Websites die Whisky (goedkoop) aanbieden niet kunnen leveren

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Piet
Moderator
Moderator

Websites die Whisky (goedkoop) aanbieden niet kunnen leveren

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Okt 2012, 19:35

Los van de webshops waar winkelen moeilijk, zo niet onmogelijk is, door gebrekkige functionaliteit en/of foute informatie, liep ik hard aan tegen dit fenomeen.

Recent in "Caperdonich (1972)"
totalatool schreef:Helaas, toen ik bij de betreffende winkel binnenliep kwam ik tot de ontdekking dat hun online prijslijst al anderhalf jaar niet meer bijgewerkt bleek. Ik heb dus helaas niet eens voor het dilemma gestaan...

Een van velen. Deze komt uit Gezocht: macallan 10jaar cask strenght 1L.
WhiteMonkey schreef:Je zou eens kunnen bellen naar de Bierwinkel in Leiden (bierwinkel-leiden.nl). Bij hun prijslijsten staat er nog een Macallan 10 yo cask strenght dus je zou kunnen vragen of die nog beschikbaar is.
[Het feit dat hij in de prijslijst staat is er helaas geen garantie voor - want de Caol Ila Moch die wel nog in de prijslijst staat is niet meer beschikbaar]

In het verlengde van Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling liep ik bij de voorbereiding voor VBT-2 wel op een heel onprettige manier aan tegen dit fenomeen.
Overigens een fenomeen dat de meeste importeurs, slijters en webshops die zich er aan schuldig maken wel heel makkelijk wegwuiven als de gewoonste zaak van de wereld.

Ik was op zoek naar een Brora, of eigenlijk 3 flessen van één Brora expressie.
We weten dat ze schaars en duur zijn dus in dit geval zocht ik niet zozeer naar bottelingen met een score van 90 of meer maar naar een (voor het doel betaalbare) expressie van ± €150.
En dat viel eigenlijk niet tegen. Ik vond zoiets, met behoorlijke prijsverschillen, in zeker 10 Nederlandse en enkele Belgische webshops of in lijsten op websites. Ook nog wel enkele expressies in andere landen maar NL en BE hadden primair mijn belangstelling. Hadden, want misschien moet ik die (goede) gewoonte gaan herzien :boos

Van de eerste tien winkels kon er één ook echt één fles leveren :HitHead
Vaak staat het aanbod in lijsten die dus volslagen onbetrouwbaar zijn.
Maar ik heb ook een paar vrij nieuwe webshops bezocht waar ik én kon bestellen (in het winkelmandje doen) én kon betalen. Na 2 weken werd ik gebeld: "Helaas meneer de site is niet actueel ... erg moeilijk bij te houden als er in de winkel wat verkocht is. Ik zal het geld zo snel mogelijk terugstorten".....

Voortaan toch voor de zekerheid maar even mailen of bellen. En ja hoor: Neen die hebben we niet meer... sorry... Los van het sorry kan ik zeggen dat de flessen er vorige week nog steeds op stonden !

Bij elke webshop waar dit gebeurt zou je over de rooie gaan maar bij whisky-winkels is het opeens heel normaal. Dat vinden de betrokkenen ook.

In een geval was het zelfs zo dat mijn vraag of ze er 3 konden leveren een eye-opener bleek omdat het exemplaar dat ze aanboden een interessante prijs had kreeg ik te horen dat ze er maar één hadden. Toen ik aangaf die dan te willen hebben (een uur later) was die "toevallig" net verkocht was. Ja ja, ik ken dat soort toeval :?

Maar punt is dat ik deze idiote praktijk aan de kaak wil stellen.

In van Zuylen - vooreenmooiglas.nl - whiskyvanzuylen.nl heb ik al eens mijn beklag gedaan over het wel hebben staan van whiskies/prijzen uit het verleden, zoals:
Piet schreef:Afgelopen dagen toch wel wat geïrriteerd geraakt door de webshop van van Zuylen

Misschien is het sommigen van jullie al opgevallen maar ik ben op zoek.
En wat ik ook zoek (via Google) ik kom bijna altijd als een van de eerste op deze site (complementen voor de webmaster).

Eureka gevonden denk je dan :duimop

Niet dus, althans de gezochte whisky staat er wel, en is zelfs bijna altijd in de aanbieding (tientje of zo minder b.v. € 135,95 (van € 145,95) ).... maar ergernis alom, de bestel-knop Afbeelding blijkt dan te ontbreken en in plaats daarvan staat er niet leverbaar / not available. Het klopt wel maar toch
In mijn zoektocht van de afgelopen dagen ben ik daar vele tientallen keren geweest en in pak weg 96% van de gevallen ontbreekt dan die knop ... en daar word ik helemaal niet vrolijk van, zelfs niet met een dram of twee op

Het bovenstaande is iets waarover je nog kunt discussiëren. De praktijk waar ik nu wel heel hard tegenop liep is wat mij betreft eigenlijk onacceptabel. Ik vraag me trouwens af of het ondanks de kleine lettertjes, juridisch correct is :Scratch

P.s. Ik ben er inmiddels achter dat een deel van het probleem blijkt te liggen bij de importeur(s). De lijsten daar kloppen óók niet en deze shops nemen domweg die lijsten over en gaan pas bestellen als er een bestelling komt. Dus niets op voorraad. En als je dan een importeur hebt met dezelfde instelling (en ik heb er contact mee gehad) dat het allemaal niet zo nauw komt,.......

Sommige van de in augustus benaderde shops hebben nu nog steeds niet geantwoord....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Websites die Whisky (goedkoop) aanbieden niet kunnen lev

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Okt 2012, 19:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin van het jaar zo ook een paar keer met m'n lekkerbek tegen de muur ben gegaan... een Port Ellen hier of daar, een Brora OB voor 240 euro herinner ik me ook nog, gewoon heel wat geweldige whisky's tegen de toen gangbare prijs staan nog op talloze lijsten, maar het antwoord is veelal standaard, "goh nee meneer, die hebben we niet meer" :nono

dus na enkele maanden had ik m'n lesje wel geleerd. Nu focus ik me veeleer op de huidige bottelingen die uitkomen, en bv aan 49 euro worden verkocht, maar die je dus binnen 2 jaar aan 100 euro ziet staan... even slikken en het verleden wat achterlaten, en binnen 2 jaar heb ik zelf het verleden in huis. Moet dan maar zo. ;)
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 02 Okt 2012, 23:44

Ja blijkbaar is het voor veel winkels (op de paar bekende uitzonderingen na) te veel werk om hun website up to date te houden en zo het segment online kopers aan te trekken. Dit houden ze zelf ook in stand doordat hun website niet up to date is (of in elk geval niet controleerbaar) mensen ook geen whisky (of andere dranken) bestellen vanwege de afwijzingen, waardoor het niet de moeite waard lijkt tijd en moeite in een goed functionerende webshop te steken.

Wat mij ook aan het twijfelen kan brengen zijn de plaatjes van de whiskies die men bij de webshop stopt. Afgezien van de soms abnomabele bitrate/kwaliteit klopt lang niet altijd het plaatje met het product en zitten er vaak oude plaatjes bij een wat je gokt aangepast product.
Als voorbeeld (en niet om zwart te maken + heb er in een e-mail reeds eerder naar gevraagd of het plaatje klopte met het product in de winkel maar heb daar nooit meer iets op teruggehoord) de fles Highland Park 12 bij tdrinks. Op het plaatje staat het oude model: http://www.tdrinkswebwinkel.nl/nl/produ ... aar-70-cl/ terwijl ik toch het donkerbruine vermoeden heb dat zou ik hem bestellen ik een nieuwe versie krijg.

Maar dan extra complimenten voor het feit dat de Brora uiteindelijk toch gevonden is!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2012, 09:03

Waar ik ook tegenaan liep, een vorm van niet kunnen leveren, was een website (meerdere overigens) waar dranken met daar onder "whiskeys", worden aangeboden onder het mom "We doen geen verzendingen. / We don't send any products. Bestellingen dienen in onze winkel te worden afgehaald."
Met als extra service: "...de beste kwaliteit aan de scherpste prijzen. In die context aanvaarden wij helaas geen betaalkaarten."

En, ja. Je kunt zo'n website natuurlijk als extra service naar de (lokale) klant zien :HitHead
Probleempje is dan toch dat het een Wereld Wijd Web is waarop dat staat... en als je dan als klant via een zoekservice juist op die whiskies uit komt word je daar niet vrolijk van.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 03 Okt 2012, 11:55

Het laten staan van whisky die niet meer te leveren is/niet op voorraad is natuurlijk gewoon een Google truc, maarrrrr ihgv Van Zuylen vind ik het wel weer handig dat ik daardoor hun site ook wel eens gebruik als informatiebron. De Nederlandse proefnotities zijn alleen wel 9 van de 10 keer vertalingen van Serge of gewoon van de website van de distilleerderij/bottelaar zelf en niet altijd met de bron erbij. Bij websites waar ik nog nooit iets heb besteld heb ik inmiddels wel de gewoonte om eerst een mailtje te sturen en dan pas te bestellen. Overigens niet alleen bij whisky...
Nu moet ik wel zeggen dat het niet heel vreemd is dat met name de wat minder professionele websites geen koppeling tussen de site en hun voorraad hebben. Dan betekent dat dus dat elke verkochte fles genoteerd moet worden (ouderwetse kassa zonder productreferenties) en er iemand vervolgens handmatig ergens een pdf moet bijwerken of in een rottig CMS de aantallen moet verwerken.
Als je als retailer zelf geen webbouwer bent dan kunnen de kosten van een acceptabele website en goede koppeling met je voorraad natuurlijk ook wel een behoorlijke drempel zijn. Ze begrijpen dan vaak niet dat het zich uiteindelijk wel weer terugbetaald.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwi

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Jan 2013, 15:26

Piet schreef:.... Haal die fles dan van de site af.. en zelfs hier zijn de meningen daarover verdeeld :HitHead

Bijvoorbeeld bij Van Zuylen: daar blijft 'ie wel staan, maar kun je hem niet in je winkelwagentje stoppen, dus nooit problemen als hiervoor beschreven 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 03 Jan 2013, 17:27

JayDie schreef:
Piet schreef:.... Haal die fles dan van de site af.. en zelfs hier zijn de meningen daarover verdeeld :HitHead

Bijvoorbeeld bij Van Zuylen: daar blijft 'ie wel staan, maar kun je hem niet in je winkelwagentje stoppen, dus nooit problemen als hiervoor beschreven 8-)

Daar heb ik geen problemen mee, als er dan maar niet meer beschikbaar bijstaat of zo. Is beetje lullig als je het hele proces al hebt doorgelopen en dan er achter komt, ken ook een prijsvechter die zich daar schuldig aan maakt. Staan spullen op, vooral specials, die hij niet kan leveren tegen een absurd lage prijs om alleen maar bezoek te trekken. Dat vind ik minder.... :-x
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jan 2013, 10:55

GJR schreef:als er dan maar niet meer beschikbaar bijstaat of zo

Volledig mee eens!

Heb wel een keer andersom gehad, waardoor je ook bedrogen uit kan komen: vond een fles, titel, ABV, alles klopte. Prijs was scherp (paar euro goedkoper dan concurrent, geen tientallen euro's, gewoon net wat goedkoper), maar foto klopte niet. Bij de bestelling de opmerking geplaatst of het echt om 'deze' fles ging... niet dus!

Je zult het meemaken... besteld, bezorgd, is het de verkeerde!

En het ging hierbij om een fles > 125 euro
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jan 2013, 08:41

JayDie schreef:Bijvoorbeeld bij Van Zuylen: daar blijft 'ie wel staan, maar kun je hem niet in je winkelwagentje stoppen

Na de website-update is er een vinkje geintroduceerd, waarmee je niet leverbare flessen kan tonen. Dit vinkje staat standaart UIT, dus worden alleen leverbare (althans... als de status klopt) flessen getoond.

Dus Piet... jij ook weer blij :duimop
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jan 2013, 16:19

JayDie schreef:Dus Piet... jij ook weer blij

Kijk... zo is dat ! (ik zal de site later eens goed bekijken ... ziet er heel anders uit)
0 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 02 Nov 2014, 00:51

Hallo iedereen

Neem voor de aardigheid eens een kijkje naar de prijslijst van de Caves St. Amand (Sint-Amandberg, nabij Gent).
Toen ik een paar maanden geleden de Bruichladdich's op de prijslijst zag kon ik mijn ogen niet geloven ...
Daar ik niet zo heel veraf woon ben ik "direct" in de auto gesprongen, VISA in de aanslag ... klaar om Zaken te doen.
Helaas, pindakaas ...
Zaken die te mooi zijn om waar te zijn, zijn meestal ook niet waar.
De vriendelijke verkoper zei dat de prijslijst eens dringend aangepast moest worden ...
We zijn nu een half jaar verder en de prijslijst ziet er nog eender uit, nul NADA noppes aanpassingen (voor zover ik na een vluchtige check kan zien).
Je kan er nog steeds een gele duikboot krijgen voor 49 Euro, een 3D3 voor 43 Euro enzoverder.
Tijdgebrek, een goedkope truc om klanten te lokken, gebrek aan respect voor cliënteel ... wie zal het zeggen.

Cheers, D.

http://www.cavesstamand.be/pdf/CSA_PL_Whisky.pdf
http://www.cavesstamand.be/contact.asp

PS Geleerde les? Eerst bellen of mailen! Ook al is het niet zo veraf ...
0 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 02 Nov 2014, 00:55

GJR schreef:
JayDie schreef:

Daar heb ik geen problemen mee, als er dan maar niet meer beschikbaar bijstaat of zo. Is beetje lullig als je het hele proces al hebt doorgelopen en dan er achter komt, ken ook een prijsvechter die zich daar schuldig aan maakt. Staan spullen op, vooral specials, die hij niet kan leveren tegen een absurd lage prijs om alleen maar bezoek te trekken. Dat vind ik minder.... :-x

Om welke "prijsvechter" gaat het? Toch wel belangrijke info me dunkt! GRTZ, D.
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”