Ha, een heel leuk topic!
1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd ?tja. Meest bijzondere is dat ik op 1 januari 2012 helemaal nog niet aan whisky dacht, ik nog wat afscheid aan het nemen was van sigaren en in de bierwereld aan het werk was... dus ik vind alle whisky's die ik in 2012 gedronken heb best bijzonder. Maar het meest legendarische vond ik toch wel die ene dag op Lindores in Oostende, waar ik van de ene WOW in de andere viel, gaande van oude Brora naar Local Barley Springbank, Ardbeg 76 naar Macallan uit de jaren 50, heerlijke littlemill en Lochside Grain, St-Magdalene om glas uit te likken en ga zo maar door...
Thanks Bram om dit te delen, een dag om nooit meer te vergeten!
2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs ?Laddie ten, Glendronach 15 revival, Ardbeg Corryvreckan, Highland park 18, enz. beetje de gebruikelijke toppers, maar o zo lekker!
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)Goh, enkele van HWF blindtasting #1 & #2, zoals die bourbon en de Teaninich.
4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd ?Lochside, Littlemill, Macallan (old sherry), Port Ellen (mystiek en lekker), Brora, Clynelish, Springbank, St-Magdalene, Longmorn,
misschien een zijantwoord, prijs kwaliteit IB's The bonding dram en Dewar Rattray, pure kwaliteit Silver Seal
5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2013 ?hm, duurder en minder. Lees: oudere bottelingen binnen halen. Oude sherry, eens een oude peat, oude 10yo's, enz. En aangezien die prijzen al snel hoog gaan, zelfs voor de 10yo's, zal ik niet anders kunnen dan wat minder flessen binnen halen... Op werkvlak zou ik ook graag whisky betrekken op enkele van mijn bierproeverijen, adhv gevulde whiskyvaten met ons bier, en een rij op rij tasting van het basisbier, het bier op whiskyvaten en de whisky uit dat vat. Wordt interessant denk ik
6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2013 ?Zonder twijfel: Lindores!!!! Wie net een beetje met oude whisky's bezig is, voelt zich daar als een kind in een snoepwinkel! Let op, ook Whisky Leiden heeft een erg goeie lineup!
Daarnaast een trip naar Schotland. We denken van het de eerste keer wat beperkt te houden, en gewoon enkele dagen Edinburgh verkennen, met eventueel eens een zijtripje naar een gesloten of open distilleerderij of zo.