Black Grouse

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Rockbass
Actief lid
Actief lid

Black Grouse

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 18 Okt 2012, 12:54

Hallo allemaal,

Ik vind de Black Grouse een mooie blend om te drinken. De rokerige smaak bevalt mij wel. Iemand enig idee uit welke whiskies deze blend is samengesteld of kan ik die informatie ergens vinden?

Is de Black Grouse te vergelijken met een Islands whisky? Zit al enige tijd te denken om een Islands whisky te gaan kopen, maar het zou dan het liefst een beetje overeen moeten komen met de Black Grouse. Alle tips zijn welkom zowel voor blends als malt.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Rockbass
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Black Grouse

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Okt 2012, 13:20

Rockbass schreef:Is de Black Grouse te vergelijken met een Islands whisky?

"Een Island Whisky" is té generiek. Het is ook niet per definitie zo dat Island Whiskies rokerig zijn. Die van Islay over het algemeen wel, met uitzonderingen daargelaten (sommige expressies van Bruichladdich, Bunnahabhain, etc.).

In mijn herinnering is de Black Grouse niet extreem rokerig. Misschien dat de Johnnie Walker Black Label je dan ook zal bevallen (beetje zelfde prijsklasse). Wat wil je uitgeven? Hoe rokerig wil je het hebben?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 19 Okt 2012, 14:22

JayDie en anderen natuurlijk,

The Black Grouse is mijn eerste whisky waarin rook aanwezig is en duidelijk waarneembaar. Dat deze niet extreem aanwezig is geloof ik best, omdat het altijd meer kan. Het is ook altijd weer lastig om precies aan te geven wat je smaakvoorkeuren zijn en hoeveel je daarvan wilt hebben. Het gaat toch vooral om persoonlijke voorkeuren, wat het eigenlijk extra lastig maakt.

Laat ik het dan anders vragen. Ik heb zitten denken een Bruichladdich 10 jaar of een Tobermory 10 jaar te gaan proberen. Als ik afga op het smaakprofiel van deze beide whiskies dan vallen deze wel in mijn voorkeuren. En inderdaad: in deze smaakprofielen komt rook niet voor. Geinig! Kan ik afgaand op een smaakprofiel zonder groot risico een whisky kopen of kan deze toch heel anders uitvallen? Misschien moet ik gewoon de stoute schoenen aantrekken en er 1 kopen, dan kom ik er vanzelf achter of ik die whisky lekker vind of niet.

Groetjes,
:jazzybass
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Okt 2012, 14:46

Rockbass schreef:Laat ik het dan anders vragen. Ik heb zitten denken een Bruichladdich 10 jaar of een Tobermory 10 jaar te gaan proberen. Als ik afga op het smaakprofiel van deze beide whiskies dan vallen deze wel in mijn voorkeuren. En inderdaad: in deze smaakprofielen komt rook niet voor. Geinig! Kan ik afgaand op een smaakprofiel zonder groot risico een whisky kopen of kan deze toch heel anders uitvallen? Misschien moet ik gewoon de stoute schoenen aantrekken en er 1 kopen, dan kom ik er vanzelf achter of ik die whisky lekker vind of niet.
Groetjes,
:jazzybass

Om achter je smaakprofiel te komen zou ik overwegen om samples (miniverpakkingen) van single malts te kopen. Ook al zijn ze relatief gezien vaak duur, kan het je wel helpen om inzicht te verkrijgen in wat je lekker vind.
Wat betreft de keuze tussen de Tobermory 10 en de Bruichladdich 10 zou ik je de Bruichladdich aanraden, die wordt universeel goed gewaardeerd. De nieuwe Tobermory (de 46.3% ipv 40%) wordt door velen wel als een vooruitgang gezien, maar zit toch wel een aspect van 'acquired taste' aan.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Okt 2012, 15:09

Rockbass schreef:Kan ik afgaand op een smaakprofiel zonder groot risico een whisky kopen

Ik ben een Tester: risico van wat? Hoge prijs? Andere smaak? ;-) Flauw! Kort antwoord: nee. Het is niet per definitie zo dat je die automatisch ook lekker vind, het is tenslotte een andere Whisky. Echter is de kans aanwezig dat die je ook bevalt.
Rockbass schreef:of kan deze toch heel anders uitvallen?

Ja, kan, maar als je alles in hokjes wilt verdelen is de kant het grootst dat iets uit dat profiel je zal bevallen.

Verder zoals WhiteMonkey zegt: miniatuurtjes / samples en festivals / proeverijen bezoeken. Toevallig geen Mitra WX bij je in de buurt binnenkort?
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 19 Okt 2012, 16:59

De whiskies die ik tot nu toe geprobeerd heb, kwamen goed overeen met de smaakprofielen zoals omschreven in het boek "whisky Geclassificeerd. Ik heb daarmee nog altijd een goede keus kunnen maken voor de aanschaf van een malt whisky.

Het proberen van miniatuurtjes is een goed idee. Zijn die altijd te koop in een whisky-speciaalzaak ergens in Amsterdam?
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Okt 2012, 19:06

Whiskyspeciaalzaak zou die zeker moeten hebben ja. Overigens ben ik één van de vele die de Bruichladdich Laddie Ten kan aanbevelen. Los van je smaak voorkeur. Dit is gewoon een topper voor een prima bedrag van rond de €30. Sterker nog, deze doet in mijn collectie niet onder voor sommige whiskies die het 3-voudige of meer kosten. Naast de gewone blacklabel die JayDie noemde is de Double Black (gewoon bij de G&G) misschien wel iets voor je of een Talisker 10yo misschien.
Veel succes met zoeken en proeven!
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Okt 2012, 19:28

Overigens wat namen van goede slijterijen in Adam: Ton Overmars (www.tonovermars.nl) en Bosch Wijnhandel (http://boschwijnhandel.nl/). Volgens mij zijn ook Chabrol (http://www.chabrolwines.com/home.php) en Menno Boorsma (http://www.werelddranken.nl/ - een niet heel erg up to date website).

In A'dam heb je natuurlijk whiskycafe L&B, waar je heel veel kunt uit proberen (blijft qua prijzen natuurlijk wel een cafe).
0 x
Afbeelding

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 20 Okt 2012, 12:15

Had voldoende voer waarmee ik aan de slag kon.

Al gekeken op de site van Johnnie Walker. Inderdaad het Black Label of de Double Black kunnen wel iets voor mij zijn.

Over de Bruichladdich Laddie Ten zal ik eerst nog even wat meer info op de site van Bruidladdich gaan opzoeken.

In elk geval bedankt voor de adviezen en tips.
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 30 Okt 2012, 14:24

Toch maar even eigenwijs geweest. Was al een tijdje benieuwd naar de blend Glen Talloch Rare & Old. Daar maar eens een 20 ml van gekocht. Valt me niet echt tegen.
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 01 Nov 2012, 16:54

Je kan ook altijd vragen of je enkele whisky's mag proeven.
Mijn verkoper vraagt me altijd wat ik min of meer zoek en staat hij me bij met raad en advies.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2012, 18:44

Rockbass schreef:Toch maar even eigenwijs geweest. Was al een tijdje benieuwd naar de blend Glen Talloch Rare & Old. Daar maar eens een 20 ml van gekocht. Valt me niet echt tegen.

Zul je niet relatief veel voor 20ml betaald hebben? Nu bij de Topslijter 0.70 voor EUR 9,95.
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 02 Nov 2012, 10:06

Het is waar dat ik relatief veel betaald heb voor de 20 ml. Maar ja, om eens een flesje te proberen, heb ik dat er wel voor over. Achteraf gezien had ik ook een 0.70 L kunnen kopen, omdat ik deze blend wel lekker vind. Uitnodigend om een volgende slok te nemen. Je moet keuzes maken, ik heb ook wel eens blends gekocht van 0.70 L die niet in de smaak vielen en die verdwenen vervolgens in een glas cola. Niet verkeerd, maar daar koop ik eigenlijk geen blended whisky voor. Ook een blend wil ik puur kunnen drinken. Hoewel ik er dus eigenlijk (te) veel voor betaald heb, heb ik er geen spijt van. Ik weet nu dat ik deze blend een volgende keer gerust kan aanschaffen in 0.70 of 1 Liter.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2012, 11:09

Rockbass schreef:Ik weet nu dat ik deze blend een volgende keer gerust kan aanschaffen in 0.70 of 1 Liter.

Er zijn zelfs nóg grotere flessen van :gnif

:offtopic

Maar volgens mij ging dit onderwerp over de Black Grouse :gnif
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 03 Nov 2012, 14:08

Dat er ook grotere flessen van zijn klopt helemaal :lol:

Oh ja, het ging over de Black Grouse. Blijft toch een mooie blend :lekker
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”