Je krijgt 500 euro voor whisky! Wat koop je?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Je krijgt 500 euro voor whisky! Wat koop je?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 26 Aug 2012, 23:28

Dit is een topic waar ik zelf nogal vaak een verschillend antwoord op zou geven; ik wacht nog even af, maar ik ben benieuwd naar dat van jullie...

Let wel, alles moet in 1 keer op. Geen 'ik zet (een deel van) het geld aan de kant' antwoorden, je gulle gever wil de resultaten onmiddellijk zien ;)

Creatieve antwoorden zijn welkom 8-)
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Je krijgt 500 euro voor whisky! Wat koop je?

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 27 Aug 2012, 00:12

Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik zoveel mogelijk flessen kopen met een maximale prijs van om en nabij de 40 euro. Dus dan heb je het al gauw over een fles of 12 ongeveer. En dan proberen zo breed mogelijk te selecteren. Ik vind het persoonlijk nog niet nodig om al echt dure flessen aan te schaffen. Bovendien zijn er zoveel mooie whisky's te vinden rond de 40 euro dat ik daar niet nu al boven wil gaan zitten. Bovendien ben ik pas relatief kort(ongeveer een jaar) de single malt whisky's aan het ontdekken.
Misschien dat ik één of twee flessen aanschaf van 60 of 70 euro, maar verder niet. Dus ik zou simpelweg met 500 euro mijn collectie flink gaan uitbreiden om zoveel mogelijk whisky's te kunnen proeven.
Op dit moment zou ik er niet voor kiezen om voor die prijs twee of drie topwhisky's te kopen.

Een lijst met namen kan ik je nu niet geven, want als ik morgen weer een lijst moet maken verschilt 'ie weer. Dus dat hangt helemaal van het moment af.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Aug 2012, 00:19

Daar moet ik eens over nadenken :Scratch

Een dergelijke en vergelijkbare "probleemstelling" is hier wel te vinden. Wellicht heb je er wat aan:
Welke Whisky voor ± €250 tot €300, en één of drie ? en Wie helpt me kiezen, vakantiegeld.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 27 Aug 2012, 10:24

Er schieten mij wel een aantal flesen te binnen :-)

-Ardbeg Lord Of The Isles
-Brora 30
-Iets uit de Glenfarclas Family Casks
-Glendronach uit begin jaren 70

Ik zou dus gaan voor 1 fles die ik anders nooit of te nooit zou kopen en moest er nog iets over zijn (zal niet veel zijn), op vullen met spullen die normaal thuis in de kast staan als dagelijkse dram
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 27 Aug 2012, 10:34

Ik zou iets kopen waarvan ik normaal gesproken het prijskaartje zou uitlachen. Ik zou denk ik een bijzondere OB kopen, omdat juist die normaal gesproken (een stuk) hoger geprijsd zijn dan vergelijkbare onafhankelijken. Voor die 500 euro kan ik als het meezit net een OB Port Ellen halen, hoewel ik dit zelfs met gratis geld nog best duur vind. Dan zou ik toch liever een OB Brora halen en van het wisselgeld een mooie jaren '70 IB met ouderwets fruitbomprofiel. Of zo'n oude OB Glendronach single cask... Moeilijk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Aug 2012, 11:31

Tsja, een krijgertje!

Dan waarschijnlijk toch op zoek naar een Glen Grant uit mijn geboortejaar. Kan misschien nog net lukken voor die prijs :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Aug 2012, 11:51

Ik zou ook gaan voor meerdere flessen van 30-50 (dertig tot vijftig ;-)) euro, maar ik denk dat je bedoelt dat ik maar één fles mag kopen... Pfff... ik heb de kennis van flessen in die prijscategorie niet paraat :HitHead

Misschien een oude Glenmorangie of inderdaad iets uit m'n geboortejaar (bv. Port Ellen)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Aug 2012, 12:42

JayDie schreef:Ik zou ook gaan voor meerdere flessen van 30-50 (dertig tot vijftig ;-)) euro, maar ik denk dat je bedoelt dat ik maar één fles mag kopen... Pfff... ik heb de kennis van flessen in die prijscategorie niet paraat :HitHead

Misschien een oude Glenmorangie of inderdaad iets uit m'n geboortejaar (bv. Port Ellen)

nee, helemaal niet! Je koopt zoveel flessen je wilt!
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 27 Aug 2012, 14:32

Dan koop ik :

een Clynelish 1982

nog een flesje Ardmore 1992 DD ( ZO lekker :duimop )

en +- 150€ aan samples en waaruit ik dan nog iets kies.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Aug 2012, 18:41

Ook ik zou gaan voor meerdere flessen van 30-60 euro/stuk. Er is nog zo ontzettend veel te ontdekken in die prijscategorie... En zeg nooit nooit, maar hoe lekker ik een whisky ook vind, meer dan 100 euro voor een fles kan ik voor mijzelf niet verantwoorden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Aug 2012, 19:54

Ik zou denk ik ook gaan voor dure OB's waar ik nieuwsgierig naar ben, maar anders niet zo hoog op de lijst zouden komen te staan omdat ik mijn geld liever anders besteed. Bij mij zijn dit The Glenlivet XXV (zodat ik de hele classic range dan heb gehad) en Glenmorangie 25yo. Dan zit ik denk ik al bijna op die €500,- In hetzelfde straatje zou ik dan ook Bushmills 21yo willen, maar die ga ik sowieso een keer kopen denk ik (iets goedkoper ook) oow of als er genoeg over is the Laddie 22!
0 x

BartGlim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BartGlim » 27 Aug 2012, 21:38

Hmmmm lastig, maar denk toch dat ik dan voor een aantal niet al te dure flessen zou gaan

Ardbeg uigedail
Ardbeg corryvreckan
Laddie 16 en 22
Coal ila CS

En mocht ik dan nog iets over een laphroaig QC
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 27 Aug 2012, 22:24

ElwinB schreef:Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik zoveel mogelijk flessen kopen met een maximale prijs van om en nabij de 40 euro. Dus dan heb je het al gauw over een fles of 12 ongeveer. En dan proberen zo breed mogelijk te selecteren. Ik vind het persoonlijk nog niet nodig om al echt dure flessen aan te schaffen. Bovendien zijn er zoveel mooie whisky's te vinden rond de 40 euro dat ik daar niet nu al boven wil gaan zitten. Bovendien ben ik pas relatief kort(ongeveer een jaar) de single malt whisky's aan het ontdekken.
Misschien dat ik één of twee flessen aanschaf van 60 of 70 euro, maar verder niet. Dus ik zou simpelweg met 500 euro mijn collectie flink gaan uitbreiden om zoveel mogelijk whisky's te kunnen proeven.
Op dit moment zou ik er niet voor kiezen om voor die prijs twee of drie topwhisky's te kopen.

Een lijst met namen kan ik je nu niet geven, want als ik morgen weer een lijst moet maken verschilt 'ie weer. Dus dat hangt helemaal van het moment af.

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden :duimop

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Aug 2012, 23:03

BartGlim schreef:Hmmmm lastig, maar denk toch dat ik dan voor een aantal niet al te dure flessen zou gaan

Ardbeg uigedail
Ardbeg corryvreckan
Laddie 16 en 22
Coal ila CS

En mocht ik dan nog iets over een laphroaig QC

Je hebt nog wel wat over hoor, Bart :bigsmile
Grappig, maar er zitten toch zeker een fles of 4 bij die ik ook zou nemen, mocht ik voor de drinkers gaan

dit zijn mijn keuzes voor 500 euro drinkers:

Glendronach Revival 15yo
Laddie 10
Kilchoman machir bay
Ardbeg Uigedail
Ardbeg Corryvreckan
Ardbeg 10
Coal Ila CS
Laphroaig CS
Laphroaig 18
Auchentoshan Valinch
Glenfarclas 25 yo
0 x
Afbeelding

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 27 Aug 2012, 23:52

Ik zou toch gaan voor een paar flessen die ik anders niet ( of alleen bij zeer speciale gelegenheden ) zou kopen.

Ik zit dan te denken aan bv The Dalmore Mackenzie; Bowmore Maltsmen's Selection, de nieuwe Talisker 25y en een Adelphi van Linkwood ( vond de Linkwood van The Ultimate lekker en wil nog wel eens een speciale Linkwood proberen ) de 18y of zelfs 26y.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”