Whisky als cadeau: advies gevraagd

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
nubian
Actief lid
Actief lid

Re: Vraagje: Whisky als cadeau: advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor nubian » 04 Feb 2012, 15:12

Piet schreef:
nubian schreef:Ik wil een goede vriend van me verrassen, kan iemand mij hier een goede whiskey aanraden?

Moet het inderdaad een whiskey zijn of mag het ook een whisky zijn ;)

Maar dan nog. Zonder wat meer achtergrond informatie over je vriend is dat eigenlijk nagenoeg onmogelijk, er zijn er duizenden.
Je kunt natuurlijk altijd gaan voor een goede niet te uitgesproken whisky, maar dan nog.
Drinkt je vriend al whisky of bourbon ?
Drinkt hij blends ?
Is het een liefhebber of zelfs een whisky-aficionado ? Zo ja, dan heeft hij al een voorkeur en wat is dat dan ?
Wat mag het kosten ? Etc. etc....

Ik heb je bericht hierheen verplaats, lees hier ook eens door voor relevante informatie.

Het liefst een Whisky ;) Hij is dol op Ierland en is een stevige bierdrinker.
Wat het mag kosten? Het maakt niet uit hoeveel, ik wil hem een beetje overdonderen ;)
0 x
Whisky met cola of ijs!!!! NEVER!!!!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky als cadeau: advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 04 Feb 2012, 15:17

Zoek je het ook in de Ierse whiskey's? Want dan kan ik er toch enkele aanraden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

nubian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor nubian » 04 Feb 2012, 15:23

johan brugge schreef:Zoek je het ook in de Ierse whiskey's? Want dan kan ik er toch enkele aanraden.

SHOOT ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 04 Feb 2012, 15:36

Jameson 18yo. Een blend, wat aan de dure kant, maar heel lekker. En de Jameson Gold. Maar aan de andere kant heb je ook iets exotischer zoals Amrut. De Sherry Intermediate is ook steengoed. De cask strength whisky's van Amrut zijn ook heel lekker trouwens en helemaal niet zo duur.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

nubian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor nubian » 04 Feb 2012, 15:50

johan brugge schreef:Jameson 18yo. Een blend, wat aan de dure kant, maar heel lekker. En de Jameson Gold. Maar aan de andere kant heb je ook iets exotischer zoals Amrut. De Sherry Intermediate is ook steengoed. De cask strength whisky's van Amrut zijn ook heel lekker trouwens en helemaal niet zo duur.

Hey bedankt voor je tip;
Ik ga voor de Amrut, lijkt me wel heerlijk om er ook eens zelf van te proeven!
0 x

Deunemans
Senior
Senior

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 10 Jul 2012, 16:05

Graag jullie hulp bij het volgende: mijn vader word binnenkort 60 en nu wil ik hem graag iets orgineels kado doen. Nu kan ik natuurlijk een whisky uit zn geboortejaar kopen, maar dat trekt mijn portemonee niet erg goed ;)

Hij is net als ik een liefhebber van whisky, en aangezien hij zelf geen kado-tips heeft zal het toch weer iets van whisky worden. Hij drinkt meestal in de prijsklasse tot zo'n 40 euro, met hier en daar eens een uitzondering van 5 of 6 tientjes. Z'n smaak is heel breed (van een zachte dalwhinnie tot een laphroaig 10 yr old)

Ik zou het opzich wel leuk vinden om eens een bijzondere fles kado te doen, maar heb echt geen flauw benul aan wat voor prijzen ik dan moet denken. Ik kan ook een "standaard" flesje kopen met bv Whisky - de Wereldatlas van Dave Broom erbij doen, of een mooie sample-set samen laten stellen bij iemand hier van het forum. Graag jullie tips om die lieve pa van mij eens goed te verrassen. Mag ook iets anders whisky-gerelateerd zijn.

Budget: tot 100 euro.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jul 2012, 19:15

Deunemans schreef:Ik zou het opzich wel leuk vinden om eens een bijzondere fles kado te doen, maar heb echt geen flauw benul aan wat voor prijzen ik dan moet denken.

Tsja bijzondere flessen zijn er vanaf € 25 tot €250.000 en meer.....

Zou een Aberlour a'bunadh, NAS, OB iets zijn.
Prijzen zie je van €45 tot €65 per fles. Mooie fles op CS en best heel apart...

Of een a'bunadh en de Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo. Dan heb je twee heel verschillende whiskies en de QC is ook een absolute prijs/kwaliteit topper (al vanaf €25 maar meestal €35). En ze zijn beide goed verkrijgbaar.

Of zoeken naar een "goedkoop" oudje. Soms heb je onder de €100 wel een 25 jaar oude malt !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 10 Jul 2012, 19:27

Deunemans schreef:Ik zou het opzich wel leuk vinden om eens een bijzondere fles kado te doen, maar heb echt geen flauw benul aan wat voor prijzen ik dan moet denken. Ik kan ook een "standaard" flesje kopen met bv Whisky - de Wereldatlas van Dave Broom erbij doen, of een mooie sample-set samen laten stellen bij iemand hier van het forum. Graag jullie tips om die lieve pa van mij eens goed te verrassen. Mag ook iets anders whisky-gerelateerd zijn.
Budget: tot 100 euro.

Ja, dit blijft altijd moeilijk en persoonlijk.
Ikzelf zou in deze voorstellen een mooie speciale sample set met wat duurdere/zeldzame/lekkere whisky's
bv bij bestofwhisky of bij whiskysite of bij de forumleden of zoeken met google.
Of een sample set met een kaartje van een of ander whisky festival
Natuurlijk een leuk flesje van € 100 is ook altijd leuk.
Succes met het zoeken naar het juiste kado en er zullen nog wel meer forumleden met een suggestie komen.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Jul 2012, 22:10

Het is misschien vloeken in de kerk hoor, maar wat je zou kunnen doen is een fles Old Pulteney 21yo kopen (geloof iets van €95) en dan Jim Murray's Whisky Bible 2012 erbij kado doen. Dan kun je erbij zeggen dat het volgens JM de beste whisky ter wereld is. De meningen daarover zijn uiteraard erg uiteenlopend en ook weet ik dat er heel wat whiskyfanaten zijn die allergisch zijn voor deze man, maar ik weet uit ervaring dat het behoorlijk wat indruk kan maken op mensen. Oow en ik vond het een heeeeerlijke whisky :)
Goedkoper en ook hoog in hetzelfde lijstje van dezelfde man, de Amrut Fusion is ook een aanrader trouwens!
0 x

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 11 Jul 2012, 22:13

Ik ga voor een combinatie van Piet en Japie. Het word een Aberlour Abunadh, batch 39 i.c.m. met een kaartje voor een n.n.t.b. proeverij. Vervelende is dat er weinig proeverijen en/of festivals zijn in de komende periode, laat staan in het Hoge Noorden. Ik denk dat ik ditmaal specifiek voor een proeverij ga om zo wat meer diepte in zijn (maar ook mijn) whiskykennis te krijgen. Dus als ook daar iemand een tip voor heeft. Ik sta open voor allerlei suggesties. Bedankt voor het meedenken :goedgedaan

:Slainte
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 11 Jul 2012, 22:16

Soundwave schreef:Goedkoper en ook hoog in hetzelfde lijstje van dezelfde man, de Amrut Fusion is ook een aanrader trouwens!

Dit is echt een geweldige whisky! Heb de fles net leeg, en ook mijn vader heeft hem geproefd dus reeds bekend met deze topper. Zoals hierboven aangegeven ga ik voor de Abunadh, batch 39. Hij heeft weinig ervaring met sherried whisky, en het feit dat het een NAS CS is zal hem ook erg aanspreken. Iig bedankt voor je tip soundwave. De Old Pulteney moet ik zelf ook nog eens proberen, nog nooit geproefd.
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 01 Okt 2012, 10:47

Beste forummers,

graag jullie advies. Ik ben gevraagd om, namens mn tante, nichtje en neefje, voor de verjaardag van mijn oom een mooie fles te bestellen. Budget 70 tot 80 euro, incl. verzendkosten. Z'n favoriete whisky is de Laphroaig 10 year old, maar vind bv ook de Glenfarclas CS met een druppeltje water heel erg lekker.

Gezien het jaargetij wil ik toch kiezen voor een Islay, maar behalve wat standaard bottelingen, heb ik weinig kennis van bv mooie Islay IB's, of oudere OB's.

Heeft iemand een mooie Islay tip voor eerder genoemd budget die in de buurt van de Laphroaig 10 komt?
Thanks voor het meedenken.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 01 Okt 2012, 10:58

Deunemans schreef:Heeft iemand een mooie Islay tip voor eerder genoemd budget die in de buurt van de Laphroaig 10 komt?

Mag hij ook beter zijn? ;)
0 x
Afbeelding

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 01 Okt 2012, 11:03

totalatool schreef:Mag hij ook beter zijn? ;)

Dat heeft zelfs de voorkeur ;)

Ik weet dat er hier best wat Islay-affinciados zitten, dus kom maar door met jullie suggesties.
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 01 Okt 2012, 11:37

WhiteMonkey schreef:Ben geen grote Islay kenner maar denk dat je je aan de aanbiedingen van de whiskysite voor de maand oktober geen buil valt: (als je gewoon op safe wilt spelen)

Laphroaig 18 yo voor 50E + Laphroaig 10yo voor 26E

Verder zijn deze OB's volgens mij qua prijs/kwaliteit ook dik in orde
- Laphroaig 10 yo CS
- Caol Ila Cask Strenght
- Ardbeg Uigeadail
- Ardbeg Corryvreckan'
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”