HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke twee samples vond je het lekkerst?

Peiling eindigde op 09 Nov 2012, 19:21

Sample-1- Clynelish 1997, 15yo, 1997/2012, CS 53,5%
5
14%
Sample-2 - Brora 1982, 26yo, 1982/2008, 43% Gordon & MacPhail, Connoisseurs Choice
7
19%
Sample-3 - Glenfiddich 15yo, Solera reserve, 40%, OB
8
22%
Sample-4 - Dailuaine 1999, 12yo, sept 1999/november 2011, CS 58,1%, Botteling Douglas of Drumlanrig
10
27%
Sample-5 - Teaninich 1984, 22yo, 1984/2007 (15-11-1984/Sept. 2007), 43% The Secret Treasures
4
11%
Sample-6 - Oak Cross 10yo, Blended Malt Scotch Whisky, 43% van Compass Box
3
8%

Totaal aantal stemmen: 37

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Yapi » 31 Okt 2012, 14:30

JayDie schreef:
Matti schreef:Ik ben het overigens wel eens met het sentiment dat er wat meer verschillen in mogen (wat mij betreft mag er ook best bijv. een rum, bourbon of korenwijn tussen zitten).

Ik heb ook 2x gedacht dat het de ene keer een rum was en de andere keer een korenwijn. Had het ook wel verwacht.

Misschien een thema voor een volgende: duidelijk peat, duidelijk rook, duidelijk sherry, duidelijk graan, etc. Om een beetje de randen op te zoeken 8-)

wel, en doe dan maar bottelingen die nog 100% gemakkelijk op de markt te verkrijgen zijn ook, nieuwe dus :lol:

Maar eh, we hebben normaliter 2 tastings per jaar, genoeg tijd voor thema's! :yes
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 31 Okt 2012, 14:36

JayDie schreef:
Matti schreef:Ik ben het overigens wel eens met het sentiment dat er wat meer verschillen in mogen (wat mij betreft mag er ook best bijv. een rum, bourbon of korenwijn tussen zitten).

Ik heb ook 2x gedacht dat het de ene keer een rum was en de andere keer een korenwijn. Had het ook wel verwacht.

Ik zit hier niet op HWF om korenwijn en rum in een blinde whiskytasting te proeven...
Edit: nuancering: het zou misschien wel leuk zijn om een "gedistilleerde dranken-VBT" te doen.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2012, 14:59

Yapi schreef:wel, en doe dan maar bottelingen die nog 100% gemakkelijk op de markt te verkrijgen zijn ook, nieuwe dus

Dit is natuurlijk wel tricky.
1 - Het gretigheidsgehalte is hier zo hoog dat de kans dan heel groot is dat veel deelnemers hem onlangs al gekocht en/of geproefd hebben.
Dit mede gezien het feit dat ik dan zo lang mogelijk met inkopen zou moeten wachten en ook niet kan inspringen/wachten op aanbiedingen.
2 - De gok is groter omdat er dan nog weinig of geen proefnotities van zijn.

Zo had ik in augustus al een interessante aanbieding "in the pocket" van de nieuwe Karuizawa Asama 11 years old 46% (vatting of casks from the last two vintages (i.e. 1999 and 2000) ) (toen €120 á 130). Omdat ik na héél veel zoeken teleurstellende beoordelingen in de 70 vond heb ik die toen niet genomen.
Ik blij! Jullie blij! Na staat hij te koop voor €60 ! En is nog steeds geen hoogvlieger.

Een van de reden dat het zoeken voor VBT-2 zo veel tijd heeft gekost is namelijk ook doordat ik inderdaad liever notities had vóór de aankoop.... maar uh, nieuw of 100% verkrijgbaar zijn wel heel andere zaken!

Zoals ik al eerder scheef Bart "ik mis jouw spontaniteit en onbevangenheid" want ook dat is heel goed uitgepakt.
Maar overigens is er niets op tegen een VBT te doen "met focus op...."
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 31 Okt 2012, 15:16

Piet schreef:Zo had ik in augustus al een interessante aanbieding "in the pocket" van de nieuwe Karuizawa Asama 11 years old 46% (vatting of casks from the last two vintages (i.e. 1999 and 2000) ) (toen €120 á 130). Omdat ik na héél veel zoeken teleurstellende beoordelingen in de 70 vond heb ik die toen niet genomen.
Ik blij! Jullie blij! Na staat hij te koop voor €60 ! En is nog steeds geen hoogvlieger.

Tja, wat is een hoogvlieger? Ik vind de 87 punten die Serge hem inmiddels gaf niet verkeerd.
Daarnaast geeft Ruben op Whiskynotes de sterk verwante en iets sterker afgevulde Spirit of Asama 48% en 55% respectievelijk 82 en 85 punten. Ik vind dat geen verkeerde scores, maar ik had was ook niet tot aanschaf overgegaan voor €120, zeker niet zonder een beetje goede reviews. Dan had hij immers al in m'n collectie gestaan.;)
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Okt 2012, 17:08

totalatool schreef:
JayDie schreef:

Ik zit hier niet op HWF om korenwijn en rum in een blinde whiskytasting te proeven...
Edit: nuancering: het zou misschien wel leuk zijn om een "gedistilleerde dranken-VBT" te doen.

Een 'Houtgelagerd gedestilleerd VBT' zou mij ook leuk lijken inderdaad. Overigens kan je prima rums vinden die meer schotse-whisky-achtig zijn dan de meeste bourbons, dus waarom zou je die grens zo strak trekken? (Er moet natuurlijk wel een link met whisky zijn, niet rum omdat het rum is).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Okt 2012, 17:09

Piet schreef:1 - Het gretigheidsgehalte is hier zo hoog dat de kans dan heel groot is dat veel deelnemers hem onlangs al gekocht en/of geproefd hebben.

Is dit een probleem dan? Misschien ontdekt iemand door een blinde tasting wel een heel andere kant van de expressie of herkent hem helemaal niet. Beiden lijken mij leuke en waardevolle ervaringen...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 31 Okt 2012, 18:23

Rum die meer op whisky lijkt dan Bourbon? Wow, die ben ik nog niet tegengekomen. Heb een 20yo Ron Millonario die ik geweldig vind om te drinken, maar die heeft voor mijn gevoel weinig met whisky te maken. Hoe leuk ik het ook vind om de pareltjes van verschillende dranken te proeven, ik zou niet snel aan een VBT ervan mee doen. Ik vond dit thema achteraf gezien erg leuk! En ja, ook ik zou zeker ook aan een VBT willen deelnemen die juist de extremen opzoekt van bijvoorbeeld de verschillende clusters van Wishart om maar iets te noemen of 'wereld whiskies'. Maar het is mij verder om het even hoor. Waar het mij vooral om ging was het testen van mijn eigen smaak/reuk vermogen en het zo goed mogelijk benoemen van wat ik ontdek. Voor mijn gevoel is dat aardig goed gelukt en heb ik door de VBT echt stappen gemaakt.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 31 Okt 2012, 18:25

Matti schreef:
Piet schreef:1 - Het gretigheidsgehalte is hier zo hoog dat de kans dan heel groot is dat veel deelnemers hem onlangs al gekocht en/of geproefd hebben.

Is dit een probleem dan? Misschien ontdekt iemand door een blinde tasting wel een heel andere kant van de expressie of herkent hem helemaal niet. Beiden lijken mij leuke en waardevolle ervaringen...

Ja, maar ik denk dat Piet misschien ook bedoelt dat de discussie na de plaatsing van proefnotities veel minder interessant is wanneer 10 mensen meteen roepen "Oow dit is X, die heb ik toevallig vorige week nog gekocht".
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2012, 19:06

Soundwave schreef:Ja, maar ik denk dat Piet misschien ook bedoelt dat de discussie na de plaatsing van proefnotities veel minder interessant is wanneer 10 mensen meteen roepen "Oow dit is X, die heb ik toevallig vorige week nog gekocht".

Inderdaad. En in het verlengde hiervan was het ook leuk om te zien en/of te beleven dat er veel eerste kennismakingen waren.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 31 Okt 2012, 19:17

Piet schreef:Zoals ik al eerder scheef Bart "ik mis jouw spontaniteit en onbevangenheid" want ook dat is heel goed uitgepakt.

Hey Piet,

kun je me nog even uitleggen wat je hier mee bedoelt, want ben niet goed mee?

gr Bart
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2012, 19:31

Yapi schreef:
Piet schreef:Zoals ik al eerder scheef Bart "ik mis jouw spontaniteit en onbevangenheid" want ook dat is heel goed uitgepakt.

Hey Piet,

gr Bart

Het gaat er over dat ik het mezelf vaak moeilijk maak. Dat heeft vooral te maken met mijn achtergrond en instelling :?
Ik doelde op deze eerdere opmerkingen: Virtuele Blind Tasting-richtlijnen, ná de eerste quote... Maar ik kom er wel hoor :gnif
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Okt 2012, 20:23

Soundwave schreef:Rum die meer op whisky lijkt dan Bourbon? Wow, die ben ik nog niet tegengekomen. Heb een 20yo Ron Millonario die ik geweldig vind om te drinken, maar die heeft voor mijn gevoel weinig met whisky te maken.

Mijn ervaring is dat vooral sommige jongere bruine rums (<10yo) door kunnen gaan voor een whisky (wel in een blinde test! Heel belangrijk, want ik heb ook ondervonden dat zodra je weet dat het een rum is je ineens niet meer loskomt van dat idee...) . De oudere rums die ik geproefd heb waren vrijwel zonder uitzondering veel zoeter en minder whisky-achtig (maar daar heb ik er nog maar enkele van mogen proeven).

Soundwave schreef:Ja, maar ik denk dat Piet misschien ook bedoelt dat de discussie na de plaatsing van proefnotities veel minder interessant is wanneer 10 mensen meteen roepen "Oow dit is X, die heb ik toevallig vorige week nog gekocht".

Goed punt. Al vraag ik me af hoe veel mensen dat met zekerheid zouden durven zeggen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 31 Okt 2012, 20:30

Piet schreef:
Yapi schreef:

Hey Piet,

gr Bart

Het gaat er over dat ik het mezelf vaak moeilijk maak. Dat heeft vooral te maken met mijn achtergrond en instelling :?
Ik doelde op deze eerdere opmerkingen: Virtuele Blind Tasting-richtlijnen, ná de eerste quote... Maar ik kom er wel hoor :gnif

ah ja juist, ik snap het! Inderdaad, zelfkennis is een goed begin. Maar inderdaad, het ging je goed af, met spontane en speelse reacties; ik denk dat je eerder meer "jezelf" was tot het moment dat de flesjes de deur uit waren. Nee, je hebt me aangenaam verrast, ik vond de periode van de maandagavond tot de dinsdagavond erg leuk en spannend!!!! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Okt 2012, 20:35

Na her-proevrij vanavond is dit mijn lijstje (scores zijn gemiddeld van blind en niet-blind):

89 Glenfiddich
    84 Dailuaine
    84 Clynelish
    82 Teaninich
    78 Brora
    76 Oak Cross
0 x
Matthijs, whiskynerd.

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 31 Okt 2012, 20:43

Yapi schreef:wel, en doe dan maar bottelingen die nog 100% gemakkelijk op de markt te verkrijgen zijn ook, nieuwe dus :lol:

Tsja, voordeel is dat je er dan misschien eens echt een goed raadt, maar aan de andere kant heb ik deze keer 5 whiskies geproefd die nog niet op mijn lijstje stonden. Waaronder ook een whisky (de Teaninich) die meer dan 90 punten scoort, en waarvan een hele fles normaal gesproken voor mij een te grote gok zou zijn.

Ik had zelf het idee dat je er misschien eens een wedstrijdje van kan maken door bij iedere dram 10 opties te geven, zodat je aan het eind kan kijken wie er de meeste goed heeft. Voor de liefhebber zeg maar :-)
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”