Hallo whisky-liefhebbers,
Misschien al eens in een topic aanwezig geweest. Ga het toch maar vragen.
De meeste Schotse blends vind ik een scherpe toon in zich hebben. Ik heb ooit ergens gelezen hoe dat scherpe toontje veroorzaakt wordt, maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb en kan het dus niet meer teurg vinden. Zou graag weten waardoor deze scherpe toon veroorzaakt wordt. Er is vast wel iemand die mij dit kan vertellen.
Blends; vaak een scherpe toon
Re: Blends; vaak een scherpe toon
Als ik me niet vergis komt dit door het gebruik van (vaak goedkope) graanwhisky in plaats van malt (gerstemout) whisky. Naast het feit dat de grondstof anders is, is het productieproces hiervan ook veel korter. Juist het kiemen (waarbij de suikers ontstaan die in alcohol worden omgezet) en drogen (waarbij eventuele invloeden van turf ontstaan), stappen in het productieproces die zeer bepalend zijn voor de smaak malt whisky, zijn hierop niet van toepassing.
Deze scherpte merk je niet alleen bij blends, maar ook bij single grain whisky's. Deze komen weliswaar van één distilleerderij en zijn dus geen blends, maar door de hiervoor uitgelegde verschillen merk je daarbij (ook na vele jaren rijping) het zelfde effect.
Waarschijnlijk zitten hier mensen die het je in veel meer detail uit de doeken kunnen doen.
Deze scherpte merk je niet alleen bij blends, maar ook bij single grain whisky's. Deze komen weliswaar van één distilleerderij en zijn dus geen blends, maar door de hiervoor uitgelegde verschillen merk je daarbij (ook na vele jaren rijping) het zelfde effect.
Waarschijnlijk zitten hier mensen die het je in veel meer detail uit de doeken kunnen doen.
0 x
Zo is het Kay
De minder "scherpe", dus "zachtere" blends bevatten meestal meer (en oudere) malt (gerstemoutwhisky).
Gerst is de duurste graansoort, en het mouten maakt het nog duurder, en geeft dus whisky met een hogere kostprijs. Maar wel een van de zachtste.
Een blend wordt gemaakt van al dan niet gemout graan, en al dat niet een mengeling van granen, en dat graan kan van alles zijn, tarwe, rogge, haver, mais of gerst.
Dat maakt een blended malt (voorheen pure malt of vatted malt) zo interessant. Zit qua prijs vaak onder een Single Malt maar boven een blend.
De minder "scherpe", dus "zachtere" blends bevatten meestal meer (en oudere) malt (gerstemoutwhisky).
Gerst is de duurste graansoort, en het mouten maakt het nog duurder, en geeft dus whisky met een hogere kostprijs. Maar wel een van de zachtste.
Een blend wordt gemaakt van al dan niet gemout graan, en al dat niet een mengeling van granen, en dat graan kan van alles zijn, tarwe, rogge, haver, mais of gerst.
Dat maakt een blended malt (voorheen pure malt of vatted malt) zo interessant. Zit qua prijs vaak onder een Single Malt maar boven een blend.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
De grain whisky's die ik heb geproefd waren zo'n beetje de zachtste whisky's die ik proefde. Ik heb single malts geproefd die een stuk scherper waren (ik noem maar even de Dailuaine van VBT #2). Let wel: de jongste grain die ik proefde was 20 jaar oud.
Ik woonde onlangs een tasting met David Stirk van The Creative Whisky Company bij en hij vertelde dat scherpte voornamelijk veroorzaakt wordt door de keuzes bij het distilleren. Als er iets meer van de voorloop en naloop wordt meegenomen (een bredere 'middle cut' dus) heb je kans dat er wat meer stoffen die scherpte veroorzaken meekomen.
Misschien worden grain whisky's die voor jonge blends zijn bedoeld wel met een iets bredere middle cut gedistilleerd. Wie weet? Misschien is het de leeftijd wel. Langere rijping --> mildere whisky?
Ik woonde onlangs een tasting met David Stirk van The Creative Whisky Company bij en hij vertelde dat scherpte voornamelijk veroorzaakt wordt door de keuzes bij het distilleren. Als er iets meer van de voorloop en naloop wordt meegenomen (een bredere 'middle cut' dus) heb je kans dat er wat meer stoffen die scherpte veroorzaken meekomen.
Misschien worden grain whisky's die voor jonge blends zijn bedoeld wel met een iets bredere middle cut gedistilleerd. Wie weet? Misschien is het de leeftijd wel. Langere rijping --> mildere whisky?
0 x
turfsmurf schreef:[...] Misschien is het de leeftijd wel. Langere rijping --> mildere whisky?
Ik denk dat het voornamelijk dit is. Want of het nou graan of gemoute-gerst-whisky is, als ze jong zijn, zijn ze vrijwel zonder uitzondering scherp (terzijde: voor mij is het een sport om die uitzonderingen te vinden, want die vind ik vaak ontzettend smaakvol).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Ik merk dat soms een whisky van 40% scherper over kan komen dan een cask strength. Niet specifiek blend, kan ook met twee 12-jarigen... Shoot-me!
Denk dat het met de middle-cut te maken heeft.
Denk dat het met de middle-cut te maken heeft.
0 x
turfsmurf schreef:Misschien is het de leeftijd wel. Langere rijping --> mildere whisky?
Als je van dezelfde basis uit gaat klopt dat, maar ik heb vorig jaar op het whisky festival in Den Haag twee single grains van over de 40 jaar geproefd die ik voor hun leeftijd opvallend scherp vond. Ik kan me geen malt whisky van die leeftijd voorstellen met die scherpte.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Enige ervaring ik die ik met Blended Grain whisky heb is de Hedonism van Compass Box en die is alles behalve scherp. Echt een ladies whisky met de bijbehorende silky touch en veel vanille. Maar desondanks vind ik hem zelf ook erg lekker haha
0 x
Dank u voor alle wijze antwoorden.
Het is mij helemaal duidelijk waardoor de scherpe toon in blends veroorzaakt wordt.
Sommige goedkope blends hebben die scherpe toon niet of minder dan andere in dezelfde prijsklasse.
En inderdaad sommige malts (10 of 12 jaar) hebben soms ook een scherp toontje in zich.
Tjsa, de wondere wereld van de whisky, het blijft een mooie ontdekkingsreis.
Het is mij helemaal duidelijk waardoor de scherpe toon in blends veroorzaakt wordt.
Sommige goedkope blends hebben die scherpe toon niet of minder dan andere in dezelfde prijsklasse.
En inderdaad sommige malts (10 of 12 jaar) hebben soms ook een scherp toontje in zich.
Tjsa, de wondere wereld van de whisky, het blijft een mooie ontdekkingsreis.
0 x
Terug naar “Overige Schotse Whisky”