Objectiviteit van Blogger-proefnotities

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Objectiviteit van Blogger-proefnotities

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Okt 2012, 16:05

Uit Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?
Yapi schreef:'t Is een beetje uit de hand aan het lopen...
...
Glenburgie Asta Morris x 3

semtex schreef:2 flessen van de nieuwe Glenburgie van Asta Morris

rborghmans schreef:1x Glenburgie 2003 (Asta Morris)
...

Hebben jullie soms de review door jullie landgenoot op Onversneden gelezen ofzo? ;)
0 x
Afbeelding

ea teasse
Senior
Senior

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 09 Okt 2012, 16:57

totalatool schreef:
Yapi schreef:'t Is een beetje uit de hand aan het lopen...
...
Glenburgie Asta Morris x 3

semtex schreef:2 flessen van de nieuwe Glenburgie van Asta Morris

rborghmans schreef:1x Glenburgie 2003 (Asta Morris)
...

Hebben jullie soms de review door jullie landgenoot op Onversneden gelezen ofzo? ;)

Ja, heb ook al gemerkt dat er redelijk wat te doen is om die fles. Is hij dan werkelijk zo goed? Whiskynotes denkt er toch wat anders over. Mark van Whivie geeft hem dan weer 88. Moet eerlijk zeggen dat voor 49 euro mijn nieuwsgierigheid wel geprikkeld is...
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Okt 2012, 17:25

Voor mij de reviews van zowel whiskynotes als onversneden als whivie.

laatste 2 vinden hem echt lekker voor 49 euro, is geen geld hé ;)

Maar Ruben vond hem minder geslaagd, maar zijn beschrijving is wat prikkelend, in die zin dat ik vermoed dat het een soort acquired taste is wat je moet hebben voor deze whisky. Ik ben brouwer en bierliefhebber ook, en zo'n toast/roast spreekt me meer dan aan. Anderen moeten er dan vaak niet van weten, ik twijfel dan weer niet.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 17:59

Die van Ruben lees ik nooit. Ik kan me er totaal niet in vinden. Whivie idem dito. De dingen die Markje er soms uit haalt ... De enige die ik naar waarde schat is die van Johan. Zijn smaakpatroon begin ik wat te kennen. Als ik zijn notities lees weet ik of het iets voor mij is of niet, wat niet altijd strookt met zijn mening.
Feit is dat iedere Thosop editie en die van The Whiskman door die drie steevast de hemel worden ingeprezen, met de boodschap om hem zeker aan te schaffen.

Maar goed, dit is :offtopic
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Okt 2012, 18:13

johan brugge schreef:Die van Ruben lees ik nooit. Ik kan me er totaal niet in vinden. Whivie idem dito. De dingen die Markje er soms uit haalt ... De enige die ik naar waarde schat is die van Johan. Zijn smaakpatroon begin ik wat te kennen. Als ik zijn notities lees weet ik of het iets voor mij is of niet, wat niet altijd strookt met zijn mening.
Feit is dat iedere Thosop editie en die van The Whiskman door die drie steevast de hemel worden ingeprezen, met de boodschap om hem zeker aan te schaffen.

Maar goed, dit is :offtopic

Die van Johan is voor mij zeker ook het meest waardevol. Heeft al heel wat achter de kiezen! Heb het met sommige malt maniacs ook, dat ik vaak hetzelfde scoreaantal geef als welbepaalde leden. Vanavond, na de onthulling van sample III, kan ik er bijna van op aan dat ook Robert Karlson die rond de 81 scoort, en dat ie hem ook net iets te dun/waterachtig zal vinden. ;)
En dat de malt maniacs hem in het algemeen rond de 81-82 zullen scoren :lol:
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 18:31

Yapi schreef:kan ik er bijna van op aan dat ook Robert Karlson die rond de 81 scoort, en dat ie hem ook net iets te dun/waterachtig zal vinden.

Hmm, klinkt alvast bekend.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2012, 23:01

Yapi schreef:Voor mij de reviews van zowel whiskynotes als onversneden als whivie.

Zowel Ruben als Johan, en ik meen ook iemand van whivie, zijn geregistreerd op het form. Jammer dat ze niet mee doen aan een VBT 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Okt 2012, 23:07

Piet schreef:
Yapi schreef:Voor mij de reviews van zowel whiskynotes als onversneden als whivie.

Zowel Ruben als Johan, en ik meen ook iemand van whivie, zijn geregistreerd op het form. Jammer dat ze niet mee doen aan een VBT 8-)

kan haast niet anders hé ;) Zo'n geweldig forum :hoera
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Okt 2012, 23:44

Piet schreef:Zowel Ruben als Johan, en ik meen ook iemand van whivie, zijn geregistreerd op het form. Jammer dat ze niet mee doen aan een VBT

Inderdaad, heel jammer. Ik zou hun notities wel eens willen lezen na het BLIND proeven van de samples.
0 x

rborghmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rborghmans » 10 Okt 2012, 10:54

Deze bloggers krijgen vaak de samples als eerste toegestuurd en vrees dat ze deze dan 'subjectief' gaan tasten. Stel me hier dikwijls de vraag bij hoe objectief ze deze dan beoordelen. Als ze de nieuwe flessen gaan afbreken (lage score), wie gaat ze dan nog kopen ? De "echte" whiskyliefhebber wil zelf toch eerst geproefd hebben vooraleer hij tot een aanschaf overgaat. Maar ik vermoed dat er ook een aantal zijn die blind deze bloggers volgen. Misschien moeten we hier maar eens een topic over opzetten (want dit gaat niet echt over de aanschaf van een fles hé :blacklist )
0 x

bastafari
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bastafari » 10 Okt 2012, 11:25

rborghmans schreef:Deze bloggers krijgen vaak de samples als eerste toegestuurd en vrees dat ze deze dan 'subjectief' gaan tasten. Stel me hier dikwijls de vraag bij hoe objectief ze deze dan beoordelen. Als ze de nieuwe flessen gaan afbreken (lage score), wie gaat ze dan nog kopen ? De "echte" whiskyliefhebber wil zelf toch eerst geproefd hebben vooraleer hij tot een aanschaf overgaat. Maar ik vermoed dat er ook een aantal zijn die blind deze bloggers volgen. Misschien moeten we hier maar eens een topic over opzetten (want dit gaat niet echt over de aanschaf van een fles hé :blacklist )

Zo heel subjectief kan de review toch niet zijn aangezien er ook in jouw collectie op whiskybase een fles Glenburgie van Asta Morris staat. ;)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Okt 2012, 11:51

rborghmans schreef:Deze bloggers krijgen vaak de samples als eerste toegestuurd en vrees dat ze deze dan 'subjectief' gaan tasten. Stel me hier dikwijls de vraag bij hoe objectief ze deze dan beoordelen. Als ze de nieuwe flessen gaan afbreken (lage score), wie gaat ze dan nog kopen ? De "echte" whiskyliefhebber wil zelf toch eerst geproefd hebben vooraleer hij tot een aanschaf overgaat. Maar ik vermoed dat er ook een aantal zijn die blind deze bloggers volgen. Misschien moeten we hier maar eens een topic over opzetten (want dit gaat niet echt over de aanschaf van een fles hé :blacklist )

Even de discussie hier verder zetten.

Helemaal mijn gedacht. Ik heb het vorige week of zo nog geschreven op de blog van whivie ivm de Clynelish The Whiskyman White Label. Daar krijgt die een verdraaid hoge score (OK, het past misschien in zijn smaakprofiel), maar ik ben echt benieuwd of hij deze whisky even hoog zou score indien hij niet zou weten om welke bottelaar het gaat. Het valt mij heel vaak op dat er gewoon reclame gemaakt wordt voor een fles. Dan stel ik mij de vraag (en ik ben echt niet alleen) in welke mate daar iets tegenover staat.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Objectiviteit van Blogger-proefnotities

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Okt 2012, 15:01

Het toeval wil dat er in de recente WhiskyEtc. Nr.3, 2012, blz.25, een artikel staat over dit onderwerp met een hersenspinsel van Filip J. Verleye. Hier de relevante essentie (met het auteursrecht risico té veel over te nemen).
En Filip gaat in zijn conclusies nog 'n stapje verder dan wij hier kwamen.
.... Handgeschreven labels, whiskymannen, whiskyhuurlingen, whiskyimkers, whiskyclubs, whiskyslijters whiskygrapjassen... gelimiteerde edities op CS ..... als die Schotten die prachtexemplaren zelf niet ontdekt hebben in hun rijpingsruimtes, waarmee zijn ze dan bezig? ..... Of erger,die Schotten kennen echt de nougaballen van whisky, niks, noppes. Hoe kan je anders verklaren dat flink opgeschoten oergezonde Vlaamse boerenjongens het presenteren om 37 jarige malts op de markt te kegelen...
.....
Wat ik wel weet is dat deze uitgaven stuk voor stuk de prachtigste reviews krijgen en de hoogste scores van al dan niet zelfverklaarde whikygoeroes van aller aard. Eigenaardig. .....als ik dan zie wat al die personal labels opbrengen bij wederverkoop op veilingen dan moet er toch ergens een belletje rinkelen...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Okt 2012, 15:17

the proof of the pudding is in the eating

je bent altijd beter zelf te kunnen proeven, jammer genoeg is die mogelijkheid er niet altijd...

Dus moet je - als snelle liefhebber - soms terugvallen op reviews van sites en andere bloggers, wil je sommige zaken niet mislopen. En dat kan soms eens tegenvallen, al moet ik zeggen dat het meer mee- dan tegenvalt in mijn geval. Ik denk maar aan de cooley Thosop of de Clynelish bonding dram. Topwhisky's!

Al blijf ik er bij, je bent soms beter af te gaan op blind tastings zoals die van de Malt Maniacs. Maar dit is slechts 1x per jaar, dus om dan nog sommige bottelingen te vinden...
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Okt 2012, 17:23

Filip J. Verleye in WhiskyEtc. schreef:Wat ik wel weet is dat deze uitgaven stuk voor stuk de prachtigste reviews krijgen en de hoogste scores van al dan niet zelfverklaarde whikygoeroes van aller aard. Eigenaardig. .....als ik dan zie wat al die personal labels opbrengen bij wederverkoop op veilingen dan moet er toch ergens een belletje rinkelen...

Tja, beter kan ik het niet zeggen ... Ik hoop alleen dat ze meelezen.
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”