Sinds deze week op dit forum aan het struinen, vindt het erg leuk om alles te lezen en een forum als dit lekker oldschool - het werkt uitstekend en is lekker actief.
Inmiddels bijna 31 jaar oud en woonachtig in de hoofdstad van Drenthe, het mooie noorden. (al zeg ik het zelf)
Jaartje of 10 whisky aan het drinken, met name de laatste 5 jaar meer aan het verdiepen en inmiddels de laatste jaren ook meer aan het verzamelen. Al moet ik zeggen dat verzamelen lastig is, het meeste gaat toch open.. en leeg.. wat uiteraard niet erg is.
Whiskybase account: RdG95, mocht je een kijkje willen nemen.
https://www.whiskybase.com/nl/profile/rdg95
Fan van meerdere distilleerderijen, geen uitsprekende voorkeur maar merk wel dat Laphroaig, Glen Scotia, Lagavulin en Glenfarclas eruit springt.
Zo ga ik af en toe naar tastings in het noorden bij slijterijen, cafe's en restaurants. Mocht je ooit in de buurt zijn, Wapen van Schotland in Hooghalen is een aanrader. (En nee, geen aandelen, kom er alleen af en toe
In Mei met 2 vrienden een 9 dagen in Schotland vertoefd met een camper. Wat een mooi land is het ook.
Onderstaand korte samenvatting.
De trip was Isle of Islay bezoeken, wat helaas maar 1,25 dag was i.p.v. 2 volle dagen door de Ferry.. wat verschrikkelijk is blijkbaar. De dag die we over hadden zijn we langer gebleven in Campbeltown, wat ook erg leuk was. Bedoeling was om snel langs Glen Scotia en Springbank te gaan maar door extra tijd die dag een tour gedaan bij Kilkerran. Distillery exclusive Springbank gekocht, spijt dat ik geen Kilkerran heb gehaald maar was nog begin van de trip en kofferruimte is schaars..
Op Isle of Islay hebben we een grote tour en tasting gedaan bij Laphroaig, evenals een tasting bij Bunnahabhain. Een leuke 15 jaar oude Laphroaig uit vat het meegekregen. Je mocht 1 van de 3 vaten kiezen die je het lekkerst vond en 100ml uit het vat tappen. Enkele distilleerderijen bezocht op Islay maar helaas door tijd niet alles kunnen bezoeken.
Glencoe en Isle of Skye een 2-3 dagen over gedaan, mooie wandelingen gemaakt. (zoals Old man of Storr) Prachtig gebied, aanrader, maar dat is wel bekend.
Torabhaig bezocht en Talisker. Bij Talisker en evenals Lagavulin, bewijst maar weer dat commercie overneemt, wat niet ten goede komt. (mijn mening)
Voorkeur ligt bij de distilleerderijen die nog charme hebben en authentiek aanvoelen.
Na de ''Isle's'' zijn we door Highlands en Speyside getourd en hebben we nog meer distilleerderijen bezocht en wat korte wandelingen gemaakt. Ook dit gebied is prachtig. Langs Inverness, bovenlangs, richting Dufftown gereden en daar overnacht. Wederom lekker gegeten in een restaurantje waarnaast een pub zat maar heerlijke whiskies. Gezellig kleinschalig dorpje, gebeurt niet veel maar dit was top en erg gezellig. Dit geldt trouwens voor alle dorpjes in Highlands/ Speyside waar we hebben overnacht.
Keuze gemaakt om niet Mortlach te bezoeken, heerlijke whisky, maar gezien de overige distilleerderijen van Diageo geen hoge verwachting van. Al hoewel we wel Glenfiddich hebben bezocht, leuk om te zien maar evenals commercieel. Maar allemachtig wat een grote distilleerderij is dat, immens terrein en ziet er prachtig uit.
Wellicht mis ik een paar maar in dit gebied het volgende bezocht: Benriach, Glenfiddich, Balvenie, Aberlour, Glenallachie, Glenfarclas, Blair Athol, Ballindaloch en Tullibardine.
Wat mij opviel is dat Aberlour een leuke distilleerderij is, verbouwing is bijna klaar met extra capaciteit. Leuke wandeling achterlangs de distilleerderij richting een kleine waterval, mooie bos omgeving. Leuk personeel, veel distillery exclusives en ze waren allemaal erg lekker en voor het gevraagde geld dikke prima. Waarom ik dit zeg, had ik niet verwacht aangezien Aberlour naar mijn insziens veel commeciële whiskies uitbrengt op 40%.
Verder nog enkele distilleerderijen die we wilde bezoeken maar helaas niet open voor toeschouwers. (Dailuaine, Craigallachie etc)
En de laatste anderhalf dag in Edinburgh vertoefd, Camper ingeleverd en nachtje hotel wat wel lekker was na 8 dagen camper. Edinburgh een mooie stad om de trip te eindigen. Gehele trip had wat mij betreft wel 2 week langer mogen duren om meer tijd te nemen op alle plekken, al hoewel de portemonnee niet..
Uiteindelijke vondst het volgende: Springbank, Glenfarclas, Tullibardine, Bunnahabhain en Aberlour. Allemaal distillery exclusives en geproefd op locatie. Mooi spul..
Ook wat foto's toegevoegd, doet het altijd goed denk ik, zie onderstaande IMGUR link. (Kan het via ''Img'' niet toevoegen, lukt niet)
https://imgur.com/a/Btc5bJ3