HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 03 Mei 2012, 20:53

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
5
38%
Afbeelding - 86-90
6
46%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Ruval
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 11 Dec 2009, 12:30

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Ruval » 23 Apr 2012, 22:13

Helaas - nog niet eerder iets van Ardmore geproefd, dus geen referentiemateriaal. Maar
wel één die niet in de verzameling zou misstaan.
0 x

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor raleigh » 23 Apr 2012, 22:14

Gefeliciteerd aan de mannen die het goed hadden.
Bij nadere beschouwing gaat hier toch geen flesje van komen. :D
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Apr 2012, 22:14

Ja, Ardmore. Naargelang dat scheutje water in mijn glas bleef staan kwam de naam Ardmore ook meer en meer in mijn gedachten. En ik had inderdaad al iets gelijkaardigs gedronken. Namelijk de Armore DD van BWhisky. Dus de geur en de smaak kwamen mij idd bekend voor. Toch komt ook deze niet in mijn collectie. Dan vond ik de Daily Dram versie nog een stuk beter.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 23 Apr 2012, 22:15

Goh, was dit zo een dure whisky? Verrassend! Ik vond hem best lekker maar deze prijs is mij veel te gortig. Gaat dus nooit bij mij op de plank komen.
Knap dat sommige mensen er zo vlakbij zaten! Goed gedaan.
Mijn notities waren zo gek nog niet merk ik. Al was het voor mij, vooral bij de afdronk, wat nadrukkelijker aanwezig dan bij de reviews.
Heb voor het eerst nu iets gedronken van Ardmore, wil nog wel eens een andere fles proberen :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Apr 2012, 22:16

Renefatdude schreef:Nog nooit iets van gehad, deze distillery, dat gaat dus veranderen :goedgedaan

Rene


dat was de bedoeling hé ;)
Ik moet zeggen, ik heb de ardmore NAS in de kast staan, heb ik 21 euro voor betaald, en is een heel erg goeie dram! Kun je misschien mee beginnen? Krijgt 84 punten gemiddeld van 4 malt maniacs mannetjes
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Apr 2012, 22:17

Ook hier, nooit een Ardmore gehad in mijn leven, dus dit was de eerste. En vast niet de laatste... maar deze vind ik wat te duur.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Apr 2012, 22:22

Jep, herkende het in de afdronk, die was "Ardmorish" :hoera

Nice dram!


Die HWF-VBT-1 was ook 49,4% ABV :-o

Yapi schreef:En Whisky sample nummer 3 is:

Ardmore - Malts of Scotland (19 yrs, 49,4%)

(...)

Ardmore 18 yo 1992

:Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Apr 2012, 22:32

Hier de Ardmore waar JohanBrugge en ik het over hadden. Na korte zoektocht blijkt 'ie hier nog te vinden (prijslijst bekijken). Is iets zachter geprijsd dan de MoS versie en minstens even goed, misschien nog beter.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Apr 2012, 22:47

Oh,grappig zeg. Het stomme is dat ik de Ardmore Traditional Cask er nog naast heb gehad omdat ik de associatie wel had, maar die bevat zoveel meer turf dat ik maar weer verder ben gaan denken :domdom

Nouja, in ieder geval de regio goed (al is dat dan een regio die 85% van Schotland beslaat ;) )
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Apr 2012, 22:51

Goh, wat grappig. Ik was er van overtuigd dat het een Bowmore was vanwege de wat bloemige (als in geparfumeerde) smaak. Ook de leeftijd had ik zo oud niet geschat. Nu is mijn enige ervaring met Ardmore een enkel drammetje Ardmore, dus deze had ik echt niet kunnen herkennen. Toch is de distillery een paar keer geraden, mijn respect voor de proevers!

Mijn nieuwe tactiek voor de komende samples: eerste deel van een sample gewoon as-is, het tweede deel evt. head-to-head. Dan was ik er misschien eerder achter gekomen dat het toch geen Bowmore was.
Laatst gewijzigd door turfsmurf op 23 Apr 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Apr 2012, 22:52

Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers? :-)

Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Apr 2012, 23:11

totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers? :-)

Alcohol schatten doe ik puur op smaak en dan vooral op het mondgevoel. Ik ken daar geen trucje voor of het moet een alcohol meter zijn ;) Als het een veel hoger abv is, is de benodigde hoeveelheid water ook een indicatie ... maar ook dat in de context van de overige smaakcomponenten... en de leeftijd !
Piet schreef:Smaak: Ronde, filmende binnenkomst en behoorlijk peperig. Met wat water wordt dat lekker pittig en sappig.
Score: 84..........en iets van 48 á 50% alcohol.


totalatool schreef:Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...

Leeftijd schat ik inderdaad vooral op complexiteit. Ook de zachtheid is een leeftijdsindicator. Meestal wordt een whisky zachter ook al is het abv hoog. Het alcohol is dan meer verwarmend (fysiek) dan prikkelend. Omdat ik deze niet complex vind en niet zacht heb ik de leeftijd laag in geschat.
Piet schreef:In één zin: Een mooie fruitige licht geturfde niet al te complexe dram met een goede structuur en smaakbalans.
Score: 84. Niet zo oud, pak weg 8 á 10 jaar ....

Maar dit is toch vooral ervaring, vergelijken (in gedachten) en gokken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Apr 2012, 23:16

totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers? :-)

Gebaseerd op tips van anderen en een deeltje eigen ervaring hier een zeer grove methode: schud je sample 2-3x flink en inspecteer het schuim.

Schuimkraag haast meteen weg: rond de 40%
Schuimkraag even zichtbaar en wel snel weg: rond de 43%
Schuimkraag blijft even 1 belletje dik zichtbaar: 46-48%
Schuimkraag 2 belletjes dik en blijft wat langer hangen: 50+%
Dik schuim dat best lang blijft: hoog in de 50%
Dik schuim met kleine belletjes dat weer wat sneller vertrekt: meer dan 60%
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Apr 2012, 23:23

BWhisky schreef:Hier de Ardmore waar JohanBrugge en ik het over hadden. Na korte zoektocht blijkt 'ie hier nog te vinden (prijslijst bekijken). Is iets zachter geprijsd dan de MoS versie en minstens even goed, misschien nog beter.

Zoals ik al dacht heb ik deze veel hoger gescoord dan de Ardmore van de blind tasting. Hoewel ik vond dat die van Daily Dram heel sterk leek op een Caol Ila cask strength.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Apr 2012, 23:25

JayDie schreef:
Yapi schreef:En Whisky sample nummer 3 is:

Ardmore - Malts of Scotland (19 yrs, 49,4%)

(...)

Ardmore 18 yo 1992

:Scratch

Je moet kijken naar de datum van distillatie en botteling, John. Reken dan maar uit hoe oud een whisky is.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten