Peat schreef:... 15 jaar oude whisky, uit first fill (nieuw) en refill (ex Bourbon) American oak en 15 jaar oude whisky uit Europese ex Olorosso Sherry vaten. Als we nu een batch Glenfiddich 15yo maken, halen we de helft uit het vat en brengen het terug naar 40%...
totalatoolWat is het: Ik kon vanaf het begin de indruk niet onderdrukken dat het me deed denken aan een Balvenie. Dat gevoel werd versterkt door de gedachte dat er wel iets “gewoons” na het vorige sample moest komen om de gemiddelde prijs te drukken, en dat ik het wel een grappig experiment zou vinden als het een dram is die velen kennen.

Schotse Speyside (single) malt, geen blended, 12yo, 40%, zowel bourbon- als sherryvaten. Ik roep het gewoon: Balvenie Doublewood. Hoe dan ook geen onaangename dram.
Hahaha, inderdaad een zeer bekende OB, en verdorie zeg, hemelsbreed zit ik er nog geen 500 meter naast en blijkt het om het William Grant familiezusje te gaan! Ik schatte hem drie jaar te jong in, had ik maar niet zo moeten focussen op die gedachte aan Balvenie Doublewood. M'n Balvenie Signature die ik er naast proefde is net als de Doublewood ook 12yo.
@Brebe: Had ik het vanmorgen op kantoor met jou niet nog heel even over Monkey Shoulder omdat dat een lekker betaalbare blended malt is die ook perfect in deze categorie zou vallen? Dat is dan zelfs een mix van Balvenie, Glenfiddich en zusje drie Kininvie...
Tony: Dank je wel! Erg leuk om deze classic blind te proeven. Ik zou zeggen: lees de notities er eens op na, hij mag een paar procent sterker, dat zou hem nog beter maken. Forse stap boven de Glenfiddich 12, deze Solera 15.
Edit: gezien
deze profielfoto was de kans net zo groot geweest dat het toch een Balvenie was...