HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 27 Apr 2012, 16:22

Afbeelding - Minder dan 56
2
14%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
1
7%
Afbeelding - 76-80
3
21%
Afbeelding - 81-85
8
57%
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 14

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2012, 21:49

Ruval schreef:Leuk om de beschrijving van o.a. Serge Valentin te lezen.

En gezien zijn leeftijd is het ook een kleine geruststelling m.b.t. Leeftijd van de proever en genieten en NaT. :domdom
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 16 Apr 2012, 21:51

He ik had het percentage precies goed. Het geluk is met de dommen. :)
Yapi schreef:Ik zou wel graag eens willen weten van meerdere deelnemers wanneer ze precies samplen.

Op zaterdag of zondag rond een uur of 4. Dan heb ik nog geen eten gehad, dus kan ik mij goed concentreren op de smaak. Dat betekent wel dat ik daarna met een beetje wazig hoofd sta te koken, maar tot nu toe heb ik nog niets af laten fikken.

Yapi schreef:de mensen die hem wel lekker vonden, hebben die een soort munt/anijs smaak eruit gehaald?

Dit pepermuntsmaak was voor mij luid en duidelijk aanwezig. Zo duidelijk zelfs dat ik dacht dat het een rye was. Nu denk ik dus dat de mashbill van deze Bourbon een behoorlijk deel rye zou moeten bevatten.

Ik heb ook een Zuidam Dutch rye staan en daar is de pepermunt nog steviger aanwezig, zelfs neigend naar vloeibare tandpasta. Daar zou ik dus even omheen lopen als ik jou was. ;)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 22:04

wel, dan hou ik het inderdaad liever hierbij :?

er is wel een verschil in Batch bij de review van Serge en de batch die wij geproefd hebben. Maar of dat nu echt het verschil verklaart voor mij :lol:
Laatst gewijzigd door Yapi op 16 Apr 2012, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2012, 22:07

Yapi schreef:..edit: de mensen die hem wel lekker vonden, hebben die een soort munt/anijs smaak eruit gehaald?

Als dat vooral in de neus was is het misschien hetgeen dat ik ervaar als "...kruidigheid van thuja...", en dan specifiek tijdens het snoeien van Thuja occidentalis. Dat ben ik al in enkele (malt) whiskies tegengekomen (zeer uitgesproken in Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts ) en dat zit in die richting. Ik vind het zeer aangenaam overigens.
Mede daarom gingen mijn gedachten (meer niet en niet genoteerd) eerder naar malt, sherry en Highlands of Speyside.
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 16 Apr 2012, 22:28

Ook voor mij was het overduidelijk Amerikaans. Alleen dat kruidigheidje en het fruit deed me nog twijfelen tussen Rye en Bourbon. Ik vond het niet smerig zoals sommigen, maar het is zeker niet mijn ding.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 16 Apr 2012, 23:42

Zou ook zweren dat het mm was!
Voor dat geld een lekkere Bourbon , ome Jim geeft deze 94,5 punten. :lol:

Op naar #3.

Leuk Bart!
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Apr 2012, 00:22

Ja, maar Ome Jim strooit de hoge scores nogal makkelijk in het rond als je het mij vraagt.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Apr 2012, 00:28

Ik heb trouwens nog eens de review van Serge gelezen en ik blijf me er over verbazen dat hij gelijkenissen vindt met een Glen Mhor REFILL SHERRY (!!!). Als er iets is dat ik er niet heb uitgehaald is het wel die sherry.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 17 Apr 2012, 08:26

johan brugge schreef:En tja, dat ik nu twee keer heb gezegd dat ik hem echt niet goed vond ... Waar het hart van vol is loopt de mond van over. Ik durf het tenminste openlijk zeggen.
Je hebt wel gelijk, misschien heb ik het te subtiel vermeld maar....

Yapi schreef:Kentucky Bourbon Vintage Small Batch! Te vinden voor zo'n 26 euro in de handel.
...ik vond het niets.

En dat is dan weer het goede aan het blind insturen en niet discussiëren voor de onthulling.
Als dit wel gebeurde had ik als nieuwe liefhebber met 'de meute' mee gepraat en een eerlijkere mening gegeven.
Nu was ik toch bang een zeperd te maken zoals Johan ook al zei (maar die tekst kon ik niet meer vinden).

Weer wat geleerd...als iets slecht is, mag het gerust gezegd worden...op naar sample 3.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 17 Apr 2012, 08:36

raleigh schreef:Niet iedereen heeft zulke nobele principes om alleen in het weekend te drinken. :)
Aan de smiley te zien hoef ik mij hier niet voor te verantwoorden. :goedgedaan

raleigh schreef:En om nou 27 personen rekening te laten houden met 1 persoon is misschien ook wat gortig.

Yapi schreef:ja, het is sowieso niet mogelijk met iedereen 100% rekening te houden, daarvoor zijn we met te veel.

En ik snap wel dat het moeilijk is om iedereen tevreden te houden, maar waar ik mij over verbaasde is het ongeduld waar een (groot) aantal whisky liefhebbers last van hebben. Ze kunnen e1n uur (zo niet uren) uit trekken om naar een Whisky te kijken, ruiken, proeven, nagenieten, beschrijven en dan weer van voren af te beginnen....maar dan moet als een rappe haas de onthulling zijn.

Maar goed ik ben een roepende in de woestijn. Maar gelukkig staat er in mijn woestijn een kast vol andere flessen die de tijd overbruggen tot de volgende onthulling... :duimop Vanaf sample 3 / 4 ga ik de strategie aanpassen zodat het makkelijker wordt de deadline te halen. Dan mag zelfs van mij de inlever datum naar zaterdag en de onthulling op zondag.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2012, 09:14

edwinedje schreef:Weer wat geleerd...als iets slecht is, mag het gerust gezegd worden...op naar sample 3.

Natuurlijk mag dat gezegd worden zou ik zeggen.
"is" ... enige nuance zou ik toch aan willen brengen in ...als iets slecht is, naar ...als ik iets slecht vind,..

Het "zijn" of "vinden" cq "ervaren" is echt een fundamenteel verschil als het over smaak gaat. Als iets hier is aangetoond is het wel dat dit geen kwestie is van goed of slecht, lekker of vies, ... zijn maar van het dat vinden !

Ik denk dat iets pas slecht is als (bijna?) niemand het lekker vindt en dat is hier zeker niet van toepassing.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Apr 2012, 09:57

edwinedje schreef:had ik als nieuwe liefhebber met 'de meute' mee gepraat en een eerlijkere mening gegeven

Het heeft geen zin om met de meute mee te praten als je een whisk(e)y niet lekker vind. Dan bedrieg je niet alleen de anderen, maar ook jezelf. Ik kijk er wel voor uit dat ik mijn woorden toch wel wik en weeg zodat iedereen goed van lezen dat ik enkel voor mezelf spreek als ik iets niet lekker vind. Ik vind het ook jammer dat ik die bourbon echt niet lekker vond, maar ik kan dat nu tenminste onbevooroordeeld zeggen aangezien het een blind sample was.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Apr 2012, 10:06

johan brugge schreef:
edwinedje schreef:had ik als nieuwe liefhebber met 'de meute' mee gepraat en een eerlijkere mening gegeven

Het heeft geen zin om met de meute mee te praten als je een whisk(e)y niet lekker vind. Dan bedrieg je niet alleen de anderen, maar ook jezelf. Ik kijk er wel voor uit dat ik mijn woorden toch wel wik en weeg zodat iedereen goed van lezen dat ik enkel voor mezelf spreek als ik iets niet lekker vind. Ik vind het ook jammer dat ik die bourbon echt niet lekker vond, maar ik kan dat nu tenminste onbevooroordeeld zeggen aangezien het een blind sample was.

gelukkig was het geen Port Ellen :lol:

ikzelf ook, ik weet uiteraard van alle flessen de reviews staan, en dat Serge hier een 88 voor gaf (weliswaar een andere batch)
Maar daar ga ik met plezier tegen in, als het mij echt niet aanstaat. Alleen weet ik dat ik dat muntige voor mij een persoonlijk smaakprobleem is; een waarvan andere het misschien een kwaliteit vinden. Ik rate dan ook volgens wat ik slecht vind en niet wat voor mij zeker slecht is... daarom een 75 en geen 60.
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 17 Apr 2012, 12:44

johan brugge schreef:Ja, maar Ome Jim strooit de hoge scores nogal makkelijk in het rond als je het mij vraagt.

Ome Jim houdt al jaren van deze stijl Bourbon, dus logisch vind ik het wel.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 17 Apr 2012, 14:44

johan brugge schreef:

Ik snap niet goed hoe je 'met de meute mee kan praten' bij een blinde tasting? Het lijkt me logisch dat iedereen zijn bevindingen gewoon noteert en die dan door mailt naar Yapi, of die nu negatief of positief zijn...
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”