Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Mar 2026, 11:16

Freezeroz schreef:Blue Label

En? Wat is het nou geworden?
0 x
2 ∞ & →

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Mar 2026, 12:24

squaadgras schreef:
Freezeroz schreef:Blue Label

En? Wat is het nou geworden?

Door mijn terugreis dag en de daaropvolgende viering van mijn verjaardag thuis was dat er nog niet van gekomen.
Ik wordt nu net afgelost, maar ga thuis dit verhaal nog een einde geven.
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Mar 2026, 20:56

Vervolg......

Toen ik bij de bar aankwam en vertelde dat ik in het restaurant een kado had gekregen, werd ik gelijk welkom geheten en kreeg ik de aperitief kaart aangeboden.
Ik zag er een aantal 'verassingen' op staan, zoals een Dalmore 18, en nog wat andere flessen die ik zo op het eerste oog niet in de bar zag staan. De Dalmore 18 moest volgens de kaart het lieve sommetje van 38,95€ kosten, wel voor 4cl :P. Helaas ben ik vergeten een foto van de kaart te maken, maar ik herinner me ook nog dat mijn daily dram, de Lagavulin 16, 13,95€ moest kosten daar.
De JW Blue Label die een prominente plek in de bar had, stond dus niet op de kaart. Maar toen ik daarnaar vroeg bleek dat, ivm de prijs ook geen optie te zijn. Ik heb uitgelegd dat ik alle andere drams zelf in huis heb (gehad) en ook tevreden zou zijn met een nipje.
Maar ook dat bleek niet mogelijk, toen heb ik maar gewoon mijn good old Laga 16 genomen.
Ondanks dat er mooie glaasjes stonden voor hun eigen (niet te zuipen) Obstler, kreeg ik mijn Laga in een enorme tumbler :Scratch.
Ik heb er maar niks van gezegd en mijn dram in dankbaarheid aanvaard :Slainte.
Na deze leuke verassende afsluiter van de vakantie konden we koffers pakken en vroeg het bed in voor de terug reis de volgende ochtend.
8 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Mar 2026, 08:52

Mijn liefde voor whisky kwam pas op latere leeftijd, maar de liefde voor sterke drank ontwikkelde zich al zo rond mijn 20e levensjaar.
Uiteraard begon dat als friese jongeman met 'us nasjonale slokje', de Sonnema Beerenburg.
Ondanks mijn historische gevoelens voor dat drankje èn mijn werk bij de NOS, had ik het volgende bericht toch even helemaal gemist.
In Dokkum is een standbeeld neergezet van Fedde Sonnema, de oprichter van Sonnema Beerenburg.

https://nos.nl/l/2605057
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Mar 2026, 02:26

Aah das wel leuk. Zeker voor de mensen die iets verder kijken dan alleen whisky maar een meer bredere blik hebben op sterke drank is dit wel leuk.
Zelf vind ik de Weduwe het lekkerst.

Beerenburg is net als Els echt een typisch dingetje wat je nergens anders in de wereld vindt.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Mar 2026, 08:19

Er is zelfs literatuur over beerenburg:
https://www.uitgeverijlouise.nl/boeken/ ... 0b297d99a2

Die van de weduwe is hier ook favoriet, maar er zijn meerdere opties.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Mar 2026, 09:56

Reichenbach schreef:De hele whiskymarkt ligt wat op zijn gat.
De liefhebbers zijn aan het interen op hun voorraad. Misschien af en toe nog iets aankopen met een uitzonderlijke P/Q verhouding.

Even bovenstaande quote gestolen uit een ander (Amrut) topic, ter discussie.

Ik heb in lange tijd niet zoveel goede (relatief betaalbare) flesjes nog te koop zien staan in diverse webshops die een goede 5 jaar geleden direct weggekocht zouden zijn. Wat dat betreft is dit mijn ‘eerste echte’ whiskywinter. Ik ben er niet al te rouwig om, om heel eerlijk te zijn. Balen voor de kleine distilleerderijtjes, ja zeker. Maar goed spul op leeftijd begint weer beschikbaar te raken. Een mooi moment om weer in te stappen :lekker .
2 x
2 ∞ & →

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Mar 2026, 11:09

Jazekers. Ook in de diverse app-groepen van de slijters zie je nu met grote regelmaat dat ze alleen nieuwe flessen bestellen als ze ook gekocht worden.

Mijn vaste slijter Woudenberg heeft al enige tijd last van ruimtegebrek en kan simpelweg niet meer in de winkel zetten dan er al staat. Dus je krijgt de mogelijkheid voor nieuwe flessen, maar alleen op bestelling.

Wat wel een nadeel is, oudere flessen blijven wel lang staan in de winkel tegen de hogere prijzen, zo was de Bunna 12yo CS 2024 €10 duurder dan die uit 2026. Die van 2024 staat er nog steeds die van 26 is niet meer...
1 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”