2 weken Schotland - April 2026

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Snowy
Senior
Senior

Re: 2 weken Schotland - April 2026

Berichtdoor Snowy » 21 Mei 2026, 13:42

Nou, terug van een geweldige reis! Ondertussen 2 weekjes alweer, weer veel aan het werk en terug aan het romantiseren en aan het aftellen tot we weer eens die kant op mogen. Aangezien ik hier zelf altijd graag meelees over wat andere hebben beleeft, ben ik er ook maar eens voor gaan zitten, ik ben lekker gaan typen dus let niet op eventuele spellingsfouten of schoonheidsfoutjes ;-). Onze vakantie heeft 16 dagen geduurd, en naast whisky stond het vooral in het teken van natuur en fotografie.

Op zaterdag vroeg het vliegtuig in gestapt op Schiphol richting Glasgow, een soepele vlucht en snelle pick up van de huurauto. Op naar Loch Awe met tussenstops bij Loch Lomond, the Green Welly (de Daftmill Tyndrum exclusive daar, geweldig) en Glencoe, om uiteindelijk bij ons kamertje boven de pub uit te komen. Hier wat biertjes gedronken en zitten te bakken in de zon op het terras. Op tijd naar bed, om de volgende ochtend een mooie zonsopkomst te fotograferen.

Zondag stond in het teken van rijden naar Campbeltown, voor mij toch wel de hoofdbestemming van deze reis.
We hebben echt goed de tijd genomen, veel stops gedaan op prachtige plekken (Skipness castle, grote aanrader), en de hele dag lekker op de baan geweest.

S’avonds wat drams gedronken en gegeten in the Ardshield hotel, loop afstand van onze AirBNB.

Drams :
- Cadenhead’s Springbank 11y Jan 2026
- Daftmill 2010 Unofficial fans group
- Hazelburn 10y Port Hogshead Ardshield
- Hazelburn 16y Refill Sherry Ardshield Hand Fill (de favoriet van de avond)
- Springbank Handfill Ardshield
- Springbank 6y Jamacain Rum Ardshield

Het fijne aan samen whisky drinken, mijn vriendin en ik delen bijna altijd alle drams zodat wij veel verschillende smaken kunnen proberen, en veel dingen tegen over elkaar kunnen zetten.

Na nog een avond wandeling door Campbeltown bij de lage zon het bed opgezocht.

CAMPBELTOWN

Op maandag begon het geweld!

In de ochtend de Cadenhead Warehouse Tasting, er werd met volop enthousiasme verteld, maar geen van de drams is mij echt erg bij blijven hangen in alle eerlijkheid, ik mocht ook geen foto maken van het a4’tje van onze host, waardoor ik naast een Glenfarclas en een Ardnahoe ook niet meer zo goed weet wat er nou precies geschonken is. Flauw!
Lunch in de Cadenhead bar met een Tullibardine 12y en Knockdhu 12y Amontillado, gebotteld door CH uiteraard.

Rondje gelopen, even bij Glen Scotia kijken, alles vol bloesem, prachtig gezicht.

De volgende tasting liet nog even op zich wachten waardoor wij lekker bij the Washback Bar in de zon wat drams zijn gaan drinken.

- Hazelburn 19y Fresh Tawny Port Open Day May 2025 (flesje gekocht)

Op naar de Kilkerran Warehouse Tasting. Een leuke host, en een group straal bezopen Duitsers van middelbare leeftijd wat de sfeer een tikje ongemakkelijk maakte.Deze Duitsers stonden daarna ook vrij ongepaste opmerkingen te maken richting de meiden achter de kassa in de Springbank winkel, laten we het alsjeblieft een beetje normaal houden met z’n alle, en niet vragen of we misschien s’avonds even thuis langs mogen komen etc etc.

Naast deze rant, een geweldige tasting van :

- Kilkerran 2006 III Distilled Refill Bourbon
- Kilkerran 2005 Refill Bourbon Hogshead
- Kilkerran 2016 Fresh Sherry Hogshead
- Kilkeran 2013 Port Pipe (Flesje gekocht)
- Kilkerran 2012 Refill Sherry Hogshead
- Kilkerran 2015 Heavily Peated Fresh Bourbon

Nog even nagenieten in de zon met een Springbank 21y Open Day 2018, het was net geen 25ml waardoor het glas gratis was, score!

Op naar de Coop om een avondje in de Airbnb te hangen met wat gezond eten.

Dinsdag stond de hoofd activiteit gepland, Barley to Bottle!
Het hele process volgen was geweldig, onze host was super enthousiast, en het was toevallig Local Barley week. Heeft toch iets bijzonders om te zien.
Begonnen met een flinke breakfast dram. De blending workshop was ook erg leuk, ik ben voor een vrij sherry heftige fles gegaan, mijn vriendin voor een bourbon / rum heftige fles met kleine hinten van Sauterness.

Na de Barley to Bottle nog 2 drams gedaan, als je er dan toch bent…

Drams :

- Hazelburn 2001 23y Fresh Bourbon B2B
- New Make Spirit
- Springbank 1990 32y Refill Bourbon B2B
- Longrow 23y B2B
- Hazelburn 15y 3x Refill Marsala & 1x Refill Bourbon Open Day may 2022
- Springbank 24y Oloroso & Port Cask Open Day May 2023

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snowy op 21 Mei 2026, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
9 x

Snowy
Senior
Senior

Berichtdoor Snowy » 21 Mei 2026, 13:44

ISLAY

Dag 1
Een vroege oversteek naar Islay, onderweg naar de boot beloond met een prachtige zonsopkomst langs de kust.
De oversteek ging vlot, aan boord wat gewerkt en veel naar buiten gekeken, verveelt nooit.

Aangekomen direct naar Bunnahabain, mijn vriendin reed vandaag dus ik kon overal een dram of 2 drinken.
In de zon, uitzicht op Jura en een kraakheldere lucht met een 1998 Calvados, Feis Ile 2022 dingen uit mijn geboorte jaar blijven toch altijd speciaal om te mogen drinken.

Op naar Ardnahoe, hier een Old & Rare Coal Ila 25ygedronken in het zonnetje.

Bij Coal Ila puur even naar binnen gesprongen, maar niet echt uitnodigend om lang rond te hangen, met het weer wat wij hadden wouden wij sowieso liever buiten dan binnen zijn. Grappig genoeg had de BBC die dag zelfs een bericht gedeeld waarin duidelijk werd dat het in Schotland warmer was dan in Milaan, Porto en Barcelona, Schotland was grappig genoeg de warmste plek van heel Europa!

Op naar Kilchoman, hier een lunch op de planning, en natuurlijk wat drams.
Een tasting setje gekocht van verschillende barley’s met verschillende PPM’s, zelfs 1 ongeturfde sample van Kilchoman.
Nog niet aan begonnen, wel erg benieuwd.

Drams :

- Kilchoman Port Cask 2024
- Kilchoman 100% Islay 2nd Release
- Kilchoman 100% Islay 15th release

Na Kilchoman naar ons verblijf in Bowmore gegaan om even op het strand te hangen, en wat drams te drinken bij The Lochside Inn aan het water.

Drams :
- Bruichladdich Valinch /076
- Bowmore Devil Cask 10y

Op naar Bowmore Hotel voor een hapje, lekker gegeten en nog een Bruichladdich 1998 Manzilla gedronken.

Dag 2
De dag begint met de Bruichladdich Tasting, veel enthousiasme, en heel erg volle glazen..
Op het programma : Bruichladdich Islay Grown 16y Gran Callejo, PC Islay Barley 11y, Octomore 15y.
Alles beviel ontzettend in de smaak natuurlijk, in de winkel een Black Art 19y en Octomore 10y distillery exclusive afgerekend…

Hierna richting Bowmore voor de tasting.
Per verbazing van onze tour guide waren wij de enige 2 personen op de tasting, hij zat al weken op rij volledig vol dus dit zagen ze zelf ook niet aankomen.
Aangezien wij de enige 2 waren wou ze ons ook graag een snelle tour geven door de stokerij, heel erg leuk.
Na alles gezien te hebben op naar warehouse 3, hier stond een 1st Fill Ex Bourbon 2006 klaar, een Red Wine Barrique 2008 en een Amontillado Cask Finish 2005. Van de eerste twee zijn 2 kleine flesjes mee naar huis gekomen.

Iets wat ik vooral erg opvallend vond is hoe vrijgevig ze zijn bij Bowmore, er stonden zeker 20 lege sample flesjes klaar voor ons in de bar, en we kregen zo goed als alles wat wij maar wouden om mee te nemen, zelfs nog een Devil Cask release 3 die wij zonder af te rekenen als sample mee kregen.

Alles in de gift shop was vrij prijzig, dus dit maar overgeslagen..
Pizza bij de Peatzeria gehaald en lekker aan het water opgegeten.

Dag 3

Uitgecheckt bij onze BNB in Bowmore, en op naar Ardbeg House. Hier zaten wij al heel lang naar af te tellen.
Koffers afgegooid en het ziet er echt werkelijk waanzinnig uit allemaal.

Fietsen opgehaald, gratis geüpgraded naar elektrische fietsen aangezien we Nederlands waren en er wel mee konden omgaan, ook waren de helmen niet echt nodig, daar had hij er ook nog maar 1 van, onze tocht ging direct naar Ardbeg.

Als je bij Ardbeg House verblijft krijg je een gratis tour door de stokerij, of je kan korting krijgen op de Warehouse tasting, de laatste hadden wij gekozen.
Ik zat een tijdje te twijfelen of deze tasting het wel waard zou zijn aangezien ik niet veel op internet gevonden kreeg, maar dit was zeker het geval.
Een hele leuk guide (haar man kwam vroeger altijd met zijn hondje naar de stokerij, nu is dit toevallig Shortie! Het grote icoon van Ardbeg.)

De tour bestond uit een Ardbeg uit ’10, ’19 en ’13. De type vaten staan mij helaas niet meer bij, maar het was een breed assortiment.
Als bedankje voor de tour nog een Ardbeg ’19 batch 7 gekregen in de bar.

Op de terugweg nog even bij Lagavulin en Laphroaig gestopt, maar niets gedronken op een sample van de Lagavulin distillery exclusive na.
Niet 100% mijn smaak, dus niet meegenomen.

Direct terug naar Ardbeg House, wij wouden dit erg graag eens gaan ontdekken, en het viel zeker niet tegen.
Verstopte drams op de kamer, geweldige sfeer en veel grappige accenten. Ardbeg, hate it or love it, veel klaag over de marketing, maar ik vind het simpelweg geweldig. Ik persoonlijk ben van menig dat whisky af moet van het stoffige imago wat heel veel van de jonge generatie weg houdt, en ik denk dus dat het goed is dat er ook stokers zijn die net even inzetten op leuke designs die opvallen, en echt een beleving rond het product bouwen.

In de bar meteen begonnen met een House Reserve, ik had even gespaard voor de fles en hij viel zeker niet tegen, hier de volgende ochtend dus een flesje van meegenomen bij het uitchecken.

Iedere dag om 18:15 krijgt iedereen in de bar een gratis dram uit het Badger vat, een single cask die enkel te drinken is in Ardbeg House.
Nu was het toeval zo dat batch 1 op was, en het nieuwe vat gepresenteerd werd, Bryony McNiven (distillery manager) was aanwezig om een praatje te houden over het vat en om met alle gasten een praatje te maken.

Na een geweldige maaltijd in het restaurant nog wat drams gedronken.

Drams

- Ardbeg Homecoming
- Ardbeg House Reserve
- Ardbeg Badger 2
- Ardbeg Arrrrrrrdbeg
- Ardbeg Kildaton
- Ardbeg Supernova

In de ochtend een geweldig ontbijt, even naar het Kildaton kruis en richting de ferry.. Islay, I’ll be back :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
7 x

Snowy
Senior
Senior

Berichtdoor Snowy » 21 Mei 2026, 14:04

Terug naar het vaste land.
Hier een paar dagen in de natuur verbleven, Glencoe en Loch Ness.
Veel gezien, veel rond gereden, in onze pod midden in Glencoe nog enkele driver drams gedeeld.

Afbeelding

Bij Loch Ness nog in de Fiddlers Inn beland, hier nog enkele drams gedronken.

Drams
- Thompson Bro’s Fiddlers Inn Jon’s Pluscarden
- Glen Ord 8y Decadent Drinks fiddlers inn Exclusive
- Old Plteney IWB Fiddlers Inn Exclusive
- Banff 1976 / 2000

Op dinsdag richting Dornoch Castle! Toevallig was ik eindelijk eens gelukkig in een Ballot voor een Dornoch fles, deze kon ik dus direct oppikken bij de stokerij. Een lange tijd drams gedronken en gepraat met Simon Thompson, wat een bom kennis en passie zijn die gasten zeg, niet normaal. Er was geen Dornoch meer beschikbaar om te drinken in de bar van het kasteel, dus Simon kwam direct met alle flessen die eind deze maand uitkomen om te proeven. Hier een geweldige avond beleefd, en veel geproefd.

Drams
- Bowmore Thompson Bros Limburg Edition 2026
- Dornoch Investor Exclusive cask 127a/b (mocht iemand een flesje willen missen….)
- Dornoch Cask 5y 144
- Dornoch Cask 1
- Thompson Glenrothes 29y Vintage 1996 Dornoch Castle Exclusive
- Springbank 1950-1978 :duimop
- Dornoch Cask 208 6y
- Dornoch Cask 205 6y
- Dornoch Cask 220 6y
- Thompson Bro’s Lindores abbey 5y
- Dornoch Cask 198 6y
- Bladnoch 1974 29y Signatory
- Thompson Bro’s Williamson 12y

Afbeelding

De volgende dag was het tijd om naar Speyside te gaan.
Via een mooie route terecht gekomen bij Dallas Dhu, hier een sample van een Dallas Dhu 10y 1980 mee mogen nemen.
Veel culturele geschiedenis stops gedaan onderweg naar Ballindalloch. Geen fles gekocht, maar wel een Spirit of Speyside 2026 en 2014 Single Cask gedronken, beide goed, maar niet overtuigend voor mij. Bij de lunch een Ballindalloch The Castle gedronken, na het boek laatst uitgelezen te hebben.

Afbeelding

Op naar een oude bekende, Glenfarclas, geen tour maar altijd leuk om binnen te springen.
Een dram gekregen van de 10y Spirit of Speyside 2026 Matusalem Sherry, de enige fles waar ik echt spijt van heb dat ik hem niet gekocht heb, maar ook niet waard vind om meer dan retail voor te betalen online.. (mocht iemand er een over hebben...) Bij Glenallachie ook binnen gesprongen en de Spirit of Speyside 2026 22y 2003 PX Puncheon gedronken, serieus goed, maar ook serieus £225.

Op naar het hotel, Highlander Inn, hier de afgelopen keer ook gebleven en na ook in Japan afgelopen jaar naar de Inn te zijn geweest zijn we fan.
Er was een Ben Nevis 18y voor mij gereserveerd dus hier mee begonnen, en nog vele andere drams geproefd.

Drams
- Ben Nevis 18y Maggies Collection (Flesje gekocht)
- Kanosuke Highlander Inn
- Bruichladdich Highlander Inn (Flesje gekocht)
- Daftmill 2011 Winter Batch 2024
- Speyburn Distillery Exclusive 2000 / 2025
- Spey Duae
- Not Secret Speyside 10y Maggies Collection
- Ouishii Blended 40y Highlander Inn
- Glen Garioch Maggies Collection 22y
- Longmorn 10y Maggies Collection
- Aberlour 19y Maggies Collection
- Living Souls 17y Glenrothes

De dag hier na stond in het teken van de Cairngorms, veel natuur, veel koetjes.
S’avonds uiteraard weer de Highlander Inn bar in.

Drams
- Blair Athol 15y Maggies Collection
- Deveronside 16y Maggies Collection (op de wantlist)
- Mellow Melon Maggies Collection
- Glen Grant 17y Maggies Collection
- Clynelish 9y Whisky Mew
- Linkwood Tawny Port Spirit of Speyside 2024
- Linkwood 17 Whisky Blues

De volgende dag met volle koffers richting Glasgow met tussenstop in Stirling.

De volgende flessen zijn mee naar huis, en ik ga er zo ook wat sampletjes van op het lijstje zetten…..

Campbeltown
- Springbank Barley to Bottle (2x, 1 door mij, 1 door mijn vriendin)
- Springbank Cage Ex Bourbon, Fresh Palo Cortado
- Springbank Cage Fresh Port Pipe
- Hazelburn Open Day 2025
- Longrow Open Day 2025
- Kilkerran Warehouse Tasting Port Pipe
- Springbank Handfill 20cl
- Hazelburn Handfill 20cl
- Longrow Handfill 20cl
- Kilkerran Handfill 20cl

Islay
- Ardbeg House Reserve
- Octomore 10y
- Bruichladdich Black Art 19y
- Bowmore Warehouse Bourbon
- Bowmore Warehouse Amontillado
- Kilchoman Sample Pack, verschillende barleys en ppm’s

Dornoch
- Dornoch cask 52 8y (eindelijk eens succesvol in de ballot, meteen kunnen ophalen)

Speyside
- Ben Nevis 18y Highlander Inn
- Bruichladdich 17y Highlander Inn

Geweldige trip, ik kan echt niet wachten tot we weer mogen.

Afbeelding
11 x

BuBen
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor BuBen » 21 Mei 2026, 18:16

Deze had ik even gemist, maar wat een reis en wat een drams!
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Fat Bastard! » 21 Mei 2026, 20:46

Mooi verslag van een absoluut mooie vakantie man! En getroffen met het weer (zoals ik ook vaak mee maak!).
2 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”