Ardnahoe expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ardnahoe expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 23 Apr 2026, 22:27

Ik hou wel van een goed gepeate knaller, en dat zijn deze jonge expressies uiteraard; hoog in %abv, peated, en vrij actieve (first fill) vaten. Werkt leuk, máár verwacht uiteraard niet de gelaagdheid van een 20+ jaar oude whisky.
0 x
2 ∞ & →

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 04 Mei 2026, 08:56

Recentelijk organiseerde ik een proeverij waarbij de laatste 3 flessen van Ardnahoe waren. De Infinitie Loch, de Bholsa en de cask strength. Ik had van alle versies 6 flessen ingekocht en ik hield er nog 13 van de 18 over. Dus wat magere verkoop. Ik snapte het eigenlijk ook wel want ik vond het allemaal best wel weer duur voor relatief jonge niet perse onderscheidende whisky. Wel knap dat het in ieder geval duidelijk Islay peated was, maar verder best wel vlak en weinig unieke tonen. Ik ga ze binnenkort eens in een line up zetten met andere Islay distilleries om te achterhalen waar dan de smaak naar toe gaat en welke inzichten dat oplevert.
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mei 2026, 09:40

Advocaat van de duivel: welke distilleerderij heeft wel een fatsoenlijke core range waarbij het merendeel van de expressies leuk zijn. Ik kan er geen noemen. Uiteraard wel 1 of 2 expressies; Ardbeg Oegie, misschien de oude Dronach-range. Maar dan houdt het ook wel op? En dat zijn gerenommeerde distilleerderijen met ‘gerijpte stock’.
0 x
2 ∞ & →

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 04 Mei 2026, 10:47

@squaadgras: mijn duit in het zakje

De andere Ardna wat mij betreft: Ardnamurchan

De AD is op en top hun typische profiel.

De Cask Strength biedt niet enkel 'meer van hetzelfde', maar net als de Oegie van Ardbeg een flinke oemf met het hart van Ardnamurchan.

De Sherry is weer ander profiel. Ook cask strength, maar een moderne sherry invloed op het coastal hart van Ardna.

De Midgie is core range inmiddels en echt een leuke variatie, funky vaten, beetje gek, maar heerlijk zilt.

De Paul Launois is een absolute fruit (niet sherry) bom en niet voor niets zo gewild.

De Heritage Barley is weer een ander smaak profiel, met vooral een ander mondgevoel, meer malt dan Paul Launois, meer fruit dan de AD, geen turf (dus anders dan bijna alles in de core range).

En dan voor de echte fans: de Mezcal, Madeira, Rum en Sauternes, hoewel je die nog niet echt core range kan noemen.
0 x

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 04 Mei 2026, 12:19

En ik zou bijna Springbank/Kilkerran vergeten!!

Call me crazy, maar de 5yo, de 10yo, de 12yo CS, de 15yo, de 18yo, de KK12, de KK16, de KK heavily peated, KK sherry/port/bourbon CS, stuk voor stuk parels
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”