HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Helaas - nog niet eerder iets van Ardmore geproefd, dus geen referentiemateriaal. Maar
wel één die niet in de verzameling zou misstaan.
wel één die niet in de verzameling zou misstaan.
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Gefeliciteerd aan de mannen die het goed hadden.
Bij nadere beschouwing gaat hier toch geen flesje van komen.
Bij nadere beschouwing gaat hier toch geen flesje van komen.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Ja, Ardmore. Naargelang dat scheutje water in mijn glas bleef staan kwam de naam Ardmore ook meer en meer in mijn gedachten. En ik had inderdaad al iets gelijkaardigs gedronken. Namelijk de Armore DD van BWhisky. Dus de geur en de smaak kwamen mij idd bekend voor. Toch komt ook deze niet in mijn collectie. Dan vond ik de Daily Dram versie nog een stuk beter.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Goh, was dit zo een dure whisky? Verrassend! Ik vond hem best lekker maar deze prijs is mij veel te gortig. Gaat dus nooit bij mij op de plank komen.
Knap dat sommige mensen er zo vlakbij zaten! Goed gedaan.
Mijn notities waren zo gek nog niet merk ik. Al was het voor mij, vooral bij de afdronk, wat nadrukkelijker aanwezig dan bij de reviews.
Heb voor het eerst nu iets gedronken van Ardmore, wil nog wel eens een andere fles proberen
Knap dat sommige mensen er zo vlakbij zaten! Goed gedaan.
Mijn notities waren zo gek nog niet merk ik. Al was het voor mij, vooral bij de afdronk, wat nadrukkelijker aanwezig dan bij de reviews.
Heb voor het eerst nu iets gedronken van Ardmore, wil nog wel eens een andere fles proberen

0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Renefatdude schreef:Nog nooit iets van gehad, deze distillery, dat gaat dus veranderen![]()
Rene
dat was de bedoeling hé
Ik moet zeggen, ik heb de ardmore NAS in de kast staan, heb ik 21 euro voor betaald, en is een heel erg goeie dram! Kun je misschien mee beginnen? Krijgt 84 punten gemiddeld van 4 malt maniacs mannetjes
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Ook hier, nooit een Ardmore gehad in mijn leven, dus dit was de eerste. En vast niet de laatste... maar deze vind ik wat te duur.
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Jep, herkende het in de afdronk, die was "Ardmorish"
Nice dram!
Die HWF-VBT-1 was ook 49,4% ABV

Nice dram!
Die HWF-VBT-1 was ook 49,4% ABV
Yapi schreef:En Whisky sample nummer 3 is:
Ardmore - Malts of Scotland (19 yrs, 49,4%)
(...)
Ardmore 18 yo 1992

0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Hier de Ardmore waar JohanBrugge en ik het over hadden. Na korte zoektocht blijkt 'ie hier nog te vinden (prijslijst bekijken). Is iets zachter geprijsd dan de MoS versie en minstens even goed, misschien nog beter.
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Oh,grappig zeg. Het stomme is dat ik de Ardmore Traditional Cask er nog naast heb gehad omdat ik de associatie wel had, maar die bevat zoveel meer turf dat ik maar weer verder ben gaan denken 
Nouja, in ieder geval de regio goed (al is dat dan een regio die 85% van Schotland beslaat
)

Nouja, in ieder geval de regio goed (al is dat dan een regio die 85% van Schotland beslaat
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Goh, wat grappig. Ik was er van overtuigd dat het een Bowmore was vanwege de wat bloemige (als in geparfumeerde) smaak. Ook de leeftijd had ik zo oud niet geschat. Nu is mijn enige ervaring met Ardmore een enkel drammetje Ardmore, dus deze had ik echt niet kunnen herkennen. Toch is de distillery een paar keer geraden, mijn respect voor de proevers!
Mijn nieuwe tactiek voor de komende samples: eerste deel van een sample gewoon as-is, het tweede deel evt. head-to-head. Dan was ik er misschien eerder achter gekomen dat het toch geen Bowmore was.
Mijn nieuwe tactiek voor de komende samples: eerste deel van een sample gewoon as-is, het tweede deel evt. head-to-head. Dan was ik er misschien eerder achter gekomen dat het toch geen Bowmore was.
Laatst gewijzigd door turfsmurf op 23 Apr 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers?
Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers?
Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers?
Alcohol schatten doe ik puur op smaak en dan vooral op het mondgevoel. Ik ken daar geen trucje voor of het moet een alcohol meter zijn
Piet schreef:Smaak: Ronde, filmende binnenkomst en behoorlijk peperig. Met wat water wordt dat lekker pittig en sappig.
Score: 84..........en iets van 48 á 50% alcohol.
totalatool schreef:Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...
Leeftijd schat ik inderdaad vooral op complexiteit. Ook de zachtheid is een leeftijdsindicator. Meestal wordt een whisky zachter ook al is het abv hoog. Het alcohol is dan meer verwarmend (fysiek) dan prikkelend. Omdat ik deze niet complex vind en niet zacht heb ik de leeftijd laag in geschat.
Piet schreef:In één zin: Een mooie fruitige licht geturfde niet al te complexe dram met een goede structuur en smaakbalans.
Score: 84. Niet zo oud, pak weg 8 á 10 jaar ....
Maar dit is toch vooral ervaring, vergelijken (in gedachten) en gokken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers?
Gebaseerd op tips van anderen en een deeltje eigen ervaring hier een zeer grove methode: schud je sample 2-3x flink en inspecteer het schuim.
Schuimkraag haast meteen weg: rond de 40%
Schuimkraag even zichtbaar en wel snel weg: rond de 43%
Schuimkraag blijft even 1 belletje dik zichtbaar: 46-48%
Schuimkraag 2 belletjes dik en blijft wat langer hangen: 50+%
Dik schuim dat best lang blijft: hoog in de 50%
Dik schuim met kleine belletjes dat weer wat sneller vertrekt: meer dan 60%
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
Zoals ik al dacht heb ik deze veel hoger gescoord dan de Ardmore van de blind tasting. Hoewel ik vond dat die van Daily Dram heel sterk leek op een Caol Ila cask strength.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
JayDie schreef:Yapi schreef:En Whisky sample nummer 3 is:
Ardmore - Malts of Scotland (19 yrs, 49,4%)
(...)
Ardmore 18 yo 1992
Je moet kijken naar de datum van distillatie en botteling, John. Reken dan maar uit hoe oud een whisky is.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten





