27 apr 2013: 9e Woudenberg Whiskyevent Wageningen

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
JayDie
Moderator
Moderator

27 apr 2013: 9e Woudenberg Whiskyevent Wageningen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Nov 2012, 14:50

http://www.whiskyevent.nl/

Kaartverkoop start 01 december 2012. Ik ben er een paar jaar terug geweest, misschien maar weer eens naartoe gaan... relatief een thuiswedstrijd... :duimop

Zie ook: INDEX: Whiskyevent Woudenberg, Wageningen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: 27 apr 2013: 9e Woudenberg Whiskyevent Wageningen

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 21 Nov 2012, 14:57

Als ik niet per ongeluk onder een bus loop ben ik er ook bij. Het is op kruipafstand van waar ik woon.
De vorige keer ging ik naar de middagsessie. Dat beviel mij best dus volgend jaar weer.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Nov 2012, 15:07

Pas op, ik krijg van Chrome een malware-melding op deze site omdat het inhoud gebruikt van whiskeymerken.com dat blijkbaar malware verspreid (waarschijnlijk gehackt?).

edit: whiskEymerken idd...
Laatst gewijzigd door Matti op 21 Nov 2012, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Nov 2012, 15:20

turfsmurf schreef:De vorige keer ging ik naar de middagsessie. Dat beviel mij best dus volgend jaar weer.

Idem. Ik zal er dan ook 's middags zijn.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Nov 2012, 15:21

Matti schreef:Pas op, ik krijg van Chrome een malware-melding op deze site omdat het inhoud gebruikt van whiskymerken.com dat blijkbaar malware verspreid (waarschijnlijk gehackt?).

Bij mij zegt ie 'whiskeymerken.com' (Koen Speelmeijer)...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Jan 2013, 10:53

Kaart binnen!
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 26 Jan 2013, 11:00

Ah, bedankt voor de reminder. Ik moet niet vergeten ook even toegang te regelen. Ik ga daar zo een fles Glenmorangie Ealanta halen en dan neem mooi een middagsessiekaartje mee.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Jan 2013, 11:04

turfsmurf schreef: en dan neem mooi een middagsessiekaartje mee.

Dan zien we elkaar dan!
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Apr 2013, 11:21

Zo, dat was weer een geslaagd event. Ik was er 's-middags en het was niet te druk. Bij elke stand was nog plek genoeg om rustig een drammetje te regelen. De watervoorziening was ook dik in orde en ook wel nodig, als je ziet wat ik geproefd heb (in volgorde van binnenkomst):

- Balblair 2002. Licht, bloemig en een tikje bitter. Erg lekkere binnenkomer.
- Bladnoch 1990, 22y, Kintra. Grassig en peperig met een aardige, beetje waxy, afdronk.
- Yamazaki 12y. Yamazaki dus lekker. Toch vind ik de 10y iets beter, wegens fruitiger.
- Littlemill 21y, 1991, 49.3%, Douglas of Drumlanrig. Schoolvoorbeeld Littlemill, met fruitsnoepgoed en stopverf (!?).
- Caperdonich 18y, 1994, Kintra. Lekker geurig en met een aardige afdronk.
- Exclusive Blend 1979 batch 2, Creative Whisky Company. Geur en smaak beginnen goed. Lekker ouderwets en fruitig, maar de afdronk is helaas iets kort en kartonnig?
- Bunnahabhain 23y, 1989, Kintra. Verrassend: stevige appel- en perenmoes in geur en smaak. Maar ook een licht medicinaal randje. Alsof er nog een pufje turf overheen is geblazen. De afdronk is een verhaal apart: die begint vrij rustig maar wordt steeds complexer. Erg intrigerende whisky, deze.

--- Let op: de opmerkingen hieronder even met een klont zout nemen, objectief proeven hield hier ongeveer op ---

- Glen Keith 18y, 1993, Maltman. Begon goed qua geur, maar helaas een beetje slapjes in smaak en afdronk.
- Glenfarclas 25y. Die had ik sherryachtiger verwacht. Ik miste ook een beetje de directheid van de 15y. Zal het percentageverschil wel zijn. Wel opvallend fruitige tonen trouwens.
- Bowmore 2001, 11y, Exclusive Malts (sherry cask). Viel mij een beetje tegen, dat zullen de lucifers wel geweest zijn.
- Highland Park 10y. Vrij stevig van smaak, ook qua rokerigheid. Ik miste toch de sigarenkistjes van de oudere expressies.
- Nikka Taketsuru 12y. Was smakelijk. Was tevens dram nummer 12, dus bij die opmerking laat ik het.
- Angostura 1919 (ja, rum, ja). Alles lijkt een goed idee als je wat gedronken hebt.

Ook bij deze editie van het whiskyevent liep ik in de o-zo-verleidelijke val om door te blijven proeven terwijl dat eigenlijk niet zoveel zin meer had. Maar als het keuzeaanbod zo fors is, is het toch lastig om je in te houden. Ik ga volgend jaar (ik neem maar even aan dat er volgend jaar weer een whiskyevent is) proberen iets harder de rem erop te zetten en iets langer de tijd te nemen voor mijn proefsels.

Mijn whiskytoppers? In willekeurige volgorde: Littlemill, Bunnahabhain en Glenfarclas.

De verrassing van het event? De Angostura 1919 rum. Ondanks dat ik die als laatste proefde, maakte hij direct indruk. 40% en toch enorm vol van smaak. Bananen en hoestdrank. Hoestdrank met een behoorlijk medicinale rand. Heel erg apart en blijkbaar iets dat bij de streek hoort (Trinidad & Tobago). De sinds 2002 gesloten Caroni distillery die daar ook stond maakte ook rums die vrij medicinaal zijn. Ik vond het in iedergeval enorm lekker.

JayDie schreef:
turfsmurf schreef: en dan neem mooi een middagsessiekaartje mee.

Dan zien we elkaar dan!

En aldus geschiedde. Leuk om eens niet digitaal met jou en Matti te gesproken te hebben.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Apr 2013, 11:05

Was weer een mooie dag. Wil er een volgende keer wéér bij zijn! :duimop

Mijn lijstje:
  • Tomatin Legacy
  • Redbreast 12yo
  • Auchentoshan Vallinch
  • Highland Park 10yo
  • Kintra 3th Confidential Cask 7yo
  • Littlemill 21y, 1991
  • Balblair '02
  • Boomsma Oude Jenever - 3yo port
  • Boomsma Oude Jenever - 5yo American Oak
  • The Ultimate Macduff 1995, 17yo
  • Talisker Storm
  • Double Barrel - Ardbeg / Glenrothes
  • Double Barrel - Ledaig / Bowmore

Ik had die 3yo Jenever al geproefd tijdens het laatste Jeneverfestival, maar wilde hem nog een keer. Voor de prijs hoef je hem bij de slijter niet te laten staan!

De HP10 en de Talisker storm: zou toch (prijs / kwaliteit) voor de HP12 en de Talisker 10 gaan denk ik.

De 3th confidential van Kintra... :respect

Die Littlemill: rode zure matten! :lekker
0 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”