Wie controleert de authenticiteit van een whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
tom003
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Wie controleert de authenticiteit van een whisky?

Ongelezen berichtdoor tom003 » 14 Nov 2012, 00:08

Matti schreef:
Soundwave schreef:pfoehhhh ik ben bang dat we hier helaas puur moeten vertrouwen op de integriteit van distilleerderijen :zwijg tenzij de SWA ook steekproefsgewijs laboratoriumonderzoek doet om de leeftijd te meten bijvoorbeeld?

En om nog maar een knuppeltje in het hoenderhok te gooien: wie zegt dat de SWA onafhankelijk is en niet een veredelde lobbyorganisatie die er alleen maar baat bij heeft als een distillery meer winst maakt door de kantjes eraf te lopen? :)

lijkt mij een mooie klus voor een goede onderzoeksjournalist.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Nov 2012, 00:31

Matti schreef:
Soundwave schreef:pfoehhhh ik ben bang dat we hier helaas puur moeten vertrouwen op de integriteit van distilleerderijen :zwijg tenzij de SWA ook steekproefsgewijs laboratoriumonderzoek doet om de leeftijd te meten bijvoorbeeld?

En om nog maar een knuppeltje in het hoenderhok te gooien: wie zegt dat de SWA onafhankelijk is en niet een veredelde lobbyorganisatie die er alleen maar baat bij heeft als een distillery meer winst maakt door de kantjes eraf te lopen? :)

Ach, misschien ben ik naief, maar ik denk dat de vraag omgekeerd stellen simpeler is. Stel je bent een gerespecteerd merk, opgebouwd door jaaaaren lang een bepaald product neer te zetten. Zou je dan het risico nemen dat zodra zoiets aan het licht zou komen dat je alles de prullenbak in kunt gooien? Ik denk dat het antwoord nee is voor een zichzelf respecterende ondernemer. Of dat voor de €10 euro whiskies ook het geval is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Leuk scenario voor een film trouwens ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Nov 2012, 09:32

Soundwave schreef:Ach, misschien ben ik naief, maar ik denk dat de vraag omgekeerd stellen simpeler is. Stel je bent een gerespecteerd merk, opgebouwd door jaaaaren lang een bepaald product neer te zetten. Zou je dan het risico nemen dat zodra zoiets aan het licht zou komen dat je alles de prullenbak in kunt gooien?

In de wijnwereld is zoiets wel vaker gebeurd.
Naar ik het me herinner ging het altijd om bulkwijnen van een vrij onbekend merk.

B.v. Franse wijn versneden met Marokkaanse wijn en die dan als Franse landwijn op de markt werd gebracht.

En we kennen allemaal wel het schandaal met Oostenrijkse wijn die massaal versneden werd met koelvloeistof. Daar waren naar ik meen ook gerenommeerde merken bij betrokken. Zoiets was er onlangs ook in China. Ik weet niet meer over welke drank het ging.

Over Whisky, Cognac, Armagnac en andere edele distillaten kan ik me zoiets niet herinneren. Maar ja dit geld niet alleen voor whisky. Er kan met alles gerommeld worden. Inderdaad is "rommelen" met leeftijd, vatsoort etc. waarschijnlijk wel wat eenvoudiger te doen en moeilijker te ontdekken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

tom003
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor tom003 » 14 Nov 2012, 09:44

Wellicht is het iets voor de Keuringsdienst van Waarde.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 14 Nov 2012, 12:03

Toevallig was ik vorige week bij Kruger in Rendsburg die mij een miniatuur liet zien van een kruikje met 25 jaar oude whisky erin.
Gesealed en wel. Gouden lettering op het kruikje, wax seal . Zag er heel echt uit , maar wel vals.
Hij kwam er achter doordat de fabrikant bij hem op bezoek was en vertelde dat hij nog nooit een 25 jaar oude whisky op deze wijze had gebottled. Dus waarschijnlijk een creatieve medewerker die wat probeerde bij te verdienen.
0 x

whatnol
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whatnol » 14 Nov 2012, 12:16

Heb je flessen op gehaald of weg gebracht Bas ?

Groetjes Nol
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 14 Nov 2012, 12:18

Alles weggebracht.
Behalve de Beam collectie .
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”