De Het Whisky forum startpagina

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Piet
Moderator
Moderator

De Het Whisky forum startpagina

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Feb 2011, 19:46

In memoriam ?

Het ziet er naar uit dat onze whiskyboeken pagina's, Whisky literatuur op de startpagina.hetwhiskyforum.nl, in de komende maanden gaat verdwijnen.

Bol is overgestapt naar een nieuw Partnerprogramma en heeft daarbij de partners even vergeten.
Niet alleen moeten de links allemaal en één voor één, handmatig worden overgezet ook werk het eigenlijk niet goed, en zeker niet eenvoudig, in een WordPress omgeving. En laat dat nu net het meestgebruikte platform ter wereld zijn en laten wij dat nu toevallig gebruiken.

Het doel van die pagina's was tweeledig.
  1. Een extra service aan leden en bezoekers.
    Dat extra zat vooral in een vrij compleet en actueel overzicht dat dan tevens gelinkt is naar het betreffend forum onderwerp.
  2. Indien mogelijk daar ook nog wat mee binnen te halen voor de exploitatiekosten.
    Zo wie zo geen succes. Afgelopen 1,5 jaar € 4,34. En het opstellen en bijhouden vergt een aardige inspanning. Destijds hadden we nog geen sponsors en leek het een interessante optie.
We denken nog na over alternatieven.
Gezien het aantal whiskyboeken verkoop sites én het feit dat het op de meeste sites voortaan goed zoeken is zie ik hierin niet veel meerwaarde meer.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Whisky literatuur lijsten op onze startpagina

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 26 Feb 2011, 14:51

Jammer Piet.
Maar als het teveel werk oplevert waar niets voor terugkomt, kan ik me goed voorstellen dat je ermee wilt stoppen. Of je zou iemand op het forum moeten vinden die het leuk vindt om een literatuurlijst bij te houden (dit is geen sollicitatie 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Feb 2011, 15:37

macoffringa schreef:.. Of je zou iemand op het forum moeten vinden die het leuk vindt om een literatuurlijst bij te houden

Ik worstel nog al eens met mijn principes Hans. Dat speelt hier ook een niet onbelangrijke rol.
Bol.com heeft echt niet aan de "partners" gedacht. De manier waarop de boeken op onze startpagina gepresenteerd worden hebben ze (denk ik) liever niet. Het samenstellen van een lijst is echt een crime geworden en wordt eigenlijk niet echt meer ondersteund.
Hoewel ze zeggen dat het wel kan kun je niet eens meer op ISBN-nummer zoeken (in het Partnerprogramma)....
Kennelijk moet de liefde nu helemaal van één kant komen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Sep 2011, 21:13

Gelet op het voorgaande is de lijst van Engelstalige whiskyboeken nu niet meer beschikbaar op onze startpagina.
In plaats daarvan staat er een link naar meer dan 800 boeken over gedistilleerd en cocktails die te koop zijn bij The Book Depository.

Een aantal forumleden waaronder ik hebben goede ervaringen met The Book Depository als zijnde verreweg de beste manier om substantieel voordeliger aan whiskyboeken te komen. Er is een groot aanbod, gemiddeld minstens ± 30% goedkoper dan bij Nederlandse leveranciers en ook nog eens zonder bijkomende verzendkosten. De levering duurt iets langer maar is er altijd binnen één tot twee weken.

Welke Nederlandstalige whiskyboeken ?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: De Het Whisky forum startpagina

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Mar 2012, 10:47

De oplettende forumganger heeft het natuurlijk al lang gezien. De startpagina dan wel onze Welkom & quick start! pagina's zijn flink onderhanden genomen.

De nu gebruikte stijl is qua uiterlijk meer in lijn met die van het forum. Maar de wijziging is vooral gedaan voor meer flexibiliteit. Los van dat er meer advertenties op staan is en komt er vooral meer functionaliteit. Dit heeft vooral te maken met de toegankelijkheid voor informatie-ontsluiting. Hoewel het forum een krachtige zoekfunctie heeft is het toch niet altijd makkelijk om snel de gewenste informatie te vinden. Met nieuwe voorzieningen wil ik trachten daarin verbetering te brengen.

De menu-opties zijn geherstructureerd.

Zoeken in de startpagina's geeft nu ook resultaten die op het forum staan. Nu nog beperkt tot (Schotse) proefnotities maar aan uitbreiding wordt gewerkt.

Onder de nieuwe menu-optie "Index" staan opties om op het forum te zoeken. Voorlopig nog alleen in proefnotities en nu nog even alleen de Schotse whiskies (veruit de meerderheid). Opvoeren (en opschonen) is veel handwerk.

Dus beschouw dit vooralsnog als "werk in uitvoering". Neemt niet weg dat wat er staat correct is.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Mar 2012, 12:18

Piet schreef:Zoeken in de startpagina's geeft nu ook resultaten die op het forum staan. Nu nog beperkt tot (Schotse) proefnotities maar aan uitbreiding wordt gewerkt.

Onder de nieuwe menu-optie "Index" staan opties om op het forum te zoeken. Voorlopig nog alleen in proefnotities en nu nog even alleen de Schotse whiskies (veruit de meerderheid). Opvoeren (en opschonen) is veel handwerk.

Alle proefnotities zijn nu in de index opgenomen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Mar 2012, 23:03

Nu ook een index voor de aroma's die in whisky gevonden kunnen worden.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2012, 22:09

Nu onder de Index ook toegevoegd:

• Smaak en structuur. Niet compleet maar een goede basis.

• Proeven. Onderwerpen met relevantie tot het proeven als zodanig.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Apr 2012, 15:31

Ook al interesseert het niemand ik ga stug door want ik vind het leuk om te doen en handig bovendien.

Er is nu, helemaal links-onderaan vooralsnog, ook een deel van een Whisky vocabulaire, in de vorm van een lijst met "Proeftermen". Termen waarmee een whisky te beschrijven is.
Als je op een term klikt ga je direct naar het betreffende forumbericht waarin die term wordt verklaard en bediscussieerd.

Niet compleet maar toch al vrij breed bruikbaar. En ook hiervoor geldt dat telkens als er een term of begrip voor het eerst (substantieel) wordt beschreven of besproken komt die er bij.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Lijst met geurgroepen op de startpagina

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Apr 2012, 11:47

Nu ook toegevoegd een lijst met geurgroepen (helemaal onderaan).
De meeste informatie is er al, het moet alleen gecategoriseerd en gelabeld worden.

Nadat dat gedaan is zie je ook in één oogopslag of er iets ontbreekt vandaar dat ik dan ter compleetheid zo nu en dan toch een onderwerp toevoeg in Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.

Ik heb de geurgroepen en toewijzing van aroma's daarin gebruikt zoals ik de zelf al jaren, hetzij impliciet of expliciet heb gebruikt. In elk boekje staat wel een andere verdeling en toewijzing en eigenlijk kan ik me nergens helemaal in vinden.
Mocht er belangstelling voor zijn dan wil ik daar best eens een boom over opzetten ... in een apart onderwerp.

Ik zit ook nog wat te experimenteren met de indeling an de startpagina's. Zo heb ik nu evenementen, recente tweets en berichten vanuit de rechter-marge verplaatst naar onderaan de pagina's. Vooral omdat de marge erg lang werd (en ja ik wil er toch ook een paar advertenties in hebben) en het toch wel handig lijkt die bij de hand te hebben.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Apr 2012, 11:57

Ik vind dat jij dat fantastisch doet, Piet!! Er kruipt hoogstwaarschijnlijk veel tijd en energie in zulke dingen en als het goed is mag dat ook eens gezegd worden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Crowdwriting

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Apr 2012, 12:36

Dank Johan, dank.

Ik kan het nu wel vertellen :o
Jullie wisten het misschien nog niet maar dit is een geval van "Crowdwriting" (of Crowd authoring) geworden.

Een van de hoofddoelstellingen:
Een forum kan een waardevolle bron van kennis en informatie van hoge kwaliteit zijn. Hiervoor is het nodig dat er gekozen wordt voor een juiste structuur (door classificatie) en consistentie. Een deel hiervan ligt vast een ander deel dienen we te bewerkstelligen door juiste toepassing en gebruik.

In de dagen voordat ik dit forum begon was ik begonnen een whiskyboek te schrijven. Ik had al een titel "De smaak van whisky". Eigenlijk puur omdat ik vond dat er op het gebied van whiskyproeven nog een enorme achterstand was t.o.v. de Wijnwereld.
Ik ben daar inderdaad aan begonnen maar het werd eigenlijk al snel té ingewikkeld om het nog uitgegeven te krijgen en ik ben er toen mee gestopt. In de plaats kwam "Het Whisky forum".
Zeker in de begin dagen heb ik toen regelmatig de "pleur en sleur" techniek gebruikt om stukken tekst vanuit het document op dit forum te gebruiken. En eigenlijk ben ik dat blijven doen zoals te zien in "Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen". Inmiddels is alles uit dat manuscript al meer dan gebruikt (hoewel, er staan een paar mooie 3-D smaakdiagrammen in) maar ben ik door blijven schrijven, direct op het forum.

Het mooie van een forum is natuurlijk dat er commentaar, kritiek, op- en aanmerkingen en aanvullingen komen op alles dat er geschreven wordt. En natuurlijk wordt er van alles en nog wat aangedragen waar ik ook weinig of geen weet van had. Dus hoewel ik wel vaak voorzetjes geef of het voortouw neem, zeker in de eerste jaren veel geholpen door John (JayDie), hebben we nu een "i-Book" (Internet-Book) geschreven door en voor forumleden en voor iedereen op het Internet :duimop

De indeling en extra toegankelijkheid die de startpagina biedt geeft hieraan een finishing touch.

Het i-Book is al aardig compleet maar nooit af, dus we gaan gewoon door :goedgedaan

PS: En ja, met het bovenstaande als nevendoelstelling in het achterhoofd ben ik soms wel wat streng geweest i.v.m. structuur, orde en netheid. Maar bij de meeste forumleden valt dat goed dus dat houden we erin.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2012, 11:45

Nu op de startpagina ook een onderverdeling van de proefnotities naar de Schotse Singel Malts herkomst-regio.

De lijsten werden toch al lang en dit is nu al handig gebleken.
Was nu nog net te doen maar later wordt het een ondoenlijk klus. Vandaar.
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”