Bruichladdich en zijn range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor tomzev » 21 Mar 2012, 00:52

Jock schreef:Als je er de tijd niet voor hebt. Probeer dan een flinke scheut in de mond te nemen. Spoel je mond ermee alsof je mondwater gebruikt voor 10 volle seconden, slik het dan in en wacht tot het voorbij je ribbenkast is gezakt. Dan sterk inademen door de mond. Je krigt dan de tranen in de ogen. MAAR! Hierna komen vreselijk veel smaken los.
Dit is niet echt verantwoord drinken en je moet het niet dagelijks doen. Maar met de Octomore Comus, is het juist heerlijk pijn wat je krijgt en alles wat gebeurt met de whisky door lang te wachten in het glas en water erbij etc etc, krijg je dan meteen. Niet te vaak doen, maar doe het wel een keertje en je zult geen spijt krijgen behalve dat beetje kort durende pijn. En nee ik maak geen grap.

Gr,

Jock

Ik ben bekend met jouw SM methode :D
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 21 Mar 2012, 21:36

Op facebook (https://www.facebook.com/bruichladdich)kondigde Bruichladdich de Port Charlotte - The Peat Project aan (daar kun je ook een foto zien), welke de Bruichladdich Peat alsook de PC - An Turas Mor zal gaan vervangen. Ze hopen dat hij rond mei beschikbaar zal zijn en het zal een abv van 46% hebben.
0 x
Afbeelding

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 21 Mar 2012, 21:41

Volgende maand komt de PC10, de laatste in de serie.
0 x

Wimster
Actief lid
Actief lid

Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor Wimster » 11 Apr 2012, 09:48

wat wordt de volgende? Even mijn gedachten delen op dit mooie forum....

Deze week mijn laatste aanwinst ophalen, een Balvenie 14yo Cuban Selection...
maar nu alweer aan het nadenken over de volgende en dat wordt een Laddie!

ik twijfel alleen nog welke...en ik weet niet welke überhaupt (nog) te koop is ;)

op mijn wensenlijstje staan:

Micro-Provenance series
Barley 2004
de in principe niet te krijgen Ancient Regime en renaissance bottelingen (distillery only als ik me niet vergis)
of wachten op de PC10

ik ben er nog niet helemaal uit!
advies en meningen welkom! :nat

groet, Wim
0 x
Afbeelding

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 11 Apr 2012, 23:29

@ Jock

Ken je de St. Andrews Swilcan Burn for for Gall and Gall 16y (Bottled 19-10-2005)? Zo ja enig idee wat je er van vond?

Groet,
Wilco
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Apr 2012, 09:37

Ik was gisteren bij een Bruichladdich tasting met David Keir.
Het volgende kwam langs:

1. The Laddie Ten: ik vond hem nog steeds best bijzonder. Prijs-/kwaliteitsgewijs een no-brainer (net als ik :)).
  2. 15yo Sauternes Finish 2nd edition: lekker fruitig, de finish overheerst niet, maar voegt redelijk subtiel wat zoets toe aan wat al best een fruitige dram is. Lekker spul.
  3. Sherry Classic: meh. Te gezwaveld voor mij. Als je toevallig van kruitlucht in de whisky houdt, is dit een goeie.
  4. 17yo Rum Finish: best OK. Wederom met smaak, niet overdone, gefinisht.
  5. X4-3. Een vierdubbel overgehaalde spirit. Puur (63.5%) rook hij grappig genoeg bijna nergens naar. Puur smaakte hij een beetje naar bananenschuimpjes. De lol begon pas goed na een flinke plens water en een half uurtje wachten. Toen veranderde hij ineens in een fruitbom van jewelste.

Er werd verteld dat dit geen reclamestunt was, maar een combinatie van twee dingen: men wilde gewoon zien of het kon en deze werd gestookt met een zeer sluw plan. Deze spirit is namelijk op zo'n 90% in het vat gegoten, zodat hij ondanks de angel's share zeer oud zou kunnen worden. Ofwel: over zo'n jaar of 70 zou deze whisky het record van oudste whisky moeten gaan verpulveren. Een fraai staaltje langetermijndenken dus.

De volgende versie van X4 laat nog even op zich wachten, de volgende geplende zou een X4-7 of een X4-10 worden.
  6. Bruichladdich Peat. Vond ik niet echt bijzonder. De turf smaakte een beetje metalig (zilverpoets?).
  7. Octomore 04.2 'Comus'. Ik had ooit een sample 03.1 geproefd en vond die echt niet lekker, dus ik was vrij ben(ie)(au)wd naar deze. De verrassing was groot. Hij is behoorlijk subtiel en heerlijk gerookt. Geen rare boterzuurachtige luchtjes, maar een pure en heerlijk rokerige drank. 167 PPM en toch subtiel. Ja, ik weet. PPM in de mout zegt niets over PPM in de drank (al helemaal niet met de lange halzen van de ketels en de smalle middle cut), maar aangezien Bruichladdich er zo'n nadruk op legt noem ik het toch.
  8. Bonus: een 2yo sample van een expressie die later dit jaar uit zou moeten komen. Deze is gemaakt van een soort oergerst, bere barley, die op Orkney wordt gekweekt. Blijkbaar lastig spul om mee te werken, de mash was zo taai dat een van de 15cm-dikke mashharken brak bij het mashen. De smaak was echt heel apart. Moutig en havermoutkoekjes. Ook nog een soort bloemigheid die ik nooit eerder heb geproefd. Dit gaat een interessante worden.

Ik vond zelf de 10yo, 15yo en de Comus 4.2 de lekkerste.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2012, 10:16

turfsmurf schreef:Sherry Classic: meh. Te gezwaveld voor mij. Als je toevallig van kruitlucht in de whisky houdt, is dit een goeie.

Ow! Dan moet ik hem snel eens openen! Dat is het mooiste van Oud & Nieuw; die heerlijke kruitdampen :lekker

Die Laddie Ten vond ik ook lekker, geproefd tijdens Mitra WX 2011 te Duiven.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Apr 2012, 11:16

turfsmurf schreef:Ik was gisteren bij een Bruichladdich tasting met David Keir.
Het volgende kwam langs:

1. The Laddie Ten: ik vond hem nog steeds best bijzonder. Prijs-/kwaliteitsgewijs een no-brainer (net als ik :)).

2. Bonus: een 2yo sample van een expressie die later dit jaar uit zou moeten komen. Deze is gemaakt van een soort oergerst, bere barley, die op Orkney wordt gekweekt. Blijkbaar lastig spul om mee te werken, de mash was zo taai dat een van de 15cm-dikke mashharken brak bij het mashen. De smaak was echt heel apart. Moutig en havermoutkoekjes. Ook nog een soort bloemigheid die ik nooit eerder heb geproefd. Dit gaat een interessante worden.

Laddie Ten is een topwhisky. Abnormale Bang for your buck!

Naar die bonus ben ik wel benieuwd!!! Ik ben een echte Mout Masturbeerder ( :o ) wat whisky en bier betreft! Zo hebben wij ook eens een bier gemaakt waarbij het bijna 10 uur duurde voor de mash was uitgelekt, beste wortthee die ik ooit dronk!!!
Nu hebben we daar de 5squared mee gemaakt, geweldig gewoon! Dus hou ons zeker op de hoogte! Hoe oud zou de expressie dan zijn?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Apr 2012, 11:48

Yapi schreef:Naar die bonus ben ik wel benieuwd!!! Ik ben een echte Mout Masturbeerder ( :o ) wat whisky en bier betreft! Zo hebben wij ook eens een bier gemaakt waarbij het bijna 10 uur duurde voor de mash was uitgelekt, beste wortthee die ik ooit dronk!!!
Nu hebben we daar de 5squared mee gemaakt, geweldig gewoon! Dus hou ons zeker op de hoogte! Hoe oud zou de expressie dan zijn?

Ik had al wat drams op toen het ter sprake kwam, dus ik weet niet meer of het gemeld was, maar dit wordt waarschijnlijk een jonge expressie, gok 3-6 jaar oud. Artikeltje van Bruichladdich zelf.

Als je echt zo'n moutsturbeerder bent, dan kun je je lol op met de organic expressions van Bruichladdich. Elke expressie komt van een andere boer. Dus een single farmer, single malt en elke boer teelt weer een andere soort gerst. Deze reeks dus.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Scotch1979
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Scotch1979 » 15 Apr 2012, 19:03

Hallo,
Ik ben nog maar nieuw hier en heb een fles Bruichladdich WMDII Yellow Submarine staan, iemand ervaring met deze? Het is alvast een mooi verhaal dat verbonden is aan deze whisky, maar hoe smaakt deze? Ik kan het tot op heden nog niet over mijn hart krijgen om hem te openen?
Is er tevens nog een Bruichladdich WMDI The Weapons Inspectors beschikbaar?

groeten alvast
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Mei 2012, 10:06

Profits Up at Bruichladdich, the Hebridean Island Distiller
The Botanist gin, the long-awaited release of the Laddie 10 (Bruichladdich's first ten year old bottling distilled after the distillery was reopened in May 2001), and a powerful new website contributed to the growth.
....
Bruichladdich's new bottlings this summer will include the world's most peated whisky - Octomore 10 year old, and Bruichladdich Bere - the original Viking's whisky - as the company's definitive portfolio line up is finally achieved.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 04 Mei 2012, 21:20

Bij een tasting hebben ze de Octomore 5.1 en de Black Arts III gehad. Ben er jaloers....
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Bruichladdich Octomore Edition 4.2 Comus

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Mei 2012, 21:55

Ik heb deze week (op eigen verzoek) een klein beetje van de Bruichladdich Octomore Edition 4.2 Comus geproefd.

Met iets als Smokehead in gedachten was ik zeer terughoudend gezien het ppm-gehalte dat mij behoorlijk afstoot.

Maar dat viel reuze mee. Was vooral fruit en zelfs met de 60+ zonder water goed te pruimen !
Met dank aan Jeremy ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Mei 2012, 14:15

Wilco schreef:@ Jock

Ken je de St. Andrews Swilcan Burn for for Gall and Gall 16y (Bottled 19-10-2005)? Zo ja enig idee wat je er van vond?

Groet,
Wilco

Ja ik heb het in mijn collectie Bruichladdich in de kast staan. 50CL flesje met bijpassend kleinere kokertje.
In Nederland had Gall en Gall via de *echte* importeur het exlusieve recht. Maar is hier en daar buiten G&G te krijgen hoor. Ik vind het een heel aparte. het heeft geen turf, maar de lucht van de zee komt er wel in terug als je er aan ruikt. Geen maritieme mondsmaak. Fruit domineert. Perzik voorop en konfijt sinasappelschil. Beetje pepermunt en drop. Heel vettig. De afdronk doet wel een beetje aan een maritieme smaak denken. Als je niet beter wist, zou je denken zelfs, turfrook. Maar ik denk eerder ziltigheid van zijn rijping bij zee. ( ik bedoel geen zout hiermee)
0 x

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 07 Mei 2012, 22:58

Bedankt Jock,

Mooi omschreven, als ik hem open zal ik jouw omschrijving in de buurt houden en kijken of ik het herken. Bij heel veel van wat je schrijft en zegt loopt het water me in de mond (is handig voor CS ;-))!

Groeten,
Wilco
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”