Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Mark » 06 Jan 2013, 18:08

Leuk zeg! Zo`n glaasje zal vast een paar Svensk Krona kosten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jan 2013, 08:23

Soundwave schreef:Zag laatst toevallig dat ze hem in een Zweedse bar uitschenken
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152352597500445&set=a.229811185444.278900.221071225444&type=1&theater

Afmeten en dan weer overgieten in een whisky glas. Jammer van alles wat in die maatbeker aan de binnenwand achter blijft. Zet dan een maatschenker op die fles...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 13 Feb 2013, 09:52

Ik zit zojuist eens op de site van Highland Park te kijken naar de info over de 50YO... Wat ik niet snap: er staat dat het ging om een "vondst" van 5 casks, en dat ze een uitgave van 275 flessen (a 70cl) hebben gedaan. Vraag ik me af wat ze met de overige paar honderd liter gedaan hebben?
0 x
BAM! - ook op Facebook

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 13 Feb 2013, 09:55

Dat zit gewoon in de blends van de Famous Grouse natuurlijk ;-)
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 13 Feb 2013, 14:16

Willem vd K schreef:Ik zit zojuist eens op de site van Highland Park te kijken naar de info over de 50YO... Wat ik niet snap: er staat dat het ging om een "vondst" van 5 casks, en dat ze een uitgave van 275 flessen (a 70cl) hebben gedaan. Vraag ik me af wat ze met de overige paar honderd liter gedaan hebben?

Ha Willem, leuk dat je het vraagt! Na 50 jaar rijpen is er nog weinig over in een vat whisky. Door de Angel's Share, de jaarlijkse verdamping van zo'n 2% van het volume, neemt het totaal aantal liters flink af (hoewel de verdamping op Orkney minder is door een kouder klimaat dan de rest van Schotland, maar nog steeds ruim 1,5%).

Aan de andere kant, puur speculatief, wellicht rijpt er nog een beetje door?

whiskysite schreef:Dat zit gewoon in de blends van de Famous Grouse natuurlijk ;-)

Hehe :)
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 13 Feb 2013, 15:09

Er staat in ieder geval 70 cl in Leiden... of misschien onderhand 69,75 cl.. ;-)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 13 Feb 2013, 16:53

hoop dat er geen criminelen meelezen, zo'n 50yo maakt een kraak behoorlijk aantrekkelijk ;)
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 13 Feb 2013, 17:01

Onze winkel is een ford... zeer lastig binnen komen ;-) En we zijn verzekerd hoor...
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Feb 2013, 17:44

whiskysite schreef:Onze winkel is een ford... zeer lastig binnen komen ;-) En we zijn verzekerd hoor...

Die Amerikaanse auto's staan inderdaad bekend om hun inbraak-veiligheid. Goed bezig!

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Feb 2013, 19:40

Matti schreef:Die Amerikaanse auto's staan inderdaad bekend om hun inbraak-veiligheid. Goed bezig!

;)
:P :Cry
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 13 Feb 2013, 19:54

Jajajajajaja... ik heb ook maar VMBO he... toch nog redelijk goet teregt gekomuh!!!
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 14 Feb 2013, 09:52

Sietseus schreef:
Willem vd K schreef:Ik zit zojuist eens op de site van Highland Park te kijken naar de info over de 50YO... Wat ik niet snap: er staat dat het ging om een "vondst" van 5 casks, en dat ze een uitgave van 275 flessen (a 70cl) hebben gedaan. Vraag ik me af wat ze met de overige paar honderd liter gedaan hebben?

Ha Willem, leuk dat je het vraagt! Na 50 jaar rijpen is er nog weinig over in een vat whisky. Door de Angel's Share, de jaarlijkse verdamping van zo'n 2% van het volume, neemt het totaal aantal liters flink af (hoewel de verdamping op Orkney minder is door een kouder klimaat dan de rest van Schotland, maar nog steeds ruim 1,5%).

Aan de andere kant, puur speculatief, wellicht rijpt er nog een beetje door?

Ik denk eerder dat laatste. Ik heb geen idee wat voor vaten het waren die ze "vonden" (volgens het verhaal, dan), maar er even vanuit gaande dat het bourbon barrels of hogsheads waren gaat het om 1000 a 1250 liter op het moment van vullen. Natuurlijk neemt het volume in de loop van de jaren af, maar het lijkt me niet zodanig dat hier slechts 192,5 liter van over blijft? Of heb ik dat mis? Als het sherry butts of puncheons waren, is het verschil nog bijna het dubbele ;)

Ik kan me zo voorstellen dat ze nog het e.e.a. laten doorrijpen zodat ze over 10 jaar bijvoorbeeld een 60 year old kunnen uitgeven voor nóg hogere prijzen :o En door deze 50yo uitgave heel sterk te beperken houd je die prijs natuurlijk ook kunstmatig hoog (simpele marktwerking). Als het 10.000 flessen waren geweest hadden ze er geen €11.000 per fles voor kunnen vragen :bigsmile
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Highland Park Drakkar

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mar 2013, 01:11

JayDie schreef:Wie heeft de Highland Park Drakkar al geproefd en wat vond je ervan?

Commercieel praatje door Gerry Tosh:

Zojuist ingeschonken. Best aardige deal op Berlin Schonefeld voor €40 de liter. De beschrijving van Gerry Tosh klopt aardig. Hij is erg zoet: honing, rozijnen en wat drop. Best mondgevoel, maar ik ontdek weinig van de later terugkerende droge afdronk en vrijwel geen rook die ik juist in andere HP expressies wel vaak heb en waardoor ik toch wel een HP fan ben. Maar goed, mijn voorkeur gaat vaak ook uit naar Amerikaans eiken, dus het is niet zo gek dat deze minder hoog scoort. Tis nog iets te snel om een eindoordeel te vellen, maar tis qua prijs die ik er voor heb betaald wel absoluut een koopje geweest.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mar 2013, 08:26

Soundwave schreef:...maar tis qua prijs die ik er voor heb betaald wel absoluut een koopje geweest.

Ik probeer hem al een paar keer door mensen die op luchthavens komen mee te laten nemen, maar tot nu toe nog zonder resultaat...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Mar 2013, 08:31

JayDie schreef:
Soundwave schreef:...maar tis qua prijs die ik er voor heb betaald wel absoluut een koopje geweest.

Ik probeer hem al een paar keer door mensen die op luchthavens komen mee te laten nemen, maar tot nu toe nog zonder resultaat...

Was die Drakkar niet alleen voor Duitsland? Ik heb hem in elk geval zowel in München als Frankfurt zien staan.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”