Soundwave is ook van de partij

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Soundwave is ook van de partij

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mei 2012, 01:28

Hallo whiskyfans!
Ik ben 30 jaar, Hagenees en webdesigner. Inmiddels ruim een jaar écht gepakt door het whisk(e)yvirus, regelmatig na google speurtochten al eens op het forum beland en het leek mij leuk om nu toch ook hier maar eens een account aan te maken.
Sterke drank is heel lang niet iets geweest waar ik veel mee had. Een lekker speciaal biertje of goede wijn bleef het eigenlijk wel bij. Mijn pa dronk alleen zware turferige en medicinale Islays en dus was dat mijn voornaamste associatie met whisky en dat is voor de meeste beginners niet de beste. Bij mijn zwager dronk ik echter wel eens wat mee waar ik wel blij van werd, met name de Ierse whiskeys. Toen ik in een hotelbar in Londen besloot om na de zoveelste pint maar eens wat anders te nemen schonk de barman een glas (toen nog voor mij onbekende) Blackbush van Bushmills in. BAM, ineens wist ik dat ik het wel degelijk heerlijk kon vinden! Terug in Nederland gelijk een fles gekocht en mijzelf wijsgemaakt dat ik misschien wel gewoon alleen Ierse moest drinken. Mijn portemonnee is misschien niet extreem rijkelijk gevuld, maar als ik mijzelf ergens op trakteer dan kijk ik altijd of ik het 'beste' kan vinden. Na wat zoeken kwam het er op neer dat ik Redbreast wilde kopen (want dat was volgens velen de beste Ierse whiskey), maar daarvoor moest ik wel naar de plaatselijke speciaal zaak. Toen ik daar mijn eerste stappen had gezet was het hek van de dam.
Inmiddels ben ik één van de vaste nieuwe klanten, vele boeken verder en ook vele flessen naar de glasbak gebracht.
Telkens als ik iets speciaals koop neem ik mijzelf voor dat ik er zuinig op wil zijn, maar iedereen moet ik het laten proeven en alleen de laatste druppels gaan met plezier en pijn in het hart tegelijk de fles uit. Mijn voorkeur voor zachtere whiskys is deels gebleven, maar ik zoek ook graag de grenzen op (Octomore 167ppm) en wordt blij van de complexere whiskys (al zal ik geen Laphroig liefhebber worden). Alles wat ik dit jaar heb gehad heb ik verder keurig bijgehouden in een lijstje. Veel hiervan was nog losjes gebaseerd op Jim Murray's en Ralfy's tips en in de winkel. Enkele hoogtepunten waren o.a.:
Hibiki 17 en 21yo, Glen Elgin Wilson&Morgan 20yo, Hazelburn 12yo, Old Pulteney 21yo, Port Charlotte (MoS white Rioja), Mackmyra Special 07, Highland Park 18yo en nog vele anderen.
De enige welke ik zelf geen beste keuze vond was een Auchentoshan Three Wood en een met kerst gekregen Balvenie Double Wood.
Mijn laatste pronkstuk (en de enige waarvan ik de fles misschien wel bewaar als hij op is) is de Glenmorangie Signet waarbij ik waarschijnlijk één van de weinige ben die het de prijs waard vind (wat een genot!) en gek genoeg een Peruaanse rum (Ron Millonario XO) die elke whiskyfanaat geproefd moet hebben!

Ik hoop in de toekomst hier misschien mijn steentje bij te kunnen dragen door mijn proefnotities bij nieuwe flessen te delen. Ik heb het idee dat ik inmiddels redelijk in staat ben de geur en finish/balans te beschrijven. Om één of andere reden vind ik het nog steeds erg moeilijk om puur de smaak te beschrijven, maar dat komt misschien wel door mijn bijna net zo grote voorliefde voor zeer hete sauzen ;)
0 x

ikpatje
Actief lid
Actief lid

Re: Soundwave is ook van de partij

Ongelezen berichtdoor ikpatje » 05 Mei 2012, 02:55

Soundwave , welkom op het forum waar je nog heel veel lekkers zal ontdekken buiten uw toch al meer dan gevorderde kennis van het lekkers dat ze whisky noemen.
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 05 Mei 2012, 07:50

Mooie voorstelling , welkom !

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Mei 2012, 08:14

Welkom @Soundwave.

Nog pril zal ik maar zeggen, maar al lekker op dreef in de wondere wereld van whisky en nu ook www 8-)

M.b.t. Glenmorangie Signet zie Het Whisky forum Design Award 2010 gaat naar ...

Werken whiskyliefhebbers op Internet vooral in de ICT ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Mei 2012, 10:52

Welkom!

Soundwave schreef:Hallo whiskyfans!
Om één of andere reden vind ik het nog steeds erg moeilijk om puur de smaak te beschrijven...

Daar heb ik ook de meeste moeite mee. Geur vind ik veel makkelijker. Mijn verklaring was eigenlijk dat ik daar gewoon veel meer tijd voor kan nemen. Je kunt zo een half uur boven een glas hangen, zonder er een druppel van te drinken. Maar als je dat dan doet, dan kun je moeilijk die slok een half uur in je mond houden. :-)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Mei 2012, 11:41

Hey Soundwave. Welkom op het forum! Het is altijd leuk om te lezen/horen hoe iemand in de whiskywereld terecht gekomen is.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

jeffry35
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jeffry35 » 05 Mei 2012, 14:39

Leuk verhaal.
Welkom!!
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Mei 2012, 15:23

Welkom! :duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Mei 2012, 15:45

O, o, Den Haag, mooie stad achter de duinen......

Hallo Soundwave, welkom op dit forum :) Goede keuzes én mooie flesjes, jij bent goed bezig, hoor! En wat betreft de Signet, da's ook wel één van mijn favorieten en destijds ook hier op het forum geintroduceerd. Prachtige whisky en z'n geld dubbel en dwars waard. Alleen het design al, top!
Veel plezier en wave op dit forum!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 05 Mei 2012, 16:59

totalatool schreef:Welkom!

Soundwave schreef:Hallo whiskyfans!
Om één of andere reden vind ik het nog steeds erg moeilijk om puur de smaak te beschrijven...

Daar heb ik ook de meeste moeite mee. Geur vind ik veel makkelijker. Mijn verklaring was eigenlijk dat ik daar gewoon veel meer tijd voor kan nemen. Je kunt zo een half uur boven een glas hangen, zonder er een druppel van te drinken. Maar als je dat dan doet, dan kun je moeilijk die slok een half uur in je mond houden. :-)

Bedankt allemaal voor de reacties!
Inderdaad is het een stuk makkelijker om gewoon heel lang boven een glas te hangen waardoor je langer bedenktijd hebt en steeds weer iets nieuws kunt ontdekken. De finish is weer goed te doen omdat je na de slok even in en uit ademt en zo weer andere dingen ontdekt. Als ik gewoon een slok neem (zonder het door te slikken nog) dan is één van de weinige dingen die ik wel altijd goed kan onderscheiden wanneer iets ziltig of dropachtig (anijs) is, uiteraard ook het mondgevoel is bij heel veel lekkere whiskys erg karakteristiek, maar wat ik soms aan beschrijvingen voorbij zie komen als mensen puur de smaak benoemen, tsja dan ben ik wel eens bang dat ik simpelweg de smaakpapillen gewoon niet heb die anderen wel hebben ofzo ;)
Net overigens een kadootje gekocht voor mijn zwager en kon het toen niet laten om de Bruichladdich Laddie Ten voor mezelf mee te nemen. Al zoveel goede dingen over gehoord en Ralfy had ook een leuk verhaal erbij dat ik dat voor nog geen €30 niet kan laten liggen. Ben erg benieuwd!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Mei 2012, 09:29

Leuk verhaal, welkom hier!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Mei 2012, 10:32

Soundwave schreef:
totalatool schreef:[...] de Bruichladdich Laddie Ten voor mezelf mee [...]

Weinig kans op teleurstelling met deze fles, ik heb er alleen nog maar positieve dingen over gelezen en vind hem zelf simpelweg de beste op het gebied prijs/kwaliteit :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 06 Mei 2012, 14:18

Welkom Soundwave, na al jou speurtochten, op dit fantastisch forum :Slainte
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Mei 2012, 15:36

Matti schreef:
Soundwave schreef:
totalatool schreef:[...] de Bruichladdich Laddie Ten voor mezelf mee [...]
Weinig kans op teleurstelling met deze fles, ik heb er alleen nog maar positieve dingen over gelezen en vind hem zelf simpelweg de beste op het gebied prijs/kwaliteit :)

Welkom Soundwave (whiskydrinker in disguise),

Ik lees inderdaad alleen maar goede berichten over de Laddie Ten, en voor ong. drie tientjes (Bron: Drankvinder.nl ga ik mij er misschien nog wel eens aan wagen.
Toch gek dat er met zo veel fans nog geen Proefnotitie op het forum staat.
De Old Masters besproken door Piet/Peat klink ook niet verkeerd.

Op Whiskybase uiteraard wel.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mei 2012, 21:19

edwinedje schreef:Ik lees inderdaad alleen maar goede berichten over de Bruichladdich Laddie Ten, en voor ong. drie tientjes...
Toch gek dat er met zo veel fans nog geen Proefnotitie op het forum staat.

Vind ik ook vreemd en jammer. Wie zal deze uitdaging/uitnodiging aangaan?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”