Wat staat er bovenaan je wishlist?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
sanders_spirit
Actief lid
Actief lid

Wat staat er bovenaan je wishlist?

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 25 Apr 2026, 10:02

Het verbaast me dat er niet al zo'n topic is, dus ik gooi hem er maar gewoon in.

Wat is de fles die bij jullie bovenaan de wishlist staat? En dan bedoel ik niet Macallan M, omdat het duur en onbetaalbaar is. Maar iets dat ook binnen de realiteit valt en je echt graag wilt hebben.

Voor mezelf staat daar sinds ik bij Fidder in Zwolle geweest bent de 25 jaar oude Mortlach van GM https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ear-old-gm . Voor mij is dit absolute 'maaltijdwhisky', zo vol en complex dat je het niet snel op kan drinken.
5 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat staat er bovenaan je wishlist?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 25 Apr 2026, 17:08

Poey. Niet direct één fles op het oog, gelukkig in een positie dat ik in principe de meeste flessen zou kunnen kopen. De laatste tijd vooral meer bezig met prijs-kwaliteit. Na de jaren van gekte besef ik mij steeds meer dat je vaak de prijs er niet vanaf drinkt. Tegenwoordig vind ik het leuk om op de persoonlijke pareltjes te vissen; een 87-88 pt. slobber die in mijn straatje past (en dus persoonlijk misschien wel 90 pt. scoor) voor rond de €100,- doet mij meer dan die ene 90+ pt. WB fles van €300-€500,-

Een voorbeeldje zou deze Peallach 2005 MoS zijn.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-2015-mos
5 x
2 ∞ & →

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Apr 2026, 18:16

Lastig topic dit.
Ik ben het wel eens met squaadgras.
Wat ik zou willen, kan ik gewoon kopen. Maar ik richt me tegenwoordig liever op toppertjes tussen de 40 en 80 €.
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 25 Apr 2026, 19:03

Ik heb vorige week deze SMWS uitgebreid geproefd:

Dalmore 2013 11y 58,3% SMWS 13.110 (Boozy Marshmallows) 1st fill oloroso b.2025
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... smws-13110

Dámn die was lekker! Dus nu bovenaan mijn wish list, maar helaas niet meer bestelbaar bij SMWS...
0 x
Afbeelding

sanders_spirit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 25 Apr 2026, 21:11

Eens hoor Squaad en Freez. Het jagen naar de betaalbare pareltjes is wel de essentie. Ik heb dan niet die luxe, €250,- is wel een serieuze hap uit mijn besteedbare maand. Juist dat maakte dat ik dit wel eens interessant vond om te horen ook. Ik heb na de eerste 5 jaar nooit meer echt gehad dat ik iets echt heel graag wilde hebben. Dit is de eerste die dat voor elkaar kreeg sinds hele lange tijd. Ondertussen heb ik 'gewoon' de Bunna Staoshia uit de 100 proof van SV besteld bij de slijter :lol:
Laatst gewijzigd door sanders_spirit op 26 Apr 2026, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Apr 2026, 22:10

squaadgras schreef:Poey. Niet direct één fles op het oog, gelukkig in een positie dat ik in principe de meeste flessen zou kunnen kopen. De laatste tijd vooral meer bezig met prijs-kwaliteit. Na de jaren van gekte besef ik mij steeds meer dat je vaak de prijs er niet vanaf drinkt. Tegenwoordig vind ik het leuk om op de persoonlijke pareltjes te vissen; een 87-88 pt. slobber die in mijn straatje past (en dus persoonlijk misschien wel 90 pt. scoor) voor rond de €100,- doet mij meer dan die ene 90+ pt. WB fles van €300-€500,-

Een voorbeeldje zou deze Peallach 2005 MoS zijn.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-2015-mos

Ik vind 100e voor een fles nog steeds flink geld waar ik wel wat voor verwacht. In mijn zoektocht voor mijn pa met een budget van 150e zag ik nog steeds weinig waar ik echt super enthouisasr van werd.

Ik heb zelf maar 1x zon bedrag uitgegeven aan 1 fles en dat was een 1989 bunna van c.a. 27yo. Misschien niet meer realistisch tegenwoordig, maar dat maakt wel dat ook ik al jaren in de tot 80e categerie blijf kijken wat voor leuks er langs komt.

Dat maakt.ook dat ik nu geen antwoord heb voor mijn whishlist. Wel goed topic verder, misschien raak ik nog geinspireerd.

Ps. Om toch antwoord te geven: over 3 jaar komt er een burnside 1989 aan, en ik verwacht ook nog een bunna 2015 van de cqs waar ik wel naar uitkijk.
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Apr 2026, 22:34

Deze Bowmore had ik toen gewoon moeten kopen, maar ik was weer eens te laat.

Dus indien iemand hem " betaalbaar " aanbied. :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/45259

Groet Cor
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 25 Apr 2026, 23:55

Mijn wishlist bestaat eigenlijk gewoon uit vrij normale flesjes die ik bij mijn volgende bestelling mogelijk in de winkelmand leg.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/296524 - twijfel omdat ik in recensies lees dat het niet het typische Clynelish karakter heeft.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/298557 - gewoon benieuwd of dit wat is, geen duur flesje, wel single cask spul.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/293699 - familie zit nu in Duitsland en kan 'm misschien meenemen, anders zou ik zoiets niet snel overwegen.

Maar ik denk dat je meer doelt op een droomlijst. In dat geval zou ik graag een Tamdhu Cigar Malt willen hebben. Alleen heb ik dat geld er niet voor over. Ik heb ooit een sample geproefd en die was wel echt heel lekker, maar niet 300 euro lekker. Verder droom ik niet zo heel hard. Ik probeer mijn zinnen altijd te zetten op betaalbare en verkrijgbare dingen, 50-100 euro ongeveer.
2 x
Afbeelding

sanders_spirit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 26 Apr 2026, 07:37

Slight schreef:Maar ik denk dat je meer doelt op een droomlijst. In dat geval zou ik graag een Tamdhu Cigar Malt willen hebben. Alleen heb ik dat geld er niet voor over. Ik heb ooit een sample geproefd en die was wel echt heel lekker, maar niet 300 euro lekker. Verder droom ik niet zo heel hard. Ik probeer mijn zinnen altijd te zetten op betaalbare en verkrijgbare dingen, 50-100 euro ongeveer.

Wishlist is interpretabel natuurlijk, dat maakt de reacties nu al leuk. Hoor ze wel graag realistisch dus niet te letterlijk 'droomlijst'. Ik bedoelde juist zelf zoiets als de cigar malt die je benoemd, maar waar je dan wel net van vindt dat hij het geld waard is, maar het er normaal niet aan uitgeeft. Moet trouwens zeggen dat ik in de onrealistische categorie ook geen echte wens heb, hou me daar niet mee bezig. Ik wil wel eens iets extreem ouds proeven, maar de wat kom ik vanzelf tegen.
1 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 26 Apr 2026, 08:51

In de Thompson Bros Mystery Malt batch 5 zitten een paar mooie flessen, waaronder dat oude Clynelish-spul. Daar zou ik natuurlijk graag een flesje van bemachtigen. De kans dat je die treft is alleen echt minimaal: 0,27% voor de 24-jarige en 0,16% voor de 21-jarige Clynelish. Waarschijnlijk krijg je dus een fles waar je niet op zit te wachten.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 26 Apr 2026, 16:54

Ik heb van Laphroaig de 10yo CS serie batch #06 t/m #17 dicht staan.
Zou best de eerste vijf erbij willen hebben maar niet voor de belachelijke prijzen die er nu voor gevraagd worden bij winkels en op secundaire markten.
De laatste maanden verschijnen ze wel regelmatig op veilingen zag ik, dus wie weet......
4 x
Afbeelding

Kl36
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 26 Apr 2026, 21:50

Dan toch de springbank 30 om de core range te hebben staan.
Alleen nu even andere prioriteiten
Daarbij aan het begin veel kunnen kopen sommige ook tegen woekerprijzen.
Zit nu wat langer in de game dus koop bewuster en zoals andere ook het noemen leuker om hidden gems 87/88 punten open te maken ipv flesje kopen om een mogelijk moment het te openen. :nat
1 x

Mithras
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mithras » 29 Apr 2026, 13:50

De Lagavulin Destillers Edition uit 1986 (dus deze of deze).
Geen idee of 'ie goed smaakt, maar ik ben geboren in 1986 en de Lagavulin 16 was mijn eerste introductie in de whisky's die ik echt lekker vind. Het valt alleen niet mee om deze op een veiling te scoren zonder dat ik een nier moet verkopen om 'm te kunnen betalen. Een sample en lege fles zouden al prima zijn (ik wil niet de fles neerzetten zonder hem ook geproefd te hebben). Heb al een plekje in mijn hobbyruimte gereserveerd.
2 x
Beginnend whisky-drinker met voorkeur voor Islays.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Apr 2026, 19:36

Slight schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/296524 - twijfel omdat ik in recensies lees dat het niet het typische Clynelish karakter heeft.

Vind ik de OB van Clynelish best wel lekker voor een 'sanitized whisky'. Een IB met dat karakter zou dan wel leuk zijn.

Wil ik ook nog wel eens een IB van Ardmore proberen.
Maar het heeft geen haast en ik moet er tegenaan lopen. Genoeg in de kast staan om de komende jaren mee rond te komen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 29 Apr 2026, 20:09

Heel simpel, zo lang mogelijk en met zoveel mensen genieten van dit drankje en mooie herinneringen maken ;)
7 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”