Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Sep 2009, 22:13

In WhiskyGrotto staat een artikel "how-to-store-scotch-whisky (van whiskygrotto.com bestaat niet meer). How to store Scotch Whisky[/url] dat in elk geval een aantal goede tips bevat.
Ook op verschillende andere sites is e.e.a. te vinden. O.a. "Suite101" (liquor.suite101.com bestaat niet meer), ScotchMaltWhisky.co.uk.
In het kort:
  1. Stel de Whisky niet bloot aan warmte en temperatuurveranderingen.
    Kamer temperatuur (hier 21°C) maar liefst lager. Ook zo min mogelijk temperatuurschommelingen.
  2. Liefst in koker of doos donker bewaren, dus niet aan licht blootstellen. Licht, vooral Zon-licht, zou de kwaliteit kunnen schaden. Dit geldt zowel voor natuurlijk- als kunstlicht. Verkleuring, het lichter worden, van de Whisky maar ook verlies aan en verandering van geur en smaak, zou het gevolg kunnen zijn.
    Geen idee of dit inderdaad is aangetoond maar het adagium is bij twijfel liever het zekere voor het onzekere nemen.
  3. Zet flessen altijd rechtop. Niet liggend bewaren, zoals bij Wijn juist een must is. Dit voorkomt dat de drank in contact komt met de kurk, capsule en ander materiaal, hetgeen ook de kwaliteit aan zou kunnen tasten.
  4. Sluit de fles direct nadat er is uitgeschonken (dan wel ingeschonken in het glas). Dit om achteruitgang door veroudering (oxidatie) door contact met zuurstof, tot een minimum te beperken.
    Zie in dit kader ook de suggestie gedaan in: Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?
  5. Bewaren in een droge ruimte spreekt tegenwoordig welhaast voor zich. Vocht kan het label aantasten en in een enkel geval een )eenvoudige) kurk.

Gerelateerd: Flesrijping, veroudering en houdbaarheid.
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Aug 2013, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet meer werkende links verwijderd
2 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

maltje
Top bijdrager
Top bijdrager

In de doos of niet

Ongelezen berichtdoor maltje » 22 Dec 2012, 16:18

Toegegeven,ik zie flessen meestal liever,al zijn er zeer mooie kokers ook,maar is het nu het beste om de flessen in de kokers te laten(flessen donker houden) of speelt dat geen rol?

mvg
0 x

gunnie76
Senior
Senior

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor gunnie76 » 29 Dec 2012, 22:36

Dit speelt naar mijn mening geen rol. Een donkere plaats is voldoende in of uit de koker of doos.
0 x

trikke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor trikke » 29 Dec 2012, 22:46

In de koker ist altijd donker ;-) Ik laat de mijne in de koker, just my two cents.
0 x
Afbeelding
Om overal je foto's, documenten en dergelijke bij de hand te hebben is dit de gratis oplossing.
Dropbox.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Dec 2012, 10:49

trikke schreef:In de koker ist altijd donker ;-) Ik laat de mijne in de koker, just my two cents.

me too!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 30 Dec 2012, 11:19

Ik vind dat niet mooi, whisky in kokers. Ik houd ervan om naar de flessen te kunnen kijken. Dus in mijn whisky kast heb ik alle flessen mooi neergezet, de kokers gaan direct de prullenbak in.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Dec 2012, 13:37

ElwinB schreef:Ik houd ervan om naar de flessen te kunnen kijken.

Ik ook, telkens wanneer ik de fles pak om iets in te schenken. Dan bekijk ik de koker ook vaak weer en lees weer wat erop staat.
ElwinB schreef:Dus in mijn whisky kast (...)

Die heb ik dus niet... Iets met interieur en vrouwen enzo :-P
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 30 Dec 2012, 14:41

JayDie schreef:

Ik ook, telkens wanneer ik de fles pak om iets in te schenken. Dan bekijk ik de koker ook vaak weer en lees weer wat erop staat.

De mijne vond juist dat er om die reden een whisky kast moest komen, want al die losse flessen op de keukenkastjes, dat zag er niet uit... :D
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Dec 2012, 14:53

ElwinB schreef:
JayDie schreef:

De mijne vond juist dat er om die reden een whisky kast moest komen, want al die losse flessen op de keukenkastjes, dat zag er niet uit... :D

Daarom staan die van mij in een grote Curver box(en) :gnif
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 19 Feb 2013, 16:52

Ja, die van mij heeft er geen moeite mee...sterker nog ze stelde het zelf voor en ze vind het mooi staan :bigsmile :yes :dancing
0 x

WhiskyWorf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyWorf » 05 Jul 2013, 22:18

Bij is het een grote wandkast. Mijn vriendin stelde juist voor, toen de verzameling groeide, een speciale kast te kopen. De helft van de wand kast is voor mijn whiskyverzameling; de andere helft herbergt nog wat cognacflessen en snuisterijen.
Het is een kast met glasdeuren en zo kan de verzameling bewonderd worden. Mijn vriendin, zelf niet een echte whiskyliefhebber, kan de uitstalling van de verzameling wel waarderen. De flessen bewaar ik wel in de koker/doos. Inderdaad vanwege het licht en ook omdat ik vind dat de verpakking er ook bij hoort. Er staan wel een aantal flessen die ik zonder verpakking gekocht heb (een aantal onafhankelijke bottelingen). Ik heb een aantal dubbele flessen (merk/type) en die staan onderin (een dicht gedeelte van de kast).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jul 2013, 22:24

@WhiskyWorf
Mocht je een foto "kwijt willen" (....uh,... willen delen heet dat): Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Aug 2013, 09:23

Zou iemand me het eerste punt in het lijstje van Piet kunnen uitleggen? Ik ben niet zo natuurkundig onderlegd, maar ik kan me nog voorstellen dat in een geopende fles whisky de alcohol bij hogere temperaturen sneller verdampt in de lucht die in de fles zit dan bij lagere. Ik kan echter geen reden bedenken waarom een dichte fles bij hogere temperaturen of door schommelingen achteruit zou gaan.

Ik vraag dit vooral omdat ik op warme dagen de airco flink laat brullen op zolder, waar mijn whisky staat. Als ik dat niet doe, kan het daar op een hete dag namelijk al snel een graad of 35 worden. Ik vermoed (maar we wonen hier nog niet zo lang) dat 's winters wel eens het tegenovergestelde zou kunnen gelden.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Aug 2013, 09:39

Kay schreef:Zou iemand me het eerste punt in het lijstje van Piet kunnen uitleggen?

Niet echt mijn lijstje hoor,... maar ik begrijp de bedoeling. Ik heb het er in gezet.
Nu ik het nog eens leest stel ik me inderdaad dezelfde vraag.
Het kan natuurlijk nooit kwaad maar dit lijkt inderdaad uit "hoe Wijn te bewaren" of iets te komen.
Voor wijn kunnen temperatuur schommelingen en té hoge of lage temperaturen dramatische gevolgen hebben voor de kwaliteit. Maar of een distillaat als whisky daar nu op reageert ?

Ik heb wel eens een fles uit de diepvries gekregen en die was gaan lekken. Van Wijnflessen in de auto tijdens de zomer heb ik de kurk er wel eens uit zien komen.
Maar whisky boven 0 en onder 35°C lijkt me nauwelijks een probleem te kunnen zijn ? Hoger dan iets van 35°C lijkt me wel een probleem te kunnen geven i.v.m. uitzetten, niet zozeer m.b.t. de kwaliteit.
Ik sluit me aan bij je vraag: Wie kan het wetenschappelijk onderbouwen ?
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Aug 2013, 09:54

In't licht van deze discussie: ik heb enkele weken geleden per abuis m'n net geopende fles Braeval 91 TWM een hele dag in de koffer van m'n wagen laten liggen... in de volle zon bij +30 graden buitentemperatuur... Ik was toch wat ongerust maar heb er sindsdien verschillende malen van gedronken en de smaak is zeker niet achteruit gegaan, gelukkig :).
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”