Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BartGlim
Actief lid
Actief lid

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 20 Aug 2012, 22:24

Hey allen,

Even een vraag over het Ardbeg glas, kan je uit die tumbler een beetje goed nosen? Ik denk er namelijk over om de camouflage van ardbeg aan te schaffen (deze is nl momenteel goedkoper dan een fles Ardbeg 10 los :domdom )

Maar was even benieuwd of je ook echt wat aan het glas hebt of dat deze gewoon voor de sier is?

Groet

Bart
0 x

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 22 Aug 2012, 20:05

BartGlim schreef:Hey allen,

Even een vraag over het Ardbeg glas, kan je uit die tumbler een beetje goed nosen? Ik denk er namelijk over om de camouflage van ardbeg aan te schaffen (deze is nl momenteel goedkoper dan een fles Ardbeg 10 los :domdom )

Maar was even benieuwd of je ook echt wat aan het glas hebt of dat deze gewoon voor de sier is?

Groet

Bart

Hoi Bart,

Ik heb zelf het grote, groene glas ook. Voor het nosen van Ardbeg is deze ideaal :goedgedaan
Heb hem nog niet met andere whisky geprobeerd, misschien is dat wat minder duidelijk. Het is natuurlijk een groot glas en Ardbeg heeft wel een sterk aroma 8-)
Het is natuurlijk ook gewoon een leuk hebbeding en drinkt bovendien erg lekker.

WAARSCHUWING: Omdat de hoeveelheid whisky minder lijkt en door de grootte van het glas...gaat de whisky er snel in :smullen

-Niels-
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Aug 2012, 11:52

Ik heb hem ook, eigenlijk nog niet gebruikt omdat hij zo lomp is. Zal wel leuk staan als theelichthouder ;-) Ik heb er overigens ook een mini-variant bij.

Zal hem eens proberen en vergelijken met een Glencairn.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Echoes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Echoes » 20 Sep 2012, 12:24

ik kwam vant weekend in Stockholm in een klein zaakje met allerlei glazen en de eigenaar liet me whisky drinken uit een tumbler, tasting and nosing glas en een Riedel whiskyglas.http://www.riedel.com Had die Riedel nog nooit gezien maar wat een verschil zeg. De smaak kwam veel beter tot zn recht! Door de vorm komt de alcohol er niet zo uit en door het randje giet je de whisky langs de juiste smaakpapillen.
Zeker een aanrader, kost alleen wel wat (wel echt kristal!)

riedelwhiskyglas.jpg
riedelwhiskyglas.jpg (43.68 KiB) 3654 keer bekeken

http://www.nickollsandperks.co.uk/images/products/6418-80.jpg
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Sep 2012, 13:29

Echoes schreef: Door de vorm komt de alcohol er niet zo uit

Maar dat zien de "deskundigen" nu juist als een nadeel(tje) :E-pistle 2007/031 – Does your glass affect your dram?
E ~ Riedel malt whisky glass 12 fl oz 200ml – lip is good for delivery, but nose is let down by lack of headspace Rank 5 (uit 8. Red.).

Deze is wat minder positief ... sorry ..."3. The Riedel Single Malt Glass" E-pistle 2007/030 – Whisky Glasses; a Study.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Sep 2012, 13:30

Echoes schreef:Zeker een aanrader, kost alleen wel wat (wel echt kristal!)

Daar zijn de "deskundigen" het niet helemaal mee eens :Scratch
Echoes schreef: Door de vorm komt de alcohol er niet zo uit

Dat zien de "deskundigen" nu juist als één nadeel(tje) :E-pistle 2007/031 – Does your glass affect your dram?
E ~ Riedel malt whisky glass 12 fl oz 200ml – lip is good for delivery, but nose is let down by lack of headspace Rank 5 (uit 8. Red.).

Deze is nog wat minder positief ... sorry ..."3. The Riedel Single Malt Glass" E-pistle 2007/030 – Whisky Glasses; a Study.
0 x

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 29 Nov 2012, 11:34

Ik zat van de week de Glenmorangie Original te drinken samen met m'n vader en omdat ik maar 1 Glencairn glas heb (die hij kreeg) nam ik 'noodgedwongen' een wijnglas.
Deze wijnglas is niet het standaard wijnglas maar heeft een wat andere vorm.
Ik had de Glenmorangie al eerder gedronken uit de Glencairn en viel me op dat in dat glas na een tijdje de wat scherpe alcohol geur erin bleef.
Van de week dan met dat andere glas en dit gaf een compleet andere geur, deze werd bijna volledig vanille wat ik persoonlijk erg lekker vond. De smaak was zeker nog zoals ik die voorheen van Glenmorangie kende maar wat meer vanille/zoeter.
We hadden de whisky op hetzelfde tijdstip ingeschonken en konden het verschil duidelijk waarnemen.
Hieronder het glas wat ik gebruikte.

Afbeelding

Hebben jullie weleens zo'n glas gebruikt? Is het 'not done'? (uiteraard bepaal je natuurlijk zelf wat je wilt gebruiken).
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 29 Nov 2012, 11:49

MarcelE schreef:Hebben jullie weleens zo'n glas gebruikt? Is het 'not done'? (uiteraard bepaal je natuurlijk zelf wat je wilt gebruiken).

Je bepaalt het lekker zelf, net wat je zegt. Ik pak zelf afhankelijk van de whisky en waar ik zin in heb een tulpglas (mijn standaard, zeker bij serieus proeven), een glencairn (als ik zin heb in een dubbele) of een cognacbel (heel andere ervaring, super bij zowel peated whiskies als heel subtiele), maar als jij het meest geniet van een whisky uit een longdrink-glas... gewoon doen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Nov 2012, 11:50

MarcelE schreef:Hebben jullie weleens zo'n glas gebruikt? Is het 'not done'? (uiteraard bepaal je natuurlijk zelf wat je wilt gebruiken).

Nee, nog nooit zoiets gebruikt voor whisky en zal ook niet gebeuren.
Lijkt mij niet ideaal voor een mooie whisky.
Mijn vrouw gebruikt zoiets als dessert-glas, voor een sorbet b.v. ... maar inderdaad, wat @Matti zegt, up-to-you, zeker in geval van nood :lol:
0 x

MarcelE
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 29 Nov 2012, 12:27

:-)
Het is een klein glaasje (zie de Glencairn ernaast), dus een klein sorbetje.
Normaal gesproken neem ik altijd die Glencairn, vind het ook prettiger vasthouden, en zal die ook gewoon blijven gebruiken.
Het viel me gewoon op dat de geur compleet anders was.
Wellicht was juist alle complexiteit ontsnapt (uit het linker glaasje) en bleef alleen de zoete geur achter. Het was ook vrijwel het enige wat ik nog kon ruiken.
Het blijft een (leuke) zoektocht, waarbij me opvalt dat ik altijd aan een whisky moet wennen. Ik heb er pas een goed beeld van na het een paar keer gedronken te hebben (niks mis mee natuurlijk :-)).
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 19 Feb 2013, 11:46

Ik heb gisteren een nosing glas gekocht (van Classic Malt Selection met opdruk) en hem uitgeprobeerd en raar maar waar de whisky beleving is inderdaad anders dan met zo'n standaard tulp tasting glaasje of de perfect dram glas :duimop

een echt GlenCairn glas is onderweg, ben benieuwd wat dat doet...
Laatst gewijzigd door MichelC op 19 Feb 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 19 Feb 2013, 13:35

Ik kreeg 2 jaar terug een proefset van Glenrothes met 2 miniatuur Glencairn glazen. Die drinken prima en je schenkt ze niet zo vol... Ben zelf geen grote drinker, dus vind ik dat een pluspunt!

Frank
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 07 Mar 2013, 10:00

gisteren heb ik bij de kringloop een paar glazen gekocht een grappa glas, een port glas en ik vond tot mijn verbasing ook nog twee tasting glazen, mooi als reserve.... en dat voor 25 cent per stuk :)

ik heb daar bowmore 12 uit gedronken en de whisky ontwikkelde zich qua geur heel anders, in het grappa glas leek het wel alsof de geur niet vrij kwam dan in het port glas waar ik geen moeite had met ruiken...alsof de ballon van het grappa glas de geur vasthoud in de randen/bolling. Na afloop laat ik de whisky glazen altijd staan en de volgende dag ruik ik er altijd even aan..kijken wat ik dan ruik en in beide glazen heeft dezelfde whisky gezeten, maar ze roken beide totaal anders. Dat is wel gaaf....De ene (grappa) heel turferig/rokerig en de ander (port) karamelig

ik heb het nog niet gedaan icm. een glencairn en standaard tulp glaasje...eens kijken hoe dat gaat, met 4 glazen :)

Ik heb ook nog van die mini cognac glaasjes gezien die ik ook wil proberen....
Laatst gewijzigd door MichelC op 07 Mar 2013, 10:56, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 07 Mar 2013, 10:37

ik heb daar bowmore 12 uit gedronken en de whisky ontwikkelde zich qua geur heel anders in het grappa glas leek het wel alsof de geur niet vrij kwam dan in het port glas waar ik geen moeite had met ruiken...alsof de ballon van het grappa glas de geur vasthoud in de randen/bolling. Na afloop laat ik de whisky glazen altijd staan en de volgende dag ruik ik er altijd even aan..kijken wat ik dan ruik en in beide glazen heeft dezelfde whisky gezeten, maar ze roken beide totaal anders. Dat is wel gaaf....

Dat is interessant, dat moet ik ook eens proberen. Ik heb wel de ervaring met bier dat bepaalde soorten niet zo lekker zijn als ze gewoonlijk zijn als je ze uit een ander glas drinkt dan hetgeen ervoor ontworpen is...
0 x

DanteRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor DanteRotterdam » 08 Mar 2013, 13:24

Steeds als ik een fles koop dan koop ik er een glas bij. Mijn favouriet is toch wel het Glencairn glas hoor... Zeker wanneer je hem laat vallen, ergens tegen aanstoot, hem te hard neerzet, etc. :duimop
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”