Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
johnnybg
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: tips voor een whisky?

Ongelezen berichtdoor johnnybg » 13 Jan 2012, 20:12

Dropkick schreef:Hoi Johnny, je kan sowieso een kijkje nemen in het topic dat Piet linkt. Zijn suggestie van een Talisker (met bijbehorende waarschuwing vooraf :)) is een linke - het is een heerlijke whisky maar behoorlijk wat straffer dan Glenfiddich. Dichterbij qua smaak, en in de prijscategorie 30-40 euro, kun je bijv. eens kijken voor een Balvenie Doublewood (zusterdistilleerderij van Glenfiddich), Glenmorange 10 YO The Original (van de populairste distilleerderij in Schotland, als ik het goed heb) of Dalmore 12 (iets robuuster als de Glenfiddich, maar zeer zacht en vriendelijk. Of Clynelish 14, ook een geweldige en toegankelijke Hooglander.

Ik heb afgelopen week gekozen voor de Dalmore 12, en ik moet zeggen dat ik dit een erg fijne whisky vind.
Benankt voor de tip!
0 x

Dropkick
Senior
Senior

Re: tips voor een whisky?

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 14 Jan 2012, 15:34

johnnybg schreef:Ik heb afgelopen week gekozen voor de Dalmore 12, en ik moet zeggen dat ik dit een erg fijne whisky vind.
Benankt voor de tip!

Goed om te behoren dat ie bevalt :duimop Geniet ervan!
0 x
Afbeelding

jgorp
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor jgorp » 11 Apr 2012, 21:47

Hallo Whiskey liefhebbers, een tijdje geleden heb ik mij aangemeld en voorgesteld met welke whiskeys ik ben begonnen bijvoorbeeld de Glenfiddich 12y, Johnny W Black Label. Ben wat gaan snuffelen op deze mooie forum en heb al een aantal merken geprobeerd.

Baillie Nicol Jarvie
Talisker 10y
Laphroaig QC
Balvenie double wood
Glen Elgin 12y
Abelour 12y

Nu ga ik de aankomende donderdag de Ardmore TC halen.
Ik merk overigens dat ik wel wat van zwaardere hou. Weten jullie nog wat meer leuke hintjes wat niet al te duur is voor ongeveer tussen 30 en 40 euro. Ik houd wel van een zachte aanzet en dan met een explosie van zout of peper.
Op dit moment drink ik de Talisker 10y. Overigens een lekkere Whiskey.

Greetzzz John
0 x

OJH
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor OJH » 11 Apr 2012, 21:57

Hallo John,

mooi dat je al wat meer geprobeerd heb en als ik het goed begrijp is het goed bevallen :D, maar wat bedoel je precies met zwaarderen whiskies, misschien goed om van de geprobeerde de favorieten te noemen en of je dan meer van hetzelfde wil of juist wat anders.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Apr 2012, 22:58

jgorp schreef:Ik houd wel van een zachte aanzet en dan met een explosie van zout of peper.

Inderdaad lastig in te schatten wat je onder "zwaardere" verstaat.
Een explosie van zout ben ik nog nooit tegen gekomen wel zeer peperig.
Als je die Abelour 12y lekker vindt.
Een smaak- en mondgevoel explosie krijg ik van een Aberlour a'bunadh, NAS, OB maar dan moet je van zoetig en sherried whiskies houden ... en hij is wat duurder, rond de € 50. Maar omdat hij ± 60% abv is eigenlijk vergelijkbaar wat goedkoper 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Apr 2012, 18:37

jgorp schreef:Weten jullie nog wat meer leuke hintjes wat niet al te duur is voor ongeveer tussen 30 en 40 euro. Ik houd wel van een zachte aanzet en dan met een explosie van zout of peper.
Greetzzz John

Deze bijvoorbeeld:
Great King Street is the brand new mission from Compass Box; a mission to get people to rediscover the joys of Blended Scotch. Bottled at 43%, Great King Street will offer a style and approach to Blended Scotch that has not existed before: using a high proportion of malt whisky (about 50%), truly excellent quality grain whiskies, and the careful use of new French Oak aging for added complexity. All bottled at a natural colour and without chill-filtering. The style is rich, round and fruity with hints of toasty oak, vanilla and spice. The name and label are inspired by Compass Box's registered office address - 24 Great King Street, in Edinburgh. >>>bij http://www.whiskysite.nl/nl/Compass-Box ... st-s-Blend
Compass Box heeft vaak geweldige bottelingen :) deze kan ik in het bijzonder aanbevelen http://www.whiskysite.nl/Compass-Box/The-Spice-Tree prachtige whisky!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Apr 2012, 19:27

I_SPEY schreef:
jgorp schreef:Weten jullie nog wat meer leuke hintjes wat niet al te duur is voor ongeveer tussen 30 en 40 euro. Ik houd wel van een zachte aanzet en dan met een explosie van zout of peper.
Greetzzz John

Deze bijvoorbeeld:
Great King Street is the brand new mission from Compass Box; a mission to get people to rediscover the joys of Blended Scotch. Bottled at 43%, Great King Street will offer a style and approach to Blended Scotch that has not existed before: using a high proportion of malt whisky (about 50%), truly excellent quality grain whiskies, and the careful use of new French Oak aging for added complexity. All bottled at a natural colour and without chill-filtering. The style is rich, round and fruity with hints of toasty oak, vanilla and spice. The name and label are inspired by Compass Box's registered office address - 24 Great King Street, in Edinburgh. >>>bij http://www.whiskysite.nl/nl/Compass-Box ... st-s-Blend
Compass Box heeft vaak geweldige bottelingen :) deze kan ik in het bijzonder aanbevelen http://www.whiskysite.nl/Compass-Box/The-Spice-Tree prachtige whisky!

Dit is een geweldige Whisky, die Great King Street! Super mooie blend!
0 x
Afbeelding

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 13 Apr 2012, 07:57

Hoi hoi,

Wat ik voornamelijk bedoel met die explosie, tja van zout is het eigenlijk ook niet ik omschrijf het verkeerd maar je kent de explosie gevoel wel van de Laphraoig QC, zoiets bedoel ik. Ik vindt dit ook persoonlijk een lekker zwaarder whiskey. Talisker 10y is naar mijn mening wat lichter maar wel lekker peperig. Misschien ervaart iemand het wat anders :)
Dit is ook een beetje wat ik zoek, lekker pittig en niet te flauw of slapjes. Het hoeft niet perse een Islay te zijn maar mag ook een Speyside zijn. Ik ben niet iemand die van standaard hetzelfde houd dus elke keer wat anders. Speyside vindt ik meer Glen Elgin wel mijn smaak bijvoorbeeld de 12y.

Dank voor alle reacties, vindt het erg leuk om ervaringen te delen en tips te mogen ontvangen daar kan ik wat mee!

:bigsmile :bigsmile :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2012, 10:21

Piet schreef:Inderdaad lastig in te schatten wat je onder "zwaardere" verstaat.

Over het algemeen zijn literflessen zwaarder dan de standaard 0.70 ltr flessen :gnif

Ik denk dat je met die Ardmore Traditional Cask (tasting note) wel in de buurt komt van wat je zoekt. Let wel op dat deze - m.i. - een aparte afdronk heeft van laurierdrop / bitterheid.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 19 Apr 2012, 07:59

Hahaha :bigsmile inderdaad zwaarder dan 70 cl :duimop

Maareh heb nu de Ardmore geprobeerd maar komt inderdaad in de buurt. Lekkere afdronk trouwens en net wat je zegt met laurierdrop. :goedgedaan
0 x

mchammett
Actief lid
Actief lid

Volgende whisky

Ongelezen berichtdoor mchammett » 27 Apr 2012, 12:44

De John's Lane is inmiddels uitgeschonken.

Heeft iemand nog een favoriet die hij wil promoten? Prijsklasse tot € 55 a € 60
Ben wel benieuwd wat jullie stokpaardjes zijn en waarom. En wat voor smaken ik kan verwachten.
Mijn vrouw, die niet zo van rokerig houdt, wil ook graag meegenieten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Volgende whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Apr 2012, 13:25

mchammett schreef:De John's Lane is inmiddels uitgeschonken.

Heeft iemand nog een favoriet die hij wil promoten? Prijsklasse tot € 55 a € 60
Ben wel benieuwd wat jullie stokpaardjes zijn en waarom. En wat voor smaken ik kan verwachten.

Zie ook:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Stop! Hammertime: mchammett

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Apr 2012, 13:28

mchammett schreef:Heeft iemand nog een favoriet die hij wil promoten? Prijsklasse tot € 55 a € 60

Hans, daar hebben we wat onderwerpen over (EDIT: buiten dit). Kijk ook eens in de onderstaande b.v.:

Welke vijf whiskies heb je, bijna altijd, in huis?

Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Niet rokerig dan is mijn suggestie Aberlour a'bunadh b.v. Aberlour a'bunadh, NAS, OB een absolute prijs/kwaliteit topper van rond de €50,-
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

wim2103
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor wim2103 » 29 Apr 2012, 11:52

jgorp schreef:Hoi hoi,

Wat ik voornamelijk bedoel met die explosie, tja van zout is het eigenlijk ook niet ik omschrijf het verkeerd maar je kent de explosie gevoel wel van de Laphraoig QC, zoiets bedoel ik. Ik vindt dit ook persoonlijk een lekker zwaarder whiskey. Talisker 10y is naar mijn mening wat lichter maar wel lekker peperig. Misschien ervaart iemand het wat anders :)
Dit is ook een beetje wat ik zoek, lekker pittig en niet te flauw of slapjes. Het hoeft niet perse een Islay te zijn maar mag ook een Speyside zijn. Ik ben niet iemand die van standaard hetzelfde houd dus elke keer wat anders. Speyside vindt ik meer Glen Elgin wel mijn smaak bijvoorbeeld de 12y.

Dank voor alle reacties, vindt het erg leuk om ervaringen te delen en tips te mogen ontvangen daar kan ik wat mee!

:bigsmile :bigsmile :bigsmile

De Laphroaig QC is ook bij mij een favoriet, staat altijd wel een fles van op voorraad. En zoals je aangeeft, hij geeft een hele fijne 'explosie' ervaring! Wat ik ook erg waardeer en het ligt mijn inziens in het verlengde van de QC, dat is de Bunnahabhain 12yo. Goed betaalbaar, ietsje zachter maar met mooie smaakervaring. Mijn favoriet is echter de Lagavullin 16yo, echte aanrader. :goedgedaan
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 25 Mei 2012, 21:55

Weet niet of dit helemaal het juiste forum-onderdeel is, maar leek mij het meest in de buurt te komen.
Zijn er mensen die de Six Isles geproefd hebben? Is het de moeite waard of beter om voor dat geld een single malt te kopen? (een van de standaarduitgaven van 1 van deze eiland whiskies)
Ik begreep dat oom Jim hem hoog waardeert, maar heb ook andere reviews gelezen die een stuk minder enthousiast zijn. Specifiek dat het minder een Island karakter heeft maar meer een Speyside karakter.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”