Dornoch expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
BuBen
Actief lid
Actief lid

Dornoch expressies

Ongelezen berichtdoor BuBen » 18 Feb 2026, 10:59

Het verbaasde me al even dat er nog nauwelijks gesprek wordt gevoerd over Dornoch Distillery van Thompson Bros distillers (https://www.thompsonbrosdistillers.com/).

Na een bezoek aan hun kasteel, bar en distilleerderij ben ik de hype gaan begrijpen. Helaas heb ik alleen maar drams kunnen drinken van Dornoch en geen fles kunnen vinden. De uitzondering hierop is de Sutherland 5yo en Ardnoch 5yo blended malts die ze met hun buddies bij Clynelish en Ardnamurchan hebben samengesteld.

Als ik hun distillaat kan typeren dan doet het me denken aan de betere Japanners zoals Chichibu en Shizuoka, maar ook Nagahama. Het distillaat lijkt gerst voorop te hebben met, afhankelijk van kleine experimentjes, een florale toon of een peaty toon, een groene paprika toon of gerst-fruitige tonen die aansluiten bij een goed sherry vat. Vaak net een beetje funky, maar niet Springbank type. Eerder Ben Nevis en Clynelish-achtig qua kust- en funktonen. Hun funk is, zoals Ben Nevis (nogmaals imho) wat industrieel van karakter. Metaal, olie, werkplaatsgeuren, misschien een beetje stal-achtig.

In hun bar kon ik cask #144 drinken, een heavily peated versie die absoluut niks te maken had met een unpeated variant die ik de dag eerder uit een private cask ingeschonken kreeg door een gast van de bar. Nou ja, niks, dat industriele karakter met gerst op de voorgrond was er zeker!

De Ardnoch is nu een pareltje in mijn simpele collectie. Niet voor iedereen een lekkere whisky, maar wat een mooi voorbeeld van wat Dornoch nu kan. Ik hoor dat de 2026 Sutherland 5yo heel sterk gaat worden en eigenlijk een stukje ouder is dan 5yo inmiddels.
En over een aantal jaar zullen we de eerste blended-at-birth Ardnochs op de markt krijgen en die ga ik dan ook zeker zoeken als Ardnamurchan én Dornoch fan.

Ik hoor graag wat ieders reactie is op wat Dornoch maakt. Wat mij betreft ook op de Mystery Malts en nieuws over Struie, of bezoekjes aan de Dornoch bar.

Proost!

P.S. #1: https://www.whiskyfun.com/#170226 toont de recenste Dornoch reviews op wf
2 x

Ardking
Senior
Senior

Re: Dornoch expressies

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Feb 2026, 17:53

Leuk om je enthousiasme te lezen en ik ben helemaal niet bekend met deze distilleerderij, dus ga mij er eens in verdiepen!
1 x
"Volo et Valeo"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Feb 2026, 18:20

BuBen schreef:Ik hoor graag wat ieders reactie is op wat Dornoch maakt.
Ook hier geen ervaring.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Toondby
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Toondby » 17 Mei 2026, 23:15

Toen ik 2 jaar geleden in Schotland was, werden de broers zowel met hun onafhankelijke bottelingen alsook met hun eigen distillaat alom geprezen in verschillende whiskybars. Een fles bemachtigen was quasi onmogelijk. En de 50 cl flessen zijn toch stevig qua prijs voor zo’n jong distillaat en als ik het mij goed herinner, vaak op octaafvat. Helaas heb ik toen ook gepast voor een dram in een bar, die werden ook erg duur verkocht.

Als ik de gelegenheid nu zou hebben, zou ik ze wel onmiddellijk proberen! Lijken me echt een gepassioneerd duo! (Lees: freaks, maar van het heeeele goede soort! :goedgedaan )
1 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 18 Mei 2026, 10:25

Toen ik in diverse Schotse bars was enkele weken terug heb ik geen enkele Dornoch botteling gezien - blijkbaar hebben ze zich vorig jaar quasi exclusief op hun IBs en de nieuwe distillery gefocused en is er amper eigen distillaat gebotteld geweest, iets wat zich dit jaar ook aan het voorzetten is.

Ik vind het wel interessante whisky, heb er al enkele gedronken en ze zijn steeds heel verrassend en vooral "anders" dan jong spul van de traditionele distilleries. Ook al enkele flessen op de kop kunnen tikken in hun winkeltje (helpt wel als je er al een paar keer geweest bent), hoewel ik de prijzen inderdaad ook aan de hoge kant vind en daarom niet echt nog nieuwe flessen ga bijkopen.

Waar ik wel los doorheenkijk is hun marketingverhaal: ja, het zijn liefhebbers, ja het zijn nerds net zoals wij, maar het blijven ook gewiekste verkopers die gewoon hun product aan de man willen brengen. Dus alles wat ze doen en zeggen ook met een korreltje zout nemen blijft de boodschap (voor mij althans).
4 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Mei 2026, 14:54

Yep, voor mij, vooral dat laatste.

Vind de ophemeling die (hier en elders) gebeurt wel erg typisch. Ik merk vooral dat mensen die contact hebben gehad met de heren alles een stuk beter beoordelen; bijna cult-achtig. Heb zelf al meerdere bottelingen op die echt zwaar ondermaats waren. Prima gasten lijkt het, en er zit een leuke filosofie achter, plus ze verkopen het leuk, maar het zou wel leuk zijn als velen de PST-bril in de koker houden.
1 x
2 ∞ & →

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 18 Mei 2026, 17:49

Volstrekt eens dat je de bros niet moet verheffen tot iets wat ze niet zijn. Dus net als met Angus, Symington, de Urquharts van G&M, de Watts en Kenny van Dram Mor, neem hun persoonlijkheden en de filosofie die ze uitspreken met een korrel zout.

Desalniettemin denk ik dat we die club indies, misschien muv de Urquharts, wel meer voordeel vd twijfel kunnen geven dan de grote globale bedrijven zoals LVMH, Diageo, Edrington, etc etc.

En het blijft smaak, dus als bijv. Smogen en Dornoch (en talloze andere super-exclusieve mini distilleerderijen) niet iets kunnen bieden voor wat je wil betalen, dan moet je vooral de hype lekker links laten liggen.

(Dan gaan hun prijzen hopelijk ook eens omlaag ;) )
0 x

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 18 Mei 2026, 23:02

Casketje schreef:
Ik vind het wel interessante whisky, heb er al enkele gedronken en ze zijn steeds heel verrassend en vooral "anders" dan jong spul van de traditionele distilleries. Ook al enkele flessen op de kop kunnen tikken in hun winkeltje (helpt wel als je er al een paar keer geweest bent), hoewel ik de prijzen inderdaad ook aan de hoge kant vind en daarom niet echt nog nieuwe flessen ga bijkopen.

Welke flessen heb je van ze gekocht? En kon je ze nog proeven op de bar of heb je ze blind gekocht?

Het is idd wel jammer dat ze zo weinig distillaat hebben gemaakt de laatste tijd. Het blijft hyperexclusief zo, maar gelukkig bouwen ze aan Struie. Het idee daarvan is oa. dat ze de best practices van Dornoch in een opgeschaalde vorm voor lagere prijs kunnen produceren. Dan wordt het voor ons stervelingen interessant. Maar ook dan blijft het zo dat de kwaliteit en smaak koning zijn, niet naam en faam en dat soort onzin.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”