Texelse whisky van De Bonte Belevenis

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Marshammie
Actief lid
Actief lid

Texelse whisky van De Bonte Belevenis

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 20 Feb 2013, 12:49

Het landgoed De Bonte Belevenis in Den Hoorn op Texel, gaat een whisky produceren.
Ze hebben de afgelopen vier jaar, diverse receptuur uitgeprobeerd, waarbij nu een vast recept is gekozen.
In bijgevoegde link staat een stuk achtergrond informatie en hoe met crowdfunding dit product tot wasdom kan komen.
Ter info..
http://www.proostmagazine.nl/Proeven-met-Proost/201302205618/Algemeen/Eiland-Texel-krijgt-zijn-eigen-whisky.html

Liefhebbers kunnen alvast een voorschot nemen door speciale aandelen te kopen: een vorm van crowdfunding. Een aandeel Texelse whisky kost 100 euro. Schoots: "Over 3,5 jaar krijgt elke aandeelhouder 1,5 liter en na 5 jaar nog eens. Gezien de prijzen voor een fles goede whisky is dat niet verkeerd."

En ik denk dat ik die honderd euro er wel voor over heb.
Groet
Marcel
Laatst gewijzigd door Piet op 20 Feb 2013, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat toegevoegd
0 x
Afbeelding

Slainte

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Texelse whisky van De Bonte Belevenis

Ongelezen berichtdoor Pellie » 20 Feb 2013, 15:29

Toevallig gisteren een fles kruidenbitter gekregen van iemand die daar geweest is. Erg lekker!! :duimop
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 20 Feb 2013, 18:00

Willem Ham
De Texelse whiskykenner Willem Ham, die in zijn restaurant Het Kompas met 2.300 Schotse single malts 1 van de grootste whiskycollecties ter wereld heeft, is enthousiast. Hij was door Schoots uitgenodigd om de smaak te testen. Uit verschillende varianten werd de keus gemaakt. "Zeer zuiver", oordeelt Ham. "Heel puur, zonder bijsmaak en complex. Je voelt gewoon dat het zuiver is."

Eikenhout
De nieuwe distillaten moeten nog rijpen; hiervoor heeft Schoots eikenhouten vaten op het oog. Ham verwacht dat de zilte zeelucht net als bij lamsvlees invloed heeft. "De vaten ademen, de zeelucht dringt door tot in de poriën." Ook andere factoren zoals het zachte Texelse water, spelen een rol bij de totstandkoming van de typische Texelse smaak. Schoots is van plan nog verder te experimenteren, ook met andere graansoorten. Over 3,5 jaar hoopt hij de eerste whiskyflessen te presenteren.

Ham zou beter moeten weten. Dit initiatief gaat hem niet worden denk ik...
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 20 Feb 2013, 19:07

Leg eens uit.... :roll:
0 x

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 20 Feb 2013, 20:01

Inderdaad, leg eens uit! Zo op het eerste oog, lijkt het een leuk initiatief.
Ik heb aanvullende informatie gekregen en word wel nieuwsgierig.
0 x
Afbeelding

Slainte

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 21 Feb 2013, 01:18

Het initiatief juich ik ten allen tijde toe! Maar de reactie van de whiskykenner; daar hoop ik van dat de distillateur zich niet veel van aantrekt, want de zilte invloed van de omgevingslucht kan NOOIT invloed hebben op de inhoud van het vat. En de kenner weet inmiddels al heel lang dat dat niet uit te leggen valt, technisch.
Dus ik ga dit zeker in de gaten houden en hoop dat het authentiek Texels wordt. En wat dat betreft vind ik het leuk en hoop wel dat whiskyminnend Nederland nog weer beter op de kaart wordt gezet.

Ik stoor me slechts aan de uitspraak van onze kenner. Meer niet.
1 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 21 Feb 2013, 08:41

dennis schreef:

Helder! Dank voor je uitleg Dennis.
Overigens juich ik dergelijke initiatieven toe om Nederland op de whisky kaart te krijgen.
Naast Zuidam en Fryskhynder.
:goedgedaan
0 x
Afbeelding

Slainte

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2013, 09:23

dennis schreef:Ik stoor me slechts aan de uitspraak van onze kenner. Meer niet.

Tsja, ik denk dat hier inderdaad de marketeer sprak in plaats van "de kenner"! Dat soort kretologie staat per slot ook op veel (Schotse) flessen/verpakking :?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 21 Feb 2013, 09:56

Erg leuk initiatief, ben ik wel voor te porren. Dutch Island Single Malt.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 21 Feb 2013, 11:30

dennis schreef:Het initiatief juich ik ten allen tijde toe! Maar de reactie van de whiskykenner; daar hoop ik van dat de distillateur zich niet veel van aantrekt, want de zilte invloed van de omgevingslucht kan NOOIT invloed hebben op de inhoud van het vat. En de kenner weet inmiddels al heel lang dat dat niet uit te leggen valt, technisch.
Dus ik ga dit zeker in de gaten houden en hoop dat het authentiek Texels wordt. En wat dat betreft vind ik het leuk en hoop wel dat whiskyminnend Nederland nog weer beter op de kaart wordt gezet.

Kun je dit onderbouwen? Zijn er onderzoeken naar gedaan? Ik heb wel eens eerder gehoord dat dmv gaschromatografie idd niet de zee-achtige, zilte kwaliteiten van sommige whisky's te bewijzen waren. Maar is het daarmee ook bewezen dat het per definitie NIET door de rijping aan zee komt? Ik zou hier wel meer over willen weten, eigenlijk.

Verder kan ik niet anders zeggen dan dat ik het een gaaf initiatief vindt! Ik vond het al heel jammer dat Vallei er mee opgehouden was. Dat er nu een Nederlandse producent opstaat vind ik heel erg leuk. Nu nog hopen dat ze ook daadwerkelijk goede whisky gaan produceren! :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2013, 11:42

Willem vd K schreef:Kun je dit onderbouwen? Zijn er onderzoeken naar gedaan? Ik heb wel eens eerder gehoord dat dmv gaschromatografie idd niet de zee-achtige, zilte kwaliteiten van sommige whisky's te bewijzen waren. Maar is het daarmee ook bewezen dat het per definitie NIET door de rijping aan zee komt? Ik zou hier wel meer over willen weten, eigenlijk.

Zie dit citaat in Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?
Als het over zout of zilt gaat zegt Brilleman (De Chemie van Schotse maltwhisky) hierover:
blz.153. Deze zelfde fenolen kunnen eenzelfde prikkel in de mond geven als zoute drop.
Blz.158. Het is onmogelijk dat er in maltwisky zout zou zitten of dat het überhaupt te proeven zou zijn. Er zal minstens 10 liter zeewater bij een vat whisky gevoegd moeten worden voor je het zout zou kunnen proeven. Toch geven sommige whisky's de prikkel of sensatie van het drinken van dubbelzoute drop. Dit wordt veroorzaakt doordat de smaakpapillen geactiveerd worden die normaal op zoute drop reageren. In dit geval wordt de sensatie veroorzaakt door fenolen, die via het vanbinnen gebrande vat in de rijpende spirit (het distillaat) terechtkomen.
0 x

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 21 Feb 2013, 12:15

Ik heb het gedaan! Een aandeel Texelse Whisky gekocht. Een mooie vorm van crowd funding en hopelijk levert het over drie en half jaar ook nog een mooi resultaat op.
En reden temeer om weer en keer een bezoek aan Texel te brengen. ;)
Dit soort initiatieven verdienen in mijn ogen een kans.
0 x
Afbeelding

Slainte

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 21 Feb 2013, 13:51

Piet schreef:
Willem vd K schreef:Kun je dit onderbouwen? Zijn er onderzoeken naar gedaan? Ik heb wel eens eerder gehoord dat dmv gaschromatografie idd niet de zee-achtige, zilte kwaliteiten van sommige whisky's te bewijzen waren. Maar is het daarmee ook bewezen dat het per definitie NIET door de rijping aan zee komt? Ik zou hier wel meer over willen weten, eigenlijk.

Zie dit citaat in Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?
Als het over zout of zilt gaat zegt Brilleman (De Chemie van Schotse maltwhisky) hierover:
blz.153. Deze zelfde fenolen kunnen eenzelfde prikkel in de mond geven als zoute drop.
Blz.158. Het is onmogelijk dat er in maltwisky zout zou zitten of dat het überhaupt te proeven zou zijn. Er zal minstens 10 liter zeewater bij een vat whisky gevoegd moeten worden voor je het zout zou kunnen proeven. Toch geven sommige whisky's de prikkel of sensatie van het drinken van dubbelzoute drop. Dit wordt veroorzaakt doordat de smaakpapillen geactiveerd worden die normaal op zoute drop reageren. In dit geval wordt de sensatie veroorzaakt door fenolen, die via het vanbinnen gebrande vat in de rijpende spirit (het distillaat) terechtkomen.

Ontzettend interessant! Dankjewel :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 21 Feb 2013, 14:27

Hmm, gaat volledig buiten de discussie van de invloed van zoute lucht op het vat om, maar ik heb zo mijn bedenkingen...

Uit Wikipedia:
"Een emmer met een inhoud van 10 liter zeewater bevat daarmee ongeveer twee volle koffiekoppen zeezout"
Zo'n 350 gram zeezout dus op 500 liter whisky dus.

((350/500)/10) = 0.07 gram zout per 100ml.

Dus gooi een "snuifje" zout in een 100ml fles en doe daar whisky bij.
Kijk dan of je het proeft... :P

Hetzelfde kun je doen met water.
Ik voorspel dat dat wel degelijk te proeven zal zijn.... ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Mar 2013, 19:23

Zojuist een klein stukje over deze nieuwe Texelse whisky (zonder naam?) in Hart van Nederland.

......"Je proeft toch ook wel de zee er in, ziltig,... zeg maar jodium." :HitHead
2 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”