HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-1 (24 sept)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 04 Okt 2012, 20:59

Afbeelding - Minder dan 56
1
5%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
5%
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
15%
Afbeelding - 76-80
4
20%
Afbeelding - 81-85
9
45%
Afbeelding - 86-90
2
10%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Enfintalk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-1 (24 sept)

Ongelezen berichtdoor Enfintalk » 25 Sep 2012, 12:50

johan brugge schreef:Da's nog zoiets hè. Heb je ook al gemerkt dat de bottelingen van The Whiskyman en Thosop steevast de hemel worden ingeprezen door Vlaamse bloggers? In het engels zeggen ze "you scratch my back and I'll scratch yours' ...
En ik ben echt niet de enige die dat denkt.

+1 :)

Maar terug naar de sample... had absoluut geen turf indruk en ook het alcoholgehalte ligt volgens mij zeker niet boven de 46%. Blijf bij mijn idee dat het om een Lowland gaat. Deed me denken aan een jonge Rosebank die ik ooit op een tasting proefde en waar ik niet echt wild van werd. Glenfarclas (ook niet direct een favoriet van mij) misschien ?
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 25 Sep 2012, 12:54

Schitterend om deze hele thread te lezen. Ik heb veel plezier gehad met het proeven
van deze dram. Ik zie nu dat bourbon meerdere keren is genoemd. Toen ik 't flesje opende
had ik die geur ook heel even in m'n neus, maar in 't glas kon ik die niet terugvinden.

Zeer benieuwd naar de demasquee!
0 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 25 Sep 2012, 17:45

Leuk om te zien dat iedereen het zo met elkaar eens is. Het uiteindelijke alcoholpercentage blijft een grote verassing, en ik vraag me nog steeds af waarom niemand de voor mij zo aanwezige salmiak heeft geproefd :-)
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 25 Sep 2012, 17:58

In mijn proefnotitie heb ik ook salmiak vermeld.

Alleen ben ik weer vergeten wat water toe te voegen aan het sample. Maar ja ik heb whiskey leren drinken in Ierland en je weet wat de Ieren zeggen over water in de whiskey :)
En Piet heeft nog wel een pipetje toegevoegd aan het pakketje, en dan toch nog vergeten :domdom :domdom

Groeten,
André
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 18:15

Misschien dat het scherpe droge wat ik er in proef door een ander als salmiak wordt gezien alleen vond ik het niet zout genoeg. Had wel na wat water een heel klein beetje Engelse drop (anijs en salmiak zitten wel een beetje in dezelfde hoek).
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 25 Sep 2012, 18:31

Ja, ben 'n beetje laat met reageren, maar heb op m'n gemak eerst alles doorgelezen ;) Ben vanaf vanmorgen vroeg op pad geweest.

Ik zou graag willen reageren op de reacties van die mensen, die menen dat dit wel 'ns 'n Cooley zou kunnen zijn. Kan, maar dat denk ik(voorzichtig natuurlijk!) niet, wel dat 't 'n Ierse whiskey is. Iets in de zin van 'n blend, zoals Tullamore Dew? En dus geen malt, zou wel een geweldige stunt van jou zijn, Piet :P

Ik heb 'm namelijk ooit 'ns gedronken en vond 'm er best wel 'n beetje op lijken!

Trouwens 'n merk, dat sterk in opkomst is!

My two cents.....

Voor het zelfde geld zit ik er mijlen naast :oops:

ps. OF toch de Tullamore Dew 10-Year-Old Single Malt??????
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 18:45

Heb best veel Ierse whiskies gedronken omdat dat mij in eerste instantie aan de whisk(e)y bracht, maar heb er nog geen één voor mijn neus gehad met zo'n lichte kleur moet ik zeggen. Connemara is misschien wel licht van kleur, maar peated en ik durf nog wel geld er op te zetten dat sample-1 niet peated is. Als het wel zo zou zijn, dan kan ik beter stoppen met mee doen haha.

Edit:
Lig wel in een scheur als het die Cooley Thosop is! aaah nog een dag wachten zucht...

Edit_2:
Allerlaatste toevoeging en dan hou ik echt op met speculeren. Had iemand nu al Compass Box Oak Cross geopperd?
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Sep 2012, 20:08

Soundwave schreef:Edit_2:
Allerlaatste toevoeging en dan hou ik echt op met speculeren. Had iemand nu al Compass Box Oak Cross geopperd?

Bwa, ik heb die geproefd en die is toch een stuk houtiger en kruidiger dacht ik. Bovendien had die een (zeer) goeie neus, en dat vind ik bij sample1 niet het sterkste punt.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF VBT-2: Sample-1: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 25 Sep 2012, 21:16

*******************************************************************************************************************************
De inhoud van het sample is onthuld in het eerste bericht in dit onderwerp.

*******************************************************************************************************************************
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 21:22

Hé Mattie:
Leuk dat witte wijn in je notitie te zien (komt niet voor in de recensies) ...... had zelf opgeschreven "witte wijn (Sauvignon)"... de druivensoort er bij omdat die vrij neutraal is en er bij witte wijn vaak gedacht wordt aan een volle Chardonay-op-eiken...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 21:27

Haha tof, ik noemde Clynelish! Ook de witte wijn, mineraal, gras en fudge. Ben behoorlijk trots zo voor een eerste keer :D
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 21:33

Piet schreef:Hé Mattie:
Leuk dat witte wijn in je notitie te zien (komt niet voor in de recensies) ...... had zelf opgeschreven "witte wijn (Sauvignon)"... de druivensoort er bij omdat die vrij neutraal is en er bij witte wijn vaak gedacht wordt aan een volle Chardonay-op-eiken...

Jup, die noot had ik heel sterk idd. En met het voordeel van 20/20 achteruitkijk-visie heb ik die ook al wel vaker bij een Clynelish opgeschreven :domdom

Het bevestigd wel weer mijn stelling dat Clynelish geen slechte whisky kan produceren, ik heb een fles nog nooit onder de 80 gescoord... (en ik moet toegeven dat deze waarschijnlijk een paar puntjes meer zou hebben gekregen als hij niet blind was geproefd, daar zullen die blog-belgen ook wel last van hebben gehad...)

Al met al ben ik blij met deze uitkomst! Glen Elgin is hemelsbreed helemaal zo ver niet van Brora :D
Laatst gewijzigd door Matti op 25 Sep 2012, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 21:34

Soundwave schreef:Haha tof, ik noemde Clynelish! Ook de witte wijn, mineraal, gras en fudge. Ben behoorlijk trots zo voor een eerste keer :D

.. Net als in de neus moet ik nu soms denken aan een grassige droge witte wijn. ... Doet mij ook denken aan een Clynelish die ik een keer geproefd heb.

Absoluut heel concreet Pieter ! Zeer herkenbare notitie trouwens :goedgedaan ... met de witte wijn... grassige droge ... van de Sauvignon druif....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2012, 21:35

Soundwave schreef:Haha tof, ik noemde Clynelish!

Ik ook! Het was mijn eerste dram op Maltstock 2012 maar heb hem absoluut niet herkend!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 21:37

JayDie schreef:
Soundwave schreef:Haha tof, ik noemde Clynelish!

Ik ook! Het was mijn eerste dram op Maltstock 2012 maar heb hem absoluut niet herkend!

O, god, ja, da's waar ook. :P (was ook mijn eerste dram dus...)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”