Arran mini trip verslag

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Iain87
Senior
Senior

Arran mini trip verslag

Berichtdoor Iain87 » 30 Mei 2026, 20:12

Met Hemelvaart ben ik met mijn 2 vaste Schotland-trip buddies een lang weekend naar the Isle of Arran geweest. Ik was al eens eerder hier geweest, maar voor minder dan 24 uur, wat veel te kort was. Arran smaakte naar meer, dus een 2e trip werd geregeld.

Onze heenreis verliep voorspoedig; vroege vlucht van Schiphol naar Glasgow, huurauto ophalen, even langs de veilinghuizen om wat aankopen op te halen en door naar Ardrossan voor de ferry. Dat is een ritje van minder dan een uur vanaf Glasgow, een fijne afwisseling van de lange road trips die we meestal maken. De ferry zelf was ook prima, het weer was goed dus we hebben de hele tocht (iets minder dan een uurtje) buiten gestaan.

Ferry.jpg
Ferry.jpg (1.82 MiB) 229 keer bekeken

Na een soepele overtocht kwamen we aan in Brodick, waar we ook verbleven, dus eerst de spullen gedropt bij onze cottage. Om 2 uur 's middags konden we al lekker ons ding gaan doen. Die middag hebben we een chille wandeling gemaakt langs the Fisherman's Walk aan het strand, om te gluren bij de Isle of Arran Brewery en een pint te drinken bij The Wineport Restaurant. Ook even gekeken bij Cladach Beach House, zag er leuk uit maar we waren eigenlijk al klaar voor avondeten. Eten deden we bij The French Fox, echt heerlijk en zeker een aanrader! Ze hebben geen alcohol license, maar je mag je eigen drank meenemen. Daarna nog wat pints en drams bij The Ormidale Hotel en vervolgens terug naar onze cottage.

Fisherman's Walk.jpg
Fisherman's Walk.jpg (2.67 MiB) 229 keer bekeken

Ormidale.jpg
Ormidale.jpg (2.73 MiB) 224 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Iain87 op 30 Mei 2026, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
8 x

Iain87
Senior
Senior

Re: Arran mini trip verslag

Berichtdoor Iain87 » 30 Mei 2026, 20:13

De volgende ochtend zijn we na een relaxt ontbijt een stukje gaan rijden over de zuidelijke kant van het eiland. Arran is echt mooi, "Scotland in miniature" zoals het wordt genoemd. Bij Lagg Distillery zijn we gestopt voor lunch en een aantal drams. Echt een mooie, visueel indrukwekkende distillery moet ik zeggen. Ruim opgezet en modern zonder te fancy of pretentieus over te komen. We hebben geen tour gedaan maar wel wat drams geproefd uiteraard. We mochten aan de bar gratis mini's proeven van de 8 verschillende flessen die ze ook in de winkel beschikbaar hadden. Ik vond van deze de 4yo Banyuls Cask de lekkerste en heb daar een dram van besteld.

Toch moet ik zeggen dat Lagg niet echt mijn whisky is. Wellicht verandert dat nog als het wat ouder wordt, want met peated Arrans heb ik wel goede ervaringen. Ook nog een dram van de Arran White Stag gedronken op het balkon, uitkijkend over de boomgaard van de distillery en de zee. Prachtig!

Lagg 1.jpg
Lagg 1.jpg (1.85 MiB) 228 keer bekeken
Lagg 2.jpg
Lagg 2.jpg (1.74 MiB) 228 keer bekeken

Die avond hebben we onder het genot van wat pints een paar potjes pool gespeeld bij The Corrie Hotel (mooi hotel met een goede whiskyselectie aan de bar) en heerlijk gegeten bij Mara Fish Bar & Deli, zelfde opzet als The French Fox en ook echt een aanrader.

Mara.jpg
Mara.jpg (1.98 MiB) 226 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Iain87 op 30 Mei 2026, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x

Iain87
Senior
Senior

Berichtdoor Iain87 » 30 Mei 2026, 20:16

Op zaterdag hadden we dan onze grote tour en tasting bij Arran, de Journey Through The Ages Tour. De rondleiding werd gedaan door Scott, een erg sympathieke vent met veel kennis. Na een lange carriere in de luchtvaart is hij naar het eiland verhuisd. Hij was al lange tijd fan van zowel whisky als archeologie en is o.a. ook betrokken geweest bij opgravingen van de originele Glenlivet Distillery.

De tour begon met een glaasje Arran new make spirit. Een straf begin misschien, maar Scott wilde dat we begonnen met een helder beeld van Arran whisky voordat het whisky wordt. Erg fruitig en best lekker, maar doe mij toch maar die variant die in het vat heeft gelegen :)

Met een gezelschap van ons drieen en twee vriendelijke Schotten begaven we ons na een korte rondleiding door de distillery al vrij snel naar de warehouse, waar 4 drams voor ons werden ingeschonken.

De eerste dram was een 1996 bourbon cask, echt heerlijk. De tasting note "cream soda" hoor je weleens, nou nooit heb ik die beter herkend dan hier. Echt een romige vanillesmaak, prachtig.
De tweede dram kwam niet uit een cask maar uit de fles, een 1995 sherry cask. Erg lekker maar mijn minst favoriete dram van de warehouse tasting, wat vooral iets zegt over hoe lekker de andere drams waren. Dit was "gewoon" een erg lekkere sherry whisky waar je veel goede sherrysmaken opvangt, maar iets minder die spirit van Arran terugvindt.
Mijn favoriet van de tasting: een 2017 Madeira Finish. Ik heb een paar keer madeira finishes gehad, maar nooit werkten die voor mij zo goed als bij deze. Die zoete madeira-invloed past gewoon perfect bij de fruitige spirit van Arran, voor mij echt een topper.
We sloten de warehouse tasting af met een 2015 Peated 50 PPM Sherry Cask. Peated Arran is iets dat voor mij goed werkt, vooral in sherry. Een topvoorbeeld van balans tussen vat, peat en spirit.

Warehouse 1.jpg
Warehouse 1.jpg (2.11 MiB) 226 keer bekeken
Warehouse 2.jpg
Warehouse 2.jpg (1.04 MiB) 226 keer bekeken

Na de warehouse zijn we nog naar de tasting room in het visitor's center gegaan waar we nog twee drams kregen te proeven, uiteraard met nog meer verhalen van Scott. De sfeer zat er inmiddels ook goed in moet ik zeggen. Eerst kregen we de Malt and Music Festival Bottling 2012, heeeeerlijk. Veel scherper dan dat werden mijn tasting notes niet meer. We sloten af met een 2009 Sherry Hogshead, prettig maar geen uitblinker tussen de topselectie die we hadden gehad.

Dan was het na 2,5 uur toch echt tijd om afscheid te nemen van Scott. De tijd was voorbijgevlogen. Ik moet Scott trouwens ook echt complimenteren voor de balans tussen vertellen, vragen beantwoorden en drams inschenken, de hele ervaring vloeide erg gemakkelijk en aangenaam. We konden 20cl-flesjes kopen van de 3 warehouse drams die daadwerkelijk uit een vat kwamen, dus ik heb er eentje van ieder meegenomen.

Bottles.jpg
Bottles.jpg (1.98 MiB) 226 keer bekeken

De tour kost 90 GBP, wat niet heel goedkoop is, maar de beleving was het voor mij zeker waard. We hebben nog even een rondje drams gedeeld aan de bar, onder andere een 25 year old. Daarna nog even de pour your own gecheckt, een 15 year old Quarter Cask. Deze stond volgens Scott vrij recent nog in zijn line-up voor de warehouse tasting maar moest hij afstaan aan de shop. Zeer lekker, dus ook een flesje van meegenomen :).

Die avond nog lekker wat pints, cocktails en diner gehad bij The Douglas Hotel om de volgende ochtend weer richting Glasgow te vertrekken. De terugreis ging niet zo voorspoedig als de heenreis, onze ferry kwam wel aan maar vertrok niet meer. Ik ben samen met een van mijn reisgenoten als voetganger meegegaan op de ferry naar Troon om via bus, trein en nog een bus naar het vliegveld door te reizen en onze vlucht te pakken.

Onze andere maat ging zijn vlucht helaas toch al missen. Die is naar het noorden van het eiland gereden en heeft de ferry naar Claonaig gepakt. Vervolgens moest hij helaas de lange rit naar het vliegveld alleen doen om een latere vlucht te pakken, die ook nog eens 3 uur vertraagd was...

Jammer van de afsluiting, maar al met al een toptrip en ik kan Arran en beide distilleries van harte aanraden!
18 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Freezeroz » 30 Mei 2026, 20:26

Bedankt voor je mooie verslag :Slainte.
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Berichtdoor defeatless » 31 Mei 2026, 00:59

Thanks voor je mooie verslag!
Nog ook wat van de natuur meegepakt daar? Want dat schijnt ook echt verschrikkelijk tof te zijn.
1 x

BuBen
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor BuBen » 31 Mei 2026, 06:46

Mooie reis zeg, ik wil nu weer terug! Ik ga je hotel en restaurants ook maar even noteren ;)
1 x

Hubert
Senior
Senior

Berichtdoor Hubert » 31 Mei 2026, 10:22

Prachtig verslag. Thx
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Fat Bastard! » 31 Mei 2026, 15:31

Mooi verslag van een toffe trip Ian :goedgedaan
Arran is en blijft mooi hè? Ook zonder de whisky.
Ik móet er zeker nog een keer naar terug en dan met meer tijd om de top van Goatfell te halen.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Cask1988 » 31 Mei 2026, 16:19

Mooi reisverslagje zo Ian :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Berichtdoor Cor - Vinabc » 31 Mei 2026, 20:47

Mooi verslag, dan wil je/ik zelf ook meteen heen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Rien68 » 01 Jun 2026, 14:22

Leuk verslag Iain, leest lekker weg :goedgedaan
0 x

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 01 Jun 2026, 15:28

Lekker verslag om te lezen :goedgedaan
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”