WAAR bewaren jullie de collectie ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Waar bewaren jullie de whiskycollectie?

Alles staat in de vitrine / on display.
18
13%
Op een donkere plaats in de woonkamer.
33
24%
In een speciale whisky kamer.
16
11%
In de keuken.
3
2%
Op een / de slaapkamer.
28
20%
Op zolder.
13
9%
In een kelder.
11
8%
In een berging / garage / schuurtje.
6
4%
Anders (graag een toelichting).
12
9%

Totaal aantal stemmen: 140

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: WAAR bewaren jullie de collectie ?

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Sep 2026, 16:51

Komende maand verhuis ik naar een huis met een ruime kelder. Het perspectief om deze in te richten als S(ingle)M(alt)-kelder spreekt me zeer aan, het is er koel, donker, droog en goed geïsoleerd. Voor de zekerheid heb ik hem op verschillende momenten met een luchtvochtigheidsmeter getest, en dat valt toch wat tegen met waarden van net onder de 60% tot ruim boven de 80%.
Een waarde van rond de 60% schijnt ideaal te zijn, dit zorgt voor een lage verdamping en is nog lang niet vochtig genoeg voor schimmel en afbladderende etiketten. Vanaf 3m30 heeft onze vriend van TheWhiskyJury er interessante dingen over te zeggen:
Ik twijfel nu om een luchtontvochtiger(apparaat) aan te schaffen om de luchtvochtigheid te stabiel te houden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het alternatief is om een kast in een kamer boven te maken, maar daar heb ik wat minder ruimte en zit je weer met grotere temperatuurschommelingen. En het is minder gaaf natuurlijk.
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 26 Sep 2026, 23:18

Sinds de verhuizing naar een kleiner appartement staat een deel in en op de boekenkast en in een speciale kist voor alle open flessen. Maar ongeveer de helft logeert nu in de kelder... die is droog en altijd 18 graden, zomer en winter.
0 x
Afbeelding

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Sep 2026, 21:28

Koning schreef:
Waar in je huis heb je de flessen uiteindelijk gestald Joachim?

Toch voor het grootste deel in die kelder :)

Een (heel klein) beetje opgeknapt door te schilderen met kelder epoxy. De versleten verluchtingsroosters weggedaan en gewoon een gaas voor die 2 kleine verluchtingsgaten gehangen. Had er eerst niks voor gehangen, maar woon tussen de velden en iedere keer de boeren iets hadden geoogst, kwamen er kevers de kelder binnen :nono

De luchtvochtigheid is nu ongeveer 10% hoger dan in de woonruimtes, dus dat valt wel goed mee. Het is wel een oud huis, dus de vochtigheid is standaard wel wat hoger dan in een nieuwbouw.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Sep 2026, 21:40

Koning schreef:. Voor de zekerheid heb ik hem op verschillende momenten met een luchtvochtigheidsmeter getest, en dat valt toch wat tegen met waarden van net onder de 60% tot ruim boven de 80%.

Nu is de luchtvochtigheid hier ook rond de 80% in de kelder. Het schommelt hier ook tussen die waarden zoals je zegt. Bij heel veel regen of heel warm weer, zoals eind juni, ging de vochtigheid hier tot boven de 99%.

In juni heeft het hier eens extreem geregend, en toen kwam wel wat water de kelder binnen.
Ik zag na een 2-tal weken dat 2 flesjes met een wit etiket wat aangetast waren door de vochtigheid, die stonden gwn ergens op de grond.

De rest van de flessen in die kelder, staan in kartonnen dozen op een verhoogje van ongeveer 20cm. Die dozen voelden wel wat vochtig aan gedurende een dag of 2, maar alle flessen in die dozen zien er nu na 3/4 jaar nog helemaal perfect uit.

Dus ik stockeer ze gewoon hier verder (in dozen) ;)
1 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Sep 2026, 22:08

Mijn whisky ligt in een whiskykamer midden in mijn huis. Daar gaat het qua temperatuur en vochtigheid met de huistemperatuur en vochtigheid mee. Afgelopen zomer ging dat wel tegen de 30 graden aan inderdaad.
Hogere temperaturen zijn volgens mij niet persé een groot probleem, het gaat er vooral om dat er niet snelle en extreme schommelingen zijn.

In mijn kelder liggen nog een 200 flessen bier te rijpen. Daar stijgt het vochtgehalte in de herfst zeker. Soms zit er gewoon vocht op de deuren. De bieren die ik daar heb liggen blijven er max 10 jaar liggen. Ik heb nog nooit een verrotte gehad, wel het etiket dat aangetast raakt of dat er een klein beetje blauwe schimmel op de kurk komt, maar nooit dat het doorslaat de drank in.

Daarnaast is alles met meer dan 20% ABV klinisch dood. Dus met sterke drank blijft in principe goed. Wel kan er kleurverschil optreden en smaak wat flets worden. Maar volgens mij krijg je een fles whisky niet verrot met een schimmel. En de inhoud telt natuurlijk!
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Sep 2026, 09:50

defeatless schreef:Mijn whisky ligt in een whiskykamer midden in mijn huis.

Mijn hele woning is één whiskykamer :gnif
(woon vrij klein, ter verdediging)
3 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 29 Sep 2026, 19:33

JoachimV10 schreef:
Koning schreef:
Waar in je huis heb je de flessen uiteindelijk gestald Joachim?

Toch voor het grootste deel in die kelder :)

Een (heel klein) beetje opgeknapt door te schilderen met kelder epoxy. De versleten verluchtingsroosters weggedaan en gewoon een gaas voor die 2 kleine verluchtingsgaten gehangen. Had er eerst niks voor gehangen, maar woon tussen de velden en iedere keer de boeren iets hadden geoogst, kwamen er kevers de kelder binnen :nono

De luchtvochtigheid is nu ongeveer 10% hoger dan in de woonruimtes, dus dat valt wel goed mee. Het is wel een oud huis, dus de vochtigheid is standaard wel wat hoger dan in een nieuwbouw.

Epoxy had ik nog niet overwogen, dank voor de tip!
Heb hier de ventilatie aangepakt door de luchtroosters te reinigen. Was vandaag weer even in het huis en de luchtvochtigheid heeft de laatste twee dagen desondanks structureel boven de 78% gezeten. Ik ga het er niet op wagen en zet mijn gedroomde sm-kelder uit mijn hoofd. Gewoon een kast boven dan maar.
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”