Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 18 Dec 2012, 20:06

totalatool schreef:
Yapi schreef:edit: en wacht misschien gewoon nog even tot ie op drankdozijn komt te staan... zou wel eens de 50 in kunnen duiken

Die wisten mij vanmiddag te melden dat ze hem niet kunnen leveren. Ik weet niet of daar simpelweg het woordje "nog" ontbreekt...

dat wordt even afwachten... hebben ze al een prijs bij drankgigant?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Dec 2012, 20:08

Yapi schreef:dat wordt even afwachten... hebben ze al een prijs bij drankgigant?

Niet gevraagd, ik wacht het nu gewoon even af. Er komen er voldoende op de markt.
0 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 19 Dec 2012, 07:52

Yapi schreef:kwaliteit Glendronach kennende, vind ik hem zelfs eerder aan de 'goedkope' kant, zo van "zouden we daar geen 2 flessen van kopen?" En hoewel Serge Valentin uiteraard de waarheid niet in pacht heeft, maar een score van 91... Glendronach... CS... het nieuwe 'Macallan'... yep, 2 flessen :lol:

edit: en wacht misschien gewoon nog even tot ie op drankdozijn komt te staan... zou wel eens de 50 in kunnen duiken

Ik vraag me af of het zo verstandig is dit soort uitspraken te doen, als je al van mening bent dat deze prijs redelijk is, of zelfs goedkoop, en dat dan ook zo uitbundig hier gaat melden, terwijl alle verkopers en marketing mensen meelezen, dat drijft de prijs straks nog wat verder op.
Als ik ga vergelijken op drankvinder, zie ik bijv, de Aberlour A'bunadh voor €48,50, Glenfarclas 105 1L voor €39,95, daarnaast zie ik veel kwalitatief goede whiskies op CS van zo'n 10 of 12 jaar oud onder de €50,- soms ook onder de €40,-.
Ik denk zelf dat voor deze Glendronach CS een prijs tussen de €45,- en €50,- redelijk zou zijn.
Wellicht laten velen onder ons whisky liefhebbers zich te gemakkelijk de kop gek maken, al dan niet door andere liefhebbers :?
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Dec 2012, 12:44

Kapre schreef:
Yapi schreef:kwaliteit Glendronach kennende, vind ik hem zelfs eerder aan de 'goedkope' kant, zo van "zouden we daar geen 2 flessen van kopen?" En hoewel Serge Valentin uiteraard de waarheid niet in pacht heeft, maar een score van 91... Glendronach... CS... het nieuwe 'Macallan'... yep, 2 flessen :lol:

edit: en wacht misschien gewoon nog even tot ie op drankdozijn komt te staan... zou wel eens de 50 in kunnen duiken

Ik vraag me af of het zo verstandig is dit soort uitspraken te doen, als je al van mening bent dat deze prijs redelijk is, of zelfs goedkoop, en dat dan ook zo uitbundig hier gaat melden, terwijl alle verkopers en marketing mensen meelezen, dat drijft de prijs straks nog wat verder op.
Als ik ga vergelijken op drankvinder, zie ik bijv, de Aberlour A'bunadh voor €48,50, Glenfarclas 105 1L voor €39,95, daarnaast zie ik veel kwalitatief goede whiskies op CS van zo'n 10 of 12 jaar oud onder de €50,- soms ook onder de €40,-.
Ik denk zelf dat voor deze Glendronach CS een prijs tussen de €45,- en €50,- redelijk zou zijn.
Wellicht laten velen onder ons whisky liefhebbers zich te gemakkelijk de kop gek maken, al dan niet door andere liefhebbers :?

Op een OPEN forum moet je toch gewoon over alle kunnen discussiëren? Prijzen zullen toch altijd wisselen en ze zijn over het algemeen drukker met concurreren met elkaar (dus wie heeft de goedkoopste) dan dat er tussen de verschillende slijters prijsafspraken gemaakt gaan worden lijkt mij.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Dec 2012, 12:49

Kapre schreef:Als ik ga vergelijken op drankvinder, zie ik bijv, de Aberlour A'bunadh voor €48,50, Glenfarclas 105 1L voor €39,95 [...]

Mijn vergelijking was dan ook op Whiskysite. vergelijken tussen de glendronach bij whiskysite en de aberlour bij drankdozijn klopt natuurlijk niet.

Kapre schreef:Wellicht laten velen onder ons whisky liefhebbers zich te gemakkelijk de kop gek maken, al dan niet door andere liefhebbers :?

Twee opmerkingen over je punt voor wat betreft de prijsstelling: allereerst is de bevolking van dit forum zeker niet representatief voor de 'standaard whiskyconsument' en lijkt het mij dus niet verstandig als de marketingmensen op basis van het sentiment hier de prijzen gaan bepalen. Ten tweede wordt de prijs van whisky volgens mij uitstekend bepaald door vraag en aanbod (iets waar ik aan probeer bij te dragen met DrankVinder). Het is voor de prijsbewusten onder ons wat jammer dat de vraag op dit moment zo groot is, maar om die prijsstijging nu af te schuiven op enkele uitspraken van forumbewoners vind ik enigszins kortzichtig.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Dec 2012, 13:16

Kapre schreef:

ik begrijp je bezorgdheid, tegelijk ben ik het eens met de vorige posters... 't Is niet zo dat ik die prijzen bepaal hé ;) Er zijn voor mij ook grenzen, zoals de nieuwe PE Diageo, een erg ver van mijn bed show en zeker niet mijn eigen schuld :lol:

Ik blijf er bij dat een distilleerderij die zo ongeveer - voor discussie vatbaar uiteraard - de beste hedendaagse sherry uitbrengt, daar voor mij gerust mag voor 'beloond' worden met een 5 of 10 euro meer'opbrengst' dan bv een andere sherried cask strenght. Als ik 25 drams inschenk uit zo'n fles, kost me dat 2 tot maximum 3 euro per dram. Dat vind ik niet duur, zeker niet als de kwaliteit navenant is. Tegelijk, ik ben zo'n mannetje dat zich tot op een bepaalde hoogte echt niet aantrek van de kostprijs van zaken waar ik werkelijk oneindig van geniet. Maar om dan te eindigen met de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok... ik heb geen Kilchoman in mijn collectie, als ook geen Octomore. Elk zijn ding :Slainte
0 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 19 Dec 2012, 13:49

Matti schreef:
Kapre schreef:Als ik ga vergelijken op drankvinder, zie ik bijv, de Aberlour A'bunadh voor €48,50, Glenfarclas 105 1L voor €39,95 [...]

Mijn vergelijking was dan ook op Whiskysite. vergelijken tussen de glendronach bij whiskysite en de aberlour bij drankdozijn klopt natuurlijk niet.

Kapre schreef:Wellicht laten velen onder ons whisky liefhebbers zich te gemakkelijk de kop gek maken, al dan niet door andere liefhebbers :?

Twee opmerkingen over je punt voor wat betreft de prijsstelling: allereerst is de bevolking van dit forum zeker niet representatief voor de 'standaard whiskyconsument' en lijkt het mij dus niet verstandig als de marketingmensen op basis van het sentiment hier de prijzen gaan bepalen. Ten tweede wordt de prijs van whisky volgens mij uitstekend bepaald door vraag en aanbod (iets waar ik aan probeer bij te dragen met DrankVinder). Het is voor de prijsbewusten onder ons wat jammer dat de vraag op dit moment zo groot is, maar om die prijsstijging nu af te schuiven op enkele uitspraken van forumbewoners vind ik enigszins kortzichtig.

Je moet de situatie natuurlijk bekijken vanuit het standpunt van de klant, dan is die vergelijking wel degelijk logisch.
Als ik bijv. interesse heb in een Glendronach CS, maakt het mij niet uit of deze van drankgigant, drankdozijn, whiskysite, of waar dan ook vandaan komt, dus je kijkt gewoon naar de prijzen van alle aanbieders, en kiest de meest voordelige er uit.

Bij de andere opmerking over de prijsstelling:
Het is zo dat 95% van de whiskydrinkers over het algemeen zeg maar de simpelere blends drinkt, een categorie mensen die niet zo als wij erg bezig is met de smaak en aroma of specifieke kwaliteiten, maar gewoon een ongecompliceerde dram wil.
Dit zijn dus niet de mensen die interesse zullen tonen voor een Glendronach CS, maar die kleine 5 % van de whiskyfanaten in Nederland die daar wel interesse in hebben, en dus ook de mensen zijn die hun gedachten en bevindingen hier op dit forum uiten, dat is dus wel degelijk een interessante maatstaf voor mensen van marketing en verkoop, want dat is dus hun doelgroep.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Dec 2012, 14:29

Kapre schreef:Je moet de situatie natuurlijk bekijken vanuit het standpunt van de klant, dan is die vergelijking wel degelijk logisch. Als ik bijv. interesse heb in een Glendronach CS, maakt het mij niet uit of deze van drankgigant, drankdozijn, whiskysite, of waar dan ook vandaan komt, dus je kijkt gewoon naar de prijzen van alle aanbieders, en kiest de meest voordelige er uit.

Dit klopt, maar aangezien de Glendronach CS een net nieuwe, niet gelimiteerde botteling is kan je er donder op zeggen dat hij binnenkort ook bij de Drankgiganten en Drankdozijnen van deze wereld zal verschijnen, voor (veel) minder geld. Kortom, op dit moment heb je gelijk, maar als je even wacht niet meer. Mijn punt is vooral dat je op basis van het verschil in prijs bij een enkele aanbieder nu (whiskysite) het verschil in prijs bij de goedkopere shops kan voorspellen.

Kapre schreef:[...] Het is zo dat 95% van de whiskydrinkers over het algemeen zeg maar de simpelere blends drinkt [...] maar die kleine 5 % van de whiskyfanaten in Nederland die daar wel interesse in hebben, en dus ook de mensen zijn die hun gedachten en bevindingen hier op dit forum uiten, dat is dus wel degelijk een interessante maatstaf voor mensen van marketing en verkoop, want dat is dus hun doelgroep. (nadruk van Matti)

De actieve bezoekers/schrijvers op dit forum schat ik op een man of 100 (met misschien 20 daarvan die semi-dagelijks posten). Dat komt niet in de buurt van een significant percentage van de single-malt whiskydrinkers. Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat het percentage single malt meer richting de 10% gaat, maar die bron kan ik nu niet vinden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 19 Dec 2012, 15:06

Matti schreef:Dit klopt, maar aangezien de Glendronach CS een net nieuwe, niet gelimiteerde botteling is kan je er donder op zeggen dat hij binnenkort ook bij de Drankgiganten en Drankdozijnen van deze wereld zal verschijnen, voor (veel) minder geld. Kortom, op dit moment heb je gelijk, maar als je even wacht niet meer. Mijn punt is vooral dat je op basis van het verschil in prijs bij een enkele aanbieder nu (whiskysite) het verschil in prijs bij de goedkopere shops kan voorspellen.

Tja, als ik eigenaar van drankgigant was, en ik moet na dit aanbod van whiskysite met mijn prijs voor deze whisky komen, en lees berichten van geïnteresseerden op dit forum dat €60,- zo voordelig is, waarom zou ik dan veel lager gaan zitten ? Dan kom ik natuurlijk met een prijs van bijv. €58,50 of iets in die geest, terwijl ik anders wellicht met een "redelijke" prijs van bijv. €48,50 had gekomen.

Ten tweede nog een rekenvoorbeeld.
Stel dat deze Glendronach CS op 46% abv gebotteld zou worden, en ik weet niet precies hoe sterk deze CS is, maar laten we even rekenen met 57% abv, dan zou een fles dus uitkomen op €48,40.
We hebben het dan over een 10-jarige whisky op 46 % abv.
Terwijl in de Glendronach 15 revival 46 % kan kopen voor €37,- en dus nog 5 jaar ouder ook.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Dec 2012, 15:54

Kapre schreef:Tja, als ik eigenaar van drankgigant was, en ik moet na dit aanbod van whiskysite met mijn prijs voor deze whisky komen, en lees berichten van geïnteresseerden op dit forum dat €60,- zo voordelig is, waarom zou ik dan veel lager gaan zitten ? Dan kom ik natuurlijk met een prijs van bijv. €58,50 of iets in die geest, terwijl ik anders wellicht met een "redelijke" prijs van bijv. €48,50 had gekomen.

Tja, het vervelende voor Drankgigant is dat ik deze whisky niet koop voor 60 en misschien wel voor 50 euro. Drankgigant (en Drankdozijn) draaien op volume en om volume te draaien moet de prijs omlaag.

Kapre schreef:Stel dat deze Glendronach CS op 46% abv gebotteld zou worden, en ik weet niet precies hoe sterk deze CS is, maar laten we even rekenen met 57% abv, dan zou een fles dus uitkomen op €48,40.
Terwijl in de Glendronach 15 revival 46 % kan kopen voor €37,- en dus nog 5 jaar ouder ook.

Wederom een beetje appels met peren vergelijken (de Revival is 43 euro bij whiskysite), maar je hebt natuurlijk gelijk. Het simpele feit dat een whisky op cask strength wordt verkocht zorgt voor een 'afficionado-premium'. Al vraag ik me af of dit niet al bij de ditributeur/distillery wordt geheven waardoor de marge bij de shop min of meer gelijk is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Dec 2012, 16:18

Kapre schreef:Ten tweede nog een rekenvoorbeeld.
Stel dat deze Glendronach CS op 46% abv gebotteld zou worden, en ik weet niet precies hoe sterk deze CS is, maar laten we even rekenen met 57% abv, dan zou een fles dus uitkomen op €48,40.

Wie zegt dat die GlenDronach CS een 10yo is? Ik las ergens dat men vermoedt dat er relatief veel wat oudere whisky in zit, maar ik kan dat even niet terugvinden. In elk geval heb ik nergens een exacte leeftijd gezien, mogelijk omdat ze hier continu nieuwe batches van willen maken en de leeftijd niet willen vastleggen op een bepaald minimum.
Hij is overigens 54.8%.

Gaat de offtopic-politie dit nog verplaatsen? ;-)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Dec 2012, 19:32

totalatool schreef:Gaat de offtopic-politie dit nog verplaatsen?

Naar Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling ? Dan krijgt het nog een extra lading !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 20 Dec 2012, 07:37

:D :D Ja kom op Piet, waar bleef je nou ? schuiven die handel :D :D

Waar dit topic eigenlijk over gaat, welke whisky overweeg ik aan te schaffen......wel.....
Glendronach 15 Revival
Laphroaig 10
Glenfarclas 17
Glenlivet Nadurra
:)
0 x
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 20 Dec 2012, 08:28

Een Jack Daniels White Rabbit Saloon :usa
0 x
Afbeelding

Alchemist
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Alchemist » 03 Jan 2013, 13:43

Momenteel hoog op de shortlist:

Aberlour A'bunadh
Lagavullin 16
Ardberg Uigedail (sample geproefd die bij de Arberg 10 zat, erg lekker! :bigsmile )
OF
Arberg Corryvreckan
Ik kan nog niet zo goed kiezen tussen de laatste 2... Maar allebei past niet in het budget :Cry
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”