Dubbeldrank stelt zich voor

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Dubbeldrank
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Dubbeldrank stelt zich voor

Ongelezen berichtdoor Dubbeldrank » 07 Jan 2013, 12:39

Hallo,
Ik ben Mark, 35 jaar en sinds dit weekend begonnen met de ontdekkingsreis in whiskyland.
Ben een paar maanden geleden met de wereld van sigaren begonnen. In 1 woord fantastisch! maar, er miste wat. De juiste drank.

Voordat ik me hier aanmeldde heb ik eerste het 1 en ander gelezen en uiteindelijk besloten om wat miniaturen aan te schaffen voor een mini-proeverij. Voordat ik dat deed heb ik eerst in de kast gekeken welke whiskys er eigenlijk instonden. Dat bleken vooral bocht whiskys te zijn als ik dit forum mag geloven ;) En inderdaad, stuk voor stuk smerig. Brandend gevoel in keel, maag en een vertrokken gezicht als afdronk.

Gelukkig zou een dag later mijn bestelling arriveren.
In de rij stonden:
The Glenlivet 12yo
Glenfiddich 12yo
Laphroaig 10yo
Highland Park 18yo

Als eerste was de Glenfiddich aan de beurt. Deze was al een hele verbetering dan wat ik een dag ervoor had geproefd. Maar toch nog best branderig en een beetje een vetrokken gezicht.
De volgende was de Laphroaig. Damn! das wel even wat anders sowieso de geur. Dit had ik nog nooit in een drank gevonden. Een enorm intrigerende geur. De smaak was ook heel vernieuwend voor me en best lekker met een sigaar erbij. Hierna wilde ik de Highland park gaan proberen, maar ik werd een beetje ..eeehh misselijk. Dus einde proeverij voor die avond.

De volgende avond begon ik aan de Highland park. Die was zeker erg lekker. Zoet en zacht. precies wat ik zoek. Daarna weer de Laproaig, welke ik wel steeds spannend vind om te drinken. Maar ook hier werd ik weer wat onvast op de benen. Sterk spul die medicinale whisky :D

Dat was even in het kort....mijn voorstelling.
Die highland park komt er nog wel een keer, maar ik vraag me wel af of er een whisky is die nog wat zoeter en zachter is dan die highland park?
De laphroaig heeft nog steeds mijn interesse, vooral omdat ik hem wil temmen. Het was een zeer interessant weekend en een nieuwe (dure) hobby is geboren.

Hallo iedereen!!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Dubbeldrank stelt zich voor

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jan 2013, 12:58

Welkom, Mark!
Dubbeldrank schreef:ik vraag me wel af of er een whisky is die nog wat zoeter en zachter is dan die highland park?

Drambuie, een Whisky-likeur ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2013, 13:16

Welkom Mark! :duimop

Zoet en zacht... denk aan namen als bijv. Dalwhinnie, Aberlour, Glenmorangie, Balvenie.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Dubbeldrank
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Dubbeldrank » 07 Jan 2013, 13:43

Bedankt mannen! :duimop Ook voor de tips.

Ik vind het lastig om van jullie tips miniaturen te vinden, vooral als ik bij 1 webwinkel zou willen bestellen.
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 07 Jan 2013, 13:51

Welkom, kijk anders eens op whiskysite.nl van Jack, die heeft sample's genoeg in huis en anders bel of mail je hem even...
pim :)
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Plaas
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Plaas » 07 Jan 2013, 14:10

Welkom!

Bij sigaren smaken degelijke whisky's inderdaad erg goed, maar ook een degelijke oude jenever (van 'n ambachtelijke stokerij als Van Wees, bv.) kan heerlijk zijn bij een sigaar. Maar ja, dat echte rokerige moet je dan wel missen, dat is heel eigen aan whisky (al bestaat het ook in bepaalde bieren). Leuk om je ervaringen te lezen, juist omdat ik zelf ook nog maar een beginner ben.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jan 2013, 14:11

Dubbeldrank schreef:Ik vind het lastig om van jullie tips miniaturen te vinden, vooral als ik bij 1 webwinkel zou willen bestellen.

Zie viewtopic.php?f=9&t=2693
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Dubbeldrank
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Dubbeldrank » 07 Jan 2013, 16:28

Zie hier mijn eerste mini tasting van afgelopen weekend:
Afbeelding

Inclusief proefglas, pipet en sigaar :bigsmile
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Jan 2013, 18:00

zoet en zacht... welkom :D

probeer eens een miniatuurtje van Glendronach te vinden. Zou wel eens kunnen dat dat wat meer aansluit. Of een Bunnahabain, Balvenie double wood, dat hebben ze zeker. Bruichladdie laddie ten of zo ook!

succes!
0 x
Afbeelding

Dubbeldrank
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Dubbeldrank » 07 Jan 2013, 18:26

Tnx.

Het is me in ieder geval duidelijk dat de glenlivet 12yo en de glenfiddich 12yo me niet liggen.
Kan ik daaruit concluderen dat als ik kijk naar de kleurenkaart ik niet linksonder in de kaart moet zijn?
Afbeelding
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 07 Jan 2013, 18:53

Welkom

waar is je sigarenknipper in dat totaal plaatje? :)
0 x

Dubbeldrank
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Dubbeldrank » 07 Jan 2013, 19:37

MichelC schreef:Welkom

waar is je sigarenknipper in dat totaal plaatje? :)

Scherp, heel scherp, maar niet scherp genoeg :bigsmile
Ik gebruik een boor en die zie je net boven de aansteker staan ;)
:Proost
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 07 Jan 2013, 21:11

Dubbeldrank schreef:Tnx.

Het is me in ieder geval duidelijk dat de glenlivet 12yo en de glenfiddich 12yo me niet liggen.
Kan ik daaruit concluderen dat als ik kijk naar de kleurenkaart ik niet linksonder in de kaart moet zijn?
Afbeelding

Ik denk dat het iets te vroeg is om het hele linkerondervlak volledig weg te strepen, ook omdat Glenlivet & Glenfiddich 12 echt de meest bekende whiskies zijn, die ook gericht lijken te zijn op de grootste gemene deler. Voor velen zijn dit dan ook de eerste malts die ze drinken nadat ze eerst blended whisky (JW Red, Vat 69) dronken. (Zou wel op basis van het feit dat je niet erg onder de indruk ben van Glenlivet/Glenfiddich 12 je de Glenkinchie 10/12 niet aanraden)

Iets als de Cardhu 12 staat ook linksonder op de kaart. En dat vind ik een voorbeeld van een zoete (voor mij een te allesoverheersend zoet) whisky. Maar ook bijv. de Dalwhinnie 15 wat ik een mooie complexe malt vindt (zeker prijs/kwaliteit soms erg uitstekend)
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 09 Jan 2013, 15:07

Dubbeldrank schreef:Scherp, heel scherp, maar niet scherp genoeg :bigsmile
Ik gebruik een boor en die zie je net boven de aansteker staan ;)
:Proost

inderdaad....die kende ik nog niet...weer wat geleerd :)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jan 2013, 21:01

Welkom Mark.
WhiteMonkey schreef:Ik denk dat het iets te vroeg is om het hele linkerondervlak volledig weg te strepen,

Hier ben ik het wel mee eens want er is vaak een wereld van verschil tussen een 10, 12 of 18 yo en ook qua opvoeding (soort vat) zijn er enorme verschillen binnen één merk. Je gaat daar dan iets te snel.
En proeven kost tijd !
Dubbeldrank schreef:maar ik werd een beetje ..eeehh misselijk. Dus einde proeverij voor die avond.

Wellicht moet je nog wennen aan het proeven v/s drinken. Vaak praten we over een proefhoeveelheid van 2 of 3CC. En dan maar één of enkelen op een avond.

Dubbeldrank schreef:Die highland park komt er nog wel een keer, maar ik vraag me wel af of er een whisky is die nog wat zoeter en zachter is dan die highland park?

En misschien zijn er juist wel hele mooie blended malts of blends die je goed zouden bevallen.
Wellicht ook eens kijken wat je van Bourbon vindt, b.v een Four Roses Single barel of een Maker's Mark.... 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”