"Living bottle"

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: "Living bottle"

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Apr 2018, 08:45

FGG schreef:...óf een houder voor een niet al te fancy whisky.

Wat is in jóuw kast nog een 'niet al te fancy whisky'? :Scratch :lol: :goedgedaan
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Apr 2018, 09:55

Dre schreef:
FGG schreef:...óf een houder voor een niet al te fancy whisky.

Wat is in jóuw kast nog een 'niet al te fancy whisky'? :Scratch :lol: :goedgedaan

Dat vind ik een mooi compliment! Thnx! :hoedaf

Ik heb nog 3 miniatuurtjes van Ben Bracken, ik heb nog een JW Red Label staan (niet in de kast), en er staat nog een Glen Grant Major's Reserve, hoewel die niet eens zo slecht is.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Spooky
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Spooky » 11 Apr 2018, 13:09

FGG schreef:Ik heb onlangs een presentje gekregen in de vorm van een kristallen decanter. Mooi ding, en ik wil 'm eigenlijk wel vullen, maar na de verhalen die ik heb gelezen over het lood wat in kristal zit en door de alcohol úit de fles en ín de drank verdwijnt houdt me dat toch een beetje tegen. In eerste instantie leek me dat een mooie gelegenheid voor (nog) een living bottle, maar ...

Bij mij is het ook zo begonnen: de decanter was te mooi om niet te gebruiken. Ik bewaar hem in de kast, uit de invloed van het zonlicht.
0 x

Spooky
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Spooky » 11 Apr 2018, 13:36

Dre schreef:Gewoon ff een vraagje aan Living bottle-bezitters: Hoe vaak drinken jullie nou uiteindelijk echt een glaasje uit die fles? Met alle keuzes aan prachtige samples en flessen die de meesten van ons in de kast hebben staan, kies je dan tóch nog wel eens voor die living bottle?

Hangt bij mij af van het tempo dat er nieuwe flessen bijkomen/opengaan. Ik hou mijn 'living bottle' liefst 'vol' (om het aandeel lucht zo klein mogelijk te houden), maar als er nieuwe flessen arriveren, vul ik meestal een 5-tal sample flesjes af, en die proef ik dan wel eens samen met een paar vrienden die het projectje een beetje mee opvolgen.
Pas als er dan 5 nieuwe toevoegingen gebeurt zijn, vul ik opnieuw samples af. Ik plan vanaf nu ook steeds één sample flesje te bewaren van elke afvulling... Mss leuk om in te toekomst eens naast elkaar te vergelijken.

Grappig is wel dat mijn 'decoy' decanter (met goedkoop spul in) meestal de aandacht trekt en mijn 'perpetuum blend' (die ik uit het zonlicht bewaar) ter sprake brengt.

Het blijft toch een leuke hobby :D
David
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Apr 2018, 18:37

FGG schreef:
Reichenbach schreef:Zo lang je de whisky er niet langdurig in bewaard is er denk ik geen reden om hem niet te gebruiken, kristal of niet.

Probleem is hier de definitie van "langdurig". Mijn twee living bottles staan al ruim een jaar. Is dat langdurig? Of een maand? :Scratch
Lijkt mij ook aardig langdurig.

Kort lijkt mij een week, of een paar dagen ingeval een fles wijn of port om te decanteren.

Whisky is chemisch gezien zuur (mijn living bottle heeft een pH tussen 4 en 5), dat bevordert de opname van lood uit het kristal, wijn is trouwens ook zuur.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Pier1984
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Pier1984 » 05 Mar 2019, 19:55

Weer tijd voor een update!

- JW red 43% (8)
- JW black 43% (5)
- Hart Brothers Macallan 10y 1989 43 % (2)
- Chivas Regal 12y 40% (2)
- Tullamore Dew 40% (2)
- Aberlour 18y 43% (1,5)
- Bushmills 10y 40% single malt (3)
- Ardbeg 10y 46% (2)
- Cardhu 12y 40% (2)
- The famous Grouse port wood cask finish 40% (3)
- JW double black 40% (1)
- Talisker Storm 45,8% (1)
- Naked Grouse (1,5)
- Tomatin Legacy (1,5)
- William Lawsons (3)
- Royal Lochnagar distillers edition 2012 (1)
- Glenfarclas 12 (1)
- Glenfarclas 105 cask strenght (3)
- Ledaig 10y (1)
- Balblair 2005 (1)

Hij smaakt behoorlijk naar turf maar de afdronk is dan weer meer Highland/sherry. Voor nu houd ik het op bijzonder :D
0 x

Pier1984
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Pier1984 » 05 Mar 2019, 19:57

Oh en besloten om m'n Macallan Sienna, Balblair 1999 en Nikka from the barrel hier niet in te gooien. Te lekker puur, zou jammer zijn.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Apr 2026, 21:24

Mijn hemel, is er in dit topic ook al 7 jaar niet meer gereageerd? Ik kan me toch echt nog goed herinneren dat ik dit topic weleens tegen kwam. Nouja, in navolging van mijn reactie in het andere oude topic BOTTOM-3 van je huidige whiskykabinet, toch maar besloten om het eens te proberen met

10cl https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/182141/seven-stars-nas-ca
5cl https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/244191/blended-scotch-whisky-2003-tcah

Geen hoge verwachtingen van, maar toch leuk om eens te kijken of het wat wordt. En maakt ook weer ruimte in de kast, want het waren de laatste cl's van beide flessen. Idee is om rustig aan te vullen met ongeturfde single malts, 3-5cl per keer. En pas weer eens proeven als ik op c.a. 30cl zit.
0 x

sanders_spirit
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 11 Apr 2026, 09:34

Dit is gewoon een heel grappig concept. Ik kwam het idee ooit tegen op het YouTube kanaal van The Whisky Vault, daar noemde men het 'blendageddon'. Ik heb toen een paar 20cl flesjes gekocht bij Ikea en in 1 heb ik toen alles uit mn kast een klein drupje in gedaan tot hij vol was. In die tijd ging dat om een kleine 30 stuks en het was verrassend lekker, ook al bleef het lang staan.

Nu ik dit lees denk ik jaaaa, dat moet ik ook weer eens gaan doen. Ik las iets over een karaf om in bij te houden, dat lijkt mij wel wat. Ik kom vaak prachtige karafs tegen, maar durf daar geen goede fles in leeg te gieten voor op de salontafel. Dit is wel een goed concept om dan restjes daarin te kieperen. Ik ga vandaag eens even op speurtocht!
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Apr 2026, 12:05

sanders_spirit schreef:Nu ik dit lees denk ik jaaaa, dat moet ik ook weer eens gaan doen. Ik las iets over een karaf om in bij te houden, dat lijkt mij wel wat. Ik kom vaak prachtige karafs tegen, maar durf daar geen goede fles in leeg te gieten voor op de salontafel. Dit is wel een goed concept om dan restjes daarin te kieperen. Ik ga vandaag eens even op speurtocht!

Let wel op dat veel karaffen....karafs..... (hallo! Dikke van Dale?!?) niet goed afsluiten en meer voor de sier zijn. Zou zonde zijn als de alcohol uit je living bottle vervliegt.
1 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Apr 2026, 12:14

Fat Bastard! schreef:
sanders_spirit schreef:Nu ik dit lees denk ik jaaaa, dat moet ik ook weer eens gaan doen. Ik las iets over een karaf om in bij te houden, dat lijkt mij wel wat. Ik kom vaak prachtige karafs tegen, maar durf daar geen goede fles in leeg te gieten voor op de salontafel. Dit is wel een goed concept om dan restjes daarin te kieperen. Ik ga vandaag eens even op speurtocht!

Let wel op dat veel karaffen....karafs..... (hallo! Dikke van Dale?!?) niet goed afsluiten en meer voor de sier zijn. Zou zonde zijn als de alcohol uit je living bottle vervliegt.

Wat Andre zegt. En zorg dat ie gemaakt is van loodvrij glas. Oudere karafs zijn vaak prachtig maar bijna altijd loodglas. Opzich is dat niet heel erg als de fles heel snel leeg gaat maar bij Living Bottles is juist dát niet t idee. Kijk daar dus voor uit :-)
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 11 Apr 2026, 12:35

Zie ook dit draadje

Vraag over whiskykaraffen

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

sanders_spirit
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 11 Apr 2026, 22:55

Bedankt voor de tips. 'Gelukkig' niets kunnen vinden nog vandaag dus heb bij de Action voor 2 hele euri deze watefles met kurk gekocht:
https://www.action.com/nl-nl/p/3206577/waterfles/

Label ligt uiteraard al ergens onderin de container, maar denk dat ik hiermee redelijk safe zit. Had deze vooral meegenomen om even te kunnen zoeken, maar wellicht blijft het ook wel gewoon hierbij dan.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”