Verdampt whisky uit de dichte fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Verdampt whisky uit de dichte fles?

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 12 Apr 2012, 14:46

Hallo geachte collegas ;)

Ik ben nieuw op deze site. Wil allereerst even een compliment maken voor deze site.
Ben sinds kort een whisky liefhebber. Nu wil ik een verzameling gaan opbouwen.
Maar nu is mijn vraag.
Ik heb ergens gelezen dat een dichte whisky in de fles ook verdampt, is dit waar??
Kan het me niet voorstellen.

Ik heb gelezen dat je de sluiting ieder jaar een beetje moet aandraaien. En een kurk sluiting regelmatig even op de kop moet houden om de kurk te bevochtigen.

Wie weet antwoord????
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: verdampen whisky uit de fles.

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Apr 2012, 15:25

Welkom 'mer1973',

(misschien even je roepnaam vermelden?)

mer1973 schreef:Ik heb gelezen dat je de sluiting ieder jaar een beetje moet aandraaien. En een kurk sluiting regelmatig even op de kop moet houden om de kurk te bevochtigen.
Wie weet antwoord????

Zie hier een topic (met en link naar een subtopic) waarin een heleboel info staat.
Hoe Whisky te bewaren ?

Veel plezier op dit forum.
Gr,
Edwin :Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 12 Apr 2012, 15:33

Hoi edwinedje,

Bedankt voor je snelle reactie. :duimop

Mijn roepnaam is trouwens maarten.

Had dit topic al gelezen, Maar hier staat eigelijk niks in over de sluiting van dichte flessen.
Ben wel benieuwd wat whisky doet ten aanzien van verdampen in een nog ongeopende fles.

:Proost
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2012, 15:43

Dat van die kurk doen er wel meer. Maar een fles met schroefdop aandraaien, of wat wil je precies aandraaien? :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 12 Apr 2012, 15:50

Ja blijkbaar gaat een schroefdop, door warmte, ook wat losser zitten. Er wordt aangeraden deze ook geregeld een zacht tikje aan te draaien.

Of is dit een fabeltje.

Waar het mij om gaat is, Als ik echt een flesje hier of daar op de kop tik, dat ik ook ook zeker weet dat dit lekker goedje over 20 jaar nog net zo lekker is.
En niet dat de heerlijke alcohol is verdampt, door een slechte sluiting.

http://www.hoemoethet.be/hoe-moet-je-whisky-bewaren/
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2012, 16:05

mer1973 schreef:Ja blijkbaar gaat een schroefdop, door warmte, ook wat losser zitten. Er wordt aangeraden deze ook geregeld een zacht tikje aan te draaien.

Of is dit een fabeltje.

Net als bij een cola-fles zit er onderaan de schroefdop zo'n zegelring. Als je gaat draaien ga je die dus breken. Of je draait de hele capsule, maarja... dan ziet die gewoon los...

Ik snap je punt waarom je het vraagt, maar ben je er over 20 jaar nog wel :gnif
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 12 Apr 2012, 16:17

Dat hoop ik :D :D :D

Bouwjaar 1973 :dancing

Bedoelde ook zeer licht draaien zonder dat de zegelring kapot draait. Net dat tikkje............
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Verdampt whisky uit de dichte fles?

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2012, 19:01

Van de whiskies die door de leden van dit forum genuttigd worden heeft maar een heel klein deel een schroefdop. Dat is wellicht waarom de vraag even te denken geeft.
Maar ook over een schroefdop zit toch altijd een capsule die voorkomt dat hij los zou kunnen gaan.

Waar ik zelf de laatste tijd met regelmaat tegenaan loop is dat de kurk breekt bij openen (Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?) van flessen die al meer dan 10 jaar rechtop staan.

Die moet je dus even plat leggen (een weekje of zo) alvorens ze te openen. Helaas vergeet ik dat nog al eens.
Ook bij deze flessen zitten eigenlijk altijd wel een capsule om de hals dus zal er niet makkelijk wat verdampen.
Maar een fles met kurk van tijd tot tijd even neer leggen lijkt me eigenlijk best handig.

Voor een fles met draaidop kan ik me de noodzaak nauwelijks voorstellen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Apr 2012, 19:50

Piet schreef:Van de whiskies die door de leden van dit forum genuttigd worden heeft maar een heel klein deel een schroefdop. Dat is wellicht waarom de vraag even te denken geeft.
Maar ook over een schroefdop zit toch altijd een capsule die voorkomt dat hij los zou kunnen gaan.

Waar ik zelf de laatste tijd met regelmaat tegenaan loop is dat de kurk breekt bij openen (Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?) van flessen die al meer dan 10 jaar rechtop staan.

Die moet je dus even plat leggen (een weekje of zo) alvorens ze te openen. Helaas vergeet ik dat nog al eens.
Ook bij deze flessen zitten eigenlijk altijd wel een capsule om de hals dus zal er niet makkelijk wat verdampen.
Maar een fles met kurk van tijd tot tijd even neer leggen lijkt me eigenlijk best handig.

Voor een fles met draaidop kan ik me de noodzaak nauwelijks voorstellen.

Pas ook nog vergeten, Piet ;) Na veel gemier had ik eindelijk de restanten van de kurk uit de fles! :domdom
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Apr 2012, 10:57

Overigens hebben we hier op het forum ook wel foto's van oude flessen gezien (60-er jaren of vroeger, kan ze niet meer terugvinden) waar de whisky inderdaad vrij laag stond. Tien of twintig procent onder peil, en dat is inderdaad door de jaren toch verdampt (gelekt ?).
Dus enige aandacht voor het fenomeen kan zeker geen kwaad.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

fbs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fbs » 16 Apr 2012, 00:38

Ik vond laatst in mijn vaders 'drank kast' (hij drinkt vooral wijn & bier dus het is meer een kast vol drank verzameld tijdens verjaardagen) een fles rum. Na afstoffen en rechtop zetten bleek dat ongeveer de helft uit de fles is `verdwenen'. De schroefdop was nog verzegeld dus de engelen zijn het niet geweest. Zal eens voelen of de dop merkbaar losser zit.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Apr 2012, 13:17

fbs schreef:Na afstoffen en rechtop zetten bleek dat ongeveer de helft uit de fles is `verdwenen'. De schroefdop was nog verzegeld dus de engelen zijn het niet geweest. Zal eens voelen of de dop merkbaar losser zit.

Ik geloof niet dat het eruit gedrupt is; of dat de druppel echt al verdampt (zo langzaam dat de fles lekt); anders zou je op die plek ook een 'plasje' moeten zien? Geloof ook niet dat het door het glas gaat... :Scratch
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 22 Apr 2012, 12:59

kort antwoord: JA

de oudere bottelingen met schroefdop ben je inderdaad best om die "jaarlijks" een klein tikje bij te geven.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Schroefdop vs. kurk

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Sep 2012, 20:28

Afgelopen week was de eerste aflevering van Wijn aan Gort en die ging over schroefdop vs. kurk. Ook hierin kwam ter sprake dat een rode wijn zou moeten kunnen ademen (wat door een kurk kan) en of dat bij een schroefdop dan verloren ging. De oplossing was om verschillende inlays in de schroefdop te plaatsen om de hoeveelheid zuurstof te kunnen regelen.

Dus... of whisky verdampt uit een dichte fles (met schroefdop): dat ligt aan de inlay.

Leuk om te weten: volgende afleveringen gaan oa. ook over hout. Interessant!
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Schroefdop vs. kurk

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Sep 2012, 21:10

JayDie schreef:Afgelopen week was de eerste aflevering van Wijn aan Gort en die ging over schroefdop vs. kurk. Ook hierin kwam ter sprake dat een rode wijn zou moeten kunnen ademen (wat door een kurk kan) en of dat bij een schroefdop dan verloren ging. De oplossing was om verschillende inlays in de schroefdop te plaatsen om de hoeveelheid zuurstof te kunnen regelen.

Dus... of whisky verdampt uit een dichte fles (met schroefdop): dat ligt aan de inlay.

Leuk om te weten: volgende afleveringen gaan oa. ook over hout. Interessant!

Ik dacht ook gelijk aan dit topic idd. Leuke droge, schijt-aan-alles gast ook die Gort :) Nog een klein stukje info: de schroefdop die volledig afsloot had dus _geen_ inlay, en dat ben ik bij whisky-schroefdoppen nog niet tegengekomen (wijst dit er op dat ze willen dat er een beetje lucht bij komt, net zoals bij die rode wijn?)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”