Drankvergunning / webwinkel

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Femke
Senior
Senior

Drankvergunning / webwinkel

Ongelezen berichtdoor Femke » 17 Sep 2012, 09:53

Ik wil graag meer informatie over een drankvergunning in combinatie met een webwinkel.

Wie kan mij op weg helpen. Graag wil ik informatie alvorens ik met mijn gemeente ga bellen. Goed voorbereid is het halve werk. Er is online wel iets te vinden, maar vaak gaat het om een zaak aan huis en niet om een webwinkel.

Bedankt

Femke
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )

http://www.whiskygirl.nl

Femke
Senior
Senior

Re: Drankvergunning / webwinkel

Ongelezen berichtdoor Femke » 17 Sep 2012, 10:36

Gemeente gebeld.. die zoekt het voor me uit... Was allemaal wat nieuw. Dus morgen terugbellen..

Volgens mij vraag ik iets heel moeilijks :-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Sep 2012, 11:23

Femke schreef:Gemeente gebeld.. die zoekt het voor me uit... Was allemaal wat nieuw. Dus morgen terugbellen..

Volgens mij vraag ik iets heel moeilijks :-)

Laat ik zeggen dat het kennelijk niet allemaal even eenduidig is :gnif

De discussie is al een paar keer opgekomen (kan in dit onderwerp prima generiek gevoerd worden hoor).

Het eerste bericht in een reeks: Re: Kintra Single Cask Collection
en John Cor club wordt Glen Drammór webshop.

En hier een soort van uitsluitsel: Webwinkel mag niet zomaar op elke locatie
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 17 Sep 2012, 11:33

Volgens de KVK hangt het van de gemeente af, en van de concurrentie in de gemeente qua drankverkoop. Ik woon in een gemeente waar we een slijterij hebben in een supermarkt! ... en dan houdt het eigenlijk wel op...

Ik ben ook heel benieuwd hoe en wat morgen! Ik hou jullie op de hoogte!

Piet, dank je wel!
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 17 Sep 2012, 12:12

Femke,

Is inderdaad verschillend per gemeente, maar de algemene regel is voor zover ik weet dat je geen drank mag verkopen zonder slijtersvergunning (indien je ondernemer bent, dus winstoogmerk) en dat je als webwinkel ook een fysiek adres moet hebben voor drankenhandel.

Het uitvoeren van een webwinkel vanuit een woonadres is lastig, ene gemeente staat dit toe, andere gemeente eist een detailhandelsbestemming op je pand.

Over beide punten zijn reeds diverse uitspraken geweest in de jurisprudentie, volgens mij bijna allemaal negatief voor de ondernemer, zeker in de combinatie met sterke drank.

Tevens moet je erop rekenen dat je een slijtersvoorraad niet of nauwelijks gefinancieerd zal krijgen bij een bank! Wat ik ervaar is dat de meeste grootbanken een dergelijke financiering niet ziet zitten. Een franchise is een mogelijkheid maar dan zit je vast aan hun inkoopkanalen en worden je marges kleiner of je prijzen hoger.

Misschien dat er mensen zijn die een uitzonderingsregel weten...

Ben wel benieuwd naar wat je wil gaan doen!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 17 Sep 2012, 12:24

GJR schreef:
Ben wel benieuwd naar wat je wil gaan doen!

Ik laat het je weten (nieuwsgierig? :D )... Een mogelijkheid, mocht het wel nodig zijn, is om samen te werken met een slijterij. Maar dat moet ik nog allemaal bekijken afhankelijk van wat mijn gemeente hierover te zeggen heeft.

De verbazing van de vrouw die ik aan de telefoon had bij de gemeente was fantastisch... Ze zei, normaal zou ik mensen doorverwijzen om te gaan google, maar als ik jou zo hoor, moeten we dit gaan uitzoeken. Dit is voor ons ook nieuw...

Haha...
0 x

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 18 Sep 2012, 21:50

Gemeente kon me niet iets vertellen wat ik nog niet had gelezen... heel kortaf ook, volgens mij wist hij er niets over.....

Heel kort:

Verkoop kan niet zonder dat ik aangesloten ben bij een slijterij... maar het moet toch mogelijk zijn om beperkt sterke drank te verkopen via een webwinkel, zonder die aansluiting.

Ik geef niet op...... !
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Sep 2012, 22:40

Femke schreef:Verkoop kan niet zonder dat ik aangesloten ben bij een slijterij... maar het moet toch mogelijk zijn om beperkt sterke drank te verkopen via een webwinkel, zonder die aansluiting.

Ik geef niet op...... !

Of je moet een "filiaalhouder" hebben met een slijtersvakdiploma ..... laat ik dat nu hebben..... hangt hier werkeloos aan de muur 8-) Het enige diploma waar ik zo trots op was dat ik het heb opgehangen :P

Maar vroeger zat daar dan aan vast dat je ook je gezicht wel eens moest laten zien in de slijterij ... geen idee hoe dat tegenwoordig nog werkt. Op een gegeven moment was het slijtersvakdiploma opeens niet meer nodig.... :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 19 Sep 2012, 11:30

Haha....

Is dat een stille aanbod ;-)

Ik ga alles even opzoeken... is toch van het zotte!
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Sep 2012, 15:23

Femke schreef:is toch van het zotte!

Wellicht vanuit het standpunt van de beginnend ondernemer. Als consument vind ik het wel prettig dat er een daadwerkelijke slijter aan vast zit en niet alleen een lege huls op het internet. De kans dat je opgelicht wordt is een stuk kleiner en je kunt ook altijd fysiek nog langs gaan als zaken niet opgelost worden.

Als particulier kun je natuurlijk nog whisky verkopen via het internet (speurders of e-bay)
0 x
Afbeelding

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 19 Sep 2012, 15:38

WhiteMonkey schreef:
Femke schreef:is toch van het zotte!

Wellicht vanuit het standpunt van de beginnend ondernemer. Als consument vind ik het wel prettig dat er een daadwerkelijke slijter aan vast zit en niet alleen een lege huls op het internet. De kans dat je opgelicht wordt is een stuk kleiner en je kunt ook altijd fysiek nog langs gaan als zaken niet opgelost worden.

Als particulier kun je natuurlijk nog whisky verkopen via het internet (speurders of e-bay)

Dat kan altijd nog.. maar voordat ik whisky kan verkopen via een webshop, die ik graag wil koppelen aan mijn al bestaande website, moet ik eerst flink investeren in een winkel..

Natuurlijk is het een optie. Maar tegenwoordig als je kijkt naar hoeveel leegstand er is met winkelpanden, hoe groot is de kans dat het van mij stand houdt. Ik wil namelijk niet alle whisky verkopen, maar selectief.

Er zijn genoeg ondernemers in andere branches die ook geen kantoor hebben, maar wel via het internet hun diensten aanbieden. Dan moet het ook mogelijk zijn voor iemand die drank wil verkopen via internet.... zonder aangesloten te zijn bij een slijterij.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Sep 2012, 16:53

Femke,
Het heeft volgens mij meer te maken met het feit dat je een slijtersvergunning moet hebben,
dan met een fysieke locatie. Dat laatste is altijd te regelen. Het eerste is wat lastiger. Je kunt
natuurlijk altijd de liquoristenopleiding doen om wat sterker te staan (ik neem ten minste aan
dat je dit nog niet hebt gedaan). Succes met je plannen.
:Slainte
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 19 Sep 2012, 19:22

Volgens mij is er 1 ding wat nog veeeel belangrijker is dan een vergunning (piet heeft zich al aangeboden ) en een "fysieke" locatie (er staat voldoende te koop/tehuur)....

Ze noemen het "Geld"......

Ik verwacht namelijk niet dat er producenten/groothandels zijn die op de pof leveren of die flessen per stuk leveren tegen inkoop prijs.

Ik kan er naast zitten, maar dat hoor ik dan graag.
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 19 Sep 2012, 23:52

macoffringa schreef:Femke,
Het heeft volgens mij meer te maken met het feit dat je een slijtersvergunning moet hebben,
dan met een fysieke locatie. Dat laatste is altijd te regelen. Het eerste is wat lastiger. Je kunt
natuurlijk altijd de liquoristenopleiding doen om wat sterker te staan (ik neem ten minste aan
dat je dit nog niet hebt gedaan). Succes met je plannen.
:Slainte

Ja, dat dacht ik ook, maar volgens de gemeente hier, is een fysieke locatie nodig. Volgens mij heeft hij snel gegoogled, want op mijn vragen had hij geen antwoord.. Maar goed. een liquoristenopleiding heb ik nog niet gedaan.
Eerst ga ik even alles goed op een rij zetten. Het moet leuk blijven!
0 x

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 19 Sep 2012, 23:54

QPO-80-03 schreef:Volgens mij is er 1 ding wat nog veeeel belangrijker is dan een vergunning (piet heeft zich al aangeboden ) en een "fysieke" locatie (er staat voldoende te koop/tehuur)....

Ze noemen het "Geld"......

Ik verwacht namelijk niet dat er producenten/groothandels zijn die op de pof leveren of die flessen per stuk leveren tegen inkoop prijs.

Ik kan er naast zitten, maar dat hoor ik dan graag.

Geld is altijd belangrijk. Maar er zijn verschillende wegen, zoals veilingen, contacten etc. Of via samenwerking met slijterijen.
Er zijn verschillende opties. Dit is wel iets wat ik graag wil. En ik geef niet op!
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”