de kurk niet zonder problemen eraf zou krijgen. Het is mij uiteindelijk toch gelukt! Nu zit er een wijnstop op totdat ik mijn bestelde kurkdoppen uit Duitsland heb. Lange leve online winkels voor zo'n beetje alles! ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Jun 2012, 08:57

Soundwave schreef:Lange leve online winkels voor zo'n beetje alles! ;)

Hoop voor je dat ze gaan passen! :o
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Jun 2012, 10:50

JayDie schreef:

Idd, ik bewaar mijn oude kurken altijd, en die verschillen eigenlijk bijna allemaal, soms zelfs bij hetzelfde merk...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 01 Jun 2012, 17:11

JayDie schreef:

Heb met een schuifmaat de diameter van de afgebroken kurk opgemeten en de bovenkant van de kurk. Kon vervolgens ergens precies van 16mm kurkjes vinden. Straks idd afwachten of het ook echt gaat passen en voortaan idd oude kurken bewaren voor de zekerheid.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mar 2013, 09:40

Kan er sinds gisteravond ook over meepraten. Gelukkig was de fles bijna leeg en kreeg ik de kurk er nog uit zonder hem door te duwen. Overgegoten in een kleiner flesjes.
0 x

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 18 Mar 2013, 16:25

Het is mij ook wel eens overkomen en dan baal je als een stekker.
Maar ik heb wat oude "Japanse" halve liter whisky flesjes bewaard en giet nu eigenlijk altijd als ik halverwege een gewone fles ben het laatste gedeelte van de whisky in zo'n halve liter flesje. Sommige whiskies gaan naar mijn idee toch achteruit is een halfvolle fles, door oxidatie denk ik.
maar goed ik heb een aantal halve literflesjes met schroefdop staan en die gebruik dus ook voor als het eens mis gaat met de kurk.
Gewoon voorzichtig overschenken en het laatste beetje ( waar dan dus de kurk in zit ) in een glas schenken.
Kurk uit het glas vissen en de whisky gewoon opdrinken
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 18 Mar 2013, 16:45

Heb ik het goed dat whisky ook (net als wijn) liggend bewaard mag worden? Ik heb ergens gelezen dat whisky in flessen juist rechtopstaand bewaard moet worden? Maar bij dat laatste kan ik me wel voorstellen dat de kurk helemaal uitdroogd... :Help

In geval van overgieten denk ik dan dat een fles met een schroefdop volstaat en dat verdamping of oxidatie, vooral met betrekking tot destillaten, te maken heeft onder welke temperatuur en lichtinvloed ze bewaard worden. Enfin, het is maar een gedacht, het kan heel goed op denkbeelden berusten. Misschien dat hier andere ervaringen gedeeld kunnen worden? :Help

Voorts waar het over kleine of grote flessen gaat. Ik heb soms de indruk dat hoe groter het volume is hoe groter de kwaliteit van het product op zichzelf is (ik bedoel in vergelijking met identiek hetzelfde product). Ik heb dus eigenlijk een lichte voorkeur voor literflessen...
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Mar 2013, 17:21

Ignace schreef:Heb ik het goed dat whisky ook (net als wijn) liggend bewaard mag worden? Ik heb ergens gelezen dat whisky in flessen juist rechtopstaand bewaard moet worden? Maar bij dat laatste kan ik me wel voorstellen dat de kurk helemaal uitdroogd... :Help

De geldende wijsheid is dat whisky rechtop bewaard moet worden (liggend wordt de kurk, danwel de whisky aangetast) en dat flessen die al langer dan een paar jaar staan even moeten worden platgelegd voor het drinken om breken van de kurk te voorkomen.

Ignace schreef:In geval van overgieten denk ik dan dat een fles met een schroefdop volstaat en dat verdamping of oxidatie, vooral met betrekking tot destillaten, te maken heeft onder welke temperatuur en lichtinvloed ze bewaard worden. Enfin, het is maar een gedacht, het kan heel goed op denkbeelden berusten. Misschien dat hier andere ervaringen gedeeld kunnen worden? :Help

Schroefdop volstaat ook, mits met een goede sluiting. Oxidatie vind plaats of je nu wilt of niet, zeker in een fles met een lager niveau (= meer lucht). Over tientallen jaren zie je dat sommige flessen inhoud kwijtraken door verdamping, en dit zie je vaker bij flessen met schroefdop. De vraag is of dit aan het concept schroefdop an sich ligt of aan de kwaliteit van de schroefdop die op die flessen zit.

ignace schreef:Voorts waar het over kleine of grote flessen gaat. Ik heb soms de indruk dat hoe groter het volume is hoe groter de kwaliteit van het product op zichzelf is (ik bedoel in vergelijking met identiek hetzelfde product). Ik heb dus eigenlijk een lichte voorkeur voor literflessen...

Kwaliteit valt mijns inziens niet af te meten aan het formaat fles. Hooguit zou een grotere fles langzamer oxideren omdat de verhouding spirit<->lucht beter is, maar dat kan ik nergens mee staven.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 18 Mar 2013, 17:42

hé, vrijdag net ook de eerste keer voorgehad met een Longmorn '73.
Maar had nog een kurk of 5 liggen van andere flessen en deze paste er wel op.
Werd me verzekert dat kurk geen smaak afgeeft, en kan ie wel blijven zitten. Tegelijk, vreemd idee, en voelt niet zo goed aan...

was wel een toppertje, Bert B. legde zo de euro's op tafel die hij gekost heeft, maar beleefd geweigerd. Om maar te zeggen dat ie hem lekker vond ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”