Even wat achtergrond. Ik herinner me nog dat de a'bunadh op de markt kwam, pak weg 10 jaar geleden. En hij stond op mijn long-list. Op een of andere manier is het er nooit van gekomen. Ben ik blij dat Jock er mee kwam in zijn video-Blog. Dit is een whisky "in mijn straatje". Ik heb Serge wel eens wat "vergaand" genoemd in zijn beschrijving maar ik vrees dat ik me hier ook niet in kan houden
Let wel, voor dit rapportje heb ik meer dan een uur zitten smullen (snuiven, proeven) en vergelijken. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik niet uitkom met de structuur van een proefnotitie omdat er gaandeweg wel heel veel verandering plaatsvind in de whisky. Ik zal het proberen maar het kort houden gaat niet lukken.
Uiterlijk: Donker amberkleurig. Trekt mooie dikke tranen. Hij is zo dik dat het even duurt voordat die tranen vallen. En dan eerst heel smal.
Geur en smaak: Krachtig parfum, vrij zoete geuren zoals nougat, zoete sherry, krenten, kirsch.
Later na wat tijd en water wordt het fruitiger en komen er meer esters vrij (meer naar de 15yo toe). Honing, winegums en Haagse-hopjes (toffee met wat koffie), pruim, marmelade en zelfs wat puur chocola, gekonfijt fruit en muesli.
Ik meen dat Jock zij "oorlog in je mond".
Mijn eerste slok, onverdund, en geen kleine nip maar echt een slok zorgt voor een explosie
Geweldig wat een binnenkomst. Bijna letterlijk rolt hij vanaf het puntje van de tong over de tong naar binnen waar je hem voelt "ontvouwen", klapt tegen de huig op en terwijl de mondholte in zijn geheel wordt overgenomen (de oorlog) knalt hij door de neus naar buiten. En echt in deze volgorde ! Wat een sensatie, een smaakexplosie met lawine-effect. Dit is echt precies zoals ik het ervoer. Mijn vrouw zat er bij en keek er naar.
Krachtig, vol en rond en heel (fysiek) verwarmend maar niet scherp, eerder zacht peper en gember (op sap).
Met water er bij (tot wel 15%) wordt hij "normaler", zoet, Sherry, kruidig, wat eiken en een rubbertje en hooi ook in de afdronk.
Die krenten van boven worden met water en tijd meer rozijnen geweld in.... mango-chutney (die home-made van Marijke), confijt, pruimen,...
Afdronk: Een gemiddelde afdronk van enkele minuten tot een lange na toevoeging van wat water. Iets droog met vuursteen (ketelsteen ?).
Eigenlijk is de whisky waar ik na een uur mee eindig een andere dan die van de eerste slok (inmiddels behoorlijk aangelengd). Anders maar niet minder lekker. Echt een complex geheel dat wat tijd nodig heeft en die ook zeker verdient.
Dit was de vrijdagmiddag borrel. Mijn vrouw zij: "vergeet je nootjes niet". Omdat ik eerst wilde "proeven" neem ik sowieso niets te eten, maar inderdaad ook na een uur was ik ze vergeten omdat dit eigenlijk eten en drinken tegelijk is.
Mijn score: tegen de 90. Referentie de Karuizawa 12yo (viewtopic.php?f=86&t=294) en de Aberlour 15yo Sherry Wood Finish, 40%, OB. Deze laatste vond ik ook een erg lekkere dram maar dit stijgt daar bijna letterlijk behoorlijk bovenuit.
Ik kan me voorstellen dat je van het smaak-profiel moet houden. Ook geen whisky voor de "faint-'hearted" zal ik maar zeggen. De whisky is bijna likeur-achtig, zowel het aroma als de smaak....omdat ik begon te twijfelen of dit allemaal kan, nu nog even een proefglaasje gevuld. Het klopt echt