Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Dec 2011, 14:10

bates schreef:Ik verzamel de doppen of bovenste laag van de folie waar het logo opstaat.
Nu ga ik een soort van mini database aanleggen zodat ik een beter overzicht heb van welke whisky's ik reeds geproefd heb, een wishlist ect... Om doelgerichter te proeven of aan te kopen.

Wellicht ook even naar WhiskyBase kijken dat je ook hier op het forum in veel onderschriften ziet ?!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Een voorgeborgte voor lege whiskydozen en -kokers

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2012, 15:38

Tsja,
Als je er op let komt er telkens weer een vreemd ritueel naar boven. Sommige zaken zijn zo ingesleten :HitHead

Ik was zojuist in de garage iets aan doen (en ook de auto gewassen) toen ik besefte dat daar op een soort werkbankje, een paar lege whisky kokers staan.
De flessen heb ik al weggegooid (glasbak) maar voor de kokers en dozen is dit een soort voorgeborgte.
Ik heb al afscheid genomen en zet ze dan in de garage omdat ik toch nog niet echt volledig afscheid kan nemen en het nog zonde vind ze direct weg te kieperen (meestal zonder deksel in de papiercontainer).

Ik weet ook dat ze uiteindelijk gaan of het nu na dagen of weken is. En ze staan dan ook alleen maar in de weg.
Een tijd je geleden al een paar verhuisdozen vol kokers weggekieperd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Een voorgeborgte voor lege whiskydozen en -kokers

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mar 2012, 20:34

Piet schreef:Tsja,
Als je er op let komt er telkens weer een vreemd ritueel naar boven. Sommige zaken zijn zo ingesleten :HitHead

Ik was zojuist in de garage iets aan doen (en ook de auto gewassen) toen ik besefte dat daar op een soort werkbankje, een paar lege whisky kokers staan.
De flessen heb ik al weggegooid (glasbak) maar voor de kokers en dozen is dit een soort voorgeborgte.
Ik heb al afscheid genomen en zet ze dan in de garage omdat ik toch nog niet echt volledig afscheid kan nemen en het nog zonde vind ze direct weg te kieperen (meestal zonder deksel in de papiercontainer).

Ik weet ook dat ze uiteindelijk gaan of het nu na dagen of weken is. En ze staan dan ook alleen maar in de weg.
Een tijd je geleden al een paar verhuisdozen vol kokers weggekieperd.

Ik had vorige week opruimwoede... al m'n dozen en (kartonnen)koker weggegooid. Kurken wel eraf; kan nog handig zijn als er één breekt. Wel heb ik nog de Smokehead (metalen koker + mooie fles) bewaard.

Ik heb de deksel + onderkant eraf gehaald; afval goed gescheiden ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

De "mooiste" lege koker mag blijven

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Mar 2012, 01:57

Ik heb een compromis met mijzelf gesloten: ik mag zo veel kokers hebben als er op de kast passen. En dat was al een tijdje geleden zo, dus nu moet ik bij iedere nieuwe koker besluiten of hij mooier is dan de lelijkste die er staat en dan gaat de lelijkste weg :Cry
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Rappcats
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 16 Mar 2012, 11:41

Sjoerd schreef:Ook een mooie:

Elke keer als ik een dram pak draai ik de fles even om om de kurk nat te houden. Sommige mensen lachen me uit, maar deze en gene die echt iets van whisky weten doen het ook. Een natte kurk sluit beter en laat geen/minder zuurstof door.

Zo hield ik gisteren een fles Dalwhinnie even op de kop om de kurk nat te maken en ik kwam er achter dat de kurk gewoon lekte! :o :o
Dat natmaken is dus geen overbodige luxe!
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Mar 2012, 12:05

Rappcats schreef:Zo hield ik gisteren een fles Dalwhinnie even op de kop om de kurk nat te maken en ik kwam er achter dat de kurk gewoon lekte! :o :o
Dat natmaken is dus geen overbodige luxe!

Dit ontdekte ik van de week met een fles Highland Park 18! Ik had er toevallig twee open en heb de kurken omgewisseld, en dat bleek warempel het probleem op te lossen.
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 01 Jul 2012, 11:44

dankzij een vriend in de whiskyclub weer een nieuwe "rare" gewoonte erbij. Als de fles leeg is 2/3 vullen met drinkwater om je water een "smaakje" te geven. moet eerlijk zeggen smaakt heerlijk bij oudere fruitige whisky´s (nog niet geprobeerd met peated)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Jul 2012, 11:59

Er is een gelijkaardige topic hieromtrent: Je eigen (peated) whisky watertje.
Ik heb dat ook eens gedaan met een volledige fles, maar dat vond ik niet zo'n succes toen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Jul 2012, 14:01

johan brugge schreef:Er is een gelijkaardige topic hieromtrent: Je eigen (peated) whisky watertje.
Ik heb dat ook eens gedaan met een volledige fles, maar dat vond ik niet zo'n succes toen.

Mijn ervaring leert dat een bodempje (zeg max 5cm) voldoende is. Anders wordt het weer een slap goedje... Zal ook verschillen per dram...
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 09 Aug 2012, 21:24

Leuke / rare gewoontes houden whisky drinkers er toch op na. . .
Deze is niet van mezelf maar heb ik wel overgenomen:
Als je het laatste beetje uit een fles hebt geschonken en de fles hierna een paar minuten rechtop laat staan ontstaat er toch weer een klein laagje whisky op de bodem.
Heeft vast iets met adhesie te maken en is natuurlijk handig om als bijna Zeeuw het laatste druppeltje uit de fles te wringen!
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Aug 2012, 09:57

Fat Bastard! schreef:Als je het laatste beetje uit een fles hebt geschonken en de fles hierna een paar minuten rechtop laat staan ontstaat er toch weer een klein laagje whisky op de bodem.

Jep, gisteren ook gedaan, al leg ik de fles dan altijd plat :HitHead
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Aug 2012, 14:24

JayDie schreef:Jep, gisteren ook gedaan, al leg ik de fles dan altijd plat :HitHead

Geniaal!

Ik heb overigens ook de gewoonte om de volgende dag(en) nog aan de lege glaasjes te snuffelen. Heerlijk bij sommige whisky's, en ik moet mezelf af en toe in bedwang houden om niet meteen het glas weer te gaan vullen. :oops:
0 x
Afbeelding

bowler63
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bowler63 » 20 Sep 2012, 11:41

Ook ik heb de gewoonte om het laatste beetje met moeite uit de fles te schenken.

En ook ik ruik de volgende morgen meestal nog even aan het glas,ruik meestal veel chocolade. :lekker
0 x

Appie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Appie » 25 Nov 2014, 17:09

Samples gaan niet zo snel open maar als ik er voor ga zitten zijn ze na twee sessies vaak wel leeg :(

Het hoe leger de fles hoe moeilijker hij ingeschonken wordt is hier ook een probleem.
Bewaren van lege flessen en kokers valt hier nog mee, mooie kokers of flessen blijven wel iets langer staan of een fles met bijzondere betekenis maar verder kunnen ze wel weg.

Wat ik nog niet gehoord heb, blikken, ze verdwijnen naar de keuken. Bruichladdich maakt een ideale beschuitbus en overige blikken zijn handig voor pasta, rijst etc.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Nov 2014, 17:16

Zeker! De koffie zit in het Bruichladdich-blik, de cornflakes in een Balvenie-koker :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”