Mijn (Jock) V-Blog staat online

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor Jock » 04 Feb 2010, 10:54

JayDie schreef:Jock, laat anders eens weten in een volgende Whisky Review wat je van de Four Roses Single Barrel vindt! Welke heb je overigens? De oude fles 43% of de nieuwe fles 50%?

Ik heb de nieuwe JOhn op 50% vol. Ik ken de oude, maar dit wordt wel voor mij ook nieuw. Volgende blog gaat over Aberlour a'Bunadh maar ik hou er rekening mee dat daar behoefte aan is en doe ik het de weekerop ofzo.

Gr,

Jock
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 04 Feb 2010, 15:42

Ik ben benieuwd Jock. Ik heb inmiddels 2 diverse Aberlour geproefd( :goedgedaan ) maar die á Bunadh schijnt ook iets bijzonders te zijn.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Dutch Whisky Society vrijdag 5 feb. 2010

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Feb 2010, 11:03

Mijn nieuwe blog is een samenvatting van afgelopen vrijdag (5 feb) bij de Dutch Whisky Society.

0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Feb 2010, 20:47

He Jock! Wat je zegt vind ik persoonlijk niet helemaal kloppen: "Word lid en je kunt whisky voor weinig proeven". Met je lidmaatschap kun je geen whisky proeven; je krijgt korting op een proeverij (welke meestal toch ca. 35 euro kosten, ja, minder dan wanneer je geen lid bent).

Ja, je proeft hele mooie (en wellicht dure) whiskies, maar whisky proeven voor weinig... :Scratch Voor mij persoonlijk is het logistiek ook altijd wat lastig... :-( Wel goed dat ze 'verhuist' zijn naar de vrijdag! :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Feb 2010, 21:02

JayDie schreef:He Jock! Wat je zegt vind ik persoonlijk niet helemaal kloppen: "Word lid en je kunt whisky voor weinig proeven". Met je lidmaatschap kun je geen whisky proeven; je krijgt korting op een proeverij (welke meestal toch ca. 35 euro kosten, ja, minder dan wanneer je geen lid bent).

Ja, je proeft hele mooie (en wellicht dure) whiskies, maar whisky proeven voor weinig... :Scratch Voor mij persoonlijk is het logistiek ook altijd wat lastig... :-( Wel goed dat ze 'verhuist' zijn naar de vrijdag! :goedgedaan

OK ik hoor je wel :D
Ik vind dat je nergens dergelijke oude en zeldzame whiskies voor dat geld kan proeven. Nergens in Nederland. En als je lid wordt, kan je 10% korting krijgen bij selecte slijters. Bij een whisky festival zoals Leiden moet je €40 betalen. Daar krijg je niet veel meer dan dat ik al thuis in mijn kast heb staan. Met hier en daar een uitzondering. Voor een iets meer "bijzonder" whisky betaal je extra drams. Dat "bijzonder" op Leiden was niet eens zo heel bijzonder. Als je bedenkt dat we whiskies hebben gedronken afgelopen vrijdag die zeer moeilijk aan te komen zijn. Heel oud en zeldzaam. Dat geld vind ik eigenlijk weinig. En vordat iemand denkt dat ik baatheb bij het schrijven en bloggen hierover, kan ik je zeggen dat het niet zo is. Ik ben maar lid en meer niet. Ik ben ook lid van het IWS en ook daar als je naar een proeverij gaat, moet je dergelijke bedragen betalen. Voor €35 krijg je 8 mooie drams EN nog een mystery dram die ook nog behoorlijk moeilijk te verkrijgen is. Voor de liefhebber vind ik dat wel een mooie deal. En voor mensen die willen weten hoe oude whisky smaakt, dan is het een goed gelegenheid en de sfeer is prima. En daar bovenop krijg je catering met biologische producten erbij. Zalm, rookvlees, biologisch brood met boeren roomboter.
Om een lang verhaal kost te maken, sta ik nog achter mijn uitspraak. Maar we hoeven het niet altijd eens te zijn om vrienden te blijven toch :D

Met respect,

Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Feb 2010, 21:23

Ik wil me eigenlijk nauwelijks in deze discussie mengen maar kan het helaas niet opbrengen.
Jock schreef:Bij een whisky festival zoals Leiden moet je €40 betalen. Daar krijg je niet veel meer dan dat ik al thuis in mijn kast heb staan.

Ik blijf dit appels en peren vinden. Ik snap dit vergelijk niet en zou het ook niet willen vergelijken.
Een DWS proeverij is als festijn gewoon niet te vergelijken met het whiskyfestival Leiden of WFNN Groningen etc..

Jock, wat jij "al thuis in mijn kast heb staan" is voor veel liefhebbers, zeker beginnende, volledig buiten bereik en echt geen vergelijk. In vergelijking met wat jij hebt staan is het al gauw niet zo bijzonder.

Juist door wat je aangeeft over de zeldzaamheid van de whiskies denk ik dat ze juist niet geschikt zijn voor beginners en wellicht "paarlen voor de zwijnen" om het even plastisch uit te drukken. Een DWS proeverij lijkt me juist voor een gevorderde proever prima, die weet het ook beter op waarde te schatten en kan er meer uit halen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Feb 2010, 21:56

Piet schreef:Ik blijf dit appels en peren vinden. Ik snap dit vergelijk niet en zou het ook niet willen vergelijken.

......Jock, wat jij "al thuis in mijn kast heb staan" is voor veel liefhebbers, zeker beginnende, volledig buiten bereik en echt geen vergelijk. In vergelijking met wat jij hebt staan is het al gauw niet zo bijzonder.

Juist door wat je aangeeft over de zeldzaamheid van de whiskies denk ik dat ze juist niet geschikt zijn voor beginners en wellicht "paarlen voor de zwijnen" om het even plastisch uit te drukken. Een DWS proeverij lijkt me juist voor een gevorderde proever prima, die weet het ook beter op waarde te schatten en kan er meer uit halen.

Piet met dat laatste heb je gelijk natuurlijk. Ik had het louter over de economische waarde en ik vergeet dat ik bevoorrecht ben met wat ik in de kastheb staan. Kijk ik ga ook nog naar Leiden en Groningen. Ik vind het gewoon gezellig en vind het heerlijk om de mensen die ik ken te ontmoeten.
Inderdaad het is appels en peren.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Feb 2010, 08:33

...het mooi is... bij het IWS krijg je ook 10% korting op malts bij de Mitra. Ik weet dat je bij 'speciaal geselecteerde' zaken vanuit het DWS ook 10% korting krijgt. Echter... die zaken liggen niet bij me in de buurt en wanneer ik alsnog bij whiskysite.nl bestel ben ik, zonder 10% korting, nog goedkoper uit :-)

Wat ik lees over de oude whiskies en de gevorderde drinker: daar ben ik het mee eens. Dan is 35 euro vast niet veel: als je weet waar je het over hebt. Voor een beginner is, kort door de bocht, de Bowmore 1930 (bijvoorbeeld, whatever) misschien niet te zuipen, maar de 12yo wel. Dat kan bij een gevorderde ook gebeuren, maar die weet het vast meer te waarderen en kent al meerdere smaken, etc.

Dus... OK, 35 euro is niet duur als je weet wat je drinkt en je al gevorderd bent in het herkennen van smaken, etc. Maar als beginneling kun je je beter vermaken op een festival als Leiden: een beginneling heeft alleen een Johnnie Walker Red label en een Jameson in de kast staan :lol: en dan is 35 euro duur, maar 40 euro goedkoop. Ho, wacht: de appels en peren zijn hier niet proeverij vs. Leiden, maar 35 euro vs. 40 euro.

Anyways... zoals ik al zei: ik ben nog nooit bij een DWS proeverij geweest, goed dat ze gemoved zijn naar de vrijdag, wellicht tot een proeverij bij de DWS en misschien dat ik dan m'n uitspraken herzie :Bye

Jock schreef:Maar we hoeven het niet altijd eens te zijn om vrienden te blijven toch :D

Als iedereen het met elkaar eens zou zijn zou het een saaie wereld zijn... :goedgedaan
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 14 Feb 2010, 17:26

Ha Jock

leuk blog weer, en wat drink je het uit een mooi glas ;-)

een vraag:'ik dacht altijd dat a'bunadh 100% sherry vaten zijn. Zo vind ik hem eerlijk gezegd ook smaken.

Ik vind een absolute prijs-kwaliteit topper. Jaren terug waren de eerste batches 70-80 euro, zijn langzaam gezakt en je koopt ze nu rond de 40,- en soms zelfs net er onder. de smaak verschilt wel degelijk per batch, dat maakt het zo mooi. Maar allemaal zijn ze erg lekker. Persoonlijk vind ik ze het lekkerst zonder water. We gebruiken de A'bunadh heel veel bij proeverijen als voorbeeld van een sherry matured whisky

Vorig jaar zou ik een A'bunadh proeverij doen tijdens het Speyside festival op de aberliour distillery. Dat ging toen helaas op het laatste moment niet door (blijkbaar vond de top bij Chivas dat 20 whiskies van ca. 60% niet verantwoord was, ook al zouden we er de hele dag de tijd voor nemen). Hoop de proeverij nog steeds een keer te doen. tot en met batch 24 heb ik ze allemaal staan (ze zijn pas bij 6 gaan nummeren)

Tot slot: Jock noemde al kort het festival in groningen eind maart. is zeer zeker een van de egzelligste festivals van nederland. Zou leuk zijn ene hoopo forummers te zien daar. Maar goed daar hebebn we een ander topic voor ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Feb 2010, 18:40

He Jock,

Ik heb ook een sample in de kast staan. Goede dram! :goedgedaan
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2010, 19:59

Je gaat me weer op kosten jagen Jock. De Aberlour a'bunadh staat nog op mijn wensenlijst vanaf de eerste aankondiging (8 jaar of zo geleden ? )...

Een leuke nieuwe setting, huiselijk en intiem. De belichting is nu perfect. Waarschijnlijk overdag gedaan.

En dat rekje van de Classic Malts ..... daar heb ik al vaak naar lopen kijken........ Maarja, er moet iets te wensen blijven zullen we maar denken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 21 Feb 2010, 20:30

Leuk review weer Jock. Ik krijg alleen steeds die minivensters niet ingeladen in het profiel.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Feb 2010, 20:41

KSB66 schreef:Leuk review weer Jock. Ik krijg alleen steeds die minivensters niet ingeladen in het profiel.

Bedankt Bas. Wat bedoel je hiermee met Minivensters? Wat zijn dat?

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Feb 2010, 21:03

He Jock! Ik ga me zo een Four Roses Single Barrel inschenken! :goedgedaan Merk jij die kers die 'voorbij komt' ook na het doorslikken? Geweldig!!! :duimop Zie mijn eerdere proefnotitie; ik deel je mening dat je de 50% 'niet merkt' :-)

PS.: Deze keer geen André Hazes als muziek begeleiding ;-) haha! :lol:
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 21 Feb 2010, 21:25

JayDie schreef:He Jock! Ik ga me zo een Four Roses Single Barrel inschenken! :goedgedaan Merk jij die kers die 'voorbij komt' ook na het doorslikken? Geweldig!!! :duimop Zie mijn eerdere proefnotitie; ik deel je mening dat je de 50% 'niet merkt' :-)

PS.: Deze keer geen André Hazes als muziek begeleiding ;-) haha! :lol:

Wel zwarte kers uit de Betuwe. Ietsje droog maar wel merkbaar.
Nee deze keer muziek van Koos Alberts hé.
Komt van "Oh Brother Where Art Thou".

Jock
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”