Mint aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Mint aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Nov 2009, 11:12

Dit onderwerp komt voort uit: Nut en interpretatie van scores.

.....Hoe minder je gebruik van een meetlat o.i.d. kunt maken des te subjectiever (persoonlijk) het wordt.
JayDie schreef:Een voorbeeld: 'overal' lees ik dat er een spoor van 'mint' door de Aberlour 10yo loopt. Hmm... ik heb deze nog niet ontdekt... Wat is het? Ken ik de geur van mint niet? Oh, jawel hoor. Proef ik mint niet? Hmm.. denk het wel (denk aan kauwgom, pepermunt, etc). Maw: ook zo'n notitie blijft persoonlijk.

Dit is deels wat ik bedoel met "ervaren proever" en/of "professionele proever". Het duurt gewoon jaren voordat al die zaken de revue zijn gepasseerd en je ze kunt duiden en plaatsen. Jaren van proeven en vergelijken maar vooral van veel snuffelen aan van alles en nog wat. In mijn ervaring is Mint een schoolvoorbeeld. Je denk inderdaad al snel aan een King pepermuntje. Maar het is vele malen subtieler.

Tip van de week: Mint is inderdaad vaak terug te vinden in voedingsmiddelen. Maar dat kan heel subtiel zijn. Probeer eerst maar een wat "(groene)Munt" of Mentha soorten uit. In sommige soorten is de mint wel heel subtiel aanwezig in enkele erg uitgesproken.
In rode-Wijn uit Zuid-Frankrijk vind je dit vaak terug. Maar ook in een van mijn favorieten, Acacia honing vind je iets van mint. Dit is eigenlijk tijm waarin iets van mint zit. Dat kan echt heel lekker en subtiel zijn zowel in geur als smaak.
Venkel is een ander voorbeeld. Hoewel die naar anijs smaakt zit daarin ook een hint van mint. Als dat subtiel aanwezig is, in een Whisky, wordt de anijs minder uitgesproken en kan het voor mint doorgaan. Al deze geuren behoren tot de geurgroep "Kruidig", iets dat je misschien niet direct verwacht als je over "mint" praat.
Zo kunnen we nog even doorgaan. In het verlengde ligt dan weer drop, waarin anijs aanwezig is en meer of minder mint.
Laatst gewijzigd door Piet op 22 Nov 2009, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky: Mint

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Nov 2009, 19:47

Piet schreef:Dit is deels wat ik bedoel met "ervaren proever" en/of "professionele proever".

Nee, zo wil ik mezelf nog niet noemen ;-)

Mint , in dit voorbeeld, is inderdaad wel een ruim begrip. Ik ken wel (een) muntsoort uit de tuin. Pepermunt(olie) uit bijvoorbeeld de sauna of de smaak van een pepermuntje zijn misschien extreme voorbeelden. After Eight, ook daar de mint smaak. Maar inderdaad het blaadje van de plant, of bij anijs... dat is wel subtieler... Ik heb het nog niet gevonden in de Aberlour, maar de fles is nog niet leeg ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky: Mint

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Dec 2009, 10:48

Nog meer mint. En wel uit onverwachte hoek.

In De Chemie van Schotse maltwhisky lees ik op bladzijde 147:
Aceton ... Bij een lage concentratie heeft het een mintig fruitaroma; het komt in veel verschillende fruitsoorten voor.

En dat terwijl je aceton niet echt associeert met lekker.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Mint aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Dec 2009, 16:01

Piet schreef:Aceton ... Bij een lage concentratie heeft het een mintig fruitaroma; het komt in veel verschillende fruitsoorten voor.

En dat terwijl je aceton niet echt associeert met lekker.

Zoals ik aceton ken associeer ik dat niet met mint... Zal nog eens wat nagellak remover snuiven :HitHead

Overigens had ik wel een keer een whisky (als ik me niet vergis een Tullibardine) die naar nagellak rook; dat is misschien niet direct wat lekker klinkt, maar dit was in de positieve zin. Tsja... je kunt van turf houden, maar het blijven verrotte plantenresten. Dat laatste klinkt niet lekker, maar bij mij gaat een Islay whisky er wel in!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Jul 2012, 01:11

Nadat ik zojuist een proefnotitie heb geprobeerd van de Glenmorangie Signet, heb ik even verder gespeurd naar wat mensen over mint/munt hadden te zeggen. Ik vroeg mij af of jullie wanneer je iets typeert als mint (met name in de geur) of jullie daarbij dan echt de geur bedoelen of ook het effect van kou dat munt zoals het in pepermuntjes en tandpasta e.d. zit ervaren? Dat laatste was namelijk de enige reden waarom het bij mij opkwam tijdens het proeven.
En nee, ik had geen ijs in mijn glas gedaan ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jul 2012, 09:29

Soundwave schreef:... Ik vroeg mij af of jullie wanneer je iets typeert als mint (met name in de geur) of jullie daarbij dan echt de geur bedoelen of ook het effect van kou dat munt zoals het in pepermuntjes en tandpasta e.d. zit ervaren? Dat laatste was namelijk de enige reden waarom het bij mij opkwam tijdens het proeven.

Dat is ook een definitie puntje. De meningen over de betekenis van aroma (in het onderwerp) zijn verdeeld.
In Nederland wordt aroma meestal gebruikt voor geur én smaak (althans meer in de betekenis van gustatie) maar ook vaak voor de afzonderijke componenten. Zo ook hier. Ik gebruik het normaliter om een (mogelijke) combinatie van geur+gustatie=smaak aan te duiden.

Soms alleen een geur maar die kan extrinsiek en intrinsiek zijn (in het laatste geval komt het meer in de buurt van gustatie), soms alleen gustatie (lastig) waarbij (mond)gevoel een belangrijke component is, en vaak een combinatie van, dus als smaak.

Het effect dat jij beschrijft hoort hier zeker in thuis als je dat zo ervaart. Echter als het gaat om mint/munt is het bij mij altijd nog een geurervaring geweest.... denk ik :Scratch ( nog wat meer op gaan letten )
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 14 Jul 2012, 17:01

Soundwave,
Munt of mint gebruik met name als referentie naar het kruid.
Je komt het ook tegen in bourbons waar verhoudingsgewijs veel rogge op de mashbill staat,
en in rye whiskey. Het is een bitter/peperig/fruitige geur/smaak (of aroma). Denk bijvoorbeeld
aan roggebrood.
De peperige afdronk van Talisker associeer ik meer met versgemalen peperkorrels.

:Slainte
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Jul 2012, 17:27

Aah maar wacht even, wat ik in dit geval meer bedoel is de 'sensatie' van kou als in temperatuur. Dus niet de geur en ook niet de smaak en ook niet de combinatie van die twee. Vergelijkbaar met het omgekeerde effect dat capsaïcine heeft in hete pepers. Ze hebben een smaak en geur, maar het is het stofje capsaïcine dat je de sensatie geeft dat iets heet is. Bij munt wordt dat nu ik even heb zitten googlen dus veroorzaakt door de menthol die iets vergelijkbaars doet doet met je receptoren als capsaïcine. En dat koude effect bij het inademen door de neus had ik dus heeeeel lichtjes bij de Signet.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/ ... lumn5.htm/
http://www.todayifoundout.com/index.php ... stes-cold/
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Jul 2012, 00:11

je hebt het dan eigenlijk over een (pijn)prikkel en niet zozeer over geur of smaak.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Jul 2012, 09:13

Vandaar de link naar degustatie in mijn voorgaande bericht!
macoffringa schreef:je hebt het dan eigenlijk over een (pijn)prikkel en niet zozeer over geur of smaak.

Al dit soort prikkels, ook pijnprikkels of pijnsensatie worden wel degelijk gezien als onderdeel van de smaak(ervaring). Vandaar ook het gebruik (introductie?) van het woord gustatie.

Zie mijn stukje daarover in Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?
.... (zie b.v. Het Proefboek, de essentie van smaak van Peter Klosse).
Het gustatorische deel en het geurdeel zijn nauw verbonden waarbij dit laatste veel meer bijdraagt aan de complexiteit en finesse van een whisky dan het gustatorische deel. Zowel de gustatie als de geur kunnen direct invloed hebben op het gevoelselement. Denk daarbij aan (pijn)prikkeling in de neus, tinteling op de tong en een droog gevoel in de mond. Geur, is eigenlijk de belangrijkste component die een whisky complexiteit en finesse geeft. Gevoel, met name mondgevoel is een belangrijk smaakbepalend component in whisky.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Jul 2012, 15:25

Interessant. Piet Vroon dacht daar heel anders over,
zoals je in De Psychologie van de Geur kunt lezen.
Voer voor discussie! Ik laat het hier bij. 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Jul 2012, 15:57

macoffringa schreef:Interessant. Piet Vroon dacht daar heel anders over,
zoals je in De Psychologie van de Geur kunt lezen.

:offtopic
Tsja, Piet Vroon. Een gemis. Had over veel onderwerpen interessante gedachten. Wellicht tè interessant gezien zijn zelfmoord (nu weet ik niet of ik mezelf wel in de hand zou hebben wanneer ik door een zekere Jack Spijkerman onaangekondigd geconfronteerd zou worden met een figuur als Emile Ratelband :evil: )...

Mede door boeken als "Tranen Van De Krokodil" van Piet Vroon ben ik fervent, bekend en erkend amateur psychoanalyticus geworden met tevens geringe "hands on" ervaring als amateur psychoterapeut ... Maar als het over smaak gaat en definities daarvan dan ben ik toch meer een volger van Peter Klosse onze enige smaakprofessor (o.a. het eerder genoemde boek) en bovendien ook te volgen op LinkEdIn 8-)

Onlangs: Welk (Whisky)boek lees je momenteel ? "Wij zijn ons brein... van baarmoeder tot alzheimer" van Dick Swaab (leeft nog).
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Jul 2012, 21:12

Typisch. Ik vroeg mij enkel en alleen af of anderen het gevoel van kou ook wel eens hebben ervaren in whisky, zoals dat door menthol veroorzaakt kan worden. In mijn ogen staat dat los van wat ik onder geur en smaak vind vallen en moet zeggen dat ik dan ook niet op zoek ben naar een 3e begrip gustatie. Ja, allerlei prikkels en de zintuigen die de prikkels kunnen opvangen hebben een nauw verband met elkaar. Dat betekent in mijn ogen echter niet dat ze niet ook afzonderlijk te beschrijven of benoemen zijn (tenzij je 'last' hebt van synesthesie misschien). Overigens weet ik in dit geval ook nog een klein beetje waar ik over (mee)praat als afgestudeerd psycholoog. Tegelijk ben ik mij ook heel erg bewust van het feit dat deze titel in de praktijk bijna niets voorstelt en heb ik om mij heen helaas te vaak gezien hoe de Diederik Stapels van deze wereld te werk gaan. Kan mij dus in veel van Piet Vroon's kritieken heel goed vinden. De universiteit is overrated. Jezelf amateur psychotherapeut/analyticys noemen vind ik alleen dan wel weer wat gek. Dat zou je mij in een ander topic misschien maar eens uit moeten leggen. Klinkt voor mij een beetje zoiets als 'amateur theoretische quantum mechanica expert'.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Jul 2012, 21:37

Ik gaf alleen aan dat het (in de moderne culinaire wetenschap) een onderdeel van de smaakervaring is, hier dus eigenlijk een smaaksensatie. Vandaar dat ik wel naar gustatie moet verwijzen. That's it.
En zeker zijn al die smaakcomponenten afzonderlijk te beschrijven. Ook dat probeerde ik te verduidelijken omdat ik het niet met het standpunt van Hans eens ben dat het geen onderdeel van smaak zou zijn. En ja, ik ben ICT-er en daarom is een juiste en eenduidige definitie voor mij van extra belang. Mag je zien als beroepsdeformatie hoor.
Soundwave schreef: Klinkt voor mij een beetje zoiets als 'amateur theoretische quantum mechanica expert'.

Hier zit wat (forum-)historie achter van vóór jouw tijd op het forum. Mag je gekscherend zien hoor, inderdaad zoals jouw voorbeeld. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat wel duidelijk zou zijn :Scratch
Dit is dan ook in Gezellig aan de bar... begonnen :P In die tijd was ik nog een miskende amateur-psychoanalyticus ;)

En ter afsluiting: Vandaar ook mijn off-topic smiley :o .... en uh, voor een eventuele voortzetting stel ik dan ook voor weer naar "Aan de bar" te gaan want het is inderdaad enigszins off-topic (maar ik kan het altijd nog verplaatsen !)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Jul 2012, 22:46

Hahaha ok helemaal helder! En ja, het was mij al voordat ik mij had geregistreerd (want ik heb al langer daarvoor behoorlijkt zitten 'lurken') duidelijk dat je veel waarde hecht aan zo compleet en helder mogelijke communicatie, argumentatie, etc. Duidelijk iemand die zinnen en taal ontleedt als een logicus ;) Als ik een post van mijzelf of van anderen soms lees, dan kan ik nu al redelijk voorspellen wanneer Piet gaat reageren en hoe, hahaha. Verplaatsen hoeft niet hoor. Zal hier nu alleen nog iets plaatsen als het weer over mint gaat.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”