Whisky uit je geboortejaar
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar
Loop er ook al een tijdje mee in mijn hoofd en omdat ik vorig jaar mijn 30e verjaardag niet heb gevierd moet ik dat nu misschien maar eens dubbel vieren. Had (mede omdat ik HP erg lekker vind) een Highland Park 30yo uit 1981 op het oog. Het vervelende is alleen dat op alle websites waar ik wel de OB versie vind er nergens bij zie staan wat het botteljaar is (zou net zo goed dan eentje uit 1978 kunnen zijn die in 2008 gebotteld is toch?). Zie ik iets over het hoofd, of is deze alleen maar in 2011 uitgebracht? Benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen .
0 x
Soundwave schreef:Het vervelende is alleen dat op alle websites waar ik wel de OB versie vind er nergens bij zie staan wat het botteljaar is (zou net zo goed dan eentje uit 1978 kunnen zijn die in 2008 gebotteld is toch?). Zie ik iets over het hoofd, of is deze alleen maar in 2011 uitgebracht? Benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen .
Misschien kan WhiskyBase je verder helpen?
0 x
Soundwave schreef:... een Highland Park 30yo uit 1981 op het oog. Het vervelende is alleen dat op alle websites waar ik wel de OB versie vind er nergens bij zie staan wat het botteljaar is (zou net zo goed dan eentje uit 1978 kunnen zijn die in 2008 gebotteld is toch?). Zie ik iets over het hoofd, of is deze alleen maar in 2011 uitgebracht? Benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen .
Een 1981 van 30 jaar oud is per definitie in of ná 2011 gebotteld !
Hij is in 1981 gedistilleerd en op vat gegaan.... dus ik snap je voorbeeld over 1978 helemaal niet
Daar gaat whiskybase niet bij helpen

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Soundwave schreef:... een Highland Park 30yo uit 1981 op het oog. Het vervelende is alleen dat op alle websites waar ik wel de OB versie vind er nergens bij zie staan wat het botteljaar is (zou net zo goed dan eentje uit 1978 kunnen zijn die in 2008 gebotteld is toch?). Zie ik iets over het hoofd, of is deze alleen maar in 2011 uitgebracht? Benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen .
Een 1981 van 30 jaar oud is per definitie in of ná 2011 gebotteld !
Hij is in 1981 gedistilleerd en op vat gegaan.... dus ik snap je voorbeeld over 1978 helemaal niet![]()
Daar gaat whiskybase niet bij helpen
Als er alleen 30yo op het label staat en niet het jaar van distilleren, kan het dus een whisky zijn die in 2011 gebotteld is en in 1981 gedistilleerd of bijvoorbeeld een uit 1978 en in 2008 gebotteld.
Over het botteljaar: Jaar terugvinden op fles / verpakking; bottle code
Ik ben trouwens op zoek naar een 1982 / 2012 van 29 en één van 30 jaar oud... en dan geen Port Ellen van 450 euro... Heb al even geneusd op Whiskybase...
0 x
JayDie schreef:Als er alleen 30yo op het label staat en niet het jaar van distilleren, kan het dus een whisky zijn die in 2011 gebotteld is en in 1981 gedistilleerd of bijvoorbeeld een uit 1978 en in 2008 gebotteld.
Maar @Soundwave begon de discussie met: "Had (mede omdat ik HP erg lekker vind) een Highland Park 30yo uit 1981 op het oog." En dus met een vintage en een vraag over bottle jaar!
En uiteraard zonder dat vintage (=distillatie) jaar er op is alles mogelijk aangezien ook de 25 alleen een minimum aangeeft

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

JayDie schreef:Ik ben trouwens op zoek naar een 1982 / 2012 van 29 en één van 30 jaar oud... en dan geen Port Ellen van 450 euro... Heb al even geneusd op Whiskybase...
Een Port Ellen uit 1982 is alvast geen Annual Release of Rare Malts versie, dus volgens mij is er geen OB uit 1982, maar alleen IB. Die zijn toch niet snel €450, behalve misschien als het een Platinum DL is... Voor een IB moet je misschien nog even wachten, maar het zou me verbazen als er dit jaar niet wat gebotteld wordt dat je zoekt. De eerste heb ik hier alvast wel gevonden. Hier en hier wellicht ook nog iets om eens op te googlen.
0 x
totalatool schreef:JayDie schreef:Ik ben trouwens op zoek naar een 1982 / 2012 van 29 en één van 30 jaar oud... en dan geen Port Ellen van 450 euro... Heb al even geneusd op Whiskybase...
Een Port Ellen uit 1982 is alvast geen Annual Release of Rare Malts versie, dus volgens mij is er geen OB uit 1982, maar alleen IB. Die zijn toch niet snel €450, behalve misschien als het een Platinum DL is... Voor een IB moet je misschien nog even wachten, maar het zou me verbazen als er dit jaar niet wat gebotteld wordt dat je zoekt. De eerste heb ik hier alvast wel gevonden. Hier en hier wellicht ook nog iets om eens op te googlen.
Het hoeft voor mij ook niet persee een OB te zijn. En inderdaad... als je op whiskybase de vintage 1982 selecteert en vervolgens 30yo én botteljaar 2012 krijg je al een leuk lijstje (ook met Port Ellen's van ca. 150 euro, maar dat doet me dan denken aan het onderwerp: Welke toekomst voor Port Ellen...
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Piet schreef:JayDie schreef:Als er alleen 30yo op het label staat en niet het jaar van distilleren, kan het dus een whisky zijn die in 2011 gebotteld is en in 1981 gedistilleerd of bijvoorbeeld een uit 1978 en in 2008 gebotteld.
Maar @Soundwave begon de discussie met: "Had (mede omdat ik HP erg lekker vind) een Highland Park 30yo uit 1981 op het oog." En dus met een vintage en een vraag over bottle jaar!
En uiteraard zonder dat vintage (=distillatie) jaar er op is alles mogelijk aangezien ook de 25 alleen een minimum aangeeft
Haha ok sorry excuses ik heb inmiddels gemerkt dat ik nauwkeuriger moet zijn met mijn toelichting. Uiteraard bedoelde ik met 1981 het jaar dat het in het vat is gegaan (en gedistilleerd, dus niet december 1980). Als deze dan 30 jaar later in de fles wordt gestopt ga ik er voor het gemak van uit dat dat dan een moet zijn die in 2011 op de markt is gekomen. Deze jaartallen heb ik ook bij proefnotities voorbij zien komen, maar op elke site waar ik afbeeldingen zie van de OB van HP fles zie ik geen 1981 staan (want misschien heel klein en het zijn vaak maar kleine foto's). Verder staat het dan ook nergens genoemd in de details en aangezien ik ook reviews uit 2008 voorbij heb zien komen wil ik dan niet hebben dat ik dus eentje binnenhaal die niet in 1981 is gedistilleerd. De Scott's Selection heeft deze duiding wel heel nadrukkelijk, maar die is sinds Jim Murray's laatste bijbel skyhigh gegaan. (niet dat de OB goedkoop is trouwens...).
Als troost heb ik in ieder geval een sample op de kop getikt voor het idee
0 x
De onderstaande fles kocht ik primair voor de gimmick van het geboortejaar, onder de veronderstelling dat het niet echt slecht kon zijn en voor een whisky van die leeftijd nog enigszins acceptabel qua prijs was. Hoewel...129 EURO...
Glenallachie 1971 / 38 Year Old / Wine Cask #5026 (70cl / 50%)
Speyside Single Malt Scotch Whisky by Douglas Laing
http://www.thewhiskyexchange.com/Produc ... 1971&w=270
Erg donker van kleur en uiteindelijk een meer maffe dan uitgesproken lekkere whisky. Recht uit de verse fles ruikt het primair naar werkelijk doorgefermenteerde cq rotte appels! Dat trekt echter na een minuut of vijf vanzelf weg. Klassieke wijnkelderluchtjes met een vreemde twist houd je dan over. Smaakt verder prima. Beetje droog, flinke body, een van alles wat aroma met koffie en choco elementen. Vooral interessant omdat het bij mij in elk geval nogal wat vraagtekens op roept. Heb em nu een jaar in huis. Nog steeds niet op. Uniek vind ik em namelijk wel. Nog niet eerder zoiets geproefd.
Glenallachie 1971 / 38 Year Old / Wine Cask #5026 (70cl / 50%)
Speyside Single Malt Scotch Whisky by Douglas Laing
http://www.thewhiskyexchange.com/Produc ... 1971&w=270
Erg donker van kleur en uiteindelijk een meer maffe dan uitgesproken lekkere whisky. Recht uit de verse fles ruikt het primair naar werkelijk doorgefermenteerde cq rotte appels! Dat trekt echter na een minuut of vijf vanzelf weg. Klassieke wijnkelderluchtjes met een vreemde twist houd je dan over. Smaakt verder prima. Beetje droog, flinke body, een van alles wat aroma met koffie en choco elementen. Vooral interessant omdat het bij mij in elk geval nogal wat vraagtekens op roept. Heb em nu een jaar in huis. Nog steeds niet op. Uniek vind ik em namelijk wel. Nog niet eerder zoiets geproefd.
0 x
ik ben op zoek naar een liefst rokerige whisky uit 1982. Ik hou van Ardbegs Corryvreckan, Uigeadail en Laphroaig QC, 18y en 10y CS dus het liefst een beetje die kant op
Hou totaal niet van zurige Speyside whisky's.
Ik zie veel Port Ellen's uit 1982 maar geen idee of die beetje aan mijn smaakcriteria voldoen? Vind Port Ellen ook iets charmants/nostalgisch hebben, maar het gaat voornamelijk natuurlijk om de smaak.
Prijs rond de 100-150 euro..Misschien heeft iemand een tip of richting, want voor dat geld wil ik niet zitten met een dure whisky die ik niet lekker vind
Ik zie veel Port Ellen's uit 1982 maar geen idee of die beetje aan mijn smaakcriteria voldoen? Vind Port Ellen ook iets charmants/nostalgisch hebben, maar het gaat voornamelijk natuurlijk om de smaak.
Prijs rond de 100-150 euro..Misschien heeft iemand een tip of richting, want voor dat geld wil ik niet zitten met een dure whisky die ik niet lekker vind

0 x
- Japie Krekel
- Senior

Echoes schreef:ik ben op zoek naar een liefst rokerige whisky uit 1982. ....................Misschien heeft iemand een tip of richting, want voor dat geld wil ik niet zitten met een dure whisky die ik niet lekker vind
Op whiskybase.com kun je rechtsonderaan bij vintages "1982" intikken en er komen een heleboel flessen uit jouw geboortejaar.
Bij een aantal staan er notities bij zodat je voor jezelf kan bepalen of je die lekker zou vinden.
Tevens staan er "richt" prijzen bij een specifieke fles
Succes bij je speurtocht
0 x
Echoes schreef:Ik zie veel Port Ellen's uit 1982 maar geen idee of die beetje aan mijn smaakcriteria voldoen? Vind Port Ellen ook iets charmants/nostalgisch hebben, maar het gaat voornamelijk natuurlijk om de smaak.
Prijs rond de 100-150 euro..Misschien heeft iemand een tip of richting, ...
Port Ellen voldoet wel aan dat smaaktype maar die ga je voor die prijs niet vinden (is al jaren gesloten en erg gezocht). Zie Port Ellen expressies.
Echoes schreef:Hou totaal niet van zurige Speyside whisky's.
Zuur '? Ik zou ze eerder typeren als fruitig, soms zelfs fris en meestal niet geturfd (peaty), maar zurig vind ik wel een wat atypische karakterisering. Meestal nog eerder wat zoetiger. Maar okay.
0 x
Piet schreef:Zuur '? Ik zou ze eerder typeren als fruitig, soms zelfs fris en meestal niet geturfd (peaty), maar zurig vind ik wel een wat atypische karakterisering. Meestal nog eerder wat zoetiger. Maar okay.
nou veel Speys die ik tot nu toe heb gedronken geven mij een zure afdronk, laatste waren Old Pulteny 21y, Glen Rothes 1994 en Glendronach 12y. Alle 3 echt een zure nasmaak. Maar goed, over smaak valt niet te twisten
0 x
Echoes schreef:Alle 3 echt een zure nasmaak. Maar goed, over smaak valt niet te twisten
Met dat laatste helemaal eens hoor. Ik heb de Speysiders zo nog niet eerder horen typeren, vandaar dat het me opvalt.
Misschien is dat wat jij als zuur ervaart en benoemt hetgeen dat ik als opwekkend of "sappig" ervaar ... en noteer, en wat ik meestal waardeer.
Dat is vooral een mondgevoel en effect dat mede door zuren wordt veroorzaakt.
0 x
Echoes schreef:Piet schreef:Zuur '? Ik zou ze eerder typeren als fruitig, soms zelfs fris en meestal niet geturfd (peaty), maar zurig vind ik wel een wat atypische karakterisering. Meestal nog eerder wat zoetiger. Maar okay.
nou veel Speys die ik tot nu toe heb gedronken geven mij een zure afdronk, laatste waren Old Pulteny 21y, Glen Rothes 1994 en Glendronach 12y. Alle 3 echt een zure nasmaak. Maar goed, over smaak valt niet te twisten
old Pulteney is zover ik weet geen speyside
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”