Poll: IB's de Heilige Graal of een uitgezongen lied?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Onafhankelijke bottelaars (IB's): bewakers van de Heilige Graal of een uitgezongen liedje?

Pro: Onafhankelijke bottelaars (IB's) zijn de bewakers van de Heilige (Whisky) Graal
25
81%
Contra: Het liedje van Onafhankelijke bottelaars is bijna uitgezongen
6
19%

Totaal aantal stemmen: 31

Piet
Moderator
Moderator

Poll: IB's de Heilige Graal of een uitgezongen lied?

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jul 2012, 19:47

De puntjes op de whisky-i

In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de zesde in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 46 en 47 van nr. 3/2012.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.

Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
(... zie het originele artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten voor en tegen...)

Opmerking: Independent Botteling of IB is hetgeen we normaliter gebruiken voor dat wat in het artikel onafhankelijke bottelaars genoemd wordt, terwijl we Original/official bottling (OB) gebruiken voor de merken en markethouse in het artikel. Opletten dus !

Onafhankelijke bottelaars (Independent Bottelaars of IB's): bewakers van de Heilige Graal of een uitgezongen liedje?

Klaas Verzeilberg, Pro: .....Onafhankelijke bottelingen (IB) versus officiële of distilleerderij bottelingen, er is al veel inkt over gevloeid. De eerste omdat deze vaak toegankelijker zijn. De tweede omdat officiële bottelingen doorgaans een grotere waarde hebben of krijgen......
... De typische karakteristieken van elk individueel vat gaan op in de mengeling van verschillende vaten. ...
De meeste OB-bottelingen zijn ook onversneden, niet gekleurd en niet koud gefilterd...
... Independents werken met veel kortere bedrijfsstructuren, moeten minder mensen betalen, en vooral: hebben veel kleinere reclame- en marketingbudgetten, die wij whiskyfreaks uiteindelijk betalen.....

Clobnair Ceann, Contra: ..... Als wegbereiders is hun rol van onschatbare waarde gebleken (red: IB's)...
Helaas voor de nostalgici onder ons: de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw liggen alweer een tijdje achter ons. Welkom in de twintigste eeuw, dames en heren. Een tijdperk waarin de distilleerderijen zelf het belang van een dergelijk, breed gamma aan single malt whisky's niet langer onderkennen. En dus een tijdperk waarin ze hun premium vaten hoofdzakelijk voor zich houden, om ze zelf als officiële of markethouse botteling op de markt te brengen, al dan niet als single cask....
...Ik heb trouwens zo'n vermoeden dat de grotere onafhankelijke bottelaars - die stilaan hun eigen warehouses zien leeglopen en heel wat meer moeite hebben aan vaten te geraken dan vroeger het geval was - ook wel beginnen te beseffen dat hun liedje bijna is uitgezongen. Meer en meer beginnen ze zich toe te leggen op andere dranken....

Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.

Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Squat 'N Oats
Senior
Senior

Re: Poll: IB's de Heilige Graal of een uitgezongen lied?

Ongelezen berichtdoor Squat 'N Oats » 13 Jul 2012, 20:09

Voor ik mijn commentaar geef: Ik respecteer dat Whisky Passion zich zo duidelijk in het nederlands uitdrukt. Maar OB's zal bij de meeste whiskyliefhebbers toch de betekenis: Original/official bottling omhoog brengen en niet onafhankelijke bottelaars :Scratch

Nu over de keuze:
Ikzelf zie in onafhankelijke bottelaars vaak een mooie kans om een bijzondere fles voor een mooie prijs aan te schaffen. Juist omdat de lijnen korter zijn en de marketing nihil. Als ik bijvoorbeeld Arbed single casks vergelijk, dan kan dit verschil tot honderden euro's oplopen. Nou begreep ik wel dat sommige distillerijen zelfs de vaten van onafhankelijke bottelaars terug kopen. Dit geeft dus wel aan dat in de toekomst ook de prijs/kwaliteit verhouding van 'IB's' terug zal lopen. Spijtig, zeker omdat dit juist de aantrekkingskracht van deze flessen is.
Zo lang ik van te voren een whisky geproefd heb, zal ik kiezen voor de beste prijs/kwaliteits verhouding. En mijn vermoeden is dat dit voorlopig toch de onafhankelijke bottelaars zullen blijven. :Slainte
En aangezien prijs/kwaliteit toch een soort van 'Heilige graal' is, heb ik voor pro gekozen! :goedgedaan

-Niels-
Laatst gewijzigd door Squat 'N Oats op 13 Jul 2012, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
A man with convictions finds an answer for everything. Convictions are the best form of protection against the living truth.

-Max Frisch-

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jul 2012, 20:32

Ik denk inderdaad dat Onafhankelijke bottelaars (Independent Bottelers) de bewakers van de Heilige (Whisky) Graal zijn omdat ze "dingen" gedaan hebben, kunnen doen maar zeker ook blijven doen, die veel merken zich niet kunnen veroorloven omdat het toch vooral om een nichemarkt gaat. En ook whisky-aficionado's zijn er "altijd" geweest en zullen er altijd blijven.

Dat IB's soms een zijsprong nemen en ook met andere dranken aan de gang gaan is gewoon een zakelijke noodzaak, ook voor IB's. Bovendien vormen ze voor de distilleerderijen een niet onbelangrijke afzetmarkt !
Een Pro van mij dus !

PS: Squat 'N Oats Helemaal gelijk met OB. Wij hanteren hier eigenlijk ook altijd IB voor Independent Botteling !! Ik zal er wat bij zetten van die strekking.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 13 Jul 2012, 21:32

Piet schreef:Ik denk inderdaad dat Onafhankelijke bottelaars (Independent Bottelers) de bewakers van de Heilige (Whisky) Graal zijn omdat ze "dingen" gedaan hebben, kunnen doen maar zeker ook blijven doen, die veel merken zich niet kunnen veroorloven omdat het toch vooral om een nichemarkt gaat. En ook whisky-aficionado's zijn er "altijd" geweest en zullen er altijd blijven.

Dat IB's soms een zijsprong nemen en ook met andere dranken aan de gang gaan is gewoon een zakelijke noodzaak, ook voor IB's. Bovendien vormen ze voor de distilleerderijen een niet onbelangrijke afzetmarkt !
Een Pro van mij dus !

PS: Squat 'N Oats Helemaal gelijk met OB. Wij hanteren hier eigenlijk ook altijd IB voor Independent Botteling !! Ik zal er wat bij zetten van die strekking.

Ja, ben het wel eens met jou stelling hierboven, Piet, bovendien bieden de IB's veel meer diversiteiten. Zo verkrijg je van één en dezelfde whisky soms wel 3 à 4 tot zelfs 5,6 of 7 verschillende (IB) whisky's, hetgeen de echte aficionado zeer behaagt :). Het totale aanbod van IB's wordt er groter door én dus ook interessanter!

Dus Pro!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 13 Jul 2012, 22:02

Oei lastige (los van het feit dat ik nog niet heel lang meedraai). Zelf heb ik oudere en schaarsere whiskys van IB's dan dat ik ze heb van OB's. Een deel van de inleiding begrijp ik dan ook niet. Praktisch alle IB's die ik heb zijn juist (single) cask strength genummerde flessen, non chillfilterd, etc. Terwijl de OB's die ik heb, en zie, meestal beperkt zijn tot een age statement.
Persoonlijk zou het mij trouwens niet zo heel veel uitmaken. Als de Highland Park 1986 die ik nu van Malts of Schotland heb, voor dezelfde prijs en met hetzelfde gemak gewoon via HP zelf aangeboden werd zou ik hem even makkelijk kopen. Al geeft een IB je nu wel soms het gevoel dat je iets specialers hebt wat door liefhebbers is gekozen. Iets wat natuurlijk niet perse het geval hoeft te zijn. Puur voor dat idee hoop ik op 'pro'.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Jul 2012, 22:38

IB's, gelukkig zijn ze er nog, kan ik ook nog wat Port Ellens kopen :goedgedaan
Of een Caperdonich van The Ultimate of the whisky fair of the Nectar. :goedgedaan

Daarom vind ik IB's super, ook al is de officiële OB gesloten, of brengen ze nog zelden een botteling uit, dan kan ik toch nog die whisky's vinden dankzij de IB's. En daarom verdienen ze voor mij de ereplaats!
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Independents Day

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 14 Jul 2012, 15:57

Beste mensen,
Er moet me iets van het hart hier.

Eind 2006 publiceerde ik een artikel in Whisky Etc. over onafhankelijke bottelaars in het algemeen en Duncan Taylor in het bijzonder, als voorbeeld. Hoewel ik de rubriek Pro/Contra in Whisky Passion doorgaans wel grappig vind, zie ik deze aflevering als een overbodige en kunstmatige polarisering. Beiden kunnen gewoon niet zonder elkaar en om ze dan tegen elkaar af te zetten, heeft dan weinig zin. Hieronder volgt de inleiding van het artikel destijds en daarna nog een korte toelichting.

Independent's Day

Over mannen die whisky weten te bewaren

De single malt distilleerderijen van Schotland brengen slechts een beperkt deel van hun productie zelf als single malt op de markt. Het leeuwendeel gaat naar de blenders. Slechts voor enkele whiskies gaat dat niet op. Glenfiddich in Speyside distilleert, rijpt en bottelt nagenoeg 100% op eigen terrein, net zoals Bruichladdich op Islay, dat nog niet zo lang geleden een eigen bottelarij liet installeren. Er is echter een meestal vergeten groep. Een groep waar veel distilleerderijen een haat/liefde verhouding mee hebben: de onafhankelijke bottelaars. In tijden van overvloed leveren de distilleerderijen maar al te graag aan de "independents", maar bij schaarste willen ze niets liever dan eerder geleverde vaten terugkopen. Macallan wil momenteel zelfs helemaal niets meer van de "independents" weten en probeert via de rechtbank onafhankelijke bottelingen te verbieden. Dat weerhoudt de kleine onafhankelijken er tot nu toe niet van om dapper door te gaan met het op de markt brengen van gelimiteerde versies die vaak zeldzaam en/of oud zijn. - Najaar 2006

De poll is m.i. onzinnig. Er worden namelijk twee zaken kunstmatig tegenover elkaar gezet die volstrekt onlogisch zijn. Wat wel speelt momenteel is dat er veel te veel onafhankelijke bottelaars en bottelaartjes op de markt komen. Dat maakt de spoeling dunner en dunner. Er komt schaarste want de distilleerderijen rijden nog steeds op een opwaartse golf en dat maakt het voor hen minder aantrekkelijk om onafhankelijke bottelaars te beleveren. Dat zien we nu bijvoorbeeld bij Springbank heel goed. Daar is het voorlopig afgelopen met de pret van de IB. G&M zag de bui al vele jaren geleden hangen en kocht Benromach. Adelphi bouwt een eigen distilleerderij, DT zou dat gaan doen maar heeft er voorlopig vanaf gezien. Dit zijn grotere spelers (en dan noem ik Cadenhead en de gebroeders Laing ook nog even) en die zullen het nog wel even volhouden. De kleintjes krijgen het echter zwaar. Er komen gewoon steeds minder goede vaten op de markt. Ik weet waar ik over praat, want ik breng sinds een jaar of 5 zelf incidenteel speciale limited editions op de markt en dat is zoeken, proeven, zoeken, proeven, zoeken, proeven ... etc. Daarnaast heb ik Mark Watt jarenlang op de achtergrond mogen adviseren over de samples die hij me toestuurde, voorafgaand aan het bottelen.

Enfin, ik hoop dat de Pro/Contra rubriek volgend kwartaal weer wat zinnigers te bieden heeft en dat onze geachte webmaster nog langer dan hij normaal doet, overweegt of zo'n onbenullige vraagstelling een poll waard is (althans, wat de vraagstelling betreft, want polls op dit forum juich ik van harte toe).

Tot slot- geniet van je whisky, onafhankelijk (forgive the pun) uit welke fles hij komt.

:nat

MacOffringa

PS op 6 oktober komt mijn nieuwste botteling op de markt - een 11 jaar oude Auchentoshan in de Zwolle-serie. Reserveren kan bij Eric Bartels 8-)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Jul 2012, 17:51

Ik begrijp uit je verhaal en toelichting alleen niet hoe je dan zo stellig kunt zijn dat ze niet zonder elkaar kunnen? Het lijkt er als ik je verhaal lees zo eerder op dat de OB's de IB's helemaal niet meer nodig hebben. Zeker een Macallen niet. En de grotere IB's gaan zich steeds meer gedragen als een soort mini Diageo's of is dat een verkeerde interpretatie?

PS
Geniet nog steeds van je Springbank Blues edition, dus van mij mag je zo nog wel even doorgaan :)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 15 Jul 2012, 18:32

Het is een golfbeweging soundwave (forgive the pun). En je moet je zakenrelaties natuurlijk bewaken,
waardoor je je niet helemaal van ze moet vervreemden in tijden van schaarste.
Er wordt onderhands nog heel wat geschoven met vaten, ook vanwege risicospreiding.
Nu de BRIC-markten echt belangrijk beginnen te worden, hebben de kleine(re) independents
daar meteen last van. Die kopen overigens ook vaak van een grotere independent.
Kintra doet dat bijvoorbeeld en koopt dan een deel van een vat. Hij is niet de enige die dat doet.
Degenen die nu niet leveren aan independents zijn behalve Springbank, The Macallan en Glenfarclas.
Of er meer volgen staat te bezien.
Als er opnieuw een whiskymeer ontstaat, komt er ineens weer veel meer op de markt.
Er is hier ook sprake van een onvervalste varkenscyclus en de whiskyindustrie onderwerpt zich net zo als
andere markten aan de economische wetten van op- en neergang.

Enjoy the Blues Edition, while it lasts!
Mocht je er weer eentje willen hebben, laat me dat dan weten.
Ik heb nog een kleine reserve, maar niet zoveel meer.

Slainte,
Hans
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jul 2012, 20:36

macoffringa schreef:Hoewel ik de rubriek Pro/Contra in Whisky Passion doorgaans wel grappig vind, zie ik deze aflevering als een overbodige en kunstmatige polarisering.
.......
Enfin, ik hoop dat de Pro/Contra rubriek volgend kwartaal weer wat zinnigers te bieden heeft en dat onze geachte webmaster nog langer dan hij normaal doet, overweegt of zo'n onbenullige vraagstelling een poll waard is (althans, wat de vraagstelling betreft, want polls op dit forum juich ik van harte toe).

Ik loop hier ook wel tegenaan Hans. Ik ben ook meer voor een stelling waarop met pro of contra (d.m.v. poll) kan worden gereageerd en die dan ook nog een zinnige, liefst leerzame, discussie oplevert.

Daarom kon ik me ook niet vinden in Puntje op de I: Welke toekomst voor Port Ellen? en heb ik daaraan geen polll toegevoegd. Terwijl de stelling daarvoor Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland? wat mij betreft ook een vraagstelling was waar ik eigenlijk niets mee kon.... Ik heb het aangekaart en hoop op een meer relevante en duidelijke stelling, maar het schijnt lastig te zijn :HitHead ... en de meningen zijn verdeeld.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 15 Jul 2012, 21:19

Begrijp dat probleem niet zo goed met die polls. Juist als het allemaal niet zo zwart/wit is of als iets een beetje weerstand oproept krijg je toch juist interessante discussies? Als ik helemaal achter 1 stelling sta hoef ik vervolgens niets meer toe te lichten, als ik daarentegen mijn mening niet er tussen zie staan dan pas voel ik de noodzaak om iets te nuanceren of daadwerkelijk bij te dragen aan een discussie.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jul 2012, 21:36

Tsja @Soundwave de meningen zijn zo wie zo verdeeld.

Los daarvan, aan mij de eer om de twee pagina's uit WP samen te vatten in enkele alinea's en een poll. Die samenvatting van mijn hand dient dan genoeg informatie te bevatten om ook niet lezers van WhiskyPassion voldoende informatie te verschaffen een binair standpunt te kiezen en eventueel toe te lichten.

Als ik met bovengenoemde activiteit al een probleem heb is het meestal niet best gesteld met de stelling (voor reacties op de betreffend stellingen graag aldaar.... of wellicht in een nieuw onderwerp).
0 x

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 16 Jul 2012, 19:56

Ik heb de laatste tijd een aantal verschrikkelijk lekkere drams van IB's gedronken dus ik ben pro!
Met name Malts of Schotland vind erg lekkere bottelingen op de markt brengen, daarentegen laatst een fles Longmorn van Signatory gekocht die ik ronduit niet te nassen vind.

Rene
0 x

Maltwizzard
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Maltwizzard » 18 Jul 2012, 11:33

Mooi verwoord Hans.

Voor de IB's is het te hopen dat de huidige economische neergang in veel landen weer gaat leiden tot een overschot.
Men verwacht het hier en daar ook wel..maar op welke termijn..
Het barst op het ogenblik van de ( aanwas) van onafhankelijke bottelaars, en naast liefhebbers zitten daar ook jongens tussen die snel een graantje willen meepikken.
Ook wij bij WIN houden de zaken nauwlettend in de gaten, maar zijn de gelukkige omstandigheid dat wij een paar zeer grote jongens in ons portfolio hebben, of IB's met zeer nauwe banden met een aantal concerns die malt-whisky maken.
Het mooie is wel weer dat er op het ogenblik een toename is in zeer goede en betaalbare single cask grain-whiskys.
Ze kunnen beiden niet zonder elkaar want een geweldige single-cask Laphroaig is nog altijd ook een mooie promotie van de whisky Laphroaig.

Met groet
Hans Bol
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Independents Day

Ongelezen berichtdoor semtex » 18 Jul 2012, 13:38

macoffringa schreef:. Hoewel ik de rubriek Pro/Contra in Whisky Passion doorgaans wel grappig vind, zie ik deze aflevering als een overbodige en kunstmatige polarisering. Beiden kunnen gewoon niet zonder elkaar en om ze dan tegen elkaar af te zetten, heeft dan weinig zin.

Misschien moet je de tekst dan toch maar eens herlezen Hans. Het gaat helemaal niet over het tegenover elkaar zetten van de beiden; maar het gaat erom of er nog een toekomst is voor de onafhankelijke bottelaars.
je schrijft zelf:
"Wat wel speelt momenteel is dat er veel te veel onafhankelijke bottelaars en bottelaartjes op de markt komen. Dat maakt de spoeling dunner en dunner. Er komt schaarste want de distilleerderijen rijden nog steeds op een opwaartse golf en dat maakt het voor hen minder aantrekkelijk om onafhankelijke bottelaars te beleveren".

En laat ik nou net hetzelfde (maar in andere bewoordingen) in het WP artikel terug vinden.

Tenzij je natuurlijk wil zeggen dat wat je hier zonet schreef "overbodig en kunstmatig gepolemiseer" is ;)

Zoals ik die Pro-contra rubriek zie, is dat net het hele opzet: polemiseren om een discussie los te weken, of om op zijn minst de lezers even te laten nadenken over bepaalde zaken; in plaats van enkel een snelle hap lees-en-slik lectuur aan te bieden.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”