Top 5 misverstanden over alcoholgebruik

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Top 5 misverstanden over alcoholgebruik

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Dec 2012, 11:41

Top 5 misverstanden over alcoholgebruik.

Het grootste deel van de Nederlanders denkt goed op de hoogte te zijn van feiten en fabels over de effecten van alcohol, maar blijkt dat in de praktijk niet te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Drinkwijzer, die daarom een top 5 fabels, richtlijn en nieuwe app lanceerde. ...

Op deze link, die ook staat in bovenstaand artikel, DrinkwijzerModel, staan een leuke test, uitslagen en aanvullende informatie.
Een mooi site bovendien. Stond al in ons onderwerp Waarschuwing en informatie over alcohol gebruik en misbruik, maar toch).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Top 5 misverstanden over alcoholgebruik

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Jan 2013, 15:37

Die test is wel een farce zeg. Je maakt de test nooit goed. Ik weet zeker dat ik bij bepaalde vragen FEIT had beantwoord waar later ineens FABEL als gegeven antwoord staat bij de uitslagen (en vice versa). Een beetje raar wat mij betreft...
0 x
BAM! - ook op Facebook

jeroenjeroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jeroenjeroen » 06 Mar 2013, 14:30

Willem vd K schreef:Die test is wel een farce zeg. Je maakt de test nooit goed. Ik weet zeker dat ik bij bepaalde vragen FEIT had beantwoord waar later ineens FABEL als gegeven antwoord staat bij de uitslagen (en vice versa). Een beetje raar wat mij betreft...

gewoon alle tien goed hoor... :duimop test 3 keer gedaan, iedere keer goed..
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 06 Mar 2013, 19:48

V.w.b alcohol in het verkeer.

Ook hierover bestaan misverstanden.

Uit onderzoek blijkt dat van alle ongelukken die er veroorzaakt zijn, er maar in 5 % van de gevallen alcohol in het spel was.

De overige 95 % wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter !

Hoezo alcohol en verkeer gaan niet samen? :HitHead :Party :Scratch
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 07 Mar 2013, 08:40

QPO-80-03 schreef:V.w.b alcohol in het verkeer.

Uit onderzoek blijkt dat van alle ongelukken die er veroorzaakt zijn, er maar in 5 % van de gevallen alcohol in het spel was.

Je maakt een grapje, toch? :roll:
0 x
BAM! - ook op Facebook

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 07 Mar 2013, 19:28

Willem vd K schreef:

Ik maak geen grapje.

Het is echt waar ! ! 95 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter zijn..... :Scratch
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 08 Mar 2013, 08:54

Ik maak geen grapje.

Het is echt waar ! ! 95 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter zijn.....

Hier het percentage dat het nederlandse openbaar ministerie hanteerde op 16 maart 2012:

Feit: het drinken van 3 glazen alcohol verhoogt het ongevalsrisico met 100%

Bij circa 15% van alle verkeersongevallen is er drank in het spel. Dat betekent dat er ieder jaar door alcohol zo'n 150 doden vallen en er 3.000 tot 4.000 mensen in het ziekenhuis belanden na een verkeersongeval (cijfers over de afgelopen 5 jaar).

En hier een bericht van het bevoegde Nederlandse ministerie ivm het aantal verkeersdoden in Nederland in 2011:

In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010. Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft deze cijfers vandaag bekend gemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres.

Daar niet bij gerekend het aantal verkeersdoden door druggebruik, mensen die plots onwel worden, onoplettendheden achter het stuur en onaangepast rijgedrag. Dan komt het percentage al dicht in de buurt van de 20 à 25% alcoholgerelateerde verkeersdoden. Het totaal aantal verkeersgewonden bedraagt tussen de 16000 en de 18000 in Nederland. Dan ligt het aantal alcoholgerelateerde gewonden ook rond de tussen de 18,5 en de 23%.

Dat is inderdaad geen grapje. En het cijfer voor alcoholgerelateerde ongevallen is significant. De controle en beteugeling van alcohol gedronken en toch rijden is terecht. Al ben ik zelf ook geen heilig boontje, maar de mensen die door alcohol een ongeval hebben gehad die ik ken én die het nog kunnen navertellen lijken toch wel véél voorzichtiger...
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 08 Mar 2013, 13:12

QPO-80-03 schreef: Het is echt waar ! ! 95 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter zijn..... :Scratch

Tenzij je daar een bron voor hebt archiveer ik dit voorlopig onder 'zeer onwaarschijnlijk' als je het niet erg vind.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Mar 2013, 13:33

QPO-80-03 schreef:
Willem vd K schreef:

Ik maak geen grapje.

Het is echt waar ! ! 95 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter zijn..... :Scratch

Gast. Ik bedoelde je statistiek ook niet. Los van of het waar is of niet, is elke verkeersdode door alcohol er een teveel. Er is nooit, NOOIT een excuus om onder invloed te gaan rijden. Dat je dat hier suggereert getuigd wat mij betreft niet van erg veel intelligentie. Ik kan echt pislink worden van mensen die rijden onder invloed normaal vinden. Mijn kinderen lopen en fietsen ook op straat. Ik hoor iets te vaak (vooral bij ons op het platteland) dat er kinderen worden doodgereden door dronkelappen. Dat zijn geen geintjes.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Normaen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Normaen » 08 Mar 2013, 20:05

QPO-80-03 schreef:Ik maak geen grapje.

Dit is wel enorme misinterpretatie van statistiek zeg..
Die 95% komt ook door allerlei zaken. Het ene feit kan een persoon iets aan doen (bijv. te druk bezig met andere dingen) en andere dingen kan de ongelukmaker niks aan doen.

Het feit dat die 5% dronken is en hier dus zelf voor heeft gekozen om een gevaar in het verkeer te zijn is al onvergeeflijk.

Mod:"Bij circa 15% van alle verkeersongevallen is er drank in het spel." Zie het feiten bericht van Ignace.
Laatst gewijzigd door Piet op 08 Mar 2013, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging
0 x
Als ik een bidder zie lopen,/Dan slaat mij 't hart zo blij./Dan denk ik hoe hij ook weldra/Uit bidden zal gaan voor mij

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 08 Mar 2013, 21:30

Potjandorie

Het blijkt maar weer dat je met cijfers maar vooral met de uitleg mensen compleet de verkeerde kant op kan sturen.
Denk eens goed na wat er staat........(was eigenlijk met een knipoog bedoeld)
Theoretisch klopt het ook nog.

Maar goed als we serieus gaan OKE

Dat er klootzakken zijn die met teveel op iemand dood rijden. Is te erg voor woorden....
Maar dat de kroegbaas willens en wetens door blijft schenken.........
Daarover heb ik nog NOOIT iemand gehoord.
Ja juist die klootzak van een kroegbaas heeft ook een verantwoordelijkheid, evenals de directe omgeving van de dader.

Ben benieuwd naar de reacties
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 09 Mar 2013, 01:40

@ QPO-80-03

OK, je bemerking was als knipoog bedoeld, maar dat wakkerde bij mij de nieuwsgierigheid aan om toch maar eens na te gaan wat de cijfers zijn die de Nederlandse overheid heeft (ik ben Belg en woon in België). Ik heb mezelf dus niet heilig verklaard, maar het is een gevoelig onderwerp zonder meer. Eén van mijn beste vrienden is doodgereden door een dronken chauffeur, maar de vervolging is altijd een lachertje in verhouding tot het aangerichte leed. Soit, je hebt een punt ivm cafébazen die blijven door schenken, maar het is uiteindelijk toch de verantwoordelijkheid van de drinker, nl. als ik ga "zuipen" dan ga ik te voet of ik geef mijn sleutels af. En ja, ik heb soms ook wel twee bieren van hoge gisting op als ik naar huis rij, maar dan ben ik niet zat, alhoewel ik gerust wil aannemen dat ik trager reageer, ik rij dan namelijk ook véél trager.

Maar het is mooi om te zien dat we hier als alcoholliefhebbers het verschil zien! :hoedaf
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 09 Mar 2013, 09:16

@ Ignace,

het was inderdaad met een knipoog.
Wat jij vervolgens zegt is ook waar , ga je stappen/drinken, => auto thuis/ lopen / taxi.

MAAR, er is ook een groep die gaat 1-2 biertjes drinken en daarna, (niet vergeten dat we niet allemaal even sterk zijn) ah joh kom op nog eentje zegt je maat.... en dan nog eentje.. etc

fijne maten!!

Maar ook de kroeg baas die WEET dat iemand moet rijden... toch doorschenken.... en vervolgens zien hoe zo iemand strompelend zijn auto in stapt en wegrijdt.... "maar ja" denkt de kroeg baas.... als ik was gestopt met schenken komt hij nooit meer want dan vindt hij mij een klootzak en loop ik omzet mis...

fijne Kroegbaas!!

tuurlijk heeft een ieder individu zijn eigen verantwoordelijkheid.. MAAR ook de omgeving!!! met daarop voorop diegene die schenkt.
Als we zelf drinken hebben we ook weleens het moment dat "we denken" dat we de hele wereld aankunnen....

Ik zelf ben ook weleens goed fout bezig geweest, en heb gelukkig niemand kwaad gedaan.
jij schrijft met 2 ga je ook rijden...

of je nu iemand doodrijdt met 1 2 5 10 30 glazen, voor de achterblijvers maakt het niets uit.
ik ben benieuwd hoeveel mensen er hier op het forum nog in hun auto stappen na:

1 glas
2 glazen
4 glazen
meer dan 5 glazen...

misschien kan Piet eens een pol doen?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2013, 09:29

QPO-80-03 schreef:misschien kan Piet eens een pol doen?

Dat lijkt me meer iets voor een ander forum of opinieblad o.i.d. of de betreffende website. Door allerhande misverstanden dan wel verschillende interpretaties zijn we hier al aardig opgewonden geraakt.

In Vóór aanmelding, dit eerst lezen graag staat voldoende informatie hierover en hoewel het ook over whiskygebruik kan gaan zal het vaker om andere alcoholhoudende dranken gaan.
Bovendien, wie gaat er zeggen, "Ja hoor met meer dan 5 glazen... stap ik gerust de auto in,... als chauffeur" :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 09 Mar 2013, 11:53

Uiteindelijk vind ik het een heel goede evolutie dat mensen alcohol en rijden niet meer in combinatie tolereren. Ik herinner mij dat in de jaren 1980-1990 het VRT-nieuws op zondag en maandag steeds "de balans van het weekend" meegaf... De balans van de weekendongevallen wel te verstaan. Sindsdien is het aantal drama's fel verminderd, maar er blijft een gedeelte dat men kan voorkomen, waar rond een nieuwe actie + voorlichting is begonnen. Ik ben geen voorstander van een nultolerantie, maar ik heb er wel veel begrip voor. Als je graag goed leeft komt het er namelijk op neer van goed te kunnen blijven leven. Niet meer of niet minder.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”