Ik maak geen grapje.
Het is echt waar ! ! 95 % van de ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die brood nuchter zijn.....
Hier het percentage dat het nederlandse openbaar ministerie hanteerde op 16 maart 2012:
Feit: het drinken van 3 glazen alcohol verhoogt het ongevalsrisico met 100%
Bij circa 15% van alle verkeersongevallen is er drank in het spel. Dat betekent dat er ieder jaar door alcohol zo'n 150 doden vallen en er 3.000 tot 4.000 mensen in het ziekenhuis belanden na een verkeersongeval (cijfers over de afgelopen 5 jaar). En hier een bericht van het bevoegde Nederlandse ministerie ivm het aantal verkeersdoden in Nederland in 2011:
In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010. Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft deze cijfers vandaag bekend gemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres.Daar niet bij gerekend het aantal verkeersdoden door druggebruik, mensen die plots onwel worden, onoplettendheden achter het stuur en onaangepast rijgedrag. Dan komt het percentage al dicht in de buurt van de 20 à 25% alcoholgerelateerde verkeersdoden. Het totaal aantal verkeersgewonden bedraagt tussen de 16000 en de 18000 in Nederland. Dan ligt het aantal alcoholgerelateerde gewonden ook rond de tussen de 18,5 en de 23%.
Dat is inderdaad geen grapje. En het cijfer voor alcoholgerelateerde ongevallen is significant. De controle en beteugeling van alcohol gedronken en toch rijden is terecht. Al ben ik zelf ook geen heilig boontje, maar de mensen die door alcohol een ongeval hebben gehad die ik ken én die het nog kunnen navertellen lijken toch wel véél voorzichtiger...