Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Bij de Mitra WX in Duiven vanavond het volgende geproefd (scores zijn off the cuff, dus niet grondig onderbouwd):
Tomintoul 16yo Snoeperig, typisch bourbon-vat. 80pts
Balvenie Single Barrel 15yo x3
=> #??? nummer vergeten op te schrijven maar was niet heel spannend, vanille, dun en prikkelend
=> #8796 2012 Zoet, suikerspin, vol en lekker zoals ik de Single Barrel ken. 85pts
=> #1944 2010 Interessant, op eerste neus kaas (??), dan meer richting het normale profiel. Niet zo gebalanceerd als #8796, maar daardoor wel leuk! Ook een stuk donderder van kleur dan de anderen. 84pts
Hazelburn 12yo een zachtere versie van de Spingbank 12yo CS, iets boteriger, prima. 85pts
Glen Garioch '95-'12 Mooi!, Interessant en complex profiel met o.a. noten, drogend hout en fruit. Echt een om even mee te gaan zitten... 88pts
Glenmorangie 18yo Suikerzoet, bloemig, filmend, mooi in balans, saai. Doet me denken aan de Laddie 16. 83pts
Korte break voor een paar tapas en dan richting turf:
Longrow 14yo Springbank, maar dan met meer rook én meer fruit op de neus. De smaak met de kenmerkende droge kolenrook en fruit valt me een beetje tegen na de neus. 84pts
Caol Ila Moch Mooie neus met lichte rook en citroen, doet me sterk denken aan een aantal jonge Moine (Peated Bunnahabhain) expressies, smaak blijft wat achter. 86pts
Finlaggan Cask Strength 10 jaar oude Lagavulin/Laphroaig/Ardbeg, ik gok Lagavulin. Voor een whisky van 30 euro is dit waanzinnig lekker. Opent zich mooi met een scheut water. Complex spel van rook en lichte sherry. 87pts
Bowmore Tempest x2
=> Batch #2 Duidelijke sherry-invloed, snoep, relatief lichte turf, boter. Lekker! 86pts
=> Batch #3 Meer bourbon-vat-invloed, zacht, boterig, wit fruit, nog minder rook dan #2, vanille en een licht bittertje. Topper. 89pts
Tomintoul 16yo Snoeperig, typisch bourbon-vat. 80pts
Balvenie Single Barrel 15yo x3
=> #??? nummer vergeten op te schrijven maar was niet heel spannend, vanille, dun en prikkelend
=> #8796 2012 Zoet, suikerspin, vol en lekker zoals ik de Single Barrel ken. 85pts
=> #1944 2010 Interessant, op eerste neus kaas (??), dan meer richting het normale profiel. Niet zo gebalanceerd als #8796, maar daardoor wel leuk! Ook een stuk donderder van kleur dan de anderen. 84pts
Hazelburn 12yo een zachtere versie van de Spingbank 12yo CS, iets boteriger, prima. 85pts
Glen Garioch '95-'12 Mooi!, Interessant en complex profiel met o.a. noten, drogend hout en fruit. Echt een om even mee te gaan zitten... 88pts
Glenmorangie 18yo Suikerzoet, bloemig, filmend, mooi in balans, saai. Doet me denken aan de Laddie 16. 83pts
Korte break voor een paar tapas en dan richting turf:
Longrow 14yo Springbank, maar dan met meer rook én meer fruit op de neus. De smaak met de kenmerkende droge kolenrook en fruit valt me een beetje tegen na de neus. 84pts
Caol Ila Moch Mooie neus met lichte rook en citroen, doet me sterk denken aan een aantal jonge Moine (Peated Bunnahabhain) expressies, smaak blijft wat achter. 86pts
Finlaggan Cask Strength 10 jaar oude Lagavulin/Laphroaig/Ardbeg, ik gok Lagavulin. Voor een whisky van 30 euro is dit waanzinnig lekker. Opent zich mooi met een scheut water. Complex spel van rook en lichte sherry. 87pts
Bowmore Tempest x2
=> Batch #2 Duidelijke sherry-invloed, snoep, relatief lichte turf, boter. Lekker! 86pts
=> Batch #3 Meer bourbon-vat-invloed, zacht, boterig, wit fruit, nog minder rook dan #2, vanille en een licht bittertje. Topper. 89pts
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
liefmans
- Senior

beetje zot aan het doen
Coali ila 19y TWE retro
Laphroaig 21y twa Bugs
Ardbeg very old
Springbank 1968 BBR
Lochside 1964 Single Blend Scot´s selection
glengoyne 1990 20y Ob for TWE
Caperdonich 1972-2008 DT for TWA
Coali ila 19y TWE retro
Laphroaig 21y twa Bugs
Ardbeg very old
Springbank 1968 BBR
0 x
liefmans schreef:beetje zot aan het doen
Coali ila 19y TWE retro
Laphroaig 21y twa Bugs
Ardbeg very old
Springbank 1968 BBR
Klinkt niet slecht
0 x
Matti schreef:Bij de Mitra WX in Duiven vanavond het volgende geproefd (scores zijn off the cuff, dus niet grondig onderbouwd)
Mooi lijstje, Matti! Over Finlaggan, welke dat zou zijn, is al eerder wat geschreven: viewtopic.php?f=17&t=304&start=0
Voor wat betreft die Balvenie, daar vind ik "Suikerspin" ook altijd typerend. Alsof je een snoepwinkel binnenloopt

0 x
JayDie schreef:Matti schreef:Bij de Mitra WX in Duiven vanavond het volgende geproefd (scores zijn off the cuff, dus niet grondig onderbouwd)
Mooi lijstje, Matti! Over Finlaggan, welke dat zou zijn, is al eerder wat geschreven: viewtopic.php?f=17&t=304&start=0
Voor wat betreft die Balvenie, daar vind ik "Suikerspin" ook altijd typerend. Alsof je een snoepwinkel binnenloopt
Tnx! Die Finlaggan zal idd wel zoals in dat topic gemeld op verschillende momenten van verschillende distilleries komen. Ik durf er wel geld op te zetten dat het deze keer een Lagavulin was...
De Single Barrel is inderdaad het snoepje onder de standaardexpressies
0 x
Matthijs, whiskynerd.
BWhisky schreef:liefmans schreef:beetje zot aan het doen
Coali ila 19y TWE retro
Laphroaig 21y twa Bugs
Ardbeg very old
Springbank 1968 BBR
![]()
Klinkt niet slecht
en dat is dan nog maar de helft van zijn avond
@ Liefmans, welk biertje heb je gedronken, gerijpt op Ardbeg?
Gisteren persoonlijk om het glenburgie vat van Bert gereden, en nog 2 vaten Dewar Rattray bij jurgen opgehaald, Laphroaig en Glen Grant. Dat worden lekkere biertjes volgend jaar
0 x
Glenrothes Robur Reserve
Glenlossie 1992 18 YO Signatory
Mogen allebei wel in het 'Bang For Your Buck' topic denk ik.
Glenlossie 1992 18 YO Signatory
Mogen allebei wel in het 'Bang For Your Buck' topic denk ik.
0 x
Gisteren een Caperdonich '72 37y #6735 51.4% als onderdeel van de blinde proefcompetitie van het levenswaterforum.
Nu een Caol Ila 1982 Archives. Wellicht de lekkerste Caol Ila die ik tot nu toe heb geproefd.
Zometeen een Caol Ila 1990 Archives.
Later: [vul godheid naar keuze in]!! Allebei erg lekker. Ik kreeg spontaan last van proza, resulterend in een proefnotitie.
Nu een Caol Ila 1982 Archives. Wellicht de lekkerste Caol Ila die ik tot nu toe heb geproefd.
Zometeen een Caol Ila 1990 Archives.
Later: [vul godheid naar keuze in]!! Allebei erg lekker. Ik kreeg spontaan last van proza, resulterend in een proefnotitie.
0 x
-
edwin1973
- Whisk(e)y goeroe

arran barley
arran devils puncbowl
kilchoman win 2007
bunnahabhain 2006 arc

arran devils puncbowl
kilchoman win 2007
bunnahabhain 2006 arc

0 x
Heb mezelf net een Auchroisk 10 yo uit de Flora en Founa reeks ingeschonken. Vrij scherp met een zoute nasmaak, maar ik vind `m heerlijk! Doet me wel een beetje aan Talisker denken.
Als mondwater ervoor een klein beetje Canadian Club gehad... Brrr
Als mondwater ervoor een klein beetje Canadian Club gehad... Brrr
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Kon het toch weer niet laten en de Littlemill - Exclusive Malts - David Stirk 21yo (48,9%) geopend. Wow heerlijk! Mijn eerste Littlemill en meteen raak. Lychees ontdek ik er helaas niet echt in, maar wel veel fruit, gras en boterkoek yummie 
0 x
Soundwave schreef:Kon het toch weer niet laten en de Littlemill - Exclusive Malts - David Stirk 21yo (48,9%) geopend. Wow heerlijk! Mijn eerste Littlemill en meteen raak. Lychees ontdek ik er helaas niet echt in, maar wel veel fruit, gras en boterkoek yummie
Ah kijk, nog een Littlemillbekeerling.

0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

turfsmurf schreef:Soundwave schreef:Kon het toch weer niet laten en de Littlemill - Exclusive Malts - David Stirk 21yo (48,9%) geopend. Wow heerlijk! Mijn eerste Littlemill en meteen raak. Lychees ontdek ik er helaas niet echt in, maar wel veel fruit, gras en boterkoek yummie
Ah kijk, nog een Littlemillbekeerling.
Haha ja klopt, maar het is wel toeval hoor dat ik deze gekocht heb net nu er allerlei andere forumleden ineens verschillende Littlemills hebben aangeschaft. Had een expressie al langer op het oog en toen zag ik deze ineens voorbij komen met lychee in de omschrijving, dus ja, dan moet ik hem proeven bijna (ben nogal een lychee fanaat als het om het fruit gaat).
Moet er trouwens wel bij zeggen dat deze echt even tijd nodig heeft om te luchten hoor! Direct uit de nieuwe fles in het glas leek hij namelijk een beetje lijmerig, maar dat werd gelukkig heel snel vervangen door al die andere lekkere dingen. Op basis van één dram de lekkerste die ik het afgelopen half jaar heb aangeschaft denk ik.
0 x
Soundwave schreef:Haha ja klopt, maar het is wel toeval hoor dat ik deze gekocht heb net nu er allerlei andere forumleden ineens verschillende Littlemills hebben aangeschaft. Had een expressie al langer op het oog en toen zag ik deze ineens voorbij komen met lychee in de omschrijving, dus ja, dan moet ik hem proeven bijna (ben nogal een lychee fanaat als het om het fruit gaat).
Moet er trouwens wel bij zeggen dat deze echt even tijd nodig heeft om te luchten hoor! Direct uit de nieuwe fles in het glas leek hij namelijk een beetje lijmerig, maar dat werd gelukkig heel snel vervangen door al die andere lekkere dingen. Op basis van één dram de lekkerste die ik het afgelopen half jaar heb aangeschaft denk ik.
Gelukkig vervliegt een lijmlucht bij whisky vrij snel. Bij goede whisky dan. Ik vind het vaak wel een goed voorteken en tevens een indicatie van zekere leeftijd. Oude grains, die ruiken bijvoorbeeld pas flink naar lijm.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”