Verdampt whisky uit de dichte fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Schroefdop vs. kurk

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Sep 2012, 21:51

Matti schreef:de schroefdop die volledig afsloot had dus _geen_ inlay, en dat ben ik bij whisky-schroefdoppen nog niet tegengekomen (wijst dit er op dat ze willen dat er een beetje lucht bij komt, net zoals bij die rode wijn?)

Ik heb er (nog) niet op gelet, maar zal dat zeker gaan doen, de volgende keer dat ik er één met schroefdop open draai (heb er een paar staan, maar dat komt wel :-D)

Vond het een informatief programma, maar een belabberde presentatie :HitHead Desalniettemin kijk ik naar de vervolgafleveringen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Sep 2012, 23:02

JayDie schreef:[...] een belabberde presentatie [...]

Eens :) De man heeft schijt aan alles, inclusief presenteren :P Ik heb meer dan eens gedacht: 'als dit nu de keuringsdienst van waarde was was dit allemaal veel duidelijker en in de helft van de tijd'...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 24 Sep 2012, 08:30

JayDie schreef:Afgelopen week was de eerste aflevering van Wijn aan Gort en die ging over schroefdop vs. kurk.

John, schroefdop??? volgens mij was de concurrent van de kern van het ontmaagdingsritueel van een fles (de kurk) een limonadedop......

Geweldige teksten heeft die man !!!! :bigsmile
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Verdampt whisky uit de dichte fles?

Ongelezen berichtdoor dennis » 24 Sep 2012, 09:05

Ja, er verdampt wel zeker alcohol en water uit de fles. Dampspanning verhaal, net als bij een vat. Hierdoor oxideert sommige onderdelen in de whisky en verandert het smaakprofiel langzaam. Een manier om het tegen te gaan is:
1. Inderdaad je flessen liggend te bewaren waar een kurk in zit. Heb je daar geen ruimte voor, label je flessen wanneer je ze gekocht hebt en controleer elke 5 jaar of de kurk nog goed is (als je tenminste niet de fles als 'investering' hebt gekocht).
2. Verzegelen met was rondom de hals en opening. Dus eerst de metalen 'cap' verwijderen en sealen met was. Vervolgens liggend wegbergen; de schroefdop-variant kan lekker rechtop blijven staan.

Maar ja, waarom zoveel moeite als je het kan delen met vrienden en vooral ook zelf van te genieten? ;-)
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Sep 2012, 12:15

dennis schreef:Ja, er verdampt wel zeker alcohol en water uit de fles. Dampspanning verhaal, net als bij een vat. Hierdoor oxideert sommige onderdelen in de whisky en verandert het smaakprofiel langzaam. Een manier om het tegen te gaan is:
1. Inderdaad je flessen liggend te bewaren waar een kurk in zit. Heb je daar geen ruimte voor, label je flessen wanneer je ze gekocht hebt en controleer elke 5 jaar of de kurk nog goed is (als je tenminste niet de fles als 'investering' hebt gekocht).
2. Verzegelen met was rondom de hals en opening. Dus eerst de metalen 'cap' verwijderen en sealen met was. Vervolgens liggend wegbergen; de schroefdop-variant kan lekker rechtop blijven staan.

Maar ja, waarom zoveel moeite als je het kan delen met vrienden en vooral ook zelf van te genieten? ;-)

Hmmm altijd geleerd dat je hoog alcoholische dranken (zeker in dit geval de CS'sen) niet liggend moet bewaren omdat de alcohol lijmresten en andere stoffen uit de kurk oplost........ :?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 25 Sep 2012, 15:19

GJR schreef:Hmmm altijd geleerd dat je hoog alcoholische dranken (zeker in dit geval de CS'sen) niet liggend moet bewaren omdat de alcohol lijmresten en andere stoffen uit de kurk oplost........ :?

Klopt GJ, daar heb je altijd mee te maken. Maar wil je verdere oxidatie tegengaan moet je de zuurstof volledig afsluiten. En de kurk droogt uit, waardoor hij na een jaar of 10 volledig uit elkaar valt. Eigenlijk, maar dat is vloeken in de kerk, moet je je precious whisky overgieten naar een bewaarvat (meestal glas, met een geslepen glazen dop), die zo vol mogelijk en wat stikstof er op gieten; dat is zwaarder dan lucht.
Maar uiteindelijk zou het leuk zijn om een paar bewaarflessen geconditioneerd te krijgen. En als je ze dan opent, weet je dat je maatregelen moet nemen om het langer te kunnen bewaren. Hoe langer een whisky ligt, hoe meer de whisky verandert in smaak natuurlijk. Zelfs alcohol (=hydrofiel) kan onder andere oxideren naar aldehyde en op die manier een smaakverandering teweeg brengen. Daar is echter te weinig exacte kennis over.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

EricV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EricV » 07 Okt 2012, 17:48

Van de moderne bottelingen ken ik er niet een met schroefdop die ik jaren lang zou willen bewaren. Ik associeer het toch met Glen Talloch etc.
0 x
Afbeelding

Robbie-79
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Robbie-79 » 10 Okt 2012, 09:55

Eigenlijk is er maar 1 oplossing, gewoon zorgen dat je fles niet zo lang blijft liggen :lekker
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 10 Okt 2012, 12:45

Heb soms met een nieuwe aangeschafte fles ook dat de eerste dram veel alcoholisher is, alsof de alcoholmoleculen zich boven in de fles verzamelen (overdreven gezien), wat eigenlijk ook wel zo is. Tegenwoordig doe ik de flessen eerst even licht schudden of omkeren (even omkeren doe ik bij alle flessen ca 1x per maand ook om de kurk te bevochtigen), zo nu en dan kom je er dan ook achter bij open flessen dat de kurk niet meer zo goed sluit als de hals van de fles nat wordt. Zoek dan een andere kurk op die op de fles past en beter afsluit. Helemaal voorkomen dat whisky verdampt is denk ik niet mogelijk, zowel bij dichte als bij open flessen. Gewoon lekker genieten en een fles geen 10 jaar open te laten staan!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”