Maat-, Doseerschenkers, schenktuitjes en andere schenkers

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.

Gebruik je een schenktuitje?

Ja
2
10%
Nee
11
52%
Af en toe, afhankelijk v/d fles
3
14%
Nog niet, wil ik wel gaan doen
5
24%

Totaal aantal stemmen: 21

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Maat-, Doseerschenkers, schenktuitjes en andere schenker

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Feb 2013, 14:04

Pellie schreef:Morsen doe ik nooit

Ken je die fles van Nikka from the Barrel? :boos
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 22 Feb 2013, 14:05

JayDie schreef:
Pellie schreef:Morsen doe ik nooit

Ken je die fles van Nikka from the Barrel? :boos

Ja die ken ik. Daar heb ik nog geen ervaring mee.
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 22 Feb 2013, 14:08

met sommige sample flesjes, niet de 5cl versie, heb ik er af en toe last van. Kan je schuin houden wat je wil..maar het druppelt....kostbare druppels :(
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Feb 2013, 10:47

Willem vd K schreef:28, wow. Ik weet dat 25ml de officiele maat is maar ik vind dat zelf toch altijd wel erg weinig hoor :gnif Ik haal meestal iets van 12 tot 15 drams uit een fles dus bij mij gaan ze meer richting de 50 - 60ml :sst

Matti schreef:Ik zit een de andere kant van het spectrum, ik heb het wel eens bijgehouden en haal zeker 30 drams uit een fles :)

Ik heb het gisteravond voor het eerst eens gemeten. Nadat ik een dram ingeschonken had, zag ik dat hij redelijk groot was voor mijn doen. Ik heb hem even overgegoten in een maatbekertje van Bacardi, en het bleek precies 30ml te zijn. Kortom, zelfs met alleen drams groter dan mijn gemiddelde zou ik er nog zo'n 24 uit een fles halen.
Ik heb het nog even in delen terug in mijn glas gegoten en ik vermoed dat een gemiddelde dram voor mij ergens tussen de 20-25ml zit, dus ik haal ruim "meer" uit een fles dan ik dacht. :)

Edit: Aanvullend op wat Yapi hieronder zegt; ik gebruik vrijwel uitsluitend glencairn glazen, of heel soms een nosingglas.
Laatst gewijzigd door totalatool op 23 Feb 2013, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Feb 2013, 11:12

bij die glencairn glazen gaat er snel 50 ml in van mij. Maar meestal gebruik ik zelfde vorm van glas, maar dan op een voetje, zoals de officiële Lindores glaasjes. Daar gaat toch iets minder in, dezelfde vorm, maar kleiner. de voor mij top-drams drink ik nooit uit een glencairn glas. Daar wil ik toch zeker 22-23 drams uit halen. Mijn 'gewone' flessen, dat gaat van 15 tot 20 drams.

één van de redenen is ook gewoon dat mijn vrouw meekijkt, en gewoon het aantal glazen telt. Ze lijkt maar niet te snappen dat 4 keer 25 ml eigenlijk evenveel is als 2 keer 50 ml :bigsmile (nu, ik kan het haar niet kwalijk nemen, soms kom ik al met bierlucht van m'n werk, en als je dan 's avonds nog naar de flessen grijpt :lol: )

on topic, ik gebruik dat niet. Wat ik wel wil is zo'n maatteuten, die de maat nemen terwijl je schenkt, zoals op proeverijen ed.

maar dat zijn zaken voor later
0 x
Afbeelding

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 29 Sep 2013, 17:03

Ik doe tussen de 100 en 200 proeverijen per jaar. In een volle zaal is een schenktuit maatschenker voor mij onmisbaar. Ik gebruik de 20 ml vande sligro. Heb er een koker vol. Maar zoek me helemaal suf op een 15ml maatschenker met kogel. Ik kan ze in Nederland niet vinden. Mocht er iemand eentje weten te vinden, liefst wel 10 weten te vinden, dan hou ik me aanbevolen. De 15 ml is bijvoorbeeld voor een avond met Port Ellen en Brora e.d. Dan kan ik zeker 40 man schenken uit 1 fles zonder zorgen
0 x

jeroenjeroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jeroenjeroen » 29 Sep 2013, 18:10

Jock schreef:Maar zoek me helemaal suf op een 15ml maatschenker met kogel. Ik kan ze in Nederland niet vinden. Mocht er iemand eentje weten te vinden, liefst wel 10 weten te vinden, dan hou ik me aanbevolen.

niet in nederland, maar hier kan je ze wel bestellen. niet echt goedkoop zie ik... :goedgedaan
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Sep 2013, 20:11

Bij de Xenos hebben ze die ook, weet niet welke maat dat is, zou je even kunnen contacten.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”