Twijfel over bestemming: Islay + Campbeltown of Craigellachie/Speyside?

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Twijfel over bestemming: Islay + Campbeltown of Craigellachie/Speyside?

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Jul 2026, 23:24

Hoi allen,

Ik ben een whiskytrip (2 personen) aan het plannen rond Hemelvaart ’27 (do-zo of do-ma). We zijn één keer eerder naar Schotland geweest, toen naar Glasgow, en hebben toen Auchentoshan en Glengoyne bezocht.

Ik twijfel nu vooral tussen:

Islay + Campbeltown
Craigellachie/Speyside

Een belangrijke overweging is de mogelijkheid om makkelijk taxi’s te regelen voor het vervoer van en naar distilleerderijen die niet op loopafstand zijn, aangezien we maar met z’n tweeën zijn. Daarnaast kom ik meer voor de premium tours en warehouse tastings dan dat ik per se zoveel mogelijk distilleerderijen wil zien. En buiten de whisky om wil ik ook graag een paar mooie wandelingen maken.

Islay + Campbeltown:
Dit wil ik eigenlijk al heel lang, dus daar ging mijn eerste gedachte ook naar uit. Veel distilleerderijen die ik graag zou willen bezoeken, plus mooie tastings (zeker bij Cadenhead).

Maar ik kom eigenlijk steeds meer uit bij Craigellachie:

Veel leuke distilleerderijen dicht bij elkaar
Highlander Inn als uitvalsbasis
Volgens mij makkelijker qua taxi/chauffeur (?)
Wandelen/natuur lijkt ook beter te combineren

Waar zouden jullie voor kiezen? Specifieke distilleerderijen, tours en tastings worden ook zeker gewaardeerd!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
2 x

Snowy
Senior
Senior

Re: Twijfel over bestemming: Islay + Campbeltown of Craigellachie/Speyside?

Ongelezen berichtdoor Snowy » 10 Jul 2026, 00:15

Ik zou zelf je lang gekoesterde wens van Campbeltown / Islay doen. Wij hebben dat eind April gedaan, met daarna nog door naar Dornoch / Speyside (voor de 2de x), en hoe geweldig ik Speyside, de Cairngorms en de Highlander Inn vindt, Campbeltown en Islay waren echt bijzonder.

Verblijf bij Ardbeg House of in Bowmore en huur fietsen.
In Campbeltown is alles perfect te lopen.

Campbeltown is Barley to Bottle tour een must bij Springbank. Iedere cent waard.
Islay zeker naar Bruichladdich en Bowmore.

Ik heb een trip report gepost mocht je het leuk vinden
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Jul 2026, 10:47

Why choose? ;) Kies je favoriet voor komend jaar en doe de ander het volgende jaar.

Beide opties inmiddels meerdere keren gedaan. En ook met taxi's.
Persoonlijk vind ik alleen Islay mét Campbeltown in slechts 4-5 dagen erg krap (plak er een 3de optie aan vast: Campbeltown mét Arran gecombineerd, Speyside, Islay).

Ga je voor de eerste keer naar Speyside zou ik Tour the Balvenie, Five Decades Glenfarclas, Glen Moray, Benriach (Grape & Grain) en eventueel een Dufftown Distillery Walk in je to do list zetten. Taxi goede ervaringen met Martina's https://craigellachiecars.com

Campbeltown is alles te voet te doen, mits je uiteraard in de plaats zelf verblijft. Volop opties voor hotel of B&B's.

Op Islay zou ik altijd Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain boeken. Aan de zuidkant liggen Laphroaig, Ardbeg en Lagavulin dicht bij elkaar aan het Three Distillery Pathway en de nieuwe Porintruan is hier inmiddels ook als 4de distillery in productie gegaan.
Lucas van https://www.lambtaxi-islay.co.uk heeft ons de laatste keer enorm goed geholpen. Naast transport naar de verschillende distillery's erg flexibel en meegedacht met aanpassingen in ons reisschema (door annulering binnenlandse vlucht) en extra service met veel tips over bars, restaurants etc.

Mooie wandelingen kan je overal maken! Ik kijk vaak op deze site https://www.walkhighlands.co.uk
Je kan hier op regio / plaats zoeken naar wandelingen in de omgeving of eventueel ingezoomd op een kaart: https://www.walkhighlands.co.uk/maps/big-map.php

Met drie mede forumleden vertrek ik april naar Islay voor een 5 daagse trip en de tegelijk met jullie zit ik aan de westkant van de Speyside met mijn whiskymaten van Whisky aan het Strand. Wij gaan dan waarschijnlijk o.a. Ord (3de poging om trommelmouterij te bezoeken), Dalmore, Tomatin, Dunphail bezoeken.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Jul 2026, 10:58

Oh ja, met mijn whiskymaten gaan we ook altijd de dagen rond Hemelvaartsdag. Waar wij echter al meerdere keren tegenaan liepen is dat niet alle distillery's op zondagen open zijn!
Zou zeker tijdig een planning maken mat wat je wanneer wil bezoeken. Zowel op Islay als in Speyside is niet alles strak (in zin van tijd en afstand van elkaar) te plannen/combineren.

Je zal al er ook tegenaan lopen dat bij veel distillery's pas in de loop van 2027 de tours en tastings bekend en te boeken zijn.
1 x
Afbeelding

RdG95
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor RdG95 » 10 Jul 2026, 19:32

Weinig toe te voegen aan bovenstaande behalve het feit dat de "Ferry" moeilijk kan doen. Als in, tijden veranderen of annuleren. Goed om in het achterhoofd te houden.

En kwa distellerijen bezoeken? Persoonlijk zou ik kiezen wie jullie het meest lief hebben. Kwa data zal er voor die periode ook nog weinig bekend zijn zoals al benoemd. Ook goed om te weten dat niet alle distillerijen altijd operationeel zijn, dus goed naar kijken t.z.t. als jullie daar waarde aan hechten.
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”